شروع هر سال تازه برای بازاریاب ها همیشه همراه با کلی هیجان و ایده های تازه است. در این میان بسیاری از برندها حتی اقدام به استفاده از تکنیک های تازه برای تعامل با مخاطب هدف شان نیز می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده و حتی بی فایده به نظر برسد، اما دست کم شور و هیجان بالایی در میان بازاریاب ها ایجاد خواهد کرد. صرف نظر از دوره کریسمس و ترندهای پایدار این بازه زمانی، در ماه های پس از آن برندها باید برنامه واقعی شان برای تعامل با مشتریان را اجرا نمایند. این برنامه به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعامل با آنها در بازار کمک خواهد کرد.
استفاده از توصیه ها و ایده های تازه برای تعامل با مشتریان همیشه ایده بسیار جذابی برای کسب و کارهای مختلف محسوب می شود. امروزه مشتریان انتظارات بسیار بالایی از برندها دارند. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به طور حرفه ای و با استفاده از ایده های تازه نباشید، خیلی زود شانس تان در بازار به طور کامل از بین خواهد رفت.
سالانه بازاریاب ها با کلی ایده و ترند تازه در زمینه بازاریابی رو به رو می شوند. این امر گاهی اوقات حتی توانایی تصمیم گیری بازاریاب ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان هستید، باید از میان ترندها و ایده های بازاریابی متنوع فقط سراغ بهترین ها بروید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان در بازارهای کنونی نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای بازاریابی بهینه در شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر به طور سالانه افزایش داشته است. این امر با شیوع همه گیری کرونا شدت بسیار بیشتری نیز پیدا کرده است. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید پیش از اینکه زمان مناسب را از دست دهید، اقدام به استفاده از روش های پیش روی تان نمایید، در غیر این صورت شاید شانس تان در این زمینه به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. متاسفانه برخی از بازاریاب ها وقتی نوبت به شبکه های اجتماعی می شود، همیشه از شیوه های تکراری سود می برند. این امر نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تبدیل شدن شان به برندهای کلیشه ای دارد. بنابراین شما باید همیشه در زمینه استفاده از روش های مختلف بهترین و مطمئن ترین آنها را مدنظر قرار دهید.
هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین تکنیک ها و الگوهای بازاریابی برای سال جاری است. اکنون با گذر از کریسمس به طور کامل اهمیت این مسئله بیش از هر زمان دیگری خودش را نشان می دهد. اگر شما هم در کسب و کارتان با مشکل پیدا کردن ایده های مناسب و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان رو به رو هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان راهگشا خواهد بود. در ادامه برخی از بهترین توصیه ها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال جاری را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
نمایش قدرتمندانه ارزش های برند
ارزش های هر برند محور اصلی برای تعامل با مشتریان را شکل می دهد. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان فقط و فقط از ارزش های اصلی شان سود برده اند. امروزه هر برندی در بازار دارای دست کم یک ارزش مرکزی است. این ارزش نحوه ساماندهی تمام فعالیت های برند را شامل می شود. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، باید براساس نمایش ارزش های برندتان کار را پیش ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
متاسفانه بسیاری از برندها پس از راه اندازی کسب و کارشان به طور کامل ارزش های خود را فراموش می کنند. این امر موجب فاصله گرفتن روش فعالیت برند از ارزش های پایدارش می شود. به این ترتیب در نهایت مشتریان احساس نزدیکی چندانی با برند موردنظر نخواهند داشت. این امر همیشه دردسرهای زیادی برای برندها و کسب و کارشان در بازار به همراه دارد.
توصیه ما در این بخش تلاش برای استفاده از ارزش های برند به طور مداوم است. این امر در وهله نخست فعالیت برندتان در مقایسه با رقبا را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. با این حساب شما امکان فعالیت متمایز در بازار در مقایسه با رقبای تان را خواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از روش های گوناگون استفاده می کنند. در این میان الگوبرداری از برندهای دیگر نیز همیشه نقش مهمی در فرآیند بازاریابی برندهای تازه کار در شبکه های اجتماعی دارد. مشکل اصلی چنین شیوه ای استفاده از روش و راهکار برندی با ارزش های متفاوت در مقایسه با کسب و کارتان است. به این ترتیب شاید در پایان کار شما حتی توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان تان را هم نداشته باشید. این یعنی الگوبرداری شما از برندهای دیگر در نهایت به ضرر کسب و کارتان تمام شده است.
استقبال از محتوای خنده دار و تعاملی
محتوای تولیدی هر برند در شبکه های اجتماعی باید پیوند نزدیکی با حوزه کارش داشته باشد. امروزه برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان دست به بارگذاری هر نوع محتوایی در شبکه های اجتماعی می زنند. این امر مشکلات زیادی برای هر برند به همراه داشته و شانس آنها برای تعامل با مخاطب هدف را به شدت کم می کند. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال استفاده از محتوای مرتبط با حوزه کاری تان باشید. این امر به بهترین شکل ممکن شانس تان برای تعامل با مشتریان و جلب نظرشان را افزایش می دهد. در کنار این مسئله استقبال کاربران نسبت به بازنشر محتوای تان نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بهترین اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند؟
برخی از بازاریاب ها وقتی نوبت به انتخاب موضوع برای تولید محتوا می شود، به طور قابل ملاحظه ای به دردسر می افتند. شما اگر به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به طور حرفه ای هستید، باید اول از همه محتوای خنده دار را مدنظر قرار دهید. به هر حال یکی از انگیزه های اصلی هر کاربری برای عضویت در شبکه های اجتماعی استفاده از محتوای سرگرم کننده است. چنین نکته ای به شما شانس بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیت بازاریابی تان را می دهد.
صرف نظر از محتوای خنده دار، شما باید فکری برای بهبود سطح تعامل تان با مشتریان نیز بکنید. این امر اغلب اوقات حلقه گمشده برندها در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. با این حساب شما باید همیشه ایده هایی برای تولید محتوای تعاملی داشته باشید، در غیر این صورت شاید کمتر شانسی برای تعامل بهینه با مشتریان برای برندتان باقی بماند.
امروزه مشتریان تمایل بالایی برای تعامل با برندها براساس استفاده از محتوای تعاملی دارند. معنای چنین الگویی از تولید محتوا توجه به ایجاد فرصت هایی برای تعامل کاربران با برندتان در قالب محتوای بازاریابی است. درخواست از مشتریان برای ارسال محتوایی که درباره برندتان تولید می کنند یکی از نمونه های بارز این مسئله است. شما به این ترتیب شانس بالایی برای تعامل بهینه با مخاطب هدف تان خواهید داشت.
همکاری با اینفلوئنسرها بدون در نظر گرفتن تعداد فالوورها
وقتی صحبت از همکاری با اینفلوئنسرها می شود، بسیاری از بازاریاب ها گمان می کنند هزینه زیادی باید برای چنین کاری اختصاص دهند. این امر اغلب اوقات وضعیت بازاریابی برندها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و در نهایت نیز فرصتی برای بهبود وضعیت بازاریابی به کسب و کارها نمی دهد. امروزه شما به جای همکاری با اینفلوئنسرها بر مدار هزینه بسیار زیاد باید اول از همه به میزان ارتباط مهارت و دامنه مخاطب هدف شان با حوزه کاری تان توجه کنید. این امر در ابتدا بسیار سخت به نظر می رسد، اما در صورتی که به درستی از سوی شما مورد ارزیابی و توجه قرار گیرد، بدل به یکی از ساده ترین راهکارها برای جلب نظر مشتریان خواهد شد. این امر شانس شما برای توسعه جایگاه تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
بازار تعامل با اینفلوئنسرها نیز مانند حضور در شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. شما به این ترتیب فرصت تان برای جلب نظر مخاطب هدف به طور متمایز از رقبا بیشتر می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرها فراتر از معیارهای معمولی است. به عبارت بهتر، شما باید برای تعامل با مخاطب هدف تان به جای معیار تعداد فالوورهای شان به دنبال راهکارهای بهتر باشید. این امر اینفلوئنسرهای خُرد را پیش پای شما قرار می دهد.
اینفلوئنسرهای خرد به عبارت دقیق در بازارهای محلی و بر روی تعداد مشخصی از مشتریان تاثیرگذاری دارند. این امر شاید برای بسیاری از برندها ناامیدکننده باشد، اما به شما فرصت خوبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور بهینه خواهد داد. اولین مزیت این امر نیاز به صرف هزینه بسیار کمتر در مقایسه با شیوه های رایج است. با این حساب شما دیگر مشکلی در زمینه جلب نظر مشتریان پیش رو نخواهید داشت. از سوی دیگر استقبال کاربران از محتوای تولیدی اینفلوئنسرهای سطح خرد نیز به مراتب بیشتر از سایر نمونه های رایج در زمینه بازاریابی است. بنابراین شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت همکاری تاثیرگذار و موفقیت آمیز با هزینه کمتر را خواهید داشت.
اشتباه اصلی بسیاری از برندها و تیم های بازاریابی برای همکاری با اینفلوئنسرها شامل توجه صرف به میزان فالوورهای آنهاست. این امر شاید در نگاه نخست ایده جذابی محسوب شود، اما به تدریج توانایی شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم در تلاش برای بهینه سازی شرایطتان در این راستا باشید. این امر بیشتر از همه نیازمند توجه مستقیم تان به روند تعامل با اینفلوئنسرهای خرد خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید دامنه ارتباطات تان با آنها را به طور چشمگیری بهبود بخشید.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای اتوماسیون برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
جست و جو برای پلتفرم های تازه اجتماعی
دنیای شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر جذابیت بسیار زیادی برای برندها داشته است. البته در این میان میزان تغییر شبکه های اجتماعی نیز امر مهمی برای موفقیت بازاریابی برندها محسوب می شود. اگر شما هم در بازار به دنبال استفاده از تمام ظرفیت شبکه های اجتماعی هستید، باید به تدریج استراتژی تان در این حوزه را تغییر دهید، در غیر این صورت شاید فرصت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به تدریج کاهش پیدا کند.
تغییرات اساسی در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی اول از همه شامل تلاش برای پیدا کردن پتفرم های تازه است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. با این حساب دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. امروزه بسیاری از پلتفرم های تازه تاسیس دارای محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران هستند. از این میان تیک تاک و کلاب هاوس بهترین مثال ها خواهند بود. به همین خاطر شما باید همیشه آمادگی لازم برای حضور در شبکه های اجتماعی تازه را داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان هدف تان پیدا نکنید. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و از مسیر رقابت مناسب با دیگر برندها به طور قابل ملاحظه ای جا خواهید ماند.
یادتان باشد دنیای شبکه های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر است. این امر باید به مثابه نکته ای مهم برای کسب و کار شما محسوب شود. بنابراین اگر در زمینه بازاریابی به طور مداوم با مشکلاتی رو به رو هستید، یکی از بحث های مهم مربوط به جست و جو برای پلتفرم های تازه خواهد بود. این امر به شما برای باقی ماندن در فهرست برندهای جذاب و دوست داشتنی از نظر بازاریابی کمک خواهد کرد.
سرمایه گذاری بر روی ایجاد انجمن مشتریان
انجمن مشتریان برای بسیاری از برندها نقش مهمی در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. چنین انجمن هایی به برندها بری تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس هر کسب و کار برای تعامل با مشتریانش را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. درست به همین خاطر شما باید در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه نیم نگاهی به این وضعیت داشته باشید، در غیر این صورت شاید توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم کاهش پیدا کند.
مطلب مرتبط: بازاریابی بهینه با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی
وقتی مشتریان در انجمن یک برند حضور دارند، تمایل شان برای خرید و البته تعامل با برند موردنظر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این امر در نهایت سود بالاتری برای شما در بازار به همراه خواهد داشت. به علاوه، اعتبارتان در شبکه های اجتماعی را نیز تا حد زیادی توسعه می دهد. چنین نکاتی برای جلب نظر مشتریان بهترین شیوه های ممکن محسوب می شود. با این حساب شما باید همیشه استفاده از چنین شیوه هایی را در دستور کارتان قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود از تعامل با مخاطب هدف باز بمانید.
افزایش میزان مطالعه درباره مخاطب هدف
پیدا کردن مخاطب هدف یکی از گزینه های بسیار مهمی برای تقویت وضعیت برند در بازار محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها با بازاریابی نادرست در شبکه های اجتماعی در عمل موج نارضایتی کاربران از کسب و کارشان را تقویت می کنند. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم در تلاش برای شناسایی مخاطب هدف درست و سپس تاثیرگذاری بر روی آنها باشید،. در غیر این صورت هرگز فرصتی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد.
برندهای بزرگ همیشه برنامه ای برای شناسایی مخاطب هدف شان به بهترین شکل ممکن دارند. این امر اغلب اوقات شامل مطالعه بازار و تحلیل رفتار مشتریان در زمینه تعامل با برندها می شود. شاید در نگاه نخست چنین راهکارهایی بسیار طولانی و غیرقابل تحمل باشد، اما دست کم فرصت خوبی به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهینه سازی وضعیت برند می دهد. این امر به معنای امکان ارتقای جایگاه برند در بازار خواهد بود.
امروزه با وجود ابزارهای جانبی مانند گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای مشابه کار بازاریاب ها برای مطالعه بازار به شدت ساده شده است. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های مناسب و بهینه سازیشده است. در این صورت شما فرصت بسیار خوبی برای جلب نظر مشتریان خواهید داشت.
استفاده از فرمت ویدئویی در قالبی کوتاه
فرمت ویدئو با اختلاف بسیار زیاد محبوب ترین گونه محتوا در فضای آنلاین است. همین امر برندها را نیز به سوی استفاده از محتوای ویدئویی هدایت کرده است. شما در زمینه بارگذاری محتوای ویدئویی به غیر از نکاتی نظیر انتخاب موضوع جذاب و جلوه های بصری خیره کننده، باید به کوتاهی آن نیز توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان تان نداشته باشید. این امر به طور قابل ملاحظه ای وضعیت شما در تعامل با مشتریان را توسعه خواهد داد.
امروزه اغلب شبکه های اجتماعی به برندها برای بارگذاری ویدئوی جذاب توصیه هایی مبنی بر رعایت اختصار می کنند. به همین خاطر اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه این نکته را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید کمتر کسی حتی ویدئوی بازاریابی تان را نگاه هم بکند.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج بازاریابی در شبکه های اجتماعی
استفاده از محتوای آموزشی برای تعامل با مشتریان میانسال
مشتریان میانسال نیز مانند دیگران در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. با این حال روند فعالیت آنها بسیار متمایز است. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان هستید، به جای سایر الگوهای بازاریابی باید اول از همه محتوای آموزشی را مدنظر قرار دهید. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان کمک ویژه ای خواهد کرد. یادتان باشد گاهی اوقات مشتریان در بازار فقط به دنبال سرگرمی نیستند، بلکه استفاده از محتوای تعاملی را نیز در دستور کارشان قرار می دهند. بنابراین شما باید نسبت به این نکته نیز توجه داشته باشید.