مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای اساسی برای تعامل با مخاطب هدف از سده ها قبل مورد توجه کارآفرینان قرار داشته است. از وقتی هم فناوری اینترنت راهش را به سوی خانه های مردم باز کرده، خیلی از بازاریاب ها به سوی مدل تازهای از مارکتینگ کشیده شده اند. البته تغییر اصلی در این میان ظهور شبکه های اجتماعی و اتکای آنها بر گوشی های هوشمند بود. نزدیک به یک دهه از معرفی شبکه های اجتماعی مبتنی بر گوشی های هوشمند می گذرد و در این مدت کوتاه خیلی از برندها تمام سرمایه گذاری بازاریابی شان را به سوی چنین پلتفرم هایی برده اند.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی، برخلاف چند سال قبل، دیگر یک گزینه دلخواهانه برای برندها نیست. در عوض هر کسب و کاری برای دیده شدن در بازار باید به فکر استفاده از این استراتژی باشد. نکته کلیدی در این میان حضور تقریبا تمام برندها در این میدان رقابت است. به طوری که کار را بر بسیاری از برندهای دیگر حسابی سخت کرده است. در این میان شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از تکنیک های تازه دارید، وگرنه شما هم به جمع برندهای کلیشه ای خواهید پیوست. آن وقت حرف زدن از موفقیت در دنیای کسب و کار بدل به آرزویی غیرممکن می شود.
ما در این مقاله قصد نداریم اصول اساسی و ابتدایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را به اتفاق شما مرور کنیم. در عوض سراغ برخی ایده ها به منظور حرفه ای تر کردن شما می رویم. همانطور که یک سرمربی خوب از بازیکنان فوتبال معمولی ستاره های بی چون و چرا می سازد، شما هم در این بخش قرار است بدل به بازاریابی بهتر برای تولید محتوا در پلتفرم های اجتماعی شوید. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات مهم در این رابطه را با شما در میان بگذاریم.
امروزه تقریبا هر کسی چه از حوزه فعالیتش دل خوشی نداشته باشد، یک سر به عرصه بازاریابی می زند. این استراتژی شاید در اولین نکته جای تعجب نداشته باشد، اما در عمل بازاریابی را بدل به عرصه ای برای خودنمایی هر کسی با هر میزان از مهارت و تخصص کرده است.
درست به همین خاطر خیلی از کمپین های بازاریابی عملا هیچ موفقیتی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تجربه نمی کنند. خب کاربران در شبکه های اجتماعی که وقت و اعصاب شان را از سر راه نیاورده اند تا پای هر محتوایی هدر دهند!
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه
ما در این بخش سعی می کنیم کمی هم که شده شما را از میان بازاریاب های کلیشه ای بیرون کشیده و بدل به مارکترهای متفاوتی کنیم. اگر شما هم دوست دارید در بازار کسب و کار بدل به افرادی متمایز شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. اینطوری دست کم از نظر عملکرد در دنیای کسب و کار افرادی متمایز خواهید بود.
استفاده از چند پلتفرم
اولین نکته ای که به عنوان بازاریاب باید مدنظر داشته باشید، حضور در چند پلتفرم است. این نکته ای است که اهمیت بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان دارد. خب خیلی وقت ها بازاریاب ها فقط روی یک پلتفرم سرمایه گذاری عمیق می کنند. این در حالی است که شما می توانید بدون هیچ دردسر اضافه ای سراغ تعامل با مخاطب تان در هر جایی که لازم باشد، بروید.
فراموش نکنید، امروزه کاربران در پلتفرم های مختلفی حضور دارند، بنابراین اگر شما فقط در یکی از گزینه های محبوب آنها حاضر باشید، ماندگاری زیادی در یاد و خاطره شان نخواهید داشت.
فرمول ما در این بخش تا حد زیادی روشن، اما هنگام اکران چالش برانگیز است. شما باید سعی کنید در چند پلتفرم اجتماعی به طور همزمان حضور پیدا کنید. البته این به معنای بازنشر محتوای یکسان در همه شبکه های اجتماعی نیست؛ چراکه اینطوری خیلی زود حوصله کاربران را سر می برید. در عوض باید سعی کنید کمی متفاوت تر عمل کرده و حساب تان را از دیگران سوا کنید.
اگر دقت کرده باشید، هر پلتفرم اجتماعی حال و هوای خاص خودش را دارد. مثلا در ایکس (توئیتر سابق) بیشتر نکات کوتاه در قالب متن جذابیت دارد. این در حالی است که یوتیوب به طور کامل در سیطره فرمت ویدئو قرار دارد. از سوی دیگر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه نیاز به اطلاع رسانی درباره برندتان دارید. خب چه جایی بهتر از اینستاگرام برای اطلاع رسانی سریع درباره برند و صدالبته تولید محتوا؟
همانطور که می بینید، هر شبکه اجتماعی وضعیت خاص خودش را دارد. درست به همین خاطر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به رعایت نکات متفاوتی دارید. توصیه ما در این بخش تلاش برای حضور در ۴ تا ۵ شبکه اجتماعی مختلف است. البته باید قبل از این
تصمیم مهم نسبت به توانایی تیم تان برای تولید محتوای متفاوت در هر کدام از پلتفرم های مورد نظر مطمئن شوید. وگرنه در میانه راه کم آورده و سنگ روی یخ می شوید.
تولید محتوای مرتبط به طور مداوم
یکی از معادلات کلیدی در دنیای شبکه های اجتماعی مربوط به وضعیت محتوای یک برند است. در این میان شما دو عنصر کیفیت و کمیت را خواهید داشت. معمولا محتوای بازاریابی هر برند فقط یکی از فاکتورهای دوگانه بالا را دارد. به همین خاطر دائما با مشکلات مختلف از نقطه نظر اثرگذاری بر روی مخاطب رو به رو هستند. در این میان اگر برندی پیدا شود که هر دو شرط بالا را رعایت کند، حسابی از رقبا جلو می افتد. این کاری است که معمولا بازاریاب ها به خوبی انجام نمی دهند. به همین خاطر همیشه کارشان یکجا لنگ می زند.
بی شک صحبت از ضرورت رعایت کیفیت و کمیت کار ساده ای است، اما وقتی نوبت به اجرای این مسئله برسد، همه جا می زنند. البته ما در روزنامه فرصت امروز برای این مسئله راه حل خاص خودمان را داریم. بر این اساس شما باید دو نکته کلیدی را به خوبی رعایت کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی: فرصت ها و چالش ها
نکته نخست مربوط به تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری تان است. خب وقتی محتوای شما ربطی به کارتان نداشته باشد، به مرور زمان جذابیتش برای مخاطب کم خواهد شد. پس سعی کنید همیشه در رابطه با حوزه تخصصی تان دست به تولید محتوا بزنید. نکته دیگری که در این میان باید به خوبی رعایت کنید، مربوط به مسئله بازه زمانی تولید محتواست.
خیلی از بازاریاب ها هرچند ماه یکبار دست به تولید محتوا زده و انتظار دارند همه از نتیجه نهایی کارشان تعریف و تمجید کنند. خب در این حالت حتی اگر شما بهترین محتوای دنیا را نیز تولید کنید، بازهم به خاطر فاصله زیاد میان محتوای تان شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب نخواهید داشت.
نکته کلیدی که باید همیشه مد نظرتان باشد، تولید محتوا در بازه های زمانی کوتاه است. این یعنی باید تداوم در زمینه تولید محتوا را سرلوحه کارتان قرار دهید. همانطور که یک بازیگر سینما با یکبار ایفای نقش به طور حیرت انگیز بدل به سوپراستاری محبوب نمی شود، شما هم باید تولید مداوم محتوای خوب را در دستور کار قرار دهید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای اصولی خواهید داشت.
ما در روزنامه فرصت امروز روز موفقیت در شبکه های اجتماعی را تولید محتوای مورد علاقه مخاطب به طور مداوم می دانیم. این نکته به شما کمک می کند تا همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید. یادتان نرود، در طول سال های اخیر بسیاری از برندها به خاطر بی توجهی به همین دو نکته کارشان حسابی گره خورده است، بنابراین دست کم شما باید این نکته را به طور اصولی رعایت کنید.
تعامل واقعی با فالوورها
هر برندی که دست به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می زند، بسته به میزان مهارتش تعدادی فالوور جذب خواهد کرد. البته این پایان راه نیست؛ چراکه جذب فالوور بدون برنامه برای حفظ شان هیچ معنایی ندارد. در این میان کم نیستند برندهایی که به طور مداوم مخاطب تازه جذب کرده و از سوی دیگر مخاطب شان را به طور مداوم از دست می دهند. درست به همین خاطر تعامل واقعی با فالوورها امری ضروری است.
فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید برندی که به طور مداوم با مخاطبش تعامل نزدیک دارد، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در عرصه بازاریابی خواهد داشت. خب این دقیقا همان کاری است که شما باید به طور اصولی دنبال کنید.
ماجرا از این قرار است که کاربران در شبکه های اجتماعی علاقه زیادی برای تعامل با یک برند ندارند. درست به همین خاطر این برندها هستند که باید پیشقدم شوند.
اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که فالوورهای زیادی دور و بر برندتان باشد، می توانید نسبت به آینده برندتان امیدوار باشید. این نکته ای است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. البته به شرط اینکه تعامل نزدیک با آنها را چاشنی کارتان کنید.
وقتی درباره تعامل نزدیک با مخاطب حرف می زنیم، منظورمان کارهای عجیب یا پرهزینه نیست. در عوض شما می توانید از ایده هایی مثل جواب دادن به کامنت کاربران یا حتی منشن کردن شان در پست ها استفاده کنید. اگر هم در قالب پیام خصوصی سوالی از شما پرسیدند، بهتر است به جای این پا و آن پا کردن، سریع جواب شان را بدهید. با این کار گام بلندی به سوی محبوبیت در میان فالوورهای تان برمی دارید. این مسئله ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد. پس یادتان باشد همیشه نیم نگاهی به این مسئله داشته باشید.
امروزه راهکارهای زیادی برای تعامل با مخاطب هدف دم دست شما قرار دارد. مثلا یک ایده ساده تلاش برای اطلاع رسانی درباره وضعیت بازار به مخاطب است. شاید این امر ساده به نظر برسد، اما به مرور زمان شما را بدل به مرجع معتبری برای بسیاری از کاربران خواهد کرد. خب این شهرتی نیست که شما به این سادگی از کنارش عبور کنید؛ چراکه در بلندمدت حسابی به کارتان خواهد آمد.
رفتار حرفه ای تحت هر شرایطی
اگر یک روز از خواب بیدار شوید و با کامنت های متعدد یکی از کاربران در اعتراض به کیفیت محصولات یا خدمات پس از فروش تان رو به رو شوید، چه واکنشی خواهید داشت؟ بی شک هر بازاریابی در وهله نخست دم از حقوق مشتریان و ضرورت رعایت ادب می زند، با این حال تحت فشار کاری و بسیاری از عوامل دیگر توجه به این نکته بی نهایت سخت خواهد بود. معمولا بازاریاب ها خیلی زود جوش آورده و کنترل شان را از دست می دهند. این دقیقا همان ماجرایی است که همیشه دردسرساز می شود. خب وقتی شما کنترل تان را به سادگی از دست دهید، سایر کاربران تصور منفی از شما پیدا خواهند کرد.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی در شبکه های اجتماعی: پیش بینی سال 2024
باور کنید یا نه، وقتی تصور مخاطب از شما به هم می ریزد، دیگر مسیر ساده ای برای بازیابی اعتماد وجود نخواهد داشت. به همین خاطر رعایت رفتار حرفه ای تحت هر شرایطی ضروری است.
خوشبختانه امروزه کلی ابزار هوش مصنوعی دم دست بازاریاب هاست تا کار خودشان را بی نهایت ساده کنند. خب وقتی شما از هوش مصنوعی برای تعامل با مخاطب هدف سود می برید، دیگر خبری از مشکلات مربوط به از کوره در رفتن نخواهد بود. اینطوری کار شما هم ساده می شود.
فراموش نکنید، عقب ماندن از سیر تکنولوژی برای بازاریاب ها یک سم مهلکی است. پس اگر فکر می کنید هوش مصنوعی هنوز ابزاری مهم برای بازاریابی نیست، دیر یا زود نسخه برندتان پیچیده خواهد شد.
توصیه ما در این بخش استفاده از هوش مصنوعی برای پرهیز از اعصاب خردکنی های رایج است. این امر به شما فرصت خوبی برای تعامل بی دردسر با مخاطب تان خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
بی شک گاهی اوقات نیاز به تعامل رو در رو با مخاطب هدف حس می شود. در این شرایط شما نباید کنترل تان را از دست داده یا کار غیرمتعارفی انجام دهید. فراموش نکنید هر حرکتی از سوی شما تحت نظر مخاطب خواهد بود. به همین دلیل نباید دست به کاری غیرمنتظره بزنید.
اگر این نکته کلیدی همیشه یادتان باشد، دیگر مشکل خاصی از نظر سطح تعامل با مخاطب نخواهید داشت. به علاوه، همیشه برندی محبوب برای کاربران شبکه های اجتماعی می مانید.
نمایش هویت برند
آیا تا حالا به این فکر کرده اید که محتوای برندتان در شبکه های اجتماعی چقدر هویتتان را بازنمایی می کند؟ این سوالی است که خیلی از برندها هیچ وقت از خودشان نمی پرسند. درست به همین خاطر همیشه محتوای شان دست دوم به نظر می رسد.
اگر شما نمی توانید هویت منحصر به فرد برندتان را در قالب محتوای بازاریابی به مخاطب عرضه کنید، خیلی زود جذابیت تان از دست خواهد رفت. خب کاربران که دنبال برندهای تکراری یا کلیشه ای نیستند. در عوض این تفاوت هاست که نظر مخاطب را جلب خواهد کرد. به همین خاطر شما باید به طور مداوم انگیزه تان برای تعامل نزدیک با مخاطب را حفظ کنید.
هویت هر برند بسته به تاریخچه یا نوع محصولی که تولید می کند، متفاوت است. یک ایده هوشمندانه در این میان تلاش برای استفاده از داستان سرایی به مثابه عنصر تمایزبخش میان برندهاست. اینطوری شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب را در سطحی مطلوب نگه دارید.
داستان برند شما باید به اندازه کافی جذاب باشد تا در دنیای شلوغ پلتفرم های اجتماعی نظر مخاطب را به خودش جلب کند.
اگر نظر ما را بخواهید، همین که شما از کلیشه های رایج پرهیز کنید، به اندازه کافی هیجان انگیز خواهد بود. نکته کلیدی دیگر در این میان تلاش برای شخصی سازی تجربه مخاطب از برندتان است. این امر حتی در قالب جزییاتی مثل استفاده از نام کوچک هر فرد در پیام های تان برای آنها نیز کاربرد خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان را بهبود بخشید.
استفاده از نظرسنجی ها
آگاهی از نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی نکته بی نهایت مهمی محسوب می شود. خیلی وقت ها برندها کلی هزینه بازاریابی پرداخت کرده و در نهایت دقیقا نقطه مقابل سلیقه مخاطب قرار می گیرند. با این حساب اطلاع دقیق از سلیقه و خواسته کاربران امری ضروری خواهد بود.
قبول دارم این روزها کلی موسسه بازاریابی دم دست آدم قرار دارد، اما استفاده از ارتباط مستقیم یک چیز دیگر است!
مطلب مرتبط: سخت ترین چالش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی
ایده ما در این بخش استفاده از انواع نظرسنجی در شبکه های اجتماعی است. اینطوری به ساده ترین شکل ممکن از نظرات واقعی مخاطب تان خبردار خواهید شد. خب تا وقتی به این سادگی امکان خبردار شدن از نظرات مخاطب هدف وجود دارد، چرا کسب و کارها باید سراغ ایده های دیگری بروند؟ این سوالی است که معمولا خیلی از برندها بدان جو اب روشنی نمی دهند.
یادتان باشد، شما نمی توانید هیچ تعامل قبلی با مخاطب تان نداشته و سپس به طور کاملا تصادفی سراغ آنها بروید. خب در این صورت احتمالا هیچ کس در نظرسنجی شما شرکت نخواهد کرد. پس بهتر است کمی استراتژی تان در این راستا را تغییر دهید.
یک ایده خوب در این میان تلاش برای تعامل با مخاطب هدف و سپس استفاده از نظرسنجی است. این یعنی نباید از همان اول سراغ نظرخواهی از کاربران در شبکه های اجتماعی بروید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم نظرسنجی از مخاطب فقط وقتی ارزشمند است که مخاطب در قالب آن نظرات واقعی اش را بیان کند. به همین خاطر اگر خبری از این فرآیند نباشد، شما هیچ وقت نمی توانید روی نتایج به دست آمده حساب کنید. پس بهتر است قبل از هر چیزی به میزان صداقت و همچنین تمایل کاربران برای تعامل با برندتان فکر کنید.
داستان سرایی تصویری
داستان سرایی ابزار بسیار قدرتمندی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است. با این حال در طول سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم درگیر استفاده از فرمت متن برای داستان سرایی بوده اند. این در حالی است که فرمت ویدئو این روزها حسابی روی بورس است. این یعنی شما باید تا جای ممکن سراغ این فرمت رفته و از آن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کنید.
داستان سرایی تصویری به طور کلی به دو فرمت اشاره دارد. اول از همه فرمت ویدئو که طرفدارهای بی شماری در سراسر دنیا دارد. در وهله بعد نیز فرمت عکس در میان خواهد بود. خب یک عکس خوب ارزشی چندین برابر متن دارد. به همین خاطر اگر شما ابزارهای لازم برای تعامل با مخاطب تان در قالب های بصری را داشته باشید، داستان سرایی بصری یکی از ایده های جذاب خواهد بود .
یادتان باشد، داستان سرایی بصری در واقع بهانه ای برای در رفتن از زیر بار کارها نیست. در عوض شما باید خودتان را برای اثرگذاری متفاوت بر روی مخاطب آماده سازید. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها غیرقابل باور است.
رقابت در دنیای بازاریابی حتی در زمینه داستان سرایی نیز به چشم می خورد. به همین خاطر شما باید حواس تان را کاملا جمع کنید، وگرنه هیچ وقت داستانی جذاب برای تعامل با مخاطب نخواهید داشت. در این میان بد نیست به فکر استفاده از ایده ها یا راهنمایی های خودِ کاربران در شبکه های اجتماعی نیز باشید. اینطوری خیلی راحت تر فرصت تعامل و انتقال پیام اصلی تان به مخاطب را خواهید یافت. این مسئله ای است که در زمینه داستان سرایی باید همیشه مد نظرتان باشد. به علاوه، بد نیست یک لطفی به خودتان کرده و دور کپی برداری از داستان برندهای دیگر را خط بکشید.
ارزیابی مداوم نتایج
تا اینجای کار ما بر روی وجهه تکنیکی ماجرا تاکید داشتیم. با این حال در آخرین بخش از مقاله قصد داریم یک نکته ساده اما فراموش شده را زیر ذره بین ببریم. خب خیلی از کسب و کارها برای تعامل با مخاطب هدف شرایط عجیبی دارند. مثلا یکبار کمپین شان خوب از آب درمی آید و دفعه بعد حتی کسی به محتوای آنها نگاه هم نمی کند. شاید این امر برای شما بی نهایت ترکیب باشد، اما از نظر تجاری دلیل آن کاملا روشن است: بی توجهی به ارزیابی مداوم نتایج!
وقتی شما کمپین بازاریابی روانه دنیای کسب و کار می کنید، باید در انتها نیم نگاهی به خروجی اش داشته باشید. در ساده ترین حالت می توانید نقاط ضعف و قوت کمپین را بررسی کنید. اینطوری دفعه بعد کمپینی بهتر تحویل مخاطب هدف خواهید داد. ماجرا جالب شد، نه؟
بهبود وضعیت کمپین ها به طور مداوم هدفی است که تقریبا هر بازاریابی در دنیای کسب و کار دنبال می کند. به همین خاطر شما باید به طور اصولی از پس این روند برآیید. این مسئله ای است که به شما برای تعامل با مخاطب به شیوه ای استاندارد کمک خواهد کرد.
خوشبختانه استفاده از ابزارهای مختلف برای تحلیل خروجی کمپین های بازاریابی دیگر بدل به امری رایج شده است، بنابراین شما هم باید از این مزیت به سود کسب و کارتان استفاده کنید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. اگر نظر ما را بخواهید، گاهی اوقات حتی در حین اجرای کمپین نیز بد نیست نیم نگاهی به آن داشته باشید. این امر به شما کمک می کند تا اگر در حین اجرای کمپین مشکلی برای تان پیش آمد، در لحظه آن را رفع کنید. اینطوری کیفیت محتوای شما در سطح مطلوبی باقی مانده و جذابیتش برای مخاطب حفظ می شود.
سخن پایانی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی دیگر مثل گذشته امری ساده یا بی دردسر نیست. خب امروزه کلی برند مختلف در این میان حضور دارند و عرصه را بر هر رقیبی تنگ می کنند. به همین خاطر استفاده از تکنیک های کاربردی و تازه برای بازاریابی ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: راهکارهای بازاریابی بهینه در شبکه های اجتماعی
بی شک هر بازاریابی در دنیا دست کم یک بار تجربه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را داشته است، بنابراین با برخی از نکات اساسی در این راستا آشنایی دارد. به همین خاطر ما در این مقاله کارمان را از نقطه صفر شروع نکردیم. در عوض سراغ برخی توصیه های حرفه ای تر رفتیم. الان شما آمادگی لازم برای تبدیل شدن به یک بازاریاب همه فن حریف در دنیای پلتفرم های اجتماعی را دارید. از اینجا به بعد همه چیز در گرو مهارت و توانایی شما برای تجربه حوزه های تازه است. پس لطفاً ترس و نگرانی را کنار گذاشته و کارتان را شروع کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی حرفه ای در شبکه های اجتماعی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله دارید، با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: