رهبر یک تیم یا شرکت، با چالش های زیادی روبه رو می شود که بی توجهی و عدم کنترل این چالش ها، ممکن است سبب سقوط تمام اعضا شود.
مایک مدداک، نویسنده، کارآفرین و رهبر موفق، باور دارد افراد زیادی می توانند مدیریت یک تیم یا شرکت را به عهده بگیرند، اما رهبران بزرگ، از تفاوت های جزئی رهبری و مدیریت آگاهی دارند. مددک، اصلی ترین تفاوت های مسئولیت رهبری و مدیریت را در نشریه فوربس شرح داده است:
ارزش شما به تیمی که هدایت می کنید وابسته است
وقتی رهبری یک تیم را قبول می کنید، باید بپذیرید دوران نارضایتی و شکایت از اعضای تیم به پایان رسیده است. اگر از شرایط فعلی ناراحت هستید، می توانید به اعضای تیمتان کمک کنید تا پیشرفت کنند. باید وظایف و مسئولیت های آن ها را به گونه ای تغییر دهید تا از نقاط قوتشان برای حل چالش های موجود استفاده کنند. حتی می توانید آن ها را ترغیب کنید از کار دست بکشند و شرکت را ترک کنند، اما نمی توانید از آن ها شکایتی داشته باشید. شما رهبر این تیم هستید و خودتان موقعیت و ارزش تیم را شکل داده اید. پس مسئولیت تمام مشکلات روی دوش خودتان است.
وقتی رهبری یک سازمان را به عهده می گیرید، باید مسئولیت تمام اتفاقاتی که برای سازمان شما رخ می دهد را به عهده بگیرید. سرزنش کردن و زیر سؤال بردن دیگران، عدم بلوغ و مهم تر از همه، عدم صداقت رهبر را نشان می دهد.
رهبری بد، سازمان را به نابودی می کشد
موفقیت سازمان ها به رهبری وابسته است. پس وقتی نکته ای در تیمتان می بینید که سبب ناراحتی تان می شود، قبل از هر چیز نگاهی به خود بیندازید. از خود بپرسید: "چه مسیری را اشتباه پیموده ام و کدام بخش از رهبری ام نادرست بوده که منجر به بروز چنین رفتاری شده است؟" شاید دریابید افرادی را استخدام می کنید که شبیه خودتان هستند یا الگوهایی را به کار می برید که در زندگی تان وجود داشته است.
اگر رهبری یک سازمان را به عهده دارید و انرژی جاری در دفتر کارتان را دوست ندارید، لازم است بدانید این انرژی از سوی خودتان جریان دارد. برنارد بنکس، پروفسور مدیریت و رهبری دانشگاه نورث وست می گوید: "رهبری همانند قوانین فیزیک است. شما یک تیم بد را به من نشان دهید تا رهبر بد آن را نشانتان دهم."
نتایج را بپذیرید یا همه چیز را از اساس پایه ریزی کنید
ریچارد مندرز، کارآفرین و مربی کسب و کار می گوید سازمان ها به گونه ای طراحی شده اند تا نتایج فعلی را تولید کنند. اگر از نتایج حاصل از تیم یا سازمانتان رضایت ندارید، تمام سازمان را از نو طراحی کنید. در این جا سؤال مطرح می شود، اگر محصولات این تیم را دوست ندارید، چرا رهبری آن را به عهده گرفته اید؟
دستاوردهای متحول کننده، مختص افراد بی پرواست
اگر می خواهید بازار را متحول کنید و به دستاوردهای فوق العاده برسید، باید سیستم و راهکارهای رایج را رها کنید. تیم کاری تان را تشویق کنید تنها به دنبال آرامش نباشند و اوضاع را همان طور که هست، نپذیرند.
تمایل دارید تیم نوآوری داشته باشید؟ باید بتوانید وجه ماجراجو و جسور اعضای تیمتان را بیرون بکشید و آن ها را باهم یکسو کنید. افراد هوشمندی که خود را با فرهنگ سازمانی شما سازگار می کنند، قادر به تشکیل تیمی فوق العاده هستند. البته همه چیز به همین سادگی نیست، اگر خیلی شیفته ی هوش و جسارت افراد شوید و فرهنگ را از یاد ببرید، نمی توانید اعضای خطرناک سازمان را شناسایی کنید. حتی ممکن است خودتان هم به بیراهه بروید.
یک رهبر استراتژی را تصور کنید که کارمندان و مشتریان عاشقش هستند، اما پشت در شرکت به یک دیکتاتور فکری تبدیل می شود. یا یک رهبر فروش را تجسم کنید که درآمد بسیار بالایی به دست می آورد، اما غیرقابل اطمینان است و نتوانسته اعتماد اعضای تیمش را به دست آورد. حقیقت این است شما می دانید نیازمند تغییر هستید، اما چطور می توانید تغییر مثبت و نتیجه بخشی به دست آورید و مطمئن شوید در مسیر اشتباهی قدم نگذاشته اید؟ زیرا در این صورت مرتکب بزرگ ترین اشتباه حرفه ای تان خواهید شد.
شما قادر نیستید جریان جاذبه را تغییر دهید
سوزان رابرتسون، استاد خلاقیت دانشگاه هاروارد می گوید: "فرهنگ سازمانی از بالاترین مقام به پایین ترین جایگاه در حال جریان است." اگر می خواهید در بالای قله ی رهبری بایستید، باید مدام پایین را نگاه کنید و ببینید چه پیامی را دریافت یا ارسال می کنید. هر ارزشی که برای سازمانتان می خواهید، باید خودتان بیش از همه به آن پایبند باشید. در این صورت کارمندان به شما اطمینان می کنند و زندگی تان به طور شگفت انگیزی آسان تر می شود.