پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر صمت دولت سیزدهم در جریان یک نشست از موانع سد راه صنعت خودروسازی خبر داد. بدین ترتیب شایعاتی از افزایش قیمت خودرو به گوش می رسد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از گجت نیوز، طبق آخرین اخبار خودرو عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واپسین روزهای دولت سیزدهم در یک اظهار نظر خودرویی، دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول سال جاری را کمبود منابع ارزی و چالش های پیرامون آن خواند. اما تکلیف قیمت خودرو در کارخانه و بازار چه خواهد شد؟

تکلیف قیمت خودرو در کارخانه و بازار چه خواهد شد؟

چالش های ارزی، مهم ترین عامل افزایش قیمت خودرو در کشور

طبق صحبت های عباس علی آبادی، علاوه بر محدودیت های ارزی، شیوه تخصیص ارز به خودروسازان نیز یک چالش سد راه خودروسازان داخلی شده است. بدین ترتیب ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا می کند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.

این شیوه جدید برای پرداخت ارز یک مانع بزرگ برای تولید خودرو توسط شرکت های خودروساز بوده، تا جایی که وزیر صمت دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می کند.

تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از ۱۲ درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته نزدیک به ۲۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه محصول سواری تولید کردند. با استناد به همین آمار تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار ۱۴۰۲ با کاهش حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه همراه بوده است.

با اینکه این آمار به شابعات افزایش قیمت خودرو در کشورمان قوت بخشیده است، اما وزیر صمت دولت فعلی خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می توانند در ماه های باقی مانده تا پایان سال نه تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی ۱ میلیون و ۳۵۵ هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی برسند.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند اجرای این شیوه ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و خودروسازان به تبعیت از این روند حتی در صورت مساعد شدن اوضاع روند تزریق خودرو به بازار را کاهش خواهند داد و بدین ترتیب قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن خواهد بود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gnRFChh8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه