تصمیم گیری خوب و منطقی در موفقیت کسب وکارتان بسیار حائز اهمیت است. اولین گام در اخذ تصمیمی منطقی، این است که درک کنیم تمام تصمیم های با هم برابر نیستند. تصمیم های را از دو بعد متفاوت نگاه کنید؛ اهمیت و فوریت. تصمیمی مهم تلقی می شود که بتواند تأثیر قابل توجهی بر کسب وکار یا زندگی فردی داشته باشد. تصمیم فوری، تصمیمی است که باید بلافاصله اتخاذ کنید و زمانی برای بررسی بیشتر در اختیار ندارید.
اگر این دو بعد را با هم در نظر بگیرید، چهار نوع تصمیم گیری ایجاد می شود که نحوه برخورد با هر کدام از آنها متفاوت است. در ادامه انواع این تصمیم ها را بررسی می کنیم:
۱. تصمیم هایی که نه فوری هستند و نه مهم:
اقدام نکنید: در نظر داشته باشید، اگر اقدامی نه فوری است و نه مهم؛ ممکن است اصلا نیازی به انجام آن نباشد.
محول کردن کار به دیگران: چنین تصمیمی فرصتی را برای مدیر فراهم می کند تا زیردستان را در مورد چگونگی تفکر در تصمیم گیری راهنمایی کند.
مراقب دگردیسی (جهش های غیرمنتظره) باشید: هیچ تصمیمی را به تأخیر نیندازید، مگر اینکه فوریت و شرایط این گونه بطلبد.
۲. تصمیم هایی که فوری هستند، ولی مهم نیستند:
بیش از حد تحلیل نکنید: ازآنجا که این تصمیم های مهم نیستند، صرف فرآیندی طولانی برای تصمیم گیری معنی ندارد. در بعضی موارد؛ هزینه زمان صرف شده برای تحلیل تصمیم گیری می تواند هزینه تصمیم اشتباه را بیش از حد افزایش دهد.
از اصول استفاده کنید: قوانین، دستورالعمل ها و اصول می تواند راهی عالی برای تصمیم گیری سریع و کارآمد باشند. اطمینان حاصل کنید که تصمیم های اخذ شده باارزش های سازمان، سازگاری داشته باشد.
به حرف دل تان گوش دهید: به عنوان فردی باتجربه در کسب وکار، شما قدرت قضاوت خوبی دارید، نترسید و از این قدرت استفاده کنید.
۳. تصمیم هایی که هم فوری هستند و هم مهم:
فوریت را کاهش دهید: در نظر داشته باشید که آیا می توانید اقداماتی انجام دهید تا برای تصمیم های مهم، زمان بخرید؟
گزینه ها را باز نگه دارید: گزینه هایی را انتخاب کنید که به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهند.
با متخصصان مشورت کنید: متخصصان افرادی هستند که بینشی فوری و قابل اتکا دارند و می توانند در ادامه مسیر به درستی راهنمایی تان کنند.
۴. تصمیم هایی که مهم هستند، ولی فوری نیستند:
مشکلات حقوقی را شناسایی و با آنها مقابله کنید: حل مشکلات پیچیده نیاز به پرسیدن سؤالاتی دارد که پاسخ آنها نیز نسبتا ساده است. پاسخ به این سؤال ها شما را در حل مسائل پیچیده به سادگی هدایت می کند.
دقت داشته باشید: وقتی با تصمیمی بزرگ مواجه می شوید، از احساسات تان پیروی نکنید. دو سؤال مهم از خود بپرسید: در قدم بعدی می خواهم چه کنم؟ برای اینکه با احتمال بیشتری به هدف برسم باید چه اقداماتی انجام دهم؟
از ابزارهای تحلیلی مناسب استفاده کنید: برای تصمیم هایی که اهمیت دارند اما فوری نیستند، استفاده از ابزارهای تصمیم گیری می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. زمان لازم برای استفاده از این ابزارها وجود دارد و هزینه انجام این کار نیز توجیه پذیر است.
به دنبال مشاوران متخصص باشید: هر زمان که با تصمیم مهمی مواجه شدید، کمک گرفتن از کارشناسان و متخصصان، ایده خوبی است.
قبل از اجرا، با تصمیم تان زندگی کنید: به تمامی جوانب و ابعاد تصمیم تان در زمان حال و آینده فکر کنید.
تصمیم گیری بسیار مهم است. درک نوع تصمیمی که با آن روبه رو هستید و پاسخ مناسب به آن، کمک می کند تا اثربخشی تان را در کسب وکار افزایش دهید.
کارشناس ارشد کارآفرینی