راه اندازی کسب و کار همیشه مثل سناریوی فیلم های سینمایی بی دردسر نیست. گاهی اوقات شما باید تصمیمات مهمی را بگیرید که مرگ و زندگی برندتان به آنها بستگی دارد. درست در چنین لحظات حساسی خیلی از کارآفرینان زیر فشار کاری کم می آورند. احتمالا شما هم مدیرانی را دیده اید که دقیقا سر بزنگاه و موقعی که شرکت به آنها نیاز دارد، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.
شاید فکر کنید چنین مدیرانی کاملا بی مسئولیت یا بی خیال هستند. خب در این صورت تا حدودی حق با شماست، اما نباید بار سنگین تصمیم های سخت را هم فراموش کنیم. وقتی مسئولیت گروهی از کارمندان با شماست، در هر تصمیمی پای شما گیر خواهد بود. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان دوست ندارد درگیر تصمیم گیری های سخت شوند.
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با سختی های کارآفرینی نداریم. درست به همین خاطر همیشه دنبال روش هایی برای ساده سازی این جریان هستیم. اگر شما هم دوست دارید تجربه ای ساده و بی دردسر از تصمیم گیری های سخت داشته باشید، این مقاله کاملا مخصوص شماست.
مطلب مرتبط: تصمیم گیری گروهی بهتر با 6 راهکار ساده
اشتباه نکنید، ما قصد نداریم تصمیم های سخت را کاملا از صحنه روزگار محو کنیم. در عوض همه تلاش ما کمک به ساده سازی این فرآیند تا جای ممکن است. پس با ما همراه باشید تا کمی هم که شده از بار سنگین این تصمیم ها کاسته شود.
نگاه به فراسوی موقعیت کنونی
وقتی آدم مجبور به تصمیم گیری می شود، انگار آخر دنیا رسیده و همه چیز رو به نابودی است. چنین احساسی برای کارآفرینان کاملا طبیعی است، اما نباید خودتان را تسلیم این شرایط کنید. در عوض کمی توجه به مسیر آینده ضرری نخواهد داشت.
باور کنید یا نه، تصمیم های سخت امروز آینده ای راحت تر برای شما و برندتان به همراه خواهد داشت. پس دور سختگیری های رایج را خط کشیده و به امید آینده ای بهتر برای کسب و کارتان آستین ها را بالا بزنید.
قبول دارم هیچ کس میانه خوبی با سختی های کار ندارد. با این حال اوضاع همیشه مطابق میل ما پیش نمی رود. کمی صحبت یا مطالعه درباره آینده برند کمک شایانی به شما برای تصمیم گیری بهتر خواهد کرد. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا کار را برای خود سخت کنید.
تصمیم گیری منطقی
خیلی از کارآفرینان در شرایط حساس ندای قلب شان را به هر نکته دیگری ترجیح می دهند. فرقی هم ندارد این ندای قلبی چقدر غیرمنطقی یا عجیب باشد. راستش را بخواهید، چنین اتفاقی مثل این است که همه بازیکنان یک تیم بسکتبال یکهو دست به حمله بزنند. آن وقت دفاع خالی شده و با یک لو دادن ساده توپ امتیاز از دست می رود.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار تصمیم گیری های منطقی هستیم؛ چراکه در این حالت شما اول از همه تمام جزییات را بررسی کرده و بعد سراغ تصمیم گیری نهایی خواهید رفت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین الگویی برای تصمیم گیری نتایج بسیار بهتری به همراه دارد، مگر نه؟
یادتان باشد، مشورت با دیگران همیشه تصمیم گیری را راحت تر می کند؛ چراکه گاهی اوقات نکاتی که به نظر شما می رسد، کامل نیست. در این شرایط استفاده از نظرات دیگران اوضاع شما را حسابی بهتر خواهد کرد. به طوری که دیگر لازم نیست نگران نکات جزئی زیادی باشید.
خداحافظی با رویای راضی کردن همه
هر تصمیمی که شما بگیرید، موافقان و مخالفانی خواهد داشت. اشتباهی که خیلی از کارآفرینان مرتکب می شوند، تلاش برای راضی نگه داشتن همه است. چنین ایده ای خیلی زود توانایی تصمیم گیری را از آدم گرفته و دیگر هیچ مجالی به مدیران نخواهد داد.
توصیه ما در این بخش تا حد زیادی ساده است. شما باید هنگام تصمیم گیری بر روی نتیجه نهایی کار تمرکز کنید. اینکه چه کسانی از تصمیم تان ناراحت می شوند، نکته ای جزئی است. بنابراین اصلا آن را در اولویت کارتان قرار ندهید. وگرنه حسابی اوضاع تان به هم خواهد ریخت. به طوری که دیگر هیچ شانسی برای توسعه کسب و کارتان نداشته و حتی فرصت تصمیم گیری را نیز از دست می دهید.
قبول دارم ترک عادت راضی نگه داشتن همه خیلی سخت به نظر می رسد، اما شما نباید خودتان را محکوم کنید. مدیران در شرکت مسئولیت راضی نگه داشتن مشتریان را دارند، نه کارمندان. بنابراین باید تصمیمات تان را براساس میزان تاثیری که بر روی مشتریان دارد، ارزیابی کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: پرسش های اساسی پیش از تصمیم گیری های مهم
اتکا به دانش خودتان
هر مدیر یا کارآفرینی در طول زندگی اش اطلاعات و مهارت های خاصی کسب کرده است. مجموعه این موارد دانش مناسبی در اختیار او قرار می دهد که اقدام به تصمیم گیری کند. حالا اگر یک کارآفرین برای تصمیم گیری به دانش خودش اعتماد نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی شک هیچ خبری از تصمیم گیری مطمئن و همراه با اعتماد به نفس نخواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا حاضر نیستم چنین شرایطی را تحمل کنم.
شما به عنوان یک کارآفرین باید تا حدودی به خود و دانش تان اعتماد داشته باشید. قبول دارم اعتماد بیش از اندازه نیز دردسرساز می شود، اما هرچه باشد شما شایستگی لازم برای مدیریت کسب و کار را داشته اید. وگرنه هیچ وقت در چنین پُستی قرار نمی گرفتید!
انتخاب اهداف
اینکه شما از دل تصمیم گیری تان دنبال چه اهدافی هستید، نکته ساده ای نیست. متاسفانه خیلی از کارآفرینان حتی روح شان هم از هدف تصمیم گیری شان خبر ندارد. به همین خاطر اولین ایده ای که به ذهن شان می رسد، تبدیل به تصمیم گیری می کنند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین الگویی از تصمیم گیری اصلا نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.
فرمول ما در این بخش شامل مرور اهداف مختلف برای آینده برند می شود. این طوری شما چشم اندازی درست از کارتان به دست آورده و فرصت مقایسه اهداف گوناگون را نیز پیدا می کنید. دست آخر هم باید هدفی را که بیشترین سازگاری با اوضاع برندتان دارد، انتخاب کنید. اشتباه مهمی که در این مرحله روی می دهد، تلاش برای کپی برداری از روی کار دیگران است. انگار که هر کارآفرینی با استفاده از نتیجه کار دیگران موفقیت های مشابهی را تکرار خواهد کرد. اگر نظر ما را بخواهید، انتخاب اهداف کاری نیست که شما از روی دست دیگران انجام دهید. پس کمی از وقت تان را به جست وجوی اهداف مناسب برای برندتان اختصاص دهید. شاید این کار در ابتدا بسیار عجیب یا غیرمنتظره به نظر برسد، اما در نهایت موجب پیشرفت سطح فعالیت خودتان خواهد شد. به طوری که دیگر لازم نباشد امیدتان به کار دیگران باشد.
یافتن نیاز برای تصمیم گیری
گاهی اوقات کارآفرینان درباره موضوعاتی تصمیم گیری می کنند که واقعا نیازی به این نکته ندارد. در این شرایط تصمیم گیری فقط فشار مضاعفی بر روی دوش کارآفرینان خواهد بود. به طوری که انرژی لازم برای هرگونه فعالیت کاری را از آنها گرفته و دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نمی ماند.
یادتان باشد، تمام جزییات مربوط به کسب و کار نیازی به تصمیم گیری ندارد. پس الکی خودتان را با مسائل گوناگون درگیر نکنید. این کار فقط انرژی تان را از بین برده و به مرور زمان انگیزه تان برای ادامه کار را به صفر می رساند.
معمولا تصمیم گیری گروهی برای یافتن بهترین گزینه جهت تصمیم گیری ایده خوبی به نظر می رسد. چه بسا حوزه ای که به نظر شما نیاز به تصمیم گیری فوری دارد، در حقیقت خیلی هم اساسی نباشد. در چنین موقعیت هایی نظرات دیگران نقش مهمی در روشن شدن موضوعات خواهد داشت. به طوری که شما را از اضافه کاری بی مورد دور خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 3 توصیه برای جلوگیری از تصمیم گیری احساسی در محل کار
ایجاد تنوع در منابع اطلاعاتی
تصمیم گیری بدون اطلاعات درست سخت ترین کار دنیاست. در چنین شرایطی آدم باید با استرس مداوم درباره کیفیت تصمیم گیری دست و پنجه نرم کند. با این حال اگر کار را کمی برای خودتان ساده تر کرده و دنبال منابع اطلاعاتی متنوع باشید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد.
کارآفرینی را در نظر بگیرید که علاوه بر همکارانش، سراغ چند تا ابزار اطلاعاتی مثل گوگل آنالیتیکس هم می رود. بی شک این کارآفرین قدرت تصمیم گیری بهتری در مقایسه با دیگران خواهد داشت. به علاوه، در چنین شرایطی خیلی از استرس های بی مورد جای خودشان را به اعتماد به نفس کامل خواهد داد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
بی شک کارآفرینانی که سال های سال فقط براساس تجربه خودشان تصمیم گیری کرده اند، حالا اصلا میانه خوبی با ایجاد تنوع در منابع اطلاعاتی شان نخواهند داشت. اگر شما هم جزو این دسته از کارآفرینان هستید، باید از میان خداحافظی با استرس تصمیم گیری یا اتکا به روش های قدیمی یکی را انتخاب کنید. بی شک هر کارآفرین باهوشی گزینه نخست را روی هوا انتخاب خواهد کرد.
ایجاد معیار کلیدی برای تصمیم گیری
مدیران حرفه ای در طول هفته باید تصمیم های مهمی درباره شرکت بگیرند. گاهی اوقات این تصمیم ها تاثیر سرنوشت سازی بر روی آینده شرکت خواهد داشت. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه مدیر قصه مان باید در قبال تصمیمی که گرفته، پاسخگو باشد. بی شک جواب پس دادن درباره تصمیم های گذشته کار ساده ای نیست. البته اگر معیار دقیقی برای تصمیم تان داشته باشید، آن وقت اوضاع به طور کلی فرق خواهد کرد.
وقتی کارآفرینان معیارهایی برای تصمیم گیری داشته باشند، نه تنها تصمیم ها دیگر سخت نخواهند بود، بلکه استرس زیادی هم به همراه نخواهند داشت. اگر دقت کرده باشید، در برندهای بزرگ با تغییر مدیران شیوه تصمیم گیری خیلی عوض نمی شود. دلیل این امر اتکای تصمیم ها بر معیارهای دقیق است. با این حساب بد نیست شما هم برای کارتان چند معیار دست اول کنار بگذارید.
مدیری را در نظر بگیرید که از همان روز اول شروع به کارش در شرکت با نیاز فوری برای کاهش هزینه ها رو به رو بوده است. چه بسا هیأت مدیره هم به همین خاطر او را به جایگاه مدیریتی منصوب کرده اند. با این حساب فرد مورد نظر باید توانایی قابل ملاحظه ای برای کاهش هزینه ها از خودش نشان دهد. وگرنه خیلی زود از جایگاهش عزل خواهد شد. بی شک مدیر قصه ما در صورتی که تمام تصمیم ها را بر پایه معیار کاهش هزینه ها بگیرد، خیلی راحت در برابر هر تصمیم امکان پاسخگویی به دیگران را خواهد داشت. به علاوه، دیگر لازم نیست برای هر تصمیم دنبال الگویی تازه بگردد.
ارزیابی گزینه های مختلف
وقتی نوبت به تصمیم گیری در حوزه کسب و کار می رسد، همیشه برخی از افراد با اولین گزینه ای که پیدا می کنند، راضی خواهند شد. این امر یکی از مهمترین مشکلاتی است که آینده کسب و کارها را تهدید می کند. نکته کلیدی در این میان مرور تمام گزینه های روی میز است. شما نباید همان اول کار با گزینه نخست کارتان را جلو ببرید. چه بسا برخی از گزینه های بهتر در کار باشد که شما را به بهترین شکل ممکن به سوی اهداف تان هدایت کند. آن وقت با یک تصمیم گیری نابهنگام کارتان حسابی گره می خورد.
این روزها کارآفرینان با گزینه های بسیار متنوعی رو به رو هستند. شاید تا قبل از این تصمیم گیری سریع یکی از مزایای کلیدی برای کارآفرینان محسوب می شد اما حالا دیگر ماجرا کاملا فرق کرده است. الان کارآفرینان باید توانایی مرور تصمیمات به بهترین شکل ممکن را داشته باشند. این امر به آنها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک کرده و آینده کسب و کارشان را نیز تضمین می کند.
گاهی اوقات مدیران برای تصمیم گیری بهتر اقدام به طرح نکات در جلسات کاری می کنند. شاید فکر کنید چنین کاری عجیب به نظر می رسد، اما به کارآفرینان امکان استفاده از نظرات دیگران را خواهد داد. آن وقت دیگر لازم نیست با عجله دنبال اجرای اولین تصمیمی باشید که به ذهن تان رسیده است.
بی شک مشورت با دیگران همیشه یکی از گزینه های جذاب برای کارآفرینان محسوب می شود. شما در این حالت امکان استفاده از نظرات و دیدگاه های دیگران را خواهید داشت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید گزینه ای که مورد تایید چند کارآفرین باشد، احتمال خطای کمتری دارد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: سؤالاتی که پیش از تصمیم گیری های بزرگ باید از خودتان بپرسید
بازنگری در انتخاب ها
وقتی فیلمبرداری یک اثر سینمایی تمام می شود، کارگردان پروژه معمولا قبل از نمایش نهایی چند بار اثر را تماشا خواهد کرد. این امر با هدف رفع ایرادات جزئی است. قبول دارم چنین رفتاری تا حد زیادی وسواس گونه به نظر می رسد اما نتیجه نهایی حیرت انگیزی خواهد داشت، به طوری که شما با خیال راحت امکان اجرای تصمیمات تان را پیدا می کنید.
گاهی اوقات کارآفرینان تصمیم های شان را بلافاصله اجرا کرده و دیگر حتی یک لحظه هم درباره شان فکر نمی کنند. قبول دارم اعتماد به نفس درباره تصمیم ها کار حیرت انگیزی است، اما شاید تصمیم مورد نظر شما ایراداتی هم داشته باشد. آن وقت بازنگری در تصمیم مورد نظر ضروری خواهد بود. اصلا شاید تصمیم مطلوب شما نتیجه عالی به همراه نداشته باشد. آن وقت چه کار خواهید کرد؟ گاهی اوقات کارآفرینان برای اینکه خودشان را به هر قیمتی در جایگاه مدیریتی نگه دارند، تصمیم های پشت سرهم و بدون تأمل می گیرند. چنین استراتژی شاید در کوتاه مدت شما را نجات دهد اما بی برو برگشت آینده مدیریتی تان را از بین خواهد برد. آن وقت شما می مانید و حسرت کلی راه نرفته در عرصه کارآفرینی.
سخن پایانی
کارآفرینان در دنیای کسب و کار همیشه دنبال استفاده از بهترین تصمیم های ممکن هستند. فرآیند تصمیم گیری در این میان گاهی اوقات پیچیده یا حتی نفسگیر می شود. هدف ما در این مقاله معرفی برخی از تکنیک ها برای تصمیم گیری بهتر بود. اگر شما هم دوست دارید در زمینه تصمیم گیری عملکرد بهتری از خودتان به جای بگذارید، نکات مورد بحث در این مقاله را مو به مو اجرا کنید.
بی شک تصمیم گیری درست کار راحتی نیست. با این حال شما نباید خودتان را درگیر شک و تردیدهای همیشگی برای تصمیم گیری کنید. اینطوری نه تنها تک تک فرصت های تان از دست می رود، بلکه به مرور زمان دیگر کسی برای کارتان اهمیتی قائل نخواهد شد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر شانسی در بازار نخواهید داشت.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با راه و رسم تصمیم گیری درست در حوزه کسب و کار کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته اضافی درباره مطالب این مقاله داشتید، ما همیشه آماده پاسخگویی هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
مطلب مرتبط: ۴ نوع تصمیم گیری برای موفقیت در کسب وکار
منابع: