استفاده از شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر بدل به امری رایج شده است. بسیاری از کاربران در سراسر دنیا برای ارتباط با مخاطب هدف شان از شبکه های اجتماعی سود می برند. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیر بسیار مهمی بر روی سرنوشت تیم های بازاریابی دارد. براساس گزارش همکاران ما در موسسه Hootsuite، کاربران آنلاین روزانه به طور میانگین 2.5 ساعت در شبکه های اجتماعی زمان صرف می کنند. این بازه زمانی برای برندها به معنای فرصتی عالی برای تبلیغ و بازاریابی است.
شاید تنها خبر بد در این میان برای برندها دردسرهای بالای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باشد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید بخش ها و الگوهای بسیار متنوعی را مورد توجه قرار دهند. این امر در کنار محدودیت زمان در دسترس برندها مشکلات زیادی را به همراه میآورد. درست به همین خاطر مشاهده شمار بالایی از تیم های بازاریابی که در زمینه تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف شکست میخورند، جای تعجب ندارد. شما به عنوان یک تیم بازاریابی باید همیشه مدیریت زمان را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید تا در نهایت فرصتی برای تولید محتوای باکیفیت و تعامل با مخاطب هدف تان داشته باشید.
بدون تردید دردسرهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از برندها امر دشواری محسوب می شود. همین امر برخی از بازاریاب ها نسبت به موفقیت در چنین فضای دشواری ناامید ساخته است. اگر شما هم مانند بسیاری از بازاریاب های دیگر از موفقیت در این فضا ناامید شده اید، خبر خوش برای تان امکان استفاده از فناوری اتوماسیون است. این فناوری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی نسبت به کمبود زمان در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهد بود.
شاید در نگاه نخست استفاده از اتوماسیون فقط بخش کوچکی از نیازهای گسترده بازاریاب ها را شامل شود. نکته مهم اینکه شما در قالب فعالیت بازاریابی همراه با اتوماسیون امکان بهینه سازی وضعیت تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. دلیل این امر نیز رفع مشکلات مربوط به رسیدگی به کارهای پیش پا افتاده و زمان بیشتر برای تمرکز بر روی کارهای مهم خواهد بود. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید.
مطلب مرتبط: آشنایی با اتوماسیون بازاریابی، راهکاری برای موفقیت در دنیای تبلیغات
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات درباره استفاده از اتوماسیون در عرصه کسب و کار و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. به علاوه، بررسی برخی از بهترین ابزارهای موجود در بازار برای فعالیت در قالب اتوماسیون نیز مدنظر ما قرار دارد. در ادامه این نکات را به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اتوماسیون در شبکه های اجتماعی چیست؟
اتوماسیون به پیگیری روندها و کارهای تیم بازاریابی در زمینه تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی گفته می شود. بدون تردید اتوماسیون کارکردهای بسیار متنوعی در خارج از فضای بازاریابی نیز دارد. با این حال تمرکز ما در این مقاله به طور صرف بر روی کارکرد بازاریابی اش است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. برخی از مهمترین کارکردهای اتوماسیون در زمینه بازاریابی شامل زمان بندی بارگذاری محتوا، بازنشر محتوا به طور خودکار، پاسخگویی سریع به نیازها و سوالات مشتریان و همچنین گردآوری داده ها و تبدیل شان به اطلاعات کاربردی است. این امر به تیم های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعامل با مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.
امروزه بسیاری از تیم های بازاریابی به طور مداوم با مشکل کمبود زمان در عرصه بازاریابی مواجه هستند. این امر به طور ویژه ای در مورد شبکه های اجتماعی مصداق دارد. حضور در شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر بسیار مهمی محسوب می شود. نکته مهم اینکه حجم رقابت میان برندها در شبکه های اجتماعی در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین شما به منظور تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف چاره ای به غیر از استفاده از بهترین ابزارها به منظور کاهش زمان ندارید. این نکته درباره تمام تیم های بازاریابی به یک صورت مصداق دارد.
مدیریت زمان با استفاده از ابزارهای اتوماسیون همیشه همراه با کیفیت بالای پاسخگویی به مشتریان نیز هست. این امر نقش بسیار مهمی برای موفقیت یک برند در بازارهای جهانی دارد. اگر کسب و کار شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، کیفیت پاسخگویی و تعامل با مشتریان نیز عامل مهمی خواهد بود. این امر با توجه به کارکردهای ویژه اتوماسیون به شما کمک خواهد کرد. نتیجه امر اینکه برندتان در مدت زمانی بسیار کوتاه امکان جلب نظر مشتریان با خدمات بازاریابی عالی را خواهد یافت.
اتوماسیون در کدام حوزه های بازاریابی کاربرد دارد؟
کاربرد اتوماسیون در عرصه بازاریابی امر بسیار مهمی محسوب می شود. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای جلب نظر مشتریان هستند. اگر در این میان شما استفاده از اتوماسیون را نیز مدنظر قرار دهید، هیچ برندی در بازار توان رقابت با شما را پیدا نخواهد کرد.
مهمترین حوزه های استفاده از اتوماسیون در این مقاله به شرح ذیل دسته بندی شده است. اگر شما مایل به آشنایی با شیوه های کاربرد اتوماسیون هستید، نکات ذیل را به دقت مورد توجه قرار دهید.
زمان بندی بارگذاری پست
بارگذاری پست در زمان درست اغلب اوقات برندها را به سوی مشکلات گسترده ای سوق می دهد. اگر برند شما حتی بهترین محتوای دنیا را هم داشته باشد، در صورت برنامه ریزی نادرست برای انتشارش حتی امکان جلب نظر یک مخاطب را نیز نخواهید داشت. این امر به خوبی اهمیت بارگذاری محتوا در زمان درست را نشان می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در روند فعالیت برندتان هستید، باید نکات تازه ای را مدنظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: 3 روش آسان جهت اتوماسیون بازاریابی
ابزارهای دارای فناوری اتوماسیون به برندها برای بارگذاری خودکار محتوا کمک می کنند. این امر اغلب اوقات بدون اینکه حتی نیاز به نظارت تیم های بازاریابی باشد، صورت می گیرد. بنابراین شما هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تیم های بازاریابی به همراه خواهد داشت.
اگر شما نیز در کسب و کارتان به طور مداوم با مسئله کمبود زمان رو به رو هستید، باید اول از همه استفاده از ابزارهای اتوماسیون را مدنظر قرار دهید. این امر نه تنها بخش گسترده ای از استرس شما را رفع می کند، بلکه فرصت توجه به کارهای مهمتر را نیز به برندتان خواهد داد.
گردآوری داده ها
گردآوری داده ها از عملکرد مشتریان یا وضعیت کلی بازار یکی دیگر از کاربردهای اتوماسیون محسوب می شود. بدون تردید کمتر کسی در دنیای بازاریابی حوصله تمرکز بر روی کارهای تکراری یک تیم بازاریابی را دارد. این امر موجب ناتوانی برای جلب نظر مشتریان خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از داده های معتبر برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن است. در این میان اتوماسیون به شما برای گردآوری داده ها به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. بی شک هیچ برندی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریانش بی نیاز از اطلاعات دقیق نیست. شاید تنها مشکل در این میان دردسرهای گردآوری چنین اطلاعات کاربردی باشد. با این حساب اتوماسیون بهترین ابزار کمکی شما در این بین خواهد بود. این ابزار به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک کرده و دردسرهای پیش روی برندتان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
مدیریت فروش آنلاین
فروش آنلاین و راهنمایی مشتریان برای خرید دردسر بزرگی محسوب می شود. مشتریان به طور معمول برای خرید آنلاین سختگیری های خاص خودشان را دارند. با این حساب اگر شما به طور ویژه ای در زمینه کمک به مشتریان و راهنمایی شان برای خرید عالی برنامه نداشته باشید، مشکلات تان روز به روز بیشتر خواهد شد.
خوشبختانه امروزه ابزارهای اتوماسیون در پیوند با هوش مصنوعی امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را فراهم کرده اند. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. اگر شما در این رابطه مشکلی داشته باشید، به طور معمول نسل جدید هوش مصنوعی تمام دردسرهای تان را از بین خواهد برد. با این حساب هیچ بهانه ای برای عدم استفاده از چنین ابزارهایی پیش روی شما نخواهد بود.
مدیریت تبلیغات آنلاین
تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از منابع اصلی درآمد پلتفرم ها محسوب می شود. بسیاری از برندها برای دیده شدن هرچه بهتر محصولات شان در عمل به سوی همکاری با شبکه های اجتماعی از نقطه نظر تبلیغاتی حرکت می کنند. این امر علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود، دامنه وسیعتری از مشتریان را نیز جلب می کند.
اگر شما همیشه نگران نحوه مدیریت تبلیغات تان در پلتفرم های اجتماعی هستید، خبر خوش امکان استفاده از ابزارهای اتوماسیون است. این ابزارها به طور حرفه ای فعالیت شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت نیاز پیام اخطاری برای به روز رسانی تبلیغات تان ارسال می کنند.
نکات مهم در استفاده از ابزارهای اتوماسیون
شاید در نگاه نخست استفاده از ابزارهای اتوماسیون بسیار جذاب به نظر برسد، اما اگر شما توجه لازم را به این نکته نشان ندهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این امر دردسرهای تیم های بازاریابی را دوچندان کرده و میزان بازگشت سرمایه را نیز کاهش خواهد داد. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای توجه در عرصه استفاده از اتوماسیون را با هم مرور خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا مهم است؟
پشتیبانی 24 ساعته ضروری است!
پشتیبانی از مشتریان به طور 24 ساعته هنوز هم امری مهم برای برندها محسوب می شود. شما به غیر از کاربردهای اتوماسیون باید همیشه چند کارشناس حرفه ای نیز در کنار خودتان داشته باشید. این امر برای پوشش اشتباهات احتمالی هوش مصنوعی ضرورت دارد. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان دهید، شانس بسیار بالایی برای جلب نظر مشتریان پیدا می کنید. این امر وضعیت تعامل شما با مشتریان را به شدت ارتقا بخشیده و شانس تان در این میان را تقویت می کند. متاسفانه بسیاری از برندها در این رابطه به اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای توجه نشان نمی دهند. درست به همین خاطر تیم های بازاریابی در عمل با مشکلات بسیار زیادی رو به رو می شوند. اگر کسب و کار شما نیز به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن است، باید همیشه پشتیبانی 24 ساعته با استفاده از کارشناس های حرفه ای را مدنظر قرار دهید.
استفاده از ربات های کلیشه ای ممنوع
استفاده از ربات های کلیشه ای که فاقد هوش مصنوعی هستند، بدترین تصمیم برای کاربست اتوماسیون در عرصه کسب و کار خواهد بود. این امر شاید در ابتدا کارهای شما را به طور چشمگیری کم کند، اما در مدت زمانی اندک موج بالایی از شکایت کاربران را به همراه دارد. این امر برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نوعی فاجعه خواهد بود.
توصیه ما در این بخش بسیار ساده و کاربردی است. اساسی ترین مشکل در استفاده از ربات های چت کلیشه ای ناتوانی برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان است. بنابراین شما باید یک بار برای همیشه استفاده از چنین ربات هایی را متوقف نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی کاربران به شدت کاهش پیدا می کند.
اگر شما به هنگام انتخاب بهترین ابزار بازاریابی زمان کافی را اختصاص دهید، دیگر دردسری برای پیدا کردن بهترین برند همکار نخواهید داشت. امروزه برندهای بسیار زیادی در زمینه طراحی و ارائه ربات های چت فعالیت دارند. بنابراین شما باید فقط پس از پرس و جوهای مناسب اقدام به تعامل با مشتریان نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای جلب نظر مشتریان در نهایت کار بسیار کم خواهد بود.
تصمیم گیری های مبتنی بر عجله زیاد در حوزه بازاریابی اغلب اوقات برای برندها مشکلات زیادی به همراه دارد. بنابراین شما باید در تلاش برای پرهیز از چنین مشکلاتی باشید، در غیر این صورت دردسرهای تان به طور ویژه ای افزایش پیدا می کند.
تنظیم اتوماسیون برای بارگذاری محتوا در بهترین زمان
استفاده از اتوماسیون به معنای امکان استفاده از خدمات این ابزار برای بارگذاری خودکار است. با این حال دست آخر این شما هستید که زمان بارگذاری را مشخص می سازد. اگر برند شما هیچ برنامه ای در این راستا نداشته باشد، شانس تان برای جلب نظر مشتریان به شدت کاهش پیدا می کند.
بسیاری از برندها به خیال اینکه بهترین ابزار اتوماسیون دنیا را دارند، دیگر هیچ توجهی به بارگذاری محتوا در بهترین زمان ممکن نشان نمی دهند. این امر در بلندمدت توانایی یک برند برای جلب نظر مشتریان را کاهش خواهد داد. تلاش برای مطالعه و تحلیل بازار به بهترین شکل ممکن اغلب اوقات امری ضروری محسوب می شود. چنین نکته ای برای جلب نظر مشتریان اهمیت بسیار ویژه ای داشته و به شما برای جلب نظر آنها کمک می کند.
اگر شما بهترین زمان بارگذاری محتوا برای مخاطب تان را پیدا کرده اید، دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان برای جلب نظرشان نخواهد بود. تنها نکته مهم در این میان تنظیم درست ابزارتان است. پس از این امر شما دیگر هیچ کار دیگری نباید انجام دهید. بی شک این امر نظر هر بازاریابی را به خودش جلب می کند.
مطلب مرتبط: نکاتی که هر بازاریابی درباره شبکه های اجتماعی باید بداند
آشنایی بهترین ابزارهای اتوماسیون دنیا
ابزار Hootsuite Publisher
یکی از بهترین ابزارها برای انتشار خودکار و زمان بندی بارگذاری محتوا Hootsuite Publisher است. این ابزار به برندها امکان ارزیابی تمام شرایط بازار و زمان بندی دقیق برای انتشار محتوای از قبل آماده شده شان را می دهد. شما با چنین کاری دیگر لازم نیست در ساعت های غیراداری نیز به دنبال ساماندهی وضعیت بازاریابی تان باشید.
متاسفانه بسیاری از تیم های بازاریابی علی رغم تهیه محتوای جذاب و مطابق سلیقه مشتریان به دلیل بی توجهی به انتشار آن در زمان مناسب شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند. این امر مشکل بسیار بزرگی برای برندها محسوب می شود. اگر شما به دنبال رفع این مشکل برای برندتان هستید، باید اول از همه ابزار Hootsuite را مدنظر قرار دهید. این ابزار بدون هر دردسر اضافه ای شما را به هدف تان در حوزه بازاریابی خواهد رساند.
ابزار هی دی (Heyday)
تعامل با مشتریان و پیگیری وضعیت خریدشان همیشه امری کسل کننده برای تیم های بازاریابی و فروش محسوب می شود. تقریبا هیچ کس در دنیا علاقه ای به انجام دادن چنین کار کسل کننده ای ندارد. درست به همین خاطر شما باید همیشه برنامه ای دقیق برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان داشته باشید، در غیر این صورت برندتان با دردسرهای بزرگی رو به رو خواهید شد.
ابزار هی دی به سادگی هرچه تمام تعاملات میان شما و مشتریان تان در فرآیند خرید را هوشمندسازی می کند. شما به این ترتیب دیگر نیازی برای نگرانی مداوم نسبت به سرنوشت بازاریابی تان نخواهید داشت. این امر نکته بسیار مهمی برای فرآیند بازاریابی یک برند محسوب می شود.
دامنه خدمات ابزار هی دی بسیار فراتر از صرف گردآوری اطلاعات مربوط به خرید مشتریان است. این ابزار با داشتن یک ربات چت اختصاصی به شما امکان ارائه خدمات پس از فروش و راهنمایی مشتریان برای خرید را نیز می دهد. به این ترتیب شما هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت.
دسترسی به خدمات اولیه ابزار هی دی به طور رایگان امکان پذیر است. با این حال اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان به شیوه ای بهتر هستید، باید اندکی هزینه بیشتر انجام دهید. به این ترتیب شما امکان استفاده از نسخه پرمیوم هی دی را پیدا خواهید کرد.
ابزار اسپارک سنتر (Spark Center)
یکی دیگر از ابزارهای حرفه ای در زمینه مدیریت فروش محصولات به مشتریان اسپارک سنتر است. این ابزار به بهترین شکل ممکن به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهد داد. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان به حرفه ای ترین شکل ممکن خواهید داشت. کارکرد اصلی ابزار مورد بحث در زمینه ارائه خدمات پس از فروش است. اگر مشتریان شما نیز به طور مداوم برای تعامل با برندتان پس از فرآیند خرید تمایل نشان می دهند، ابزار اسپارک سنتر گزینه بسیار خوبی خواهد بود. این ابزار با استفاده از آخرین نسل هوش مصنوعی به شما امکان ارائه اطلاعات دقیق به مشتریان را خواهد داد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی
بدون تردید تعامل با مشتریان در قالب خدمات پس از فروش گزینه ای جذاب برای یک بازاریاب حرفه ای نیست. درست به همین خاطر در صورت تمایل امکان استفاده از ابزار اسپارک سنتر برای خودکارسازی خدمات این بخش را خواهید داشت. این امر به طور کاملا رایگان در دسترس شما خواهد بود. البته برای استفاده از ویژگی های پیشرفتهتر مانند توصیه های کارشناس های توسعه دهنده این ابزار شما باید آن را به طور کامل خریداری نمایید. با این حال اگر برندتان در ابتدای مسیر قرار دارد، صرف هزینه اضافه دلیلی نخواهد داشت.
ابزار تاک واکر (Talk Walker)
ابزار تاک واکر به طور اختصاصی برای چت و گفت و گوی میان برندها و مشتریان طراحی شده است. اگر برند شما نیز دردسرهای زیادی برای تعامل با مشتریان دارد، ابزار تاک واکر گزینه ای جذاب برای بهبود شرایط تان خواهد بود. این ابزار با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی حتی در صورت نبود پاسخی مناسب برای سوال مشتریان امکان جست و جوی آنلاین و پیدا کردن بهترین پاسخ ممکن را خواهد داشت. این امر به شما امکان تجربه همکاری با یک ابزار حرفه ای را می دهد.
در کنار ویژگی فوق، ابزار تاک واکر پشتیبانی گسترده ای نیز به برندها می دهد. این امر شامل گزارش های دقیق از عملکرد برند در کنار خدمات کارشناس های حرفه ای تیم توسعه دهنده اش است. اگر شما مایل به یادگیری نکات بیشتر در زمینه تعامل با مشتریان هستید، به احتمال زیاد وبلاگ این شرکت نیز نکات جذابی برای تان خواهد داشت.
مطلب مرتبط: اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بدون تردید امروزه تعامل با مشتریان و مدیریت فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدل به امری تخصصی شده است. اگر شما نیز برای تعامل با مشتریان تان دردسرهای زیادی را پشت سر گذاشته اید، اکنون زمان تجدیدنظر در وضعیت تان است. استفاده از ابزارهای دارای اتوماسیون و هوش مصنوعی به بهترین شکل ممکن وضع شما در این میان را بهینه سازی خواهد کرد.