فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی شاید برای بسیاری از افراد امر کاملا واضحی به نظر برسد، اما همیشه به سادگی امکان اجرای استراتژی های مختلف در این حوزه نیست. تقریبا تمام کارآفرینان خیلی خوب از اهمیت شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این زمینه آگاهی دارند. با این حال کمتر کارآفرینی در عمل اقدام به استفاده درست از امکانات در دسترس اش برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی می کند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی بازاریاب ها قرار داده و همچنین وضعیت بازاریابی برندها را نیز بدل به بحرانی عظیم کرده است.
هر ساله با به روز رسانی های مختلف در شبکه های اجتماعی فعالیت در این عرصه سخت تر از قبل می شود. به عبارت بهتر، برندها در طول زمان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با چالش های بسیار بیشتری رو به رو شده و توانایی شان در این میان محک می خورد.
بسیاری از برندها هرگز برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور حرفه ای آمادگی لازم را ندارند. درست به همین دلیل به طور مداوم برای این کار بهانه های مختلف را پیش می گیرند. اگر شما توانایی حل چالش های مختلف در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نداشته باشید، خیلی زود شانس تان در این میان از بین خواهد رفت. این امر می تواند به سرعت شما را بدل به یکی از برندهای کلیشه ای در بازار کرده و مشتریان را نیز نسبت به همکاری با شما به طور کامل ناامید سازد. درست به همین دلیل غلبه بر چالش های بازاریابی در عرصه شبکه های اجتماعی نه یک امر دلبخواهی، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با توصیه های مطمئن
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین موانع پیش روی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و غلبه بر چالش های مختلف در شبکه های اجتماعی است. به عبارت بهتر، در این مقاله هدف اصلی ما بررسی برخی از چالش های مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. این امر به شما شانس بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و وضعیت تان را نیز به طور حرفه ای تغییر می دهد. اگر شما هم در طول سال های اخیر چالش های تان برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به طور مداوم افزایش پیدا کرده است، نکات مورد بحث در این مقاله می تواند ایده های خوبی برای تان داشته باشد.
کاهش نرخ تعامل و سقوط واکنش کاربران به پست های برند
وقتی یک برند در شبکه های اجتماعی پست یا به طور کلی محتوا بارگذاری می کند، انتظار دریافت واکنش های سریع و مناسب از سوی کاربران را دارد. بی شک تمام کاربران در شبکه های اجتماعی مخاطب هدف شما محسوب نمی شوند، اما در این میان گروه های خاصی دارای اهمیت ویژه برای شما هستند. این امر به معنای ضرورت تاثیرگذاری بر روی گروه مورد نظر و بهینه سازی تلاش های تان در این میان است.
وقتی برندها با شکست برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی رو به رو می شوند، یکی از مهمترین بحران ها در شبکه های اجتماعی گریبان شان را می گیرد. این بحران به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت لازم را نداده و شرایط تان را نیز به طور مداوم دشوارتر خواهد کرد.
بدون شک برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم از گزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی سود می برند. شاید این امر دوای کوتاه مدتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد، اما در بلندمدت شانس تان را به طور مداوم کاهش خواهد داد. بازاریابی ارگانیک هنوز هم مهمترین شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. با این حساب اگر شما توانایی لازم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را نداشته باشید، به طور مداوم شانس تان در بازار با کاهشی سریع رو به رو خواهد شد.
کاهش تمایل کاربران برای تعامل با محتوای بازاریابی شما می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در این میان شما قبل از اینکه دردسرهای تان بیش از اندازه زیاد شود، باید به فکر راه چاره باشید، در غیر این صورت خیلی زود کاربران از دست شما ناراضی شده و دیگر هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیش روی تان قرار نمی گیرد.
مطلب مرتبط: راهکارهای بازاریابی بهینه در شبکه های اجتماعی
شما اول از همه برای عبور از این چالش باید سراغ برخی از محبوب ترین محتوای تان در گذشته بروید. در این بخش وظیفه شما مقایسه محتواهای قدیمی با نمونه های جدید است. این امر به شما برای آگاهی از تغییرات محتوای تان و ادامه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. در این صورت شما به طور قابل ملاحظه ای فرصت تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. این امر می تواند برای شما جذابیت دوباره ای داشته و وضعیت برندتان را نیز به طور قابل توجهی تغییر دهد.
یادتان باشد یکی از منابع عالی برای اطلاع از نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف، توجه به کامنت های آنها در ذیل محتوای تان است. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و موقعیت تان در بازار را نیز به شدت ارتقا بخشد. وقتی یک برند به حرفه ای مشتریانش گوش می دهد، در بازار اعتبار بسیار بالاتری به دست خواهد آورد. این امر باید به طور مداوم از سوی شما رعایت شده و کانال ارتباطی تان با مشتریان را حفظ کنید. به این ترتیب در صورت کاهش یکباره نرخ تعامل کاربران می توانید به سرعت از طریق کامنت ها متوجه دلیل این امر شده و وضعیت تان را در کوتاه ترین زمان ممکن تغییر دهید.
متمایز بودن از رقبا
در بازاری که بی نهایت برند رنگارنگ دارد، ایجاد تمایز میان برندتان با رقبا امر بسیار سختی خواهد بود. این هدف گاهی اوقات برندها را به مرز صرف بودجه های کلان رسانده و در نهایت عایدی به غیر از ورشکستگی کامل به همراه ندارد. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید از همان لحظه نخست شیوه های درست را در نظر داشته باشید.
برخی از برندها برای ایجاد تمایز با رقبای کوچک تر به طور مداوم از روی استراتژی های مربوط به برندهای بزرگ و حرفه ای کپی برداری می کنند. این امر می تواند به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دهد. نکته مهم اینکه الگوبرداری از رقبا همیشه ایده ای خوب و حرفه ای نیست، چراکه در بلندمدت شما را بدل به برندی دست دوم و یک کپی ناشیانه از برندهای بزرگ خواهد کرد.
شما نمی توانید با کپی برداری از روی دست برندهای دیگر تبدیل به یک کسب و کار حرفه ای در بازار شوید. این امر شما را در موقعیت بسیار دشواری از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار می دهد. تنها نکته مهم در این میان توجه به ارزش های برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. امروزه ارزش های هر برند با سایر رقبا دارای تمایز بسیار مهمی است. اگر شما از همین نقطه تمایز برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان سود ببرید، بسیاری از مشکلا تان به طور خودکار حل و فصل خواهد شد. در این میان شما می توانید با خیال راحت به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بوده و شانس تان در این میان را نیز به طور قابل ملاحظه ای ارتقا دهید.
یادتان باشد طراحی استراتژی در زمینه بازاریابی یا حتی مدیریت برند باید به طور حرفه ای صورت گیرد. این امر می تواند برای شما جذابیت بسیار زیادی داشته باشد. در این راستا همیشه باید نیازهای مشتریان و وضعیت برندتان را با هم ترکیب کنید. به این ترتیب فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان یافته و شانس تان نیز در این میان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. امروزه مشتریان برندهایی که به نیازهای شان توجه دارند، بیشتر از سایر کسب و کارها دوست دارند. بنابراین شما باید برنامه ای ویژه برای اعلام سریع و قاطع ارزش های برند و همچنین نمایش توجه به نیازهای مشتریان داشته باشید. در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان قرار نخواهد گرفت.
ناتوانی برای بارگذاری محتوا در چند پلتفرم آنلاین
امروزه شمار شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. همین امر برای برندها در راستای بازاریابی دردسرهای زیادی به همراه داشته است. شاید در نگاه نخست تنوع بالای شبکه های اجتماعی برای هر برندی محل بحث و توافق باشد. این امر می تواند به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در پلتفرم های مختلف و جلب نظر مشتریان با سلیقه های گوناگون را بدهد. نکته مهم اینکه گاهی اوقات بازاریاب ها یا حتی کارآفرینان در خلال کارهای روزانه در عمل از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی گوناگون باز می مانند. این امر می تواند در یک چشم به هم زدن وضعیت برندها را برهم زده و شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به شدت کاهش دهد.
مطلب مرتبط: بهترین اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند؟
امروزه برخی از ابزارهای حرفه ای به بازاریاب ها برای بارگذاری همزمان چند محتوا در شبکه های اجتماعی کمک می کند. با این حساب شما باید دیگر از شیوه های سنتی برای بارگذاری محتوا در چند پلتفرم دوری کنید. این امر می تواند به شما فرصتی دوباره برای تاثیرگذاری بر روی کاربران در پلتفرم های مختلف بدهد.
یادتان باشد کمتر برندی در تمام شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارد. بنابراین شما باید از میان پلتفرم های مختلف دست به انتخاب زده و شرایط تان در این میان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. این امر با استفاده از ابزارهای حرفه ای مثل سوشیال اسپروت یا هاب اسپات صورت می گیرد. چنین ابزارهایی به شما در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی کمک کرده و فرصت های بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران نیز پدید می آورد. یادتان باشد در شبکه های اجتماعی همیشه باید فرصت های تازه را به درستی استفاده کرد. ابزارهای فوق علاوه بر کمک های جانبی به کارآفرینان و تیم های بازاریابی امکان بارگذاری همزمان محتوا در چند پلتفرم را نیز فراهم می کند. با این حساب شما دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
امروزه یکی از مشکلات اصلی برندها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به بحث ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ابزارهای تازه است. این امر شما را در کانون توجه مشتریان قرار داده و وضعیت تان را نیز به شدت دشوار خواهد کرد. یکی از نکات مهم در این میان مربوط به آشنایی با ابزارهای تازه است. اگر شما از طرفدارهای سایت های تخصصی در عرصه کسب و کار باشید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن بر روی مخاطب هدف تاثیر گذاشته و وضعیت تان را نیز تغییر دهید. این امر شما را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شرایط بسیار مناسبی قرار خواهد داد.
زمانی که سرمایه گذارهای پروژه با شبکه های اجتماعی آشنا نیستند
آشنایی تمام اعضا و افراد درگیر در یک پروژه با شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی محسوب می شود. وقتی شما در یک برند با سرمایه گذارهای بسیار سنتی رو به رو هستید، ترغیب آنها برای سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی امر بسیار دشواری خواهد بود. این امر گاهی اوقات برای برندها دردسرهای بی نهایت زیادی به همراه داشته و حتی توانایی شان برای اثربخشی بر روی مخاطب هدف را نیز به طور کامل از بین می برد. در این صورت شما باید به جای تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های قدیمی یا حتی لجبازی در پیشبرد پروژه به دنبال راهکارهای تازه باشید.
در طول سال های اخیر شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار بیشتری بر روی زندگی مردم داشته است. اگر سرمایه گذارهای پروژه شما با شبکه های اجتماعی میانه خوبی ندارند، شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن آنها را با مزایای این شیوه آشنا کنید. اشاره به موفقیت سایر برندها با استفاده از شبکه های اجتماعی در این میان ایده بسیار خوبی خواهد بود. این امر در مدت زمانی کوتاه شما را بدل به یکی از برندهای دوست داشتنی در بازار کرده و شانس تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. با این حساب دیگر مشکل زیادی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها نخواهد بود.
یادتان باشد حرف زدن با سند و مدرک در میان سرمایه گذارها اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این میان هستید، باید همیشه با سند و مدرک تمام و کامل صحبت کنید. در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان در این میان از بین رفته و دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
یکی از برندهای بزرگ در عرصه بازاریابی دیجیتال برند نایک است. این برند همیشه در شبکه های اجتماعی حضور پررنگی دارد. نکته مهم اینکه اغلب سرمایه گذارهای این برند آشنایی چندانی با شبکه های اجتماعی ندارند. با این حال مدیران ارشد نایک به خوبی توانایی اثرگذاری بر روی این دسته از افراد و ترغیب شان به سوی سرمایه گذاری های هنگفت بر روی شبکه های اجتماعی شده اند. شما نیز در شرکت تان باید دقیقا به همین صورت عمل کنید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان قرار نگیرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بهینه با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی
کاهش سطح ارتباط با مخاطب هدف
یک برند یا تیم بازاریابی باید همیشه ارتباط نزدیک با مخاطب هدف داشته باشد. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به همراه داشته و شانس شما را نیز به شدت افزایش می دهد. یادتان باشد برندهایی که از مشتریان فاصله می گیرند، دیر یا زود از بازار کنار خواهند رفت. پس شما باید همیشه به فکر تعامل نزدیک با مخاطب هدف بوده و در این میان از هیچ کاری دریغ نکنید. این امر می تواند به شما فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دهد. درست به همین خاطر همیشه مثل دوستان نزدیک با مشتریان تان رفتار کنید.
بدون تردید کاهش سطح ارتباطات با مشتریان برای همه برندها دلهره آور خواهد بود. این امر می تواند شما را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده و شانس تان را نیز در این میان به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. امروزه برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای خبر گرفتن از مخاطب هدف شان هستند. در این میان راه اندازی انواع فروم های مخصوص مشتریان یا حتی خبرنامه برند می تواند ایده خوبی باشد.
تمام شدن ایده های خلاقانه برای تولید محتوا
هر برند یا تیم بازاریابی در طول زمان با بازه هایی از چالش مربوط به تولید محتوای خلاقانه رو به رو می شود. این امر می تواند برای برندها چالش بسیار مهمی محسوب شده و توانایی شان را نیز به طور کامل از بین ببرد. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای استفاده از ایده های تازه است. شاید شما در حوزه بازاریابی به استفاده از ایده های تازه عادت نداشته باشید، اما بسیاری از برندها به طور مداوم در صورت مواجهه با کمبود ایده های تازه به سراغ عملکرد برندهای بزرگ و موفق می روند. شما به طور معمول می توانید به ساده ترین شکل ممکن با ترکیب ایده های مختلف دیگر برندها به ایده های تازه دست پیدا کنید. پس در صورتی که ایده های بازاریابی و تولید محتوای تان به سرعت تمام شد، باید هرچه زودتر کارتان را شروع کرده و دوباره بر روی مخاطب هدف اثرگذاری نمایید. در این میان هم ترکیب ایده های سایر برندها راه فرار شما از بن بست خواهد بود.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بی تردید بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه همراه با چالش های بزرگی است. اگر شما در این میان به توصیه های در این مقاله گوش دهید، مسیرتان برای پشت سر گذاشتن چالش ها به طور قابل ملاحظه ای ساده تر خواهد شد.