وقتی کارآفرینان با مشکلات پیچیده در حوزه کسب و کار مواجه می شوند، اغلب گروه هایخاصی برای تصمیم گیری و تعیین استراتژی پیش روی تشکیل می شود. چنین گروههایی شامل اعضای اصلی تیم مدیریتی و برخی از کارشناسهای حرفهای است. تصمیم گیری گروهی در عرصه کسب و کار همیشه نتیجهبخشی بهتری دارد. بدون تردید تصمیم گیری گروهی همیشه همراه با چالشهای فراوانی است. تفاوت در میان نظرات اعضای گروه و نیاز به تلاش برای ایجاد نزدیکی در میان نظرات مختلف بر هیچکس پوشیده نیست. با تمام این دشواریها همچنان تصمیم گیری گروهی در عرصه کسب و کار بهترین گزینه پیش روی کارآفرینان خواهد بود. در ادامه برخی از توصیه و نکات اساسی برای تصمیم گیری گروهی بهتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
تصمیم گیری در گروه های کوچک
گروه های بزرگ در زمینه تصمیم گیری شرایط دشواری برای کسب و کارها ایجاد می کنند. مدیریت اعضای گروه همیشه امر دشواری است. به عنوان مثال، مطالعه موسسه PsycNet بیانگر اهمیت اندازه گروه برای اخذ تصمیم های درست است. هرچه تعداد افراد حاضر در گروه بیشتر باشد، فرآیند طرح مسئله و بحث پیرامون موضوع بسیار دشوار خواهد بود. توجه به تعداد افراد حاضر در گروه باید براساس اندازه کسب و کار باشد. کسب و کارهای کوچک باید از مدیران ارشدشان برای عضویت در گروه تصمیم گیری دعوت کنند. این امر به موازات افزایش دامنه فعالیت شرکت مدیران بیشتری را شامل می شود. مهمترین نکته در این میان رعایت کوچکی گروه برای تصمیم گیری درست و به موقع است.
مطلب مرتبط: ۴ نوع تصمیم گیری برای موفقیت در کسب وکار
فراهم سازی محیطی امن برای گفت وگو
اگر شما علاقه مند به اظهارنظر دیگران هستید، باید محیطی مناسب برای گفت وگو و بحث را فراهم کنید. بسیاری از کارآفرینان در انتهای روز کاری اقدام به تشکیل جلسه برای تصمیم گیری در مورد مسائل کسب و کار می کنند. این امر انگیزه اعضای شرکت برای بحث و اظهارنظر را به شدت کاهش می دهد. بهترین ایده در این میان انتخاب ابتدای روز یا حتی اختصاص یک روز کامل برای بحث و گفت وگو از سوی اعضای مختلف گروه است. این امر نتیجه بخشی به مراتب بهتری در زمینه تصمیم گیری به همراه دارد. شاید در نگاه نخست بسیاری از برندها چنین الگویی را پیاده کنند، اما نکته مهم عدم توجه کامل به اهمیت جلسات گروه است. برخی از مدیران به تنهایی اقدام به تصمیم گیری می کنند. این امر تشکیل جلسه در گروه ها بدل به امری تشریفاتی می کند.
توجه به نظرات دیگران اهمیت بالایی دارد. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، وضعیت کسب و کارشان به خطر خواهد افتاد. ایراد اصلی برخی از کسب و کارها عدم فراهم سازی شرایط لازم برای گفت وگو در میان تیم مدیریتی یا دیگر اعضای شرکت است. وقتی فرهنگ پذیرش ایده های مختلف در کسب و کار ایجاد نشده باشد، انتظار از مدیران یا کارمندان برای بیان دیدگاه های شان به صورت واضح و صریح غیرواقعی خواهد بود.
اعتماد بیش از اندازه به کارشناس ها
مشاوره با کارشناس های حرفه ای همیشه تاثیر مثبتی بر روی وضعیت کسب و کارها دارد. دلیل این امر امکان بهره گیری از تجربه و مهارت چنین افرادی برای بهبود وضعیت برند است. مواجهه با مشکلات کاری شاید برای یک کسب و کار تازگی داشته باشد، اما کارشناس های حرفه ای مدت ها با چنین مشکلاتی دست و پنچه نرم کرده اند بنابراین شناخت بهتری از بحران ها دارند. همچنین توانایی کارشناس های حرفه ای برای کمک به وضعیت برندها نیز قابل ملاحظه است.
اگرچه کارشناس ها کمک مناسبی به کسب و کارها می کنند، اما نباید بیش از اندازه به نظرات آنها وابسته بود. شرایط هر کسب و کار به شیوه ای منحصر به فرد است بنابراین اعتماد به نظرات فردی خارج از کسب و کار برای اخذ تصمیم های اساسی و مهم ایده چندان جالبی نخواهد بود. امروزه برخی از کارآفرینان چشم بسته تمام حرف های کارشناس های کسب و کار را تایید می کنند.
به اشتراک گذاری ایده های مناسب
بحث از ایده های مناسب برای تصمیم گیری در گروه اهمیت بالایی دارد. بدون تردید امکان حضور تمام اعضای شرکت در جلسات تصمیم گیری نیست بنابراین کارآفرینان باید بازه زمانی مشخصی برای دریافت نظرات تمام اعضای شرکت تعیین کنند. پس از دریافت نظرات بهترین نمونه ها در جلسه تصمیم گیری گروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر کمک شایانی به مدیران ارشد برای دریافت ایده های جذاب می کند.
گاهی اوقات کسب و کارها برای تصمیم گیری گروهی با فقدان ایده مناسب رو به رو هستند. این امر وضعیت آنها را برای ماه ها در وضعیت انتظار قرار می دهد. اگر کارآفرینان امکان یافتن ایده های جذاب در کمترین زمان ممکن را نداشته باشند، پس از مدت زمانی اندک با خطر فراوانی مواجه خواهند شد.
توجه به نظرات مخالف
تصمیم گیری در گروه شرایط قابل متنوعی دارد. برخی از کارآفرینان تمایل بالایی برای جلب تایید تمام اعضای شرکت دارند. این امر با توجه به ماهیت کسب و کار و امکان بروز مخالفت اغلب با شکست همراه می شود. کارآفرینان باید فرصت کافی برای اعتراض به اعضای شرکت را بدهند. این امر موجب یافتن نقاط ضعف استراتژی و برنامه پیشنهادی برای تصمیم گیری خواهد شد. نتیجه نهایی این امر امکان آگاهی کامل از نقاط قوت و ضعف برنامه در دست برند خواهد بود.
ایراد بسیاری از کسب و کارها نادیده انگاری نظرات منفی است. گاهی اوقات نیز شرایط لازم برای بیان دیدگاه های متفاوت از بین می رود. نتیجه نهایی این امر اخذ تصمیم های اشتباه و ناتوانی کسب و کارها برای رهایی از آنها خواهد بود.
انتخاب اعضای ناهمگن برای گروه
وقتی اعضای گروه شرکت شامل افراد همگن باشد، هیچ پیشرفتی در بحث برای تصمیم گیری شکل نخواهد گرفت. این امر در بلند مدت تاثیر ویرانگری بر روی وضعیت برندها دارد. توصیه اساسی در این بخش توجه به انتخاب اعضایی با نظرات و دیدگاه های متفاوت برای بررسی جنبه های مختلف موضوعات است. این امر اغلب اوقات موجب ارائه نظرات جذاب برای تصمیم گیری خواهد شد.
مطلب مرتبط: 3 روش جهت بهبود تصمیم گیری
امروزه تصمیم گیری گروهی در عرصه کسب و کار رواج زیادی دارد. نکته مهم در این میان عدم رعایت الزامات این حوزه از سوی اغلب کارآفرینان است. رعایت نکات مورد بحث در این مقاله کمک شایانی به کسب و کارها برای تصمیم گیری گروهی بهتر خواهد کرد.