ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راهکارهای پیش پای برندها در مسیر پرفراز و نشیب تعامل با مشتریان است؛ البته به شرط اینکه همیشه یک فهرست درست و حسابی از ایمیل های مخاطب هدف تان را دم دست داشته باشید. وگرنه مثل گردشگری خواهید بود که اصلا نمی داند سفرش را باید از کجا شروع کند و چه سرنوشتی در انتظارش است.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ساخت فهرست ایمیل یکی از نخستین و مهمترین کارهایی است که بازاریاب ها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ باید انجام دهند. اینطوری همیشه خیال شما راحت است که می توانید در یک چشم به هم زدن دستی به سر و گوش ارتباطتان با مخاطب هدف بکشید؛ آن هم فقط با یک ایمیل ساده و خودمانی!
شاید برای شما سوال باشد که اگر واقعا ساخت فهرست ایمیل اینقدر کار مهمی است، پس چرا خیلی از کارآفرینان و بازاریاب ها حتی روح شان هم از چنین مفهوم حیاتی خبر ندارد؟ بی شک این سوال خیلی مهمی است و اگر ما نتوانیم جواب بی عیب و نقصی برای آن جفت و جور کنیم، همین اول کاری پرونده مقاله مان بسته خواهد شد.
اگر سوال بالا را به طور تصادفی از برخی کارشناس های بازاریابی بپرسید، احتمالا همه تقصیرها را گردن آن دسته از کارآفرینانی می اندازند که همیشه مثل بوکسورهای حرفه ای در برابر استراتژی های جدید گارد می گیرند. شاید این جواب بعضی ها را قانع کند، اما از آنجایی که مخاطب های ما در روزنامه فرصت امروز باهوش تر از این حرف ها هستند، احتمالا با چنین جوابی میانه خوبی نخواهند داشت.
جوابی که ما در اینجا برای شما آماده کرده ایم، رقیب اصلی ایجاد فهرست ایمیل، یعنی خرید بانک ایمیل است. احتمالا شما تا به حال چندباری اسم خرید بانک ایمیل به گوش تان خورده و شاید هم از آن در کمپین های ایمیل مارکتینگ تان استفاده کرده باشید. اجازه دهید با هم روراست باشیم، وقتی می شود فهرست ایمیل های مشتریان را خیلی شیک و بی دردسر خرید، چرا کسی باید به خودش زحمت بدهد و از صفر یک فهرست ایمیل برای برندش بسازد؟
مطلب مرتبط: نمونه های موفق ایمیل مارکتینگ در دنیا: کلاس درسی با کیفیت جهانی
راستش را بخواهید خرید بانک ایمیل آنقدر گزینه جذابی است که اصلا اجازه نمی دهد کسی به گزینه دیگری فکر کند. دقیقا مثل راننده فرمول یک مشهوری که وقتی اسمش روی صفحه تلویزیون نمایش داده می شود، دیگر هیچ راننده دیگری به چشم تماشاگران نمی آید. البته ماجرا درباره خرید بانک ایمیل آنقدرها هم رویایی نیست، چراکه شما با خرید بانک ایمیل حسابی به دردسر می افتید. شما را نمی دانم، ولی برای من که حتی فکر ارسال انبوهی از ایمیل های بازاریابی به مخاطبی که شاید حتی اسم من را هم نشنیده باشد وحشتناک است.
اگر شما تا به حال بارها تصمیم گرفته اید که یک فهرست عالی از ایمیل مخاطب هدف تان طراحی کنید، اما همیشه شک و تردید خرید بانک ایمیل اذیت تان کرده و مهمتر از همه اصلا نمی دانید از کجا باید شروع کنید، به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله می خواهیم صفر تا صد ساخت فهرست ایمیل مشتریان را به شما یاد بدهیم و بگوییم چرا خرید بانک ایمیل همیشه یک گزینه افتضاح است. این کار را هم اول از همه با بررسی نتایج نابودکننده خرید بانک ایمیل دنبال خواهیم کرد. بعدش هم سراغ فرمول طلایی مان برای ساخت فهرست ایمیل مشتریان می رویم.
چرا خرید بانک ایمیل همیشه انتخاب به درد نخوری است؟
خب، همانطور که گفتیم در این بخش از مقاله مان می خواهیم حسابی خرید بانک ایمیل را به گوشه رینگ ببریم و ناک اوتش کنیم. اگر شما از طرفدارهای خرید بانک ایمیل باشید، احتمالا این تصمیم ما برای تان حسابی عجیب و حتی باورنکردنی خواهد بود. خب چرا باید تکنیکی که خیلی از بازاریاب ها از آن استفاده می کنند را درب و داغون کنیم؟ ما در ادامه سعی می کنیم با بررسی تاثیرات منفی خرید بانک ایمیل بر روی کمپین ایمیل مارکتینگ تان به این دست از سوالات جواب دهیم. پس با ما همراه باشید تا بهتر با این اشتباه رایج در حوزه ایمیل مارکتینگ آشنا شوید.
1. فهرست های ایمیل خوب هیچ وقت فروشی نیستند
بعضی چیزها آنقدر با ارزش و کمیاب هستند که اصلا در بازار پیدا نمی شوند. فهرست ایمیل مشتریان هم دقیقا همینطور است. اصلا چرا یک تیم بازاریابی یا حتی موسسه خصوصی باید فهرست دست اول و داغ ایمیل مشتریان شما را داشته باشد و از همه عجیب تر اینکه آن را با قیمتی مناسب به شما بفروشد؟ هیچ جای این داستان منطقی به نظر نمی رسد و قطعا یک جای کار حسابی ایراد دارد!
شاید خرید بانک ایمیل زمانی یک ایده تازه و هیجان انگیز بود، اما الان فقط و فقط یک ریسک بزرگ است. وقتی شما یک بانک ایمیل می خرید، در واقع دارید از ایمیل های دست چندم دیگر برندها استفاده می کنید که حتی معلوم نیست واقعی هستند یا نه. پس اصلا نباید فکر خرید بانک ایمیل را هم به سرتان راه دهید؛ همین و بس.
2. ایمیل مارکتینگ برای مخاطبی که اصلا شما را نمی شناسد!
اگر شما برای تماشای آخرین اثر تارانتینو یا دیوید فینچر به سینما بروید و یکهو بدون هیچ اطلاع قبلی فیلمی از یک کارگردان ناشناس برای تان پخش شود، چه واکنشی خواهید داشت؟ بی شک شما حتی یک لحظه هم در سالن باقی نمی مانید و شاید حتی کار به شکایت از دست سینمای موردنظر هم بکشد. اگر نظر ما را بخواهید، وضعیت برندهایی که با خرید بانک ایمیل اقدام به اجرای کمپین می کنند هم دقیقا همینطور است. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ
بازاریابی برای مخاطبی که هیچ آشنایی ای قبلی با شما ندارد، مثل رفتن به مهمانی ای است که هیچ کدام از دوستان تان در آن حضور ندارند. اینطور وقت ها کمتر کسی شما را تحویل می گیرد و احتمالا خیلی زود به این نتیجه می رسید که بهتر بود در خانه می ماندید.
هر برندی در بازار دوست دارد کاربران به محض دریافت ایمیل های بازاریابی اش ذوق زده شوند، اما این اتفاق همینطور خود به خود نمی افتد. پس شما باید آستین های تان را بالا بزنید و قبل از ارسال ایمیل حتی شده یک ارتباط خیلی کوچک با مخاطب تان برقرار کنید. وگرنه شاید کاربران حتی ایمیل تان را هم باز نکنند، چه برسد به اینکه از دیدن آن ذوق زده هم بشوند!
احتمالا تا الان متوجه شده اید که خرید بانک ایمیل مثل همان تجربه نمایش یک فیلم ناآشنا در سینماست و شما چاره ای به جز ساخت فهرست ایمیل مشتریان ندارید. شما با ساختن فهرست ایمیل در حقیقت از قبل برندتان را به مشتریان معرفی می کنید و اینطوری دیگر ایمیل های تان یک راست سر از بخش اسپم یا ایمیل های حذف شده درنمی آورد.
3. بانک ایمیل و از بین رفتن اعتبار برندها
برندهای بزرگ و دوست داشتنی مثل اپل یا نایک همیشه با دست پر سراغ مشتریان شان می روند. محال است شما در جمع های دوستانه تان درباره نوآوری های بازاریابی صحبت کنید و خبری از اسم چنین برندهایی نباشد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین اعتباری در بازار با خرید بانک ایمیل به دست نمی آید، مگر نه؟
اولین اتفاقی که با خرید بانک ایمیل برای برند شما می افتد، کاهش شدید اعتبارتان است. اگر فکر می کنید این امر فقط به خاطر نارضایتی کاربران از ایمیل های شما خواهد بود، سخت دراشتباهید. باور کنید یا نه، امروزه موسسه هایی در گوشه و کنار دنیا هستند که وظیفه شان مقابله با ارسال ایمیل های اسپم است. وقتی شما یک بانک ایمیل می خرید، یعنی در خوش بینانه ترین حالت ممکن به کاربرانی که اصلا تا به حال اسم تان را هم نشنیده اند، ایمیل می فرستید. شاید از نظر شما این کار کاملا طبیعی باشد، اما از دید حرفه ای نوعی مزاحمت برای کاربران است؛ بله درست متوجه شدید، مزاحمت برای کاربران!
ماجرای خرید بانک ایمیل از جایی حساس تر می شود که بدانید سرویسی مثل گوگل برای این کار مجازات های سنگینی لحاظ کرده است. با این حساب اگر شما خیلی زود بی خیال خرید بانک ایمیل و استفاده از آن در ایمیل مارکتینگ نشوید، شاید همین امروز و فردا آخرین تجربه تان در گوگل را داشته باشید.
4. خداحافظی سرویس های معتبر ایمیل مارکتینگ با بانک ایمیل
ایمیل مارکتینگ بدون یک ابزار حرفه ای درست مثل این است که یک تیم فوتبال هیچ تجهیزات تمرینی مناسبی نداشته باشد و بخواهد تیم هایی مثل رئال مادرید و بایرن مونیخ را هم ببرد. اگر شما در عرصه ایمیل مارکتینگ از بهترین ابزارها استفاده کنید، خیلی زود طوری رقبا کنارتان می زنند که انگار از اول هم در بازار حضور نداشتید؛ به همین سادگی!
اگر یادتان باشد ما در روزنامه فرصت امروز حسابی درباره ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل میلرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) صحبت کرده ایم. کمتر بازاریابی در دنیا وجود دارد که دست کم یک بار اسم این دو ابزار را نشنیده باشد، چراکه خدمات نظر هر کارآفرینی را جلب می کند. شاید فکر کنید داریم حسابی از بحث اصلی خارج می شویم، اما باید بگوییم ما الان دقیقا در مرکز بحث هستیم و می خواهیم با یک خبر شگفت انگیز آخرین شک و تردیدتان نسبت به بانک ایمیل را از بین ببریم.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ: 6 نکته ای که هر بازاریابی باید بداند!
ابزارهای حرفه ای ایمیل مارکتینگ از مدتی قبل امکان استفاده برندها از بانک ایمیل را متوقف کرده اند. معنای چنین اقدامی این است که شما دیگر نمی توانید مثل آب خوردن یک بانک ایمیل بخرید و باید روی پای خودتان بایستید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که در چنین شرایطی استفاده از بانک ایمیل عجیب و غریب ترین انتخابی است که یک بازاریاب می تواند انجام دهد. خب چه کسی حاضر است قید خدمات ابزارهایی مثل میلرلایت را بزند و همچنان از بانک ایمیل استفاده کند؟
ساخت فهرست ایمیل مشتریان: صفر تا صد ماجرا با تکنیک های طلایی
بعد اینکه یاد گرفتید خرید بانک ایمیل همیشه یک انتخاب نامناسب است، نوبتی هم باشد باید برویم سراغ تکنیک هایی برای ساخت فهرست ایمیل. شما الان مثل معماری هستید که خیلی خوب می داند برای طراحی ساختمانش از چه نقشه هایی نباید استفاده کند، اما هنوز حتی یک کلمه هم درباره نقشه ایده آل خودش فکر نکرده. ما در این بخش می خواهیم به شما کمک کنیم تا نقشه رویایی تان برای ساختن فهرست ایمیل را طراحی کنید.
ما در این بخش اول از همه سعی می کنیم تکنیک هایی برای جلب نظر کاربران به منظور عضویت در خبرنامه یا فهرست ایمیل را بررسی کنیم، چراکه بدون رضایت کاربران هر لحظه امکان شکایت از شما به دلیل مزاحمت بازاریابی وجود دارد. در کنار این تکنیک ها هم بعضی از توصیه های کلی برای مدیریت بهینه و به روز نگه داشتن فهرست ایمیل مشتریان را مرور خواهیم کرد. پس آماده شوید تا سراغ بخش اصلی مقاله مان برویم.
استفاده از CTA جذاب در سایت برند: شخصی سازی با چاشنی طنز
اگر یادتان باشد در مقدمه این بخش گفتیم که شما برای اضافه کردن کاربران به فهرست ایمیل تان باید از آنها اجازه بگیرید. وقتی هم صحبت از اجازه گرفتن می شود، هیچ جایی بهتر از سایت رسمی برند نیست. البته شما همینطور خشک و خالی نمی توانید سراغ کاربران رفته و انتظار داشته باشید در عرض چند دقیقه خبرنامه برندتان منفجر شود. معجون جادویی ما در این بخش برای شما طراحی CTA یا همان دعوت به عمل است؛ آن هم به طور شخصی سازی شده و با چاشنی طنز و شوخی!
فکر نمی کنم کسی در دنیا باشد که از دیدن محتوای شخصی سازی شده متنفر باشد. حالا اگر به چنین محتوایی یک کم شوخی و طنز هم اضافه کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. اینطوری شما مثل آب خوردن می توانید کاربران را به عضویت در خبرنامه و فهرست ایمیل تان ترغیب کنید. مثلا همین پیام های پاپ آپ (Pop-Up) در صفحات مختلف سایت را در نظر بگیرید؛ این پیام ها معمولا در قالب یک کادر کوچک برای کاربران نمایش داده می شود و هدفش هم دعوت به عضویت در خبرنامه برند است. در دنیایی که کاربران اینترنت خیلی خوب یاد گرفته اند چطور به پیام های مختلف بی توجهی کنند، شما با طراحی یک کادر پاپ آپ سرد و بی روح فقط خودتان را سنگ روی یخ خواهید کرد؛ همین و بس.
شما برای اینکه یک CTA درست و حسابی طراحی کنید، باید مستقیم سراغ ابزارهای حرفه ای مثل گوگل آنالیتیکس بروید تا با خیالی راحت از سلیقه مخاطب تان اطلاع پیدا کنید. البته در این بین سرویس های ایمیل مارکتینگ مثل میلرلایت، سند پالس (Send Pulse) و میل جت (Mail Jet) هم اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می دهند. راستش را بخواهید این لیست را تا ناکجا می شود ادامه داد، اما اگر از ما می شنوید به یکی از همین ابزارهایی که گفتیم اکتفا کنید. وگرنه بی خودی با کلی ابزار مختلف خودتان را به دردسر خواهید انداخت.
شما در مورد استفاده از شوخی در طراحی CTA کار چندان سختی ندارید. همانطور که یک سرمربی فوتبال همیشه با بازیکنانش شوخی می کند تا سر حال باشند، شما هم یکسری شوخی های کاملا آشنا و صدالبته محترمانه را به CTA های موجود در سایت برندتان اضافه کنید.
طراحی کمپین های خلاقانه: دلیل حضور مشتریان در فهرست ایمیل تان باشید!
آیا تا به حال به شباهت ایمیل مارکتینگ و فیلم سازی دقت کرده اید؟ همانطور که کارگردان ها برای موفقیت در جشنواره های معتبر باید اثر جذابی داشته باشند، شما هم در ایمیل مارکتینگ باید محتوای درجه یکی را همراه خودتان داشته باشید. وگرنه شاید حتی هیچ کس ایمیل های شما را باز هم نکند!
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت ایمیل مارکتینگ: چطور در بازاریابی ایمیلی بی رقیب باشید؟
شاید شما پیش خودتان بگویید اصلا طراحی کمپین های خلاقانه چطور به کسب و کارها برای ساختن فهرست ایمیل مشتریان کمک می کند. ما برای جواب دادن به این سوال باید رفتار کاربران در مواجهه با ایمیل های جذاب را تحلیل کنیم. ماجرا جالب شد، نه؟
وقتی یکی از دوستان تان برای شما یک ایمیل جذاب، مثل محتوایی خنده دار یا یک ویدئوی نوستالژیک، می فرستد به احتمال زیاد حال هوای تان اندکی تغییر می کند. از آنجایی که اغلب مردم می خواهند نزدیکان شان هم در حال خوب شان سهیم شوند، احتمالا شما ایمیل داستان مان را برای آشنایان تان فوروارد خواهید کرد. اینطوری یک محتوای جذاب به سرعت در جمع های دوستانه پراکنده می شود؛ همینقدر ساده و هیجان انگیز.
ماجرایی که درباره ایمیل های دوستانه گفتیم، درباره ایمیل برندها نیز مصداق دارد. وقتی شما یک کمپین ایمیل مارکتینگ خلاقانه برای مشتریان تان بفرستید، آنها مثل سفیران غیررسمی شما عمل خواهند کرد و تمام ایمیل ها را بدون هیچ کم و کاستی برای دوستان شان خواهند فرستاد. اینطوری شما در یک چشم به هم زدن کلی کاربر علاقه مند به کمپین تان خواهید داشت که احتمالا به درخواست تان برای حضور در فهرست ایمیل مشتریان دست رد نخواهند زد.
اگر بخواهیم تکنیک این بخش را خیلی ساده و خودمانی توضیح دهیم، شما باید کمپین تان را تبدیل به دلیل اصلی حضور مشتریان در فهرست ایمیل تان کنید. در دنیایی که کاربران فقط و فقط با یک کلیک می توانند از فهرست ایمیل شما خارج شوند، کیفیت محتوای بازاریابی حرف اول و آخر را می زند. پس دلیل ادامه حضور کاربران در کنار برندتان باشید!
ارائه تخفیف و هدیه های تبلیغاتی: چه کسی از تخفیف بدش می آید؟
اگر شما در حوزه خرده فروشی آنلاین هستید و فهرست ایمیل مشتریان تان بیشتر از آنچه فکرش را بکنید خلوت است، این تکنیک مخصوص شماست. کمتر بازاریابی در دنیا وجود دارد که حتی یک بار هم شده احساس نکند مشتریان اصلا به کمپین هایش توجه نمی کنند. شما را نمی دانم، ولی برای من که چنین اتفاقی کافی است تا برای همیشه بازاریابی را کنار بگذارم.
اگر شما می خواهید مشتریان را طوری به خرده فروشی تان جذب کنید که هیچ برند دیگری به چشم شان نیاید، حتما ارائه تخفیف های جذاب را مدنظر داشته باشید. این تکنیک در ساخت فهرست ایمیل مشتریان هم به درد بخور است و به شما کمک می کند تا یک لیست پر و پیمان از ایمیل های مشتریان را کنارتان داشته باشید.
شاید شما درباره اینکه ارائه تخفیف برای عضویت کاربران در فهرست ایمیل شما کافی باشد، کلی شک و تردید داشته باشید. پس اجازه دهید با یک سوال کلیدی همه تردیدهای تان را از بین ببریم: آیا شما کسی را سراغ دارید که تخفیف های جذاب و هیجان انگیز را دوست نداشته باشد؟
وقتی مشتریان شما بدانند با عضویت در فهرست ایمیل تان شانس بهره مندی از تخفیف های مختلف را دارند، دیگر حتی لازم نیست کلی تبلیغات پاپ آپ و صفحات مختلف برای دریافت ایمیل آنها طراحی کنید. شما با اضافه کردن تخفیف و انواع هدیه های تبلیغاتی (همان Give Away خودمان!) به جای اینکه با کلی دردسر سراغ مشتریان بروید، آنها را دنبال برندتان خواهید کشاند. اگر بازاریابی را پیدا کردید که چنین ایده ای آدرنالین خونش را به حداکثر نمی رساند، ما را هم بی خبر نگذارید.
مشتریان در بازار عاشق چشم و ابروی برند شما نیستند و همینطور الکی عضو خبرنامه تان نخواهند شد. با این حساب شما باید یک گزینه جذاب برای آنها داشته باشید و چه چیزی بهتر از انواع و اقسام تخفیف و هدیه؟ البته در اینجا باید هدیه های باب میل مشتریان را تهیه کنید، وگرنه کمپین تان تاثیر معکوس خواهد داشت!
اگر از ما می شنوید، کارتان در ارائه تخفیف و هدیه های مختلف را خیلی سخت نکنید. همینکه از نظرات مشتریان استفاده کنید یا دست کم خودتان را جای آنها بگذارید، کافی است. در آخر هم یادتان باشد که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیس بوک که بیشتر مورد علاقه کاربران است از مشتریان برای عضویت در کمپین تان دعوت کنید. اینطوری پیشنهادی به مشتریان می دهید که به هیچ وجه نتوانند آن را رد کنند؛ همینقدر جذاب و شگفت انگیز.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
پاپ آپ های سرگرم کننده پیش پای مشتریان بگذارید: به وقت بازی و سرگرمی
بعضی روزها آدم حوصله هیچ کاری را ندارد. اینطور وقت ها یک فنجان چای داغ و یک سرگرمی خوب حسابی حال آدم را عوض می کند. هر کسی برای اینکه حال و هوایش عوض شود، فرمول جادویی خودش را دارد. تماشای فیلم، پیاده روی یا بازی های کامپیوتری بخشی از این فرمول جادویی است، اما به ذهن هیچ کس نمی رسد که محتوای بازاریابی هم در این بین جایی برای خودش داشته باشد. خب، مگر تبلیغات بازاریابی و به ویژه پاپ آپ ها همان دلیلی نیستند که بازار انواع و اقسام اد بلاکرها (Ad Blocker) بی نهایت داغ شده است؟
راستش را بخواهید جواب دادن به سوال بالا چندان هم کار راحتی نیست. اگر پای یک پاپ آپ بی کیفیت و بزرگ که تمام صفحه را اشغال می کند در میان باشد، آن وقت هر اد بلاکری بدل به قهرمان نجات دهنده کاربران می شود. با این حال ماجرا درباره پاپ آپ های خلاقانه و سرگرم کننده کاملا متفاوت است.
فرض کنید شما به سایت برند مورد علاقه تان می روید و یک پاپ آپ همراه با گردونه شانس برای تان بالا می آید. اگر شما آدرس ایمیل تان را در اختیار برند داستان مان قرار دهید، امکان کلیک بر روی گردونه و برنده شدن یک جایزه هیجان انگیز به قید قرعه را پیدا می کنید. فکر می کنم با چنین پاپ آپی ذهنیت شما نسبت به تبلیغات برندها حسابی تغییر کرده باشد و برند داستان مان هم کلی ایمیل برای فهرست رویایی اش پیدا می کند. ماجرا ساده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را هم می کردید، نه؟
هیچ کس در دنیا از سرگرمی بدش نمی آید. دقیقا به همین خاطر بلیت کنسرت ها و مسابقات ورزشی در یک چشم به هم زدن تمام می شود. اگر شما می خواهید فهرست ایمیل بی عیب و نقصی از مشتریان داشته باشید، باید فرآیند ثبت نام کاربران در خبرنامه تان را مثل یک بازی جذاب کنید. اینطوری هم مشتریان سرگرم می شوند و هم شما به هدف اصلی تان می رسید.
به روز رسانی مداوم فهرست ایمیل: مهمترین بخش کار
اگر فکر کرده اید ساخت فهرست ایمیل مشتریان را می شود یک بار برای همیشه انجام داد، سخت دراشتباهید. همانطور که مردم لپ تاپ یا گوشی هوشمند قدیمی شان را خیلی راحت عوض می کنند، شاید گاهی اوقات قید آدرس ایمیل شان را بزنند و یک آدرس تازه بسازند. اینطوری شما دیگر دسترسی به مشتریان تان ندارید و از همه بدتر اینکه مدام برای آدرس هایی که اصلا وجود هم ندارد ایمیل می فرستید.
بی شک تغییر ایمیل مشتریان برای هر بازاریابی یک تراژدی بزرگ و غم انگیز است؛ از آن دست داستان هایی که عادت داریم فقط در فیلم ها ببینیم! البته لازم نیست خیلی خودتان را نگران کنید، چراکه در دنیای کسب و کار برای هر مشکلی یک عالمه راه حل وجود دارد. فرمول نجات بخش ما در اینجا برای شما به روز رسانی مداوم فهرست ایمیل است. خب وقتی همه برندها به دنبال به روز رسانی محصولات شان هستند، چرا درباره فهرست ایمیل چنین کاری نکنید؟
اگر بخواهیم خیلی سختگیرانه به ماجرا نگاه کنیم، شما فقط باید روی مشتریانی که به برند شما علاقه دارند و مطمئن هستید در آینده سفارشی ثبت می کنند، سرمایه گذاری کنید. این یعنی مشتریانی که هیچ واکنشی به ایمیل های تان ندارند و حتی سالی یک بار هم از شما خرید نمی کنند، باید کنار گذاشته شوند. پس همین حالا یک ماژیک قرمز بردارید و دور اسم شان را خط بکشید؛ به همین راحتی!
ادعای ما درباره اینکه برخی از کاربران در طول زمان آدرس ایمیل شان را عوض می کنند بدون آمار و ارقام دقیق به هیچ دردی نمی خورد. بی شک آمارهای بسیار زیادی درباره این مسئله وجود دارد، اما ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سالانه 30 درصد از فهرست ایمیل مشتریان از رده خارج می شود و باید آن را با ایمیل های جدید به روز رسانی کرد. اینطوری شما همیشه یک فهرست دقیق و کاربردی از آدرس ایمیل مشتریان تان خواهید داشت.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
آرزوی هر بازاریابی در دنیا این است که ایمیل هایش خیلی راحت روی مشتریان تاثیر بگذارد و آنها را میخکوب کند. اگر شما برای رسیدن به این هدف همه راه ها را رفته اید، شاید بد نباشد به فکر تغییر مخاطب هدف تان باشید. خب وقتی محتوای بی عیب و نقصی دارید، حتما مشتریان تان را بد انتخاب کرده اید که هیچ بازخورد مناسبی گیرتان نمی آید؛ وگرنه باید مثل آب خوردن تبدیل به غول بازار می شدید.
به روز رسانی فهرست ایمیل مشتریان برای کسانی که دوست دارند همیشه تمام مشتریان بازار را کنار خودشان داشته باشند، یک کابوس تمام عیار است. اگر نظر ما را بخواهید، شما باید یک بار برای همیشه با این کابوس رو به رو شوید، چراکه واقعیت دنیای بازاریابی کاملا برعکس است. اگر شما مطمئن هستید که بعضی از مشتریان حاضر در فهرست ایمیل تان به درد کسب و کار شما نمی خورند، باید خیلی راحت و بدون تعارف آنها را با مشتریان جدید جایگزین کنید. اینطوری نه شما الکی محتوای تان را به باد می دهید و نه مزاحمتی برای این دسته از مشتریان ایجاد خواهید کرد. با این حساب این تکنیک یک معامله برد- برد به نظر میرسد، مگر نه؟
ساخت فهرست ایمیل به طور آفلاین: همیشه تکنیک های سنتی بد نیستند!
احتمالا آخرین تکنیکی که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم، حسابی شما را غافلگیر کرد. در دوره و زمانه ای که بازاریاب ها روز به روز وابستگی بیشتری به دنیای آنلاین پیدا می کنند، صحبت کردن از ساخت فهرست ایمیل به طور آفلاین ایده بسیار عجیبی به نظر میرسد. با این حساب ما باید دلایل درست و حسابی برای چنین تکنیکی داشته باشیم، وگرنه حسابی اعتبارمان را از دست می دهیم.
شما به عنوان یک کارآفرینان به غیر از دنیای آنلاین بارها و بارها در زندگی واقعی هم با مشتریان تان تعامل دارید. یک ایده هوشمندانه در این میان استفاده از تعاملات به ظاهر عادی و بی روح روزانه با مشتریان برای اضافه کردن شان به فهرست ایمیل برند است. شاید شما پیش خودتان فکر کنید این کار بیشتر شبیه ماموریت غیرممکن است، اما راستش را بخواهید کار شما در اینجا هیچ شباهتی به فیلم های هالیوودی ندارد. فقط کافی است به توصیه هایی که برای تان آماده کردیم، توجه کنید:
• وقتی در مراسم های بزرگ کاری حضور پیدا می کنید، همیشه فهرست هایی برای دریافت آدرس ایمیل و مشخصات شرکت کنندگان دم دست تان داشته باشید. اینطوری مثل آب خوردن تا پایان مراسم کلی ایمیل برای فهرست تان دست و پا خواهید کرد.
• بعد از فروش هر محصول خیلی مودبانه از مشتریان بخواهید آدرس ایمیل شان برای عضویت در خبرنامه یا فهرست ایمیل برند را به شما بدهند. اگر در کنار این درخواست محترمانه اندکی هم از مزایای عضویت در این فهرست برای آنها بگویید، به معنای واقعی کلمه شاهکار کرده اید.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ موفق با 5 اقدام ساده
• اگر شما هنوز هم از کارت ویزیت برای برندتان استفاده می کنید، اضافه کردن یک کد QR در پشت آن برای عضویت در فهرست ایمیل برند ایده ساده و کاربردی خواهد بود. اینطوری مشتریان فقط و فقط در صورت تمایل به فهرست شما اضافه خواهند شد.
بی شک توصیه های بالا را می شود تا صبح ادامه داد و یک مجموعه هیجان انگیز از آن ساخت، اما راستش را بخواهید این کار اصلا ضرورتی ندارد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که توصیه های این بخش بیشتر جنبه خلاقانه دارد. پس تنها کاری که باید بکنید این است که آستین ها را بالا بزنید و برای تعامل با مشتریان در دنیای واقعی وارد گود شوید؛ همینقدر ساده و هیجان انگیز!
سخن پایانی
خب، ماجراجویی ما درباره ساخت فهرست ایمیل مشتریان دیگر به پایانش رسیده است. شما الان کارشناسی حرفه ای در این حوزه شده اید و آماده اید تا کارتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله برای شما جالب و کاربردی بوده باشد. اگر سوال یا نکته ای درباره ساخت فهرست ایمیل دارید، خوشحال می شویم همینجا آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: