ایمیل مارکتینگ در طول یک دهه اخیر نه تنها اهمیتش را در حوزه بازاریابی حفظ کرده است، بلکه شمار بالاتری از برندها نیز فعالیت براساس استفاده از این الگو را در دستور کارشان قرار داده اند. این امر به خوبی اهمیت بازاریابی ایمیلی در دهه پیش رو را توضیح می دهد. براساس گزارش موسسه Constant Contact، امروزه نرخ بازشدگی ایمیل های بازاریابی به طور میانگین 17.6 درصد است. این امر برای بازاریابی خبر بسیار خوشی محسوب می شود. شما با سرمایه گذاری بسیار ارزان بر روی بازاریابی ایمیلی امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را خواهد داشت. بنابراین باید هرچه زودتر وارد این عرصه شوید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
یکی از نکات مهم در بازاریابی ایمیلی بحث مربوط به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر اغلب اوقات همراه با ایجاد فهرست های ایمیل از سوی بازاریاب ها و ارسال محتوای کمپین برای آنهاست. نتیجه این امر در اغلب اوقات باید تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باشد، اما متاسفانه همیشه ماجرا آنطور که تیم های بازاریابی دوست دارند پیش نمی رود. معنای این امر بروز مشکلات متعدد در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
امروزه مرتب سازی فهرست های ایمیل یکی از مهمترین وظایف هر تیم بازاریابی محسوب می شود. شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف باید همیشه به این نکته مهم توجه نشان دهید، در غیر این صورت شانس تان برای جلب نظر مشتریان به شدت کاهش خواهد یافت.
وقتی صحبت از مرتب سازی فهرست های ایمیل می شود، بسیاری از بازاریاب ها هیچ ایده ای برای فعالیت در این حوزه ندارند. همین امر مشکلات پیش روی تیم های بازاریابی را به شدت افزایش می دهد. اگر شما به دنبال راهنمایی مناسب برای مرتب سازی فهرست ایمیل تان هستید، این مقاله نکات مناسبی برای شما دارد. در ادامه برخی از مهمترین نکات درباره مرتب سازی فهرست ایمیل بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: ساخت فهرست ایمیل مشتریان: 6 استراتژی طلایی که نمی دانستید!
چرا مرتب سازی فهرست ایمیل مهم است؟
پیش از اینکه در بحث مان جلوتر برویم، باید تکلیف یک مسئله مهم را روشن کنیم. مرتب سازی فهرست ایمیل به عنوان یک تکنیک کاربردی چرا مهم است؟ پاسخگویی به این پرسش یادگیری نکات کاربردی در زمینه اجرای این تکنیک را ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار می دهیم.
محدودسازی نرخ لغو اشتراک
وقتی شما دامنه وسیعی از کاربران را به عنوان مخاطب هدف مد نظر قرار می دهید، همیشه امکان بروز خطا در مسیر بازاریابی وجود دارد. همچنین بسیاری از کاربران نیز به سادگی علاقه شان برای دنبال کردن ایمیل های تان را از دست می دهند. در نتیجه شما باید همیشه بر روی مخاطب هدف علاقه مند به فعالیت برندتان تمرکز نمایید.
محدودسازی نرخ لغو اشتراک یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی کاربردی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم فهرست ایمیل شان را براساس سطح تعامل و همچنین میزان علاقه کاربران به روز رسانی می کنند. چنین امری پیش از اینکه نرخ لغو اشتراک کاربران به شدت افزایش پیدا کند، برندتان را در موقعیت مناسبی قرار خواهد داد. بنابراین اولین مزیت مرتب سازی فهرست ایمیل جلوگیری از ثبت نرخ های ریزش مخاطب شدید است. این امر برند شما را در شرایط بحرانی قرار نخواهد داد.
کاهش نرخ اسپم
کسب و کارها وقتی بدون توجه به سلیقه کاربران برای شان ایمیل ارسال کنند، همیشه با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهند شد. این امر شامل ثبت ایمیل های شان به عنوان اسپم برای بسیاری از کاربران خواهد بود. نکته مهم اینکه اگر ایمیل های یک برند در طول مدت زمانی طولانی در قالب اسپم ثبت شود، شما به زودی توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. به این ترتیب شاید حتی گوگل هم مانع از ارسال ایمیل برای مخاطب هدف از سوی شما شود. بنابراین باید همیشه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را در اولویت تان قرار دهید.
کسب و کارها با بهینه سازی و مرتب کردن فهرست ایمیل شان همیشه امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. این امر به آنها اعتماد به نفس مناسبی برای ادامه کار و پرهیز از تبدیل شدن به برند مزاحم در بازار می دهد.
افزایش نرخ تحویل ایمیل
نرخ تحویل ایمیل یکی دیگر از نکات مهم در بازاریابی ایمیلی محسوب می شود. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. امروزه کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم نیازمند بهینه سازی نرخ تحویل شان هستند. چنین امری به آنها برای حفظ موقعیت شان در بازار عدم مواجهه با محدودیت های گوگل کمک خواهد کرد. بنابراین شما باید همیشه در تلاش برای آزمایش نرخ تحویل ایمیل های تان باشید. این امر فقط با مرتب سازی مداوم فهرست ایمیل امکان پذیر خواهد بود.
وقتی شما فهرست ایمیل تان را به طور مداوم مرتب می کنید، همیشه با مخاطب علاقه مند به برندتان تعامل خواهید داشت. بنابراین دیگر مشکلی از نظر شکایت کاربران یا حتی مواجهه با محدودیت های گوگل نخواهید داشت.
کاهش هزینه ها
بازاریابی موفق در سرویس های ایمیل به شما برای کاهش هزینه های تان کمک می کند. به روز رسانی و مرتب کردن مداوم فهرست های ایمیل به بازاریاب ها امکان تاثیرگذاری بلند مدت بر روی مخاطب هدف و گردآوری دامنه ای از مشتریان وفادار احتمالی شان را می دهد. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: فرکانس ایمیل (Email Frequency): راه حل مشکل حجم ارسال ایمیل ها در بازاریابی
بسیاری از تیم های بازاریابی به دلیل استفاده از تکنیک های قدیمی و عدم توجه به فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خیلی زود از فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان خارج می شوید. بنابراین باید تمام تلاش تان برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را به کار گیرید. مرتب سازی فهرست ایمیل به برندها برای هدف گذاری درست بر روی مخاطب هدف و کاهش نیاز به استفاده از الگوهای دیگر بازاریابی کمک می کند. به این ترتیب هزینه های بازاریابی شما همیشه پایین خواهد ماند.
هرچند وقت یک بار باید فهرست ایمیل تان را مرتب کنید؟
پاسخ کوتاه به این پرسش «دست کم یک بار در سال» است. با این حال برخی از کسب و کارها بیش از این نرخ را مدنظر قرار می دهند. شما هر زمانی که احساس کاهش تاثیرگذاری کمپین ها و ایمیل های تان بر روی مخاطب هدف را داشتید، باید نسبت به به روز رسانی فهرست ایمیل تان اقدام نمایید، در غیر این صورت تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش می یابد و شاید خیلی زود با ریزش شدید مشتریان رو به رو شوید.
توصیه ما در این بخش توجه به معیارهایی نظیر نرخ کلیک، نرخ بازشدگی و همچنین نرخ لغو اشتراک کاربران از خبرنامه برندتان است. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. به این ترتیب هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
بدون تردید هر کسب و کاری راهکارهای منحصر به فردی برای به روز رسانی و مرتب سازی فهرست ایمیلش دارد. با این حال اگر شما سالی چهار مرتبه به فکر این کار باشید، بازخورد بسیار بهتری از مشتریان دریافت می کنید. این امر کمپین ها و فرآیند تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف را همیشه در سطح استانداردی نگه می دارد.
چطور فهرست ایمیل تان را مرتب کنید؟
مرتب کردن فهرست ایمیل فرآیند پیچیده ای نیست. اغلب اوقات برندها از چهار مرحله مشخص برای مرتب سازی این فهرست استفاده می کنند. اگر شما هم به دنبال یادگیری این فرآیند هستید، به جای جست و جو برای تکنیک های عجیب و غریب از همین چهار مرحله که در ادامه توضیح می دهیم، استفاده نمایید.
شناسایی مشترکان فاقد تعامل با برند
اولین گام برای مرتب سازی فهرست ایمیل شناسایی کاربرانی است که تعامل کافی با شما را ندارند. بسیاری از افراد هیچ تعاملی با برند شما پس از دریافت ایمیل های بازاریابی ندارند. بنابراین شما باید هرچه زودتر آنها را از فهرست کسب و کارتان خارج کنید، در غیر این صورت هزینه اضافی برای جلب نظر کسی پرداخت می کنید که اصلا هیچ علاقه یا توجهی به برندتان ندارد. چنین توصیه ای به طور قابل توجهی برای برندهایی که بودجه اندکی دارند، مهم است.
بدون شک هر برندی برای توصیف مفهوم «فاقد تعامل» راهکارهای خاص خودش را دارد. با این حال توصیه ما توجه به آمارهای معتبر و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای است. این امر شما را در فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان قرار خواهد داد.
یکی از بهترین نکات برای شناسایی کاربران بی علاقه به برند توجه به نرخ بازشدگی ایمیل تان از سوی آنهاست. اگر ایمیل های شما بیش از سه ماه از سوی کاربری باز نشده باشد، دیگر زمان خداحافظی با وی فرا رسیده است، در غیر این صورت شما فقط بودجه برندتان را دور خواهید ریخت.
چک کردن بخش اسپم
اینکه برند شما در بخش اسپم کاربران قرار داشته باشد، هرگز نشانه خوبی نیست. این امر برای بسیاری از کسب و کارها به معنای پایان داستان مشترک شان با مشتریان است. وقتی یک مشتری ایمیل برند شما را در بخش اسپم قرار می دهد، معنای آن تلاش برای بی توجهی به شماست. یکی از نکات اساسی در این میان عدم تعبیه شدن بخشی برای لغو اشتراک کاربران است. به این ترتیب بسیاری از کاربران به جای لغو اشتراک خبرنامه شما در عمل ایمیل های تان را در بخش اسپم قرار می دهند.
نکته منفی ماجرا درباره قرار گرفتن در بخش اسپم امکان برخورد گوگل با نحوه فعالیت برندتان است. این امر در بلند مدت توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد. با این حساب باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای پایان ارتباطتان با مشتریانی که شما را در بخش اسپم قرار داده اند، باشید. تشخیص این امر نیز بسیار ساده است. وقتی کاربری برای چند ماه متوالی ایمیل های شما را باز نکرده است، احتمالا شما از مدت ها قبل در بخش اسپم وی قرار دارید.
مطلب مرتبط: نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ
حذف کاربران غیرفعال
برخی از افراد پس از مدت زمانی مشخص دیگر از ایمیل شان استفاده نمی کنند. این امر به معنای بی توجهی آنها به حساب قبلی شان و حتی ایجاد حساب ایمیل تازه است. بنابراین ارسال ایمیل بازاریابی برای چنین کاربرانی هیچ نتیجه مشخصی به همراه نخواهد داشت. اغلب اوقات گوگل اخطاری مبنی بر غیرفعال بودن ایمیل به بازاریاب ها می دهد. بنابراین شما باید در مراحل بعدی کارتان این اخطارها را به شدت جدی بگیرید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف واقعی نخواهید داشت.
حذف ایمیل های فیک
برخی از ایمیل هایی که در فهرست شما قرار دارند، حتما فیک هستند. این به معنای ارائه ایمیل اشتباه از سوی مشتریان یا بروز مشکلی در ثبت آدرس مورد نظر در فهرستتان است. دلیل این امر هرچه باشد، شما باید ارسال ایمیل به آدرس های موردنظر را متوقف کنید. دلیل این امر نیز عدم ارسال هرگونه محتوایی برای چنین ایمیل هایی و در عین حال کسر هزینه بازاریابی از شماست. بنابراین شما با حذف ایمیل های مورد نظر به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید.
بهترین توصیه ها برای مرتب سازی فهرست ایمیل برند
پس از بررسی راهکارهای ابتدایی و استاندارد برای مرتب سازی فهرست ایمیل باید سری هم به فرآیند واقعی این امر بزنیم. هدف ما در این بخش ارائه برخی از توصیه های حرفه ای برای مرتب سازی ساده و بی دردسر فهرست ایمیل تان خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
استفاده از اتوماسیون
شما برای مدیریت کمپین بازاریابی ایمیلی تان نیازی به اختصاص زمان گسترده ندارید. این امر با استفاده از اتوماسیون به ساده ترین شکل ممکن حل خواهد شد. با این حساب باید ابتدا به دنبال استفاده از یک سرویس اتوماسیون حرفه ای باشید. امروزه سرویس هایی مثل میلر لایت و میل چیمپ در دسترس اغلب افراد قرار دارد. با این حساب شما برای انتخاب سرویس اتوماسیون مشکل زیادی نخواهید داشت.
یکی از نکات جالب درباره استفاده از سرویس اتوماسیون امکان بهره مندی از اطلاعات دقیق این سرویس ها و تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف است. چنین امری حتی مرتب سازی فهرست های ایمیل را نیز بدل به امری ساده و کاربردی خواهد کرد.
طراحی گزینه زمان بندی دریافت ایمیل
اینکه شما به طور مداوم برای مخاطب هدف تان ایمیل ارسال کنید، نوعی مزاحمت محسوب می شود. با این حساب باید نسبت به رفع این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن توجه نشان دهید. متاسفانه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم با مشکل رو به رو هستند. این امر خودش را در قالب نرخ های بالای ریزش مخاطب نشان می دهد. بهترین راهکار در این میان طراحی گزینه زمان بندی دریافت ایمیل است. شما به این ترتیب به بهترین شکل ممکن به کاربران فرصت شخصی سازی نحوه دریافت ایمیل های بازاریابی تان را خواهید داد.
خوشبختانه بسیاری از کاربران در صورت مواجهه با گزینه زمان بندی دریافت ایمیل ها به جای آنکه به طور کامل از این فرآیند ناامید شوند، فرصت دوبارهای به شما خواهند داد. بنابراین با چنین فرآیند ساده ای شما فرصت دوباره برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر تاثیرگذاری بسیار مشخصی بر روی کاربران داشته و نرخ ریزش مخاطب تان را نیز به شدت کم می کند.
درک مخاطب هدف
شما قرار نیست هر طور که مایل هستید با مخاطب هدف تان تعامل داشته باشید. این امر شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. توصیه ما برای مرتب سازی فهرست ایمیل توجه به سلیقه کاربران در کنار اولویت های خودتان است. این امر شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار خواهد داد.
شما با استفاده از نظرات و ایده های مشتریان در طراحی کمپین های ایمیل مارکتینگ نه تنها گام بلندی برای حفظ آنها پیرامون برندتان برمی دارید، بلکه شانس بالایی برای جلب نظر مخاطب تازه نیز خواهید داشت. بنابراین در عمل باید از هر فرصتی برای نمایش درک درستتان از مخاطب هدف اقدام نمایید.
گاهی اوقات شما در پی توجه به مخاطب هدف باید فهرست ایمیل اولیه تان را به چند زیرشاخه دیگر تقسیم کنید. این امر با هدف تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف صورت می گیرد. بنابراین بخشی از فرآیند مرتب سازی فهرست ایمیل شامل شناسایی کاربران در گروه بندی شان به طور مناسب است، در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
حذف کاربران غیرفعال
فعالیت کاربران در سرویس های ایمیل شامل تعامل با دیگر کاربران و ارسال و دریافت پیام است. با این حال برای شما فعال بودن کاربران به معنای ارائه بازخورد یا دست کم مشاهده ایمیل های تان خواهد بود. اگر یک کاربر در این میان تمایلی برای فعالیت براساس تعریف فوق نشان نمی دهد، باید در تلاش برای جایگزینی وی با یک کاربر علاقه مند باشید، در غیر این صورت توانایی های برندتان به طور قابل ملاحظه ای مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت. این امر شما را در مدت زمانی کوتاه نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ناتوان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و مسئله اطمینان از تحویل ایمیل ها
بدون تردید خداحافظی با کاربران و اعضای قدیمی فهرست ایمیل برای هر تیم بازاریابی امر دشواری خواهد بود. با این حال اگر کاربران دیگر تمایلی برای تعامل با شما ندارند، ارسال ایمیل برای آنها هیچ توجیهی نخواهد داشت. به همین خاطر باید همیشه حواس تان به این نکته مهم باشد. چنین امری فرصت مرتب سازی حرفه ای فهرست ایمیل تان را فراهم می کند.