بازاریابی بصری در طول دو دهه اخیر به طور ویژه ای مورد توجه برندها قرار گرفته است. برترین کمپین های سال های اخیر به طور مطلوب از تاثیرگذاری محتوای بصری برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده کرده اند. استفاده از رنگ های مختلف در بازاریابی با توسعه شبکه های اجتماعی وارد مرحله تازه ای شد. حضور 3.2 میلیارد کاربر فعال در تمام شبکه های اجتماعی بازار هدف وسوسه برانگیزی برای برندها ایجاد کرده است. براساس مطالعه موسسه HubSpot هنگامی که فرآیند اطلاع رسانی به مخاطب در کمپین های بازاریابی همراه با محتوای بصری باشد، میزان تاثیرگذاری 65درصد افزایش خواهد یافت. نکته جالب اینکه 10درصد از مخاطب های کمپین بازاریابی دارای محتوای بصری علاقه مند به مشاهد دوباره آن محتوا هستند.
امروزه با گسترش استفاده از گوشی های همراه بخش زیادی از مردم در شبکه های اجتماعی حضور دارند. تعداد کاربران کنونی شبکه های اجتماعی به هیچ وجه قابل مقایسه با شمار کاربران در یک دهه پیش نیست. به همین خاطر حضور فعال برندها در عرصه بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای اهمیت روزافزونی است. کیفیت بالای نمایشگر گوشی های هوشمند امکان استفاده از ترکیب رنگ های مختلف را فراهم می کند. اگر نگاهی گذرا به کمپین های برتر در طول یک دهه اخیر بیندازیم، تمام آنها از طرح های گرافیکی با دامنه متنوعی از رنگ ها بهره برده اند.
بسیاری از برندها همکاری با طراح گرافیک ماهر را برای بازاریابی مناسب در شبکه های اجتماعی کافی می دانند. بی تردید همکاری با کارشناس و طراح گرافیک تاثیر مثبتی بر روی کیفیت کمپین های بازاریابی دارد. نکته مهم در اینجا ضرورت آگاهی ما از روانشناسی رنگ ها و به طور ویژه نظریه رنگ هاست. در غیر این صورت کاربرد رنگ های مختلف از سوی ما هرگز به صورت تخصصی نخواهد بود. بنیان اصلی هر تصویر بر پایه رنگ قرار دارد. تصاویر بدون رنگ های جذاب هرگز موفق به جلب نظر مخاطب هدف نخواهد شد. به همین خاطر باید توجه ویژه ای به نظریه رنگ ها در بازاریابی داشته باشیم.
مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی
نظریه رنگ ها: مفاهیم کلی
نظریه رنگ ها یک مفهوم گسترده در زمینه مطالعات عملی و دانشگاهی محسوب می شود. بنیان های اصلی این مفهوم به شرح ذیل است:
• رنگ های اصلی: شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد است. این طیف رنگ ها با ترکیب در یکدیگر تمام رنگ های دیگر را شکل می دهد. از نقطه نظر بازاریابی توجه انسان به رنگ های اصلی بسیار بیشتر جلب می شود. به همین خاطر اغلب کمپین های موفق از این رنگ های اصلی استفاده می کنند. نکته مهم در اینجا کاربرد این طیف رنگ ها در کانون کمپین و تصاویرمان است.
• رنگ های ثانویه: رنگ هایی نظیر سبز، نارنجی و بنفش به عنوان ثانویه شناخته می شود. این طیف از رنگ ها ناشی از ترکیب رنگ های اولیه هستند. نکته اساسی در مورد آنها تاثیرگذاری به مراتب کمتر آنها بر روی مخاطب است. به همین خاطر اغلب به عنوان طیف رنگ کمکی در کمپین ها مورد استفاده قرار می گیرد.
• رنگ های سطح سوم: ترکیب رنگ های اصلی و ثانویه طیف رنگ های سطح سوم را شکل می دهد. دامنه این دسته از رنگ ها تا بی نهایت ادامه دارد. تزیین بخش های مختلف تصاویر کمپین با استفاده از این رنگ ها صورت می گیرد.
نظریه رنگ ها در شبکه های اجتماعی
همه بازاریاب ها به دنبال نمای مناسب محتوای شان در شبکه های اجتماعی هستند. این امر موجب گرایش بازاریاب ها به استفاده از تکنیک های مختلف برای جلب نظر مخاطب هدف می شود. کاربرد نظریه رنگ ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای بالاست. یکی از نکات مهم در این زمینه شامل استفاده از رنگ مناسب با ماهیت برندمان است. به عنوان مثال اگر برند ما در صنعت مواد غذایی فعالیت دارد، استفاده از طیف رنگ قرمز علاوه بر جلب نظر مخاطب موجب تحریک اشتهای وی نیز می شود. اغلب برندهای بزرگ از این نوع تکنیک ها برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده می کنند.
مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی
یکی دیگر از تکنیک های مناسب در این میان استفاده از رنگ آبی برای ایجاد احساس آرامش در مخاطب است. شرکت های فعال در زمینه مشاوره (حقوقی یا خانوادگی) از این طیف رنگ به منظور ایجاد آرامش در مخاطب هدف کمپین شان استفاده می کنند. نکته مهم در اینجا توجه به رنگ پس زمینه شبکه اجتماعی موردنظر است. رنگ اصلی مورد استفاده ما باید با رنگ پس زمینه صفحه پلتفرم اجتماعی میزبان کمپین تفاوت داشته باشد. در غیر این صورت میزان توجه مخاطب کاهش شدیدی خواهد یافت.