وضعیت بازاریابی در دنیای کنونی به طور مداوم در حال تغییر است. یکی از تغییرات اساسی در حوزه بازاریابی افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی به مثابه ابزاری برای ایجاد ارتباط میان افراد در سراسر دنیاست. شاید یک دهه پیش استفاده از شبکه های اجتماعی برای دسترسی به اهداف بازاریابی ایده بسیار دور از ذهنی به نظر می رسید، اما امروزه بدل به واقعیت دنیای بازاریابی و تبلیغات شده است. همین امر توجه گسترده برندها به حضور در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این فضا را به همراه داشته است.
هر بازاریابی برای اینکه در زمینه بازاریابی شانسی برای موفقیت داشته باشد، باید اول از همه وضعیت این حوزه را به خوبی مورد شناسایی قرار دهد. شبکه های اجتماعی پدیده ای پویا نیست. به روز رسانی های مداوم و حتی ظهور پلتفرم های تازه در این میان تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتار کاربران و وضعیت برندها دارد. بنابراین آشنایی با وضعیت کلی شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی محسوب می شود.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهم ترین نکات درباره شبکه های اجتماعی است. این نکات برای بازاریاب ها کاربرد اساسی داشته و به آنها برای طراحی محتوای کاربردی کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
حضور 4.2 میلیارد کاربر فعال در سراسر دنیا
اگر شما هنوز فکر می کنید شبکه های اجتماعی پدیده ای لوکس و غیرفراگیر است، احتمالا مشاهده آمار عضویت بالای کاربران و فعالیت شان در پلتفرم های اجتماعی مختلف حیرت زده تان خواهد کرد. امروزه شبکه های اجتماعی بدل به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره شده است. درست به همین خاطر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون استفاده درست از شبکه های اجتماعی امر غیرممکنی به نظر می رسد.
مطلب مرتبط: 4 پرسش ضروری برای بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی
نرخ رشد اعضای فعال شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر به طور مداوم صعودی بوده است. این امر به خوبی اهمیت شبکه های اجتماعی را نشان می دهد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید توجه تان در شبکه های اجتماعی را به طور قابل ملاحظه ای تقویت نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که تمام مشتریان عملکرد شما را در شبکه های اجتماعی زیر نظر دارند.
74 درصد از آمریکایی ها کاربر فعال در شبکه های اجتماعی هستند
برندهای حاضر در بازار ایالات متحده سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی کرده اند. این امر بی دلیل نیست. به هر حال وقتی 74 درصد از مشتریان یک بازار در شبکه های اجتماعی به طور فعال حضور داشته باشند، این امر چندان دور از ذهن نخواهد بود.
نرخ عضویت فعال در شبکه های اجتماعی در قاره آمریکا، اروپا و آسیا به ترتیب بیشترین میزان را نشان می دهد. شاید در این میان فقط آفریقا شرایط نامساعدی از نظر سطح دسترسی و فعالیت مداوم کاربران در شبکه های اجتماعی داشته باشد. این امر به خوبی اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی برای برندها را توضیح می دهد.
تولید محتوای جذاب و تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی دیگر یک امر دلبخواهی نیست، بلکه سرنوشت برندها به این نکته گره خورده است. بنابراین شما باید عملکرد مناسبی در این راستا داشته باشید.
محبوبیت بیشتر شبکه های اجتماعی در میان زنان
وقتی یک برند در تلاش برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است، دسته بندی مشتریان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. یکی از معیارهای همیشگی برای دسته بندی مخاطب هدف در زمینه بازاریابی توجه به سن و جنسیت است. از این منظر حضور زنان در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از مردان است. بنابراین اگر شما برندی با مخاطب هدف خانم دارید، باید به طور ویژه ای حضور در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای اختصاصی برای آنها را مدنظر داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکنید.
حضور زنان در شبکه های اجتماعی و فعالیت مداومشان به طور میانگین 73 درصد بیشتر از مردان ارزیابی می شود. این امر اهمیت بالایی برای برندها دارد. معنای این آمار ضرورت هدف گذاری بیشتر بر روی زنان به عنوان مخاطب هدف از سوی برندهای مختلف است.
کاربران اینترنت روزانه دو ساعت و 25 دقیقه در شبکه های اجتماعی هستند
ساعت حضور کاربران در شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی محسوب می شود. بدون تردید افرادی که 24 ساعته در پلتفرم های مختلف باشند، بسیار اندک هستند. بنابراین باید ساعت های منطقی را مدنظر قرار داد. امروزه به طور میانگین کاربران اینترنت دو ساعت و 25 دقیقه را صرف حضور در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر با توجه به جذابیت های پلتفرم های مختلف امر عجیبی نیست. نکته جالب اینکه ساعت های ابتدای صبح و آخر شب اوج حضور کاربران در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. با این حساب تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این ساعت ها امر مهمی محسوب میگردد.
مطلب مرتبط: دنیای رنگارنگ بازاریابی شبکه های اجتماعی
هزینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی تا پایان 2021 به 49 میلیارد دلار می رسد
هزینه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه موضوعی داغ و موردپسند مشتریان بوده است. اینکه بدانیم هر برند در شبکه های اجتماعی چقدر هزینه می کند، هر فردی را وسوسه می کند. نکته مهم برای بازاریاب ها در این میان مجموعه هزینه های برندها در یک سال است. از این منظر عرصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی به طور مداوم رشد داشته است.
انتظار اصلی از روند رشد هزینه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی رسیدن این رقم به رکود جدید 49 میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی است. این امر به خوبی بازگشت سرمایه در زمینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی را نشان می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، باید به طور ویژه ای تعامل با آنها در شبکه های اجتماعی و توسعه محتوای بازاریابی در این فضا را مدنظر قرار دهید.
محبوبیت روزافزون توییتر در جهان
توییتر یکی از پلتفرم های جذاب برای بازاریابی محسوب می شود. صرف نظر از قدمت این شبکه اجتماعی در مقایسه با دیگر رقبا، محوریت متن در آن نیز جالب توجه است. این امر به کاربران در دنیایی که همه چیز بر مدار عکس و ویدئو می گذرد، امکان تعامل با توییت های کوتاه و جذاب را می دهد.
توییتر در ایالات متحده به تنهایی 73 میلیون کاربر دارد. پس از این کشور، ژاپن با 55 میلیون و هند با 22 میلیون در رتبه های بعدی قرار دارند. این آمارها به تنهایی برای آگاهی از اهمیت توییتر از نقطه نظر بازاریابی کافی به نظر می رسد. با این حساب شما باید حضور فعالیت در توییتر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. این امر نیازمند طراحی محتوای متنی و توجه به این فرمت فراموش شده است.
توییتر پلتفرم محبوب افراد بین 18 تا 29 سال
برخلاف باور عمومی، توییتر پلتفرمی برای پیرمردها نیست. امروزه جوانان به طور چشمگیری در توییتر عضویت دارند. دلیل این امر نیز تا حد زیادی بی رقیب بودن توییتر در نوع خودش است. پلتفرمی که محوریت اصلی اش متن باشد و در عین حال از دیگر فرمت های محتوایی نیز پشتیبانی نماید، هر کاربری را به خودش جلب می کند.
نکته جالب اینکه توییتر برخلاف پلتفرمی مثل اینستاگرام به کاربران اجازه به اشتراک گذاری هرچه ساده تر لینک های مختلف را می دهد. درست به همین خاطر توییتر گزینه ای جذاب برای بازاریاب ها محسوب می شود.
مطلب مرتبط: ایجاد تحول در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
42 درصد کاربران توییتر در ایالات متحده مدرک دانشگاهی دارند
توییتر از نظر جلب نظر کاربران تحصیلکرده بدون شک بی رقیب محسوب می شود. این پلتفرم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شیوه خاص خودش را دارد. افراد تحصیلکرده به طور معمول دنبال پلتفرمی هستند که علاوه بر محتوای سرگرم کننده بخشی از نیازهای آموزشی و همچنین اخبار تازه را نیز در اختیارشان قرار دهد. این امر با توجه به حضور گسترده خبرگزاری ها در توییتر امر چندان دشواری نیست. درست به همین خاطر کاربران بسیار زیادی با تحصیلات دانشگاهی بالا جذب این پلتفرم می شوند.
اگر کسب و کار شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تحصیلکرده است، توییتر بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این پلتفرم به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به صرف هزینه بالا را خواهد داد.
92 درصد توییترها از سوی 10 درصد کاربران بارگذاری می شود
نرخ توییتر برخی از کاربران در توییتر به طور چشمگیری بالاست. اگر از اکانت های تجاری صرف نظر کنیم، سایر توییت ها در این پلتفرم از سوی 10 درصد اعضا بارگذاری می شود. معنای این امر ترجیح بخش قابل ملاحظه ای از کاربران به مطالعه توییتر دیگران به جای اظهارنظر و درج توییت است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بازاریاب ها دارد، چراکه نشان می دهد مخاطب هدف آماده و علاقه مند در این پلتفرم منتظرش است.
بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مسیر بسیار طولانی ای را طی می کنند. اگر شما مایل به دسترس به مخاطبی با گوش های شنوا هستید، توییتر یکی از بهترین گزینه های پیش روی تان خواهد بود.
عضویت 2.8 کاربر فعال در فیس بوک
فیس بوک یکی از اولین پلتفرم های اجتماعی در سطح دنیا محسوب می شود. تجربه بسیاری از کاربران از شبکه های اجتماعی با فیس بوک شکل گرفته است. با این حساب مشاهده این برند در میان شبکه های اجتماعی محبوب کاربران امر عجیبی نیست. نکته مهم درباره فیس بوک تعداد بالای کاربران فعالش است. این امر به فیس بوک فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد.
امروزه فیس بوک با 2.8 میلیارد کاربر فعال به تنهایی در رتبه اول شبکه های اجتماعی قرار دارد. پس از این پلتفرم نیز یوتیوب با 2.3 میلیارد و واتس اپ با 2 میلیارد کاربر در رتبه های بعدی قرار دارند. بنابراین اگر شما به دنبال فضایی مطمئن برای بازاریابی هستید، باید فیس بوک را به عنوان محبوب ترین پلتفرم دنیا مدنظر داشته باشید.
2.18 میلیارد از کاربران فیس بوک به تبلیغات علاقه مند هستند
علاقه کاربران به محتوای تبلیغاتی امر تازه ای نیست. با این حال در فیس بوک شمار بالایی از کاربران به محتوای تبلیغاتی علاقه دارند. این امر فیس بوک را بدل به بهشت بازاریابی برای کاربران کرده است. اگر شما به دنبال مخاطب هدف علاقه مند به محتوای بازاریابی و تبلیغات هستید، به احتمال زیاد هیچ جایی به اندازه فیس بوک برای شما مناسب نخواهد بود.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
فیس بوک اکنون نزدیک به 2.18 میلیارد کاربر فعال دارد که علاقه مند به مشاهده محتوای تبلیغاتی هستند. بی شک قوانین سفت و سخت فیس بوک در این میان برای نمایش محتوای تبلیغاتی باکیفیت نقش مهمی در افزایش تمایل کاربران داشته است. اگر شما تجربه ای هرچند کوتاه در زمینه بازاریابی داشته باشید، خیلی خوب از اهمیت شمار بالای کاربران فیس بوک علاقه مند به محتوا مطلع خواهید بود.
اینستاگرام و بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه
اینستاگرام خیلی زود جایگاه خودش در میان برندهای بزرگ را پیدا کرده است. این شبکه اجتماعی نه تنها به کاربران اجازه بارگذاری تصاویرشان را می دهد، بلکه از ویدئوهای مختلف نیز پشتیبانی به عمل می آورد. بنابراین کاربران امکان بارگذاری محتوای ویدئویی و همچنین تعامل با یکدیگر در فضایی گسترده را خواهند داشت.
حضور برندها در اینستاگرام بیش از هر نکته دیگری به دلیل سهولت بارگذاری تصاویر مربوط به محصولات شان است. بنابراین مشاهده شمار بالایی از برندها در اینستاگرام و تلاش شان برای تعامل با مخاطب هدف امر عجیبی به نظر نمی رسد.
پلتفرم اینستاگرام در سال 2012 و تنها پس از گذشت دو سال از شروع به کارش از سوی فیس بوک خریداری شد. این امر روند توسعه اینستاگرام به پلتفرمی محبوب در میان کاربران را سرعت بخشید. همچنین بخش های مختلفی نظیر خرید درون برنامه ای، IGTV و اخیرا ریلز نیز به آن اضافه شده است. این امر فضای اینستاگرام را نه فقط برای کاربران، بلکه برندها نیز به شدت جذاب کرده است.
32 درصد کاربران اینستاگرام بین 25 تا 34 ساله هستند
اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی نسل جوان هستید، اینستاگرام بهترین پلتفرم دنیا خواهد بود. این شبکه اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای مدنظر کاربران نسل جدید قرار دارد. درست به همین خاطر اغلب برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان به سوی استفاده از این پلتفرم حرکت می کنند.
اینستاگرام تا پایان سال 2020 بخش قابل ملاحظه ای از کاربران نسل جوان را به خودش جلب کرده است. بر این اساس 32 درصد از کاربران فعال این برند بین 25 تا 34 ساله هستند. نکته جالب اینکه بعد از این گروه نیز افراد بین 18 تا 24 سال با 29.9 درصد بیشترین کاربران اینستاگرام را تشکیل می دهند. این امر به معنای جذابیت های فراوان اینستاگرام برای فعالیت های بازاریابی و تعامل با مشتریان است.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی
اینستاگرام چهارمین شبکه اجتماعی محبوب دنیا
اینستاگرام پس از تاسیس اش در سال 2010 به طور مداوم در میان برندهای محبوب در دنیا و البته شبکه اجتماعی پرطرفدار بوده است. این امر تا حدودی ناشی از دریافت سریع بازخورد کاربران از سوی این پلتفرم و تلاش برای اعمال تغییرات به طور سریع است. به همین خاطر اینستاگرام خیلی سریع و بی دردسر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش را پیدا کرده است.
بسیاری از شبکه های اجتماعی در طول زمان محبوبیت شان را به طور قابل ملاحظه ای از دست داده اند. این امر درباره اینستاگرام به هیچ وجه مصداق ندارد. درست به همین خاطر هنوز هم در میان پلتفرم های بسیار بزرگی مثل فیس بوک و یوتیوب جایگاه چهارم محبوب ترین شبکه اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال در روز را حفظ کرده است. با توجه به نرخ افزایش کاربران اینستاگرام به احتمال زیاد دیر یا زود رتبه نخست این حوزه تغییر خواهد کرد. با این حساب باید منتظر کسب رتبه نخست از سوی اینستاگرام در طول سال های پیش رو باشیم.
واتس اپ محبوب ترین مسنجر دنیا
وقتی صحبت از اپ های مسنجر یا پیام رسان می شود، هیچ ابزاری به اندازه واتس اپ کاربردی نیست. بسیاری از کاربران برای ارتباط با یکدیگر اول از همه به سراغ واتس اپ می روند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر اعتبار این پلتفرم دارد.
امروزه واتس اپ یک نسخه رسمی برای کسب و کارها دارد. این امر به برندها برای تعامل بهینه با مشتریان شان کمک می کند. از آنجایی که بسیاری از برندها برای ارائه خدمات پس از فروش و به طور کلی خدمات مشتریان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، شخصی سازی های صورت گرفته از سوی واتس اپ در نسخه کسب و کارش جذابیت زیادی برای تیم های روابط عمومی و خدمات مشتریان دارد. امروزه واتس اپ با داشتن 2 میلیارد کاربر فعال به تنهایی برترین مسنجر دنیا محسوب می شود. رتبه های بعدی در این میان متعلق به مسنجر فیس بوک و ویچت است.
مطلب مرتبط: 8 گام ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی
یوتیوب دومین سایت پربازدید دنیا
یوتیوب در طول سال های اخیر جذابیت های بسیار زیادی برای برندها داشته است. تماشای ویدئوهای آنلاین در عصری که فرمت ویدئو در مقایسه با سایر فرمت های در دسترس محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، هر کاربری را به سوی یوتیوب می کشاند. نکته جالب در این میان حضور گوگل در رتبه نخست سایت های پربازدید دنیاست. این امر از آنجایی جالب است که گوگل توسعه دهنده یوتیوب محسوب می شود. با این حساب دنیای اینترنت به بهترین شکل ممکن تحت نفوذ گوگل و سرویس های مختلفاش قرار دارد. با این حساب هیچ بازاریابی نباید فعالیت در پلتفرم های متعلق به گوگل را از یاد ببرد.