پنجشنبه, ۲۰ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Thu, 9 Jan(1) 2025 /
           
فرصت امروز

پایداری کسب و کار چیست؟

11 ساعت پیش ( 1403/10/20 )
 

پایداری زمانی به عنوان یک مسوولیت اخلاقی تلقی می شد که هدفش حفظ منابع زمین برای نسل های آینده و کاهش اثرات منفی فعالیت انسان بر سیاره بود. در حالی که همچنان چنین نگرشی به جاست، به طور روزافزونی مشخص می شود که پایداری ضرورتی برای ادامه فعالیت های اقتصادی و کسب و کار است. در جهان پرتلاطم و سرشار از تغییرات لحظه ای، پایداری خود را به عنوان یک پیشران کلیدی نوآوری، سودآوری و تاب آوری بلندمدت نشان داده است.

شرکت هایی که در درک این تغییر بزرگ شکست بخورند، از قافله عقب می افتند. در سوی دیگر، آنان که این شرایط را درک کرده و در مقابل آن مقاومت نکنند، فرصتی برای شکل دادن بازارهای آینده دارند. چند عامل منجر به تغییر پارادایم موجود از درک پایداری به عنوان یک «رویکرد مفید» تا درک آن به عنوان «ضرورت کسب و کار» و هسته مرکزی استراتژی آن شده است. یکی از این عوامل، تغییر قوانین و مقررات دولتی است. فضای قانون گذاری جهانی سختگیرانه تر می شود و دولت ها هر روز الزامات زیست محیطی جدیدی وضع می کنند. سرمایه گذاران نیز اولویت خود را به شرکت های مسوولیت پذیر با اعتبار زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی می دهند. مشتریان نیز تمایل بیشتری به کالاها و خدمات سبز پیدا می کنند. در گزارش سال ۲۰۲۲ شرکت پی دبلیو سی (PwC)، فعال در حوزه مشاوره و حسابرسی و خدمات مالیاتی، برآورد شده است که دارایی های مرتبط با مسوولیت های اجتماعی- زیست محیطی و حاکمیت شرکتی در جهان از ۱۸.۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۳.۹ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۶ برسد. این رقم به معنای آن است که ۲۱.۵ درصد از کل دارایی های تحت مدیریت جهان (AuM)، دارایی های سبز یا استراتژیک برای پایداری خواهند بود. همین آمار به سادگی نشان می دهد که چگونه پایداری اقتصادی و کسب و کار در حال تبدیل شدن به یک اولویت و استراتژی سرمایه گذاری اصلی است.

پایداری کسب و کار چیست؟

 توجیه اقتصادی پایداری

پایداری یک استراتژی دوره ای یا مجزا نیست که بررسی توجیه اقتصادی آن، به جا باشد. پایداری یک نگرش و جهان بینی متفاوت است که از طریق آن می توان انواع پروژه ها و طرح ها و استراتژی های کسب و کار را تدوین کرد؛ به طوری که برخی سودآور و برخی زیان ده باشند. با این توضیح، همچنان درک می کنیم که یکی از متقاعدکننده ترین استدلال ها درباره اهمیت ادغام پایداری با استراتژی های کسب و کار، تشخیص همبستگی مستقیم موضع زیست محیطی کسب و کارها با عملکرد مالی آنهاست. یک گزارش سال ۲۰۲۳ بانک سرمایه گذاری آمریکایی مورگان استنلی دریافت که صندوق های سرمایه گذاری پایدار عملکردی بهتر از صندوق های سرمایه گذاری عادی در تمام حوزه های اصلی دارایی داشته اند. طبق این بررسی، میانه سودآوری سالانه صندوق های پایدار ۱۲.۶ درصد نسبت به سودآوری ۸.۶ درصدی صندوق های سرمایه گذاری عادی بوده است. در حالی که هنوز بسیاری از شرکت ها، پایداری را به عنوان یک الزام قانونی می بینند، واضح است که اتخاذ رویکردهای پایدار، مزیت رقابتی می آفریند. کسب و کارهایی که استراتژی های پایداری را پذیرفته اند، هم اینک نیز در حال نفع بردن از مزایای آن هستند. برخی از این مزایا شامل بهبود وجهه اجتماعی، افزایش وفاداری مشتریان و کارآیی عملیاتی است. شرکت سرمایه گذاری بر املاک و گردشگری «دریای سرخ عربستان» (Red Sea Global)، جایی که در آن به عنوان مشاور مشغول فعالیت هستم، نشان داده است که می توان پایداری را به عنوان شالوده یک مدل کسب و کار موفق استفاده کرد؛ به جای آنکه حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک مانع و محدودیت بدانیم. شرکت دریای سرخ با ایجاد مقاصد گردشگری پایدار که تمام انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می کنند، مزیت رقابتی پررنگ و متمایزی نسبت به رقبای خود ساخته است. از این رو، احیا و بهبود شرایط زیست محیطی نه تنها ممکن است بلکه از نظر اقتصادی هم توجیه دارد.

حرکت منطبق با خواسته های مشتریان

مشتریان بیش از گذشته ریزبین و نکته سنج شده اند. این موضوع به ویژه در حوزه هایی مانند سفر و گردشگری ملموس است. طبق گزارش سفر پایدار وب سایت بوکینگ (Booking) در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۷۶ درصد از مسافران هنگام انتخاب سفرهای خود به دنبال گزینه هایی پایدارتر هستند.

همچنین نزدیک به نیمی از آنها حاضرند برای این خواسته خود، هزینه بیشتری بپردازند. با این حال، همچنان بسیاری از گردشگران در انتخاب بین پایداری و هزینه، مردد هستند. از این رو، پایداری می تواند در بسیاری از مواقع، نرخ بالاتر محصولات و خدمات کسب و کار شما را توجیه کند.

با این حال، مزیت اصلی زمانی است که این تفاوت قیمتی هم بین محصولات و خدمات شما با نمونه های مشابه رقبا وجود نداشته باشد تا مشتریان هیچ گونه تردیدی در انتخاب خود پیدا نکنند. قیمت بالاتر زمانی به طور کامل موجه است که پایداری به شکل هسته اصلی استراتژی های کسب و کار شما درآمده باشد و از طریق آن، محصولاتی با کیفیت تر یا با کارآیی بالاتر به بازار عرضه کنید.

در نهایت، موفقیت مدل های پایدار کسب و کار را میزان همکاری آنها با مشتریان و ذی نفعانی مانند جامعه و دولت تعیین می کند. شرکت هایی که به همکاری با دولت ها و موسسات مردم نهاد برمی آیند، نه تنها شرایط بهتری برای تضمین موفقیت طرح های پایدار خود خواهند داشت، بلکه به الگو و پیشگامی در ایجاد تغییرات کلان تر جامعه تبدیل خواهند شد.

منبع : donya-e-eqtesad
برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Uyp9S9FO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5مبلمان اداریقیمت طلای آبشدهنرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیکوچینگ فراکوچ
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه