امروزه یکی از اطلاعات عمومی مفید در زمینه بازاریابی تاثیر بسیار بالای شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار کاربردی است. بر این اساس تقریبا همه کاربران اینترنت حداقل در یک پلتفرم اجتماعی عضویت دارند. این امر به زیبایی های دنیای آنلاین مزیت مهمی را افزوده است. به این ترتیب اکنون شرکت ما توانایی بازاریابی برای خود و برندهای تحت حمایتش را دارد. این نکته که علاوه بر نسل جدید، والدین نسل های قبل تر نیز حداقل یک اکانت در شبکه های اجتماعی دارند، باید به اندازه کافی برای ترغیب ما به توجه ویژه به بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی اثرگذار باشد.
یکی دیگر از زیبایی های بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی گستردگی طیف مخاطب است. توجه داشته باشید که اکنون به لطف توسعه گوشی های هوشمند تقریبا همه افراد کار با آن را بلد هستند. به این ترتیب دیگر افراد سالمند نیز به طور قابل قبولی مهارت کار با دستگاه های هوشمند را دارند. شاید مخاطب های ما در برخی از کشورها یا گروه های سنی پیر توانایی خواندن نداشته باشند، اما قدرت شنوایی و درک جلوه های بصری را دارند.
اکنون که با بحثی هرچند کوتاه به اهمیت شبکه های اجتماعی پرداختیم، باید به سراغ کاربرد آن در عرصه بازاریابی برویم. بر این اساس اجازه دهید کار را با یک پرسش اساسی آغاز کنم: شما چگونه از شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی خود استفاده می کنید؟ به منظور پاسخگویی درست و دقیق به این پرسش به شما دوست عزیز مطالعه ادامه مقاله را توصیه می کنم.
در ادامه به بررسی مهمترین نکات بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2018 خواهیم پرداخت.
فعال بمانید
در دنیای آنلاین هیچ چیز به اندازه نمایش مداوم فعالیت مان مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در حقیقت موفقیت در حوزه شبکه های اجتماعی هرگز در عرض چند هفته یا یکی دو ماه به دست نمی آید. به این ترتیب به عنوان یک برند مشتاق برای موفقیت در شبکه های اجتماعی باید در فرآیندی میان مدت به توسعه شهرت و اعتبارمان بپردازیم. نکته مهم در اینجا، علاوه بر فعالیت به صورت مداوم، آگاهی از زمان مناسب برای بارگذاری مطالب مان است. به عبارت دقیق تر، همه ساعت های روز برای بارگذاری مطالب در شبکه های اجتماعی اهمیت یکسانی ندارند.
با بارگذاری پست های مان در برخی از ساعت های مشخص شانس برندمان برای جلب نظر شمار بیشتری از کاربران افزایش خواهد یافت. به علاوه کاربران در ساعت های مذکور فرصت بیشتری برای توجه به مطالب ما را خواهد داشت. در بیانی ساده، هرچه مطالب شما نزدیک به ساعت های غیراداری بارگذاری شود، میزان علاقه مخاطب به مطالعه و لایک آن افزایش خواهد یافت. به این ترتیب عصرها و ساعت های استراحت شبانه بهترین فرصت برای برند ما خواهد بود. در این میان برخی از برندها برای دریافت لایک بیشتر به سراغ برخی از سرویس های فروش لایک و فالوور می روند.
مطلب مرتبط: 11 اصل طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی
نکته مهم در این میان ماهیت غیرواقعی و تقلبی شمار بالایی از این لایک ها و فالوورهاست. به این ترتیب کاربران واقعی با اندکی تامل به راحتی ماهیت غیرحرفه ای اقدام شما در زمینه خرید لایک یا فالوور را متوجه خواهند شد. توصیه من در اینجا تمرکز بر روی بارگذاری مطالب به صورت سالم و تلاش برای جلب فالوور به صورت طبیعی است. این فرآیند شاید در ابتدا بسیار سخت و غیرممکن به نظر برسد، اما با تلاش پس از مدتی شرایط برندتان بهتر خواهد شد.
ضرورت توجه به جلوه های بصری
یک تصویر چند صد حرف را در دل خود جای می دهد. شاید در نگاه نخست جمله اخیر کاملا کلیشه ای به نظر برسد. من نیز با شما در این نکته موافقم. با این حال کاربرد چنین توصیه ای در مقام عمل انکارناپذیر است. یک تصویر قدرتمند با طراحی دقیق توانایی انتقال خیل عظیمی از مفاهیم با میزان تاثیرگذاری بالا را دارد. به این ترتیب سرمایه گذاری در این بخش اقدام منطقی و ثمربخشی خواهد بود. توجه داشته باشید که طرح های زیبا و با کیفیت بسیار زود در دنیای آنلاین مورد توجه قرار می گیرد. بنا بر این به کارگیری چنین برنامه ای فرآیند توسعه برندتان را تا حد زیادی سرعت خواهد بخشید.
جلوه های بصری فقط شامل عکس نیست. بر این اساس ویدئو به عنوان محبوب ترین فرمت بصری در میان کاربران جهانی اینترنت فرصت انتقال مفاهیم یک فصل از کتابی خشک را در قالبی جذاب و سرگرم کننده به برندها و کسب وکارهای مختلف می دهد. نکته مهم در اینجا علاقه مردم در عصر مدرن به تجربه زندگی فوق سریع است. به این ترتیب وقت و حوصله چندانی برای مردم به منظور مطالعه متن های پیچیده یا حتی مطالعه آگهی های دارای متن بسیار طولانی نمی ماند. صرف نظر از ماهیت مثبت یا منفی چنین جهت گیری، برندها به منظور انطباق با سبک زندگی جدید مشتریان باید به سوی فرمت های ویدئویی و بصری حرکت کنند.
در زمینه بارگذاری محتوای ویدئویی پلتفرم یوتیوب منبع اصلی محسوب می شود. با راه اندازی کانال مخصوص برندمان در این شبکه اجتماعی فرصت بی نظیری برای تعامل با خیل عظیمی از مخاطب ها خواهیم داشت. به علاوه امکان به اشتراک گذاری ویدئوها در شبکه های اجتماعی مشهور نظیر فیس بوک، اینستاگرام و توییتر نیز وجود دارد. اگر قصد فعالیت اختصاصی در زمینه گوشی های هوشمند را دارید، اسنپ چت را به دیده حرفه ای بنگرید. این پلتفرم اجتماعی به طور ویژه برای گوشی های هوشمند طراحی شده و ویدئو محور است.
پدیده ای به نام روبات های چت
روبات های چت پدیده ای تازه محسوب نمی شوند. با این حال نسخه های جدید این روبات ها از هوش مصنوعی بسیار بالایی بهر ه مند هستند. به این ترتیب کاربر بیش از هر زمان دیگری احساس تعامل با افراد انسانی را خواهد داشت. نکته جالب اینکه در بسیاری از مواقع تشخیص ماهیت مصنوعی چنین روبات هایی برای کاربران بسیار دشوار است. استفاده از نسل جدید روبات های چت تاثیر بسیار بهتری نسبت به ایمیل های خودکار و بی روح بر روی مخاطب دارد. نکته مهم در مورد روبات های چت ارتقا سطح پاسخگویی شان با استفاده از تحلیل خودکار نحوه بازخوردها به هر پاسخ است. به این ترتیب کار تیم فنی ما بسیار راحت تر خواهد شد. به علاوه تجربه کاربران در تعامل با برند ما تا حد زیادی از نظر کیفی ارتقا خواهد یافت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
در طراحی نسل نوین روبات های چت تمرکز اصلی بر روی پاسخگویی و واکنش انسانی بوده است. به این ترتیب تفاوت اصلی این نسل از روبات ها با نسل های قبلی در یک نکته ساده است: در نسل های قبلی هدف اصلی فقط ارائه اطلاعات و پاسخگویی به مخاطب بود. با این حال اکنون اهداف برندها چیزی فراتر از ارائه صرف اطلاعات است. به بیانی دقیق تر، ایجاد ارتباط انسانی و تلاش برای خلق رابطه ای عمیق تر میان کاربر و برندمان از اهداف تازه محسوب می شود.
روبات های چت علاوه بر هوش مصنوعی بسیار پیشرفته، ابزارهای مناسبی برای ارسال یادآوری ها، اعلامیه ها و دیگر اطلاعات مهم و کوتاه هستند. به عنوان مثال در صورت نیاز اطلاع رسانی پیرامون برگزاری یک مراسم ویژه برای رونمایی از جدیدترین محصول مان ایده مناسبی خواهد بود. همچنین در بسیاری از مواقع انتقال اطلاعات کوتاه در قالب متن ویژه از طریق این روبات ها مناسب خواهد بود.
تاثیرگذاری بالای استوری های اینستاگرام
از زمان معرفی سرویس استوری کاربران نگاه ویژه ای بدان داشتند. اکنون در میان سرویس های مختلف در شبکه های اجتماعی هیج سرویسی به اندازه استوری محبوب نیست. استوری به عنوان یک بخش جانبی در شبکه های اجتماعی برای نخستین بار از سوی اسنپ چت رونمایی شد. سپس بسیاری از پلتفرم های اجتماعی نظیر اینستاگرام دست به اقتباس از این الگو زدند. به عنوان یک برند علاقه مند به بازاریابی در فضای آنلاین باید نهایت استفاده را از استوری اینستاگرام ببرید. به این ترتیب در نخستین گام باید تمام المان های بصری جذاب نظیر موضوع اصلی، طیف رنگ های مناسب، فیلتر مطلوب و جزییات دقیق را در تصویر یا ویدئوی کوتاه مان قرار دهیم. دقت در انتخاب این جزییات برند ما را به گونه ای حرفه ای برای مخاطب تصویر خواهد کرد. به این ترتیب آنها نسبت به واکنش به مطالب ما از طریق پیام مستقیم (دایرکت) ترغیب خواهند شد.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین
توجه داشته باشید که در صورت تمایل برای افزودن لینک جانبی به استوری تان باید حداقل هزار فالوور داشته باشید. در غیر این صورت بخش ویژه افزودن لینک برای شما فعال نخواهد شد. اگر به تازگی کار خود را در اینستاگرام شروع کرده اید، عجله ای برای دسترسی سریع به هزار فالوور نداشته باشید. در ابتدا تمرکز اصلی شما باید بر روی ارائه محتوای باکیفیت برای مخاطب باشد. در این صورت مقدمات توسعه برندتان در دنیای پلتفرم های اجتماعی هموار خواهد شد.