شاید یکی از قدیمی ترین توصیه هایی که در عرصه کارآفرینی به گوش همه ما خورده «همکاری با دیگران» باشد. انگار که همکاری با هر کسی در این دنیا نتیجه مثبت به همراه داشته و الزاما باید به شراکت های پایدار هم ختم شود. خب اگر قرار بود همه همکاری ها نتیجه بخش باشد، احتمالا دیگر این همه دعوا و جنگ اعصاب میان شرکا را نمی دیدیم. به علاوه، خیلی از کارآفرینان و رهبران تجاری موفق دنیا هم چشم دیدن همکاری با دیگران را ندارند. بنابراین این استراتژی در طول سال های اخیر طوری گوشه رینگ گرفتار حملات سنگین شده که هیچ کس به فکر دفاع از آن نمی افتد، چه برسد به اینکه واقعا سراغش برود.
اگر از مخاطب های قدیمی روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما عادت داریم گاهی اوقات برخلاف جریان اصلی رودخانه شنا کنیم. درست حدس زدید، حالا هم همین فکر در کله مان است. خب با یکی دو تا تجربه در بازار یا حرف های بی سرو ته که نباید درباره یک استراتژی داوری کرد. اگر شما هم ته دل تان امیدی به همکاری با دیگر برندها در بازار دارید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم یک دادگاه عادلانه برای استراتژی همکاری میان برندها برگزار کنیم!
مزایای همکاری میان برندها
ما کارمان را در این دادگاه اول از همه با مرور مزایای همکاری با دیگر برندها شروع می کنیم. خب هر استراتژی در این دنیا باید مزایای خاص خودش را داشته باشد. اگر یک استراتژی کاملا از کار افتاده شود، خیلی زود مزایای خود را نیز از دست می دهد. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم اول از همه سراغ برخی از مزایای همکاری با دیگر برندها برویم. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در پایان کار قدرت تصمیم گیری درست درباره اوضاع را به دست خواهید آورد. پس با ما همراه باشید تا تکلیف ماجرا را روشن کنیم.
مطلب مرتبط: مشارکت برند (Brand Partnership) چیست؟
بهتر دیده شدن برند: جایی برای شهرت 2 برابر!
شهرت فاکتوری نیست که به این سادگی دورش را خط بکشیم. تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی برندها در عرصه کسب و کار نهایتا به همین نکته ختم می شود؛ چراکه هرچه شهرت یک برند بیشتر باشد، مشتریان علاقه بیشتری برای خرید از آن خواهند داشت. البته منظور ما از شهرت در این مقاله هر نوع شهرتی نیست؛ چراکه شهرت منفی در یک چشم به هم زدن مشتریان را می پراند.
همکاری شما در قالب مدیر یک برند با برندهای دیگر فرصتی برای بهتر دیده شدن کسب و کارتان فراهم می سازد. خب توانایی های بازاریابی و ابزارهای تبلیغاتی در دسترس شما همیشه محدود است. پس چه بهتر که این توانایی را با همکاری یک برند دیگر دوچندان کنید. بی شک برند مقابل نیز از همکاری با شما سود تبلیغاتی می برد. پس اصلا فکر نکنید این ماجرا شبیه جاده ای یک طرفه است؛ چراکه در این صورت همیشه برای پیشبرد اهدافتان با چالش های اساسی رو به رو خواهید شد.
کاهش هزینه ها: مزیتی انکارناپذیر
چه کسی دوست دارد برای کارآفرینی کلی هزینه جورواجور پرداخت کند؟ خیلی وقت ها کارآفرینان برای ادامه فعالیت در بازار نیاز به سرمایه های کلان دارند. خب بی شک این سرمایه ها را یک نفر به تنهایی نمی تواند تامین کند. کافی است خودتان را جای سرمایه گذاری قرار دهید که یک کارآفرین نه چندان معروف از او درخواست 200 هزار دلار سرمایه می کند. شما را نمی دانم، ولی من که در این شرایط فورا پا به فرار خواهم گذاشت. هرچه باشد، سرمایه شرکت الکی به دست نمی آید و برای آن باید از اعتبارمان هزینه کنیم.
یکی از مزایای حیرت انگیز همکاری میان برندها مربوط به تامین سرمایه و به زبان خودمانی تر کاهش هزینه های جاری است. خب وقتی برندها با هم همکاری نزدیکی داشته باشند، عملا هزینه شان با دیگران تقسیم خواهد شد. آن وقت شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن کارتان را جلو برده و دیگر نگران هیچ چیز هم نباشید.
همکاری میان برندها شاید از نظر اداری یا حتی هماهنگی بالا دردسرهایی به همراه داشته باشد، اما از نقطه نظر مالی گشایش بزرگی محسوب می شود. درست به همین خاطر خیلی از شرکت ها دائما در بازار به دنبال همکارهایی برای ادامه کارشان هستند. این امر به آنها کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی مدیریت مالی را انجام داده و کسب و کارشان را توسعه دهند. در این میان برندهایی که به تنهایی در بازار مشغول به فعالیت هستند، معمولا کارشان خیلی سخت تر خواهد بود؛ چراکه باید آدم های مختلفی را قانع کنند که برندشام ارزش سرمایه گذاری دارد!
اگر شما هم به دنبال کاهش هزینه های جاری برندتان هستید، بد نیست از همین امروز کارتان را شروع کنید. همکاری با برندهای مختلف فقط در ابتدای امر سخت به نظر می رسد، اما اگر کارتان را به خوبی دنبال کنید، دیگر لازم نیست همیشه نگران اوضاع مالی تان باشید.
مطلب مرتبط: همکاری استراتژیک برندها: راهی به سوی موفقیت مشترک
افزایش سهم از بازار: به وقت گرد و خاک
تا کی قصد دارید نقش حاشیه ای در بازار داشته باشید؟ این در حالی است که خیلی از رقبای گردن کلفت شما روز به روز سهم شان از بازار بیشتر شده و اوضاع شما را سخت تر خواهند کرد. اگر فورا فکری به حال افزایش سهم تان از بازار نکنید، شاید خیلی زود از میدان به در شوید. آن وقت دیگر هیچ کارآفرینی نمی تواند به داد کسب و کارتان برسد.
متاسفانه تا بحث از سهم از بازار می شود، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند هنوز خیلی زود است تا برندشان را وارد این مباحت کنند. به همین خاطر با خیال راحت از کنار آن عبور می کنند. نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه نشان دهید، مسئله مربوط به استفاده از اصطلاحات حرفه ای برای تبدیل کردن کسب و کارتان به یک برند حرفه ای است. خب تا وقتی حواس شما به سهم تان از بازار نباشد، عملا اقدامی برای توسعه آن هم انجام نخواهید داد.
ما در این بخش یک پیشنهاد ساده برای شما داریم. کافی است به همکاری با یکی دو تا از برندهای مناسب در بازار فکر کنید. اینطوری نه تنها مزایای قبلی که درباره شان بحث کردیم را به دست می آورید، بلکه افق های روشنی برای افزایش سهم تان از بازار نیز پدیدار می شود. متاسفاته خیلی از کارآفرینان در این میان حوصله انجام چنین کاری را ندارند. به همین دلیل دائما سهم شان از بازار کاهش پیدا کرده و به طور ناگهانی از بازار حذف می شوند. خب مشتریان که خود را معطل شما نمی کنند. بنابراین اگر کارتان را به خوبی انجام ندهید، خیلی زود کلاه تان پس معرکه خواهد بود. ماجرا حسابی سخت شد، نه؟
همکاری با دیگر برندها به طور طبیعی سهم شما از بازار را افزایش می دهد. ما همیشه در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همکاری با دیگران موجب بهبود اوضاع یک برند می شود. پس شما هم باید چنین برنامه ای برای خودتان در نظر گرفته و دائما به دنبال همکاری در پروژه های مختلف باشید. البته قبل از اینکه با عجله کارتان را شروع کنید، بد نیست نیم نگاهی به قراردادهای سفت و سخت بیندازید. اینطوری دیگر خبری از بروز مشکلات جانبی نخواهد بود.
دسترسی به استعدادهای برتر: استخدام بدون دردسر
جذب نیروی کاری که علاوه بر تجربه کافی دارای مهارت بالایی هم باشد، اصلا کار ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند همین که ایده ای برای راه اندازی استارت آپ داشته باشند، دیگر همه چیز در دنیا مطابق میل شان جلو خواهد رفت. این در حالی است که معادلات بازار همیشه به این سادگی ها نیست.
کارمندان هم برای شروع به کار در یک شرکت معیارهای خاص خودشان را دارند. این امر وقتی تجربه و توانایی های یک کارمند افزایش پیدا می کند، بیشتر هم خواهد شد. درست به همین دلیل گاهی اوقات برندها مسیر بی نهایت دشواری برای اقناع نیروی کار دارند. فکر می کنم حالا دیگر نگرانی بسیاری از برندها بابت ریزش کارمندان را درک کنید!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شهرت و اعتبار یک برند نه تنها دل مشتریان را می برد، بلکه تاثیر مثبتی بر روی کارمندان هم خواهد داشت. اینطوری شما با یک تیر چند هدف را خواهید زد. اول از همه مسیرتان برای جلب نظر مشتریان را هموار می کند. در نقطه مقابل وضعیت حفظ کارمندان تان هم مساعد خواهد شد. در نهایت، شما با اتکا به شهرت مناسب تان امکان جذب نیروی کار ماهر را خواهید داشت.
شاید فکر کنید جذب نیروی کار ماهر اصلا فرآیند سختی نیست. خب در این صورت باید اوضاع خودتان را هم مدنظر قرار دهید. بدون شهرت مناسب شما فقط با پول بیشتر امکان جلب نظر کارمندان را خواهید داشت. این استراتژی هم دیر یا زود به بن بست می رسد؛ چراکه در بازار همیشه برندهای دست به نقد و پولدارتر حضور دارند. پس نباید خودتان را با آنها مقایسه کنید.
راهکار ما در این بخش همکاری با برندهای دیگر است. شما از دل این همکاری های موفقیت آمیز شهرت خود را افزایش خواهید داد. آن وقت دیگر لازم نیست با کلی هزینه تبلیغاتی یا حتی ولخرجی های دیگر کارمندان را جذب کنید.
بی شک بسیاری از برندها در بازار بودجه محدودی دارند. به همین خاطر همکاری با دیگر برندها باید در دستور تمام کسب و کارها قرار گیرد. وگرنه شما خیلی زود اوضاع تان در بازار به هم خواهد ریخت. آن وقت دیگر هیچ کس به دادتان نمی رسد و در بازار کارتان لنگ خواهد ماند.
مطلب مرتبط: همکاری میان کسب و کارهای کوچک: الگوهایی برای رقابت با برندهای بزرگ
کاهش ریسک های بازار: همه برای یکی!
در ورزش های انفرادی مثل بوکس تعیین قهرمان یا بازنده نهایی برعهده یک نفر است. این به معنای فشار بیشتر و مسئولیت سنگین در برابر هر باخت احتمالی است. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان به دنبال یافتن راهکاری برای خلاص شدن از شر مسئولیت شکست هستند.
خب وقتی شما در قالب یک تیم پرتعداد پروژه ای را جلو می برید، مسئولیت شکست بین همه تان تقسیم می شود. امیدوارم از صحبت های ما برداشت بدی نکرده باشید؛ چراکه تقسیم مسئولیت شکست به معنای کاهش ریسک و فعالیت با اعتماد به نفس کارکنان است. پس شما باید همیشه نیمه پر لیوان در این فرآیند را مورد توجه قرار دهید.
مسئله ریسک برای بسیاری از کارآفرینان خط قرمز محسوب می شود. به طوری که در مواجهه با ریسک خیلی زود قید ایده شان را زده یا سراغ کسب و کاری دیگر می روند. اگر شما هم چنین عادت هایی در بازار دارید، باید فورا فکری به حال خودتان کنید؛ چراکه با جا زدن هیچ وقت نمی توانید به قله های موفقیت برسید. مزیت اصلی همکاری با برندهای دیگر در همین کاهش ریسک است. خب وقتی پای سه یا چهار برند در میان باشد، مسئولیت بین آنها تقسیم می شود. ماجرا جالب شد، نه؟
یادتان باشد، تقسیم ریسک میان برندها یک نیمه دیگر هم دارد. منظور ما موفقیت هایی است که بین چند برند تقسیم خواهد شد. درست به همین خاطر اگر شما حواس تان نباشد، شاید با انتظاری دیگر وارد این همکاری شوید. خب انتظار ندارید که دیگران پای ریسک های شما بایستند و به هنگام موفقیت کنار بکشند؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همکاری میان برندها باید با چشم اندازی وسیع صورت گیرد. بدین معنا که چنین همکاری افق های روشنی برای همکاری های بلندمدت ایجاد کرده و اوضاع را به سود برندها تغییر دهد. اگر شما چنین برنامه ای برای کسب و کارتان نداشته باشید، خیلی زود کارتان سخت خواهد شد؛ چراکه توان مدیریت انتظارات تان در بازار را از دست می دهید.
عرضه سریع تر محصولات: سرعت عمل و دیگر هیچ
سرعت عمل کسب و کارها در عرضه محصولات و پاسخگویی به نیازهای مشتریان فاکتور بی نهایت مهمی در موفقیت نهایی شان محسوب می شود. وقتی شما تک و تنها در بازار مشغول فعالیت هستید، شانس زیادی برای عرضه محصولات نخواهید داشت. این امر می تواند اوضاع تان را به طور چشمگیری تغییر داده و موجب عقب ماندن تان از رقبا شود.
بی شک سیستم توزیع هیچ برندی به اندازه غول های بزرگ بازار پیشرفته نیست. به همین خاطر در یک رقابت مستقیم شما همیشه بازنده ماجرا خواهید بود. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای کاهش ریسک های بازار به گونه ای است که در نهایت شما شانسی برای خودنمایی پیدا کنید.
البته در این میان عوامل بی نهایت متنوعی در میان هستند. پس اگر یکهو کارتان با مشکلات جدی رو به رو شد، نباید تعجب کنید.
مزیتی که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، توزیع هرچه سریع تر محصولات در بازار است. خب وقتی چند تا برند با هم همکاری داشته باشند، سیستم توزیع خیلی بهتر پیش می رود. در این صورت شما شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب پیدا کرده و دست کم رقیبی دندانگیر برای غول های بازار خواهید بود.
متاسفانه این روزها کمتر کسب و کاری در بازار به دنبال اثرگذاری جدی بر روی مخاطب هدف است. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همکاری میان برندها افق های تازه ای به روی شان باز خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سطح همکاری برندتان را افزایش دهید.
یادتان باشد، همکاری میان شما و بقیه برندها به معنای تعطیلی استقلال عمل برندتان نیست. اگر نظر ما را بخواهید، قبل از هر کاری باید حد و مرز همکاری ها را روشن کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای تعیین مرز میان همکاری های نزدیک و حوزه استقلال عمل برندتان را خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کنید.
مطلب مرتبط: چرا برندها با آژانس های بازاریابی همکاری می کنند؟
سخن پایانی
همکاری با دیگر برندها معمولا عبارتی است که خیلی در رسانه ها یا حتی گفت وگوهای دوستانه میان کارآفرینان شنیده می شود. با این حال کمتر کسی به طور جدی آن را دنبال می کند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات و مزایای مربوط به همکاری میان برندها را زیر ذره بین ببریم. حالا شما اطلاعات لازم برای شروع کارتان در این حوزه را دارید. یادتان نرود، هر جا نیاز به همکاری داشتید، می توانید با خیال راحت با ما در ارتباط باشید. پس تعارف را کنار گذاشته و با کارشناس های ما در ارتباط باشید.
منابع: