چند هفته ای از معرفی تردز به عنوان رقیبی برای توئیتر از سوی شرکت متا می گذرد و همه مشغول گمانه زنی درباره این پلتفرم هستند. نکته جالب اینکه علی رغم جذب سریع 100 میلیون کاربر از سوی تردز، این روزها فضای این پلتفرم بی نهایت خلوت به نظر می رسد. انگار که کاربران بعد از آن هیجان اولیه دیگر انگیزه ای برای استفاده از این پلتفرم ندارند.
بی شک توسعه یک پلتفرم اجتماعی زمان به نسبت زیادی لازم دارد. بنابراین نباید خیلی زود از تردز ناامید شد. به ویژه اینکه تردز مزیت استفاده از نام متا یا همان فیس بوک را هم دارد. به همین خاطر ما در این مقاله قصد نداریم تردز را دست کم بگیریم. در عوض سراغ یک ایده جذاب برای بهبود وضعیت برندینگ رفته ایم.
این روزها اغلب کارآفرینان یک برند شخصی برای خودشان دارند. اگر برندهای شخصی که بی نهایت به هم شبیه هستند را خط بزنیم، به نمونه هایی می رسیم که با وسواس و خلاقیت بالایی طراحی شده اند. با این حال همین برندهای جذاب نیز بعد از مدتی برای مخاطب تکراری می شوند. کاری که در این میان باید انجام داد، بازآفرینی برند شخصی است، البته با یک تفاوت کوچک: استفاده از تردز به عنوان ابزار کمکی!
مطلب مرتبط: بازآفرینی برند در زمان مناسب و تکنیک های آن
شما در این مقاله با روش های بازآفرینی برند شخصی به کمک تردز آشنا خواهید شد. اگر برای شما هم تردز پلتفرمی تازه و صدالبته همراه با فرصت های بی نظیر به نظر می رسد، این مقاله کاملا مخصوص تان است. ما در این مقاله دنبال بررسی امکانات تازه تردز نیستیم؛ چراکه هنوز این امکانات در مرحله آزمایشی به سر می برند. در عوض شما را با روش هایی برای استفاده از فضای دست نخورده آن به منظور بازآفرینی برند شخصی تان آشنا خواهیم کرد.
طراحی لحن منحصر به فرد برای برند
آیا تا حالا برای تان پیش آمده هیچ تفاوتی بین برندها مشاهده نکنید؟ گاهی اوقات این اتفاق برای خیلی از مشتریان به طور اتفاقی روی می دهد. برخی افراد فکر می کنند این اتفاق طبیعی است و اصلا نباید نگرانش باشند. البته مسئله درباره کارآفرینان حرفه ای کاملا متفاوت است؛ چراکه آنها همیشه نگران وضعیت شان در بازار هستند. هرچه باشد شبیه شدن بیش از اندازه برندها به هم یک سیگنال بی نهایت منفی است، مگر نه؟
کسب و کار شما باید همیشه تفاوت معناداری با بقیه داشته باشد. وگرنه مشتریان هیچ دلیل منطقی برای خرید از شما نخواهند داشت. این همان مسئله ای است که به شما برای فعالیت بهتر در بازار کمک خواهد کرد. اگر برند شخصی شما در طول زمان ماهیت کلیشه ای پیدا کرده، بد نیست کمی کارتان را تغییر دهید؛ چراکه به مرور زمان دیگر حتی یک نفر هم برندتان را تحویل نخواهد گرفت.
یکی از کارهای جذابی که در تردز می توانید انجام دهید، تلاش برای استفاده از لحنی متفاوت است. خب اگر قرار باشد شما هم مثل برندهای بزرگ لحن تان را طراحی کنید، دیگر هیچ کس سراغ تان نخواهد آمد. در عوض بهتر است کار را با بررسی اوضاع منحصر به فرد برندتان
آغاز کنید. یادتان باشد، مشتریان همیشه انتظارات ویژه ای از برندها دارند. شما باید با راه حل های خودتان این انتظارات را برآورده کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
تردز از آن دست پلتفرم هایی است که به خاطر شروع به کارش هنوز فضای به شدت شلوغی ندارد. درست به همین خاطر شما می توانید به خوبی لحن تازه ای برای برند شخصی تان طراحی کرده و در این فضا با دیگران به اشتراک بگذارید. همانطور که پیش نمایش محصولات برای عده ای خاص از مشتریان صورت می گیرد، شما هم برای تعامل با مخاطب هدف باید قبل از هر نکته ای سراغ پیش نمایش لحن تازه برندتان بروید. تردز به خاطر فضای خلوتی که دارد، گزینه خوبی برای شروع کارتان خواهد بود.
مشارکت در گفت وگوهای سازنده
تردز برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی دنبال بهبود ارتباط معنادار میان کاربرانش است. شاید در پلتفرم هایی مثل اینستاگرام تعامل کاربران با هم اندکی سخت به نظر برسد، اما ماجرا درباره تردز کاملا برعکس است. اصلا مزیت اصلی توئیتر در مقایسه با بقیه پلتفرم ها همین سادگی تعامل میان کاربران بود. همین امر هم مدیران اینستاگرام را به سوی استفاده از تردز هدایت کرد. به طوری که این روزها بسیاری از کاربران برای ارتباطات بهتر با یکدیگر سراغ تردز می روند.
این روزها مشتریان دوست دارند با برندهای مورد علاقه شان در فضاهای مختلف تعامل داشته باشند. حالا اگر شما نتوانید در این میان تعامل مناسب با مخاطب تان را حفظ کنید، خیلی زود بدل به برندی کلیشه ای خواهید شد. چنین انتظاری در قبال برندهای شخصی بی نهایت بیشتر است؛ چراکه شما نه به عنوان یک کمپانی بزرگ و بی روح، بلکه شخصیتی حقیقی با دیگران تعامل دارید. پس وقت آن رسیده تا کمی جهت گیری تان در بازار را بهبود بخشیده و فکری به حال اوضاع کسب و کارتان کنید.
وقتی درباره مشارکت در گفت وگوها حرف می زنیم، به طور مشخص نمونه هایی که مربوط به حوزه کارتان هستند، مدنظر داریم. اگر شما در زمینه تولید انواع شوینده فعالیت دارید، نظر دادن درباره پستی پیرامون مسابقات فرمول یک هیچ فایده ای برای تان نخواهد داشت. در عوض شما به عنوان یک کارآفرین که برند شخصی در این حوزه دارد، باید بیشتر بر روی مشکلات مشتریان در استفاده یا انتخاب انواع شوینده تمرکز کنید. اینطوری سرنوشت بهتری در انتظارتان خواهد بود.
مطلب مرتبط: درس هایی از بازآفرینی برندهای مشهور
کاربران در تردز به خوبی امکان یافتن گفت وگوهای مناسب را دارند. این کار دقیقا ساز و کاری شبیه به توئیتر دارد. فکر می کنم حالا دیگر دلیل اصلی شکایت مدیران توئیتر از شرکت متا را فهمیده باشید، مگر نه؟
کمک به مخاطب هدف برای رفع مشکلاتش در بازار کار همیشه ایده جذابی به نظر می رسد. بنابراین بد نیست همیشه این نکته را به هنگام مشارکت با دیگران بر سر گفت وگوها در تردز پس ذهن داشته باشید. اینطوری دیگر لازم نیست نگران تعامل با مخاطب هدف یا دشواری های این مسیر باشید؛ چراکه از قبل تکلیف همه چیز را روشن کرده اید.
نمایش مهارت و تخصص ها
مشتریان به طور عادی هیچ پیش فرضی درباره یک برند شخصی ندارند. شما حتی اگر بهترین طراح گرافیک یا مهندس کامپیوتر باشید، تا وقتی مهارت تان را اثبات نکنید، هیچ کس تحویل تان نخواهد گرفت. درست به همین خاطر باید همیشه دنبال استفاده از نکات کلیدی در این میان باشید.
تردز فضایی مناسب جهت نمایش مهارت و تخصص کارآفرینان محسوب می شود. اینطوری برند شخصی شما جذابیتش را حفظ کرده و مخاطب تان انگیزه ای دوچندان برای تعامل با شما خواهد داشت.
یادتان باشد، اصلا نباید درباره مهارت های تان اغراق کنید. مشتریان دیر یا زود متوجه مهارت های واقعی شما خواهند شد. آن وقت اگر دروغ های زیادی در بین حرف های تان تحویل شان داده باشید، دست تان حسابی رو شده و دیگر نمی توانید در بازار سرتان را بالا بگیرید.
توصیه ما در این بخش درج تردز (همان توئیت خودمان!) درباره حوزه کاری تان است. مثلا اگر مهندس کامپیوتر هستید، بد نیست چند تا از تکنیک های ساده و جذاب برای بهبود عملکرد رایانه را یاد کاربران دهید. اینطوری به مرور زمان بدل به کارشناسی محبوب و صدالبته مورد اعتماد در میان کاربران خواهید شد. به طوری که دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا دنبال اتفاقات عجیب و غریب باشید.
خوشبختانه در تردز امکان بارگذاری ویدئو هم وجود دارد. بنابراین شما در زمینه تولید محتوای آموزشی هیچ مانعی پیش رو نخواهید داشت. کافی است ویدئوی مناسب را طراحی کرده و از آن برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان استفاده کنید؛ به همین سادگی!
نکته کلیدی درباره ویدئوهای آموزشی توجه به سادگی شان است. شما قرار نیست ویدئویی بی نهایت پیچیده تحویل مخاطب دهید. در عوض هرچه کارتان در بازار را ساده تر جلو ببرید، دردسرهای کمتری هم خواهید داشت. خب هرچه باشد مخاطب شما که یک متخصص همه فن حریف در حوزه کاری تان نیست. پس بحث را در نهایت سادگی جلو ببرید تا مشکلی برای تان پیش نیاید.
استفاده از تازگی فضا
تردز هنوز در اول راه است و کمتر کسی انتظارات گسترده ای از آن دارد. درست به همین خاطر این اپ فضای بی نهایت خوبی برای شما به منظور آشنایی با کاربران مختلف و حتی آزمون و خطای مداوم دارد. چه بسا گاهی اوقات همین پیش فرض درست کلی شما را در بازار جلو بیندازد.
یادتان باشد، هر ایده ای که در تردز پیاده کنید، تقریبا برای مخاطب تازگی خواهد داشت؛ چراکه قبل از شما اصلا خبری در این فضا نبوده و حالا قرار است شما کلی در این میان اوضاع را به سود خود تغییر دهید. البته نباید از همان اول سراغ ایده های کلیشه ای بروید؛ چراکه این مدل ایده ها فقط دست شما را در پوست گردو می گذارد. در عوض سعی کنید کمی از خلاقیت تان به عنوان یک کارآفرین استفاده کنید تا برند شخصی تان جذاب تر به نظر برسد.
مطلب مرتبط: 6 دلیل برای بازآفرینی برندمان در دنیای آنلاین
استفاده از برنامه ای مشخص
برنامه ریزی برای استفاده درست از تردز ایده خوبی به نظر می رسد. اگر شما جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که هیچ برنامه ای برای فعالیت در شبکه های اجتماعی ندارند، بهتر است اوضاع کارتان را کمی تغییر دهید؛ چراکه بدون برنامه ریزی دیر یا زود از بازار کنار می روید.
یک برنامه استاندارد برای فعالیت در تردز باید شامل تعریف اهداف و صدالبته دامنه مخاطب هدف باشد. در مورد برندهای شخصی باید به نحوه تعامل با مخاطب نیز توجه کنیم؛ چراکه هر حرکتی از سوی شما نه تنها پای برندتان گذاشته می شود، بلکه قضاوت واضحی درباره خودتان را نیز به همراه خواهد داشت. ماجرا سخت شد، نه؟
مخاطب هدف هر برند شخصی تقریبا از قبل مشخص است. شما در این مسیر امکان استفاده از انواع ابزارهای کمکی را نیز دارید. با این حال در یک تحلیل کلی باید به این سوال جواب دهید: هدف تان از حضور در تردز چیست؟
برخی از کارآفرینان فقط و فقط دنبال فروش بیشتر هستند. این در حالی است که عده ای دیگر در این میان دنبال آشنا کردن کاربران با خدمات و به طور کلی ماهیت برندشان هستند. هدف شما هرچه باشد، مخاطب هدف تان براساس آن تعریف می شود. پس تعیین اهداف را دست کم نگیرید. به علاوه، شما قرار نیست یک عالمه هدف مختلف برای خودتان ردیف کنید. به طور استاندارد فقط باید یک هدف خاص داشته باشید. در باقی موارد اهداف فرعی می توانند در حاشیه کار مورد توجه قرار گیرند.
امتحان ایده های تازه
خیلی از کارآفرینان برای امتحان ایده های تازه در زمینه تولید محتوا دائما با خودشان کلنجار می روند. گاهی اوقات چنین ایده هایی برای تعامل با مخاطب هدف دردسرهای زیادی به همراه می آورد. خب تا وقتی شما از جذابیت یک ایده مطمئن نشوید، نباید بی گدار به آب زده و ریسک کنید.
توصیه ما در رابطه با سناریوی بالا استفاده از تردز به عنوان یک اپ تازه تاسیس است. شما در این اپ می توانید انواع ایده هایی که دوست دارید، اجرا کرده و اصلا هم به فکر نتیجه نهایی کار نباشید. خب هرچه باشد تردز مثل یک آزمایشگاه جذاب است که شما می توانید بدون ترس از نابودی شهرت تان در آن دست به آزمون و خطا بزنید.
یادتان باشد، فضای تردز قرار نیست همیشه تا این اندازه سوت و کور باقی بماند. پس قبل از اینکه این پلتفرم هم به جمع شبکه های اجتماعی با چند میلیارد کاربر ملحق شود، ایده های آزمایشی تان را در آن اجرا کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ترس از اجرای ایده های تازه در تردز کاملا منطقی به نظر می رسد. با این حال شما نباید اجازه دهید این ترس بی پشتوانه تمام سعی و تلاش تان را خراب کند. توصیه طلایی ما در این بخش رعایت احتیاط کامل و در عین حال کمی ریسک پذیری است. اینطوری کم کم ایده های تازه و جذابی به ذهن تان خواهد رسید.
مطلب مرتبط: برند شخصی (Personal Brand) و مزایای آن برای کارآفرینان
دریافت بازخورد مخاطب
هر برندی در دنیا نیاز به آپدیت مداوم دارد. در این میان بین برندهای عادی و شخصی اصلا تفاوتی نیست. به همین خاطر شما باید همیشه خودتان را آماده تعامل با مخاطب هدف و دریافت بازخوردش کنید. دریافت بازخورد مخاطب مثل نظراتی است که تماشاگران بعد از تماشای یک تئاتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. شما با استفاده از این نظرات نه تنها با مزایای برندتان آشنا می شوید، بلکه نقاط ضعف کار را نیز به خوبی پوشش خواهید داد. ماجرا جالب شد، نه؟
کارآفرینانی که خیال می کنند برند شخصی شان هیچ ایرادی ندارد، دیر یا زود با شکست های سنگین رو به رو خواهند شد. درست به همین خاطر شما باید همیشه درها را به سوی پذیرش نظرات و بازخوردهای مشتریان باز بگذارید. حتی از این بیشتر، گاهی اوقات نظرات کاربران عادی در شبکه های اجتماعی نیز حسابی زاویه دیدتان را تغییر خواهد داد. آن وقت شما می توانید بدون هیچ مشکلی در رابطه با برندتان در بازار حضور داشته و مطئن باشید برند شخصی تان برای مشتریان جذابیت لازم را دارد.
سخن پایانی
حضور در تردز به عنوان یک پلتفرم تازه تاسیس همراه با استرس زیادی است. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند باید از چند ماه دیگر در این فضا حضور پیدا کنند. خب در این صورت باید زاویه دیدتان نسبت به ماجرا را به کلی تغییر دهیم؛ چراکه تردز آزمایشگاه خوبی برای بازآفرینی برند شخصی محسوب می شود. شما الان توصیه های لازم برای شروع کارتان را در اختیار دارید. از اینجا به بعد همه چیز به پشتکار خودتان برای آپدیت برند شخصی بستگی خواهد داشت.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای بازآفرینی برند شخصی تان به کمک تردز کرده باشد. یادتان باشد، این مقاله برای شروع کار ایده های مناسبی در اختیارتان می گذارد، اما شما نباید به همین اندازه راضی شوید. در عوض جست وجوی تان برای یافتن ایده های بهتر را ادامه دهید. ما هم قول می دهیم خیلی زود با مقالات و ایده های تازه همراه تان شویم.
منابع: