هر نوع خودکارسازی کارهای تکراری اما مهم در حوزه بازاریابی و فروش را اتوماسیون بازاریابی گویند.
اتوماسیون بازاریابی چیست؟
Marketing Automation استفاده از نرم افزاری است که به طور خودکار کارهای تکراری که اغلب زمان زیادی صرف آنها می شود، مانند پیگیری ایمیل، کمپین های قطره ای (Drip Campaigns) و آگهی های شبکه های اجتماعی را انجام دهد. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی این وظایف را انجام می دهد و به صرفه جویی در وقت و پول کمک می کند که در نهایت منجر به موفقیت کسب وکار می گردد.
اهداف طراحی سیستم های اتوماسیون بازاریابی
- ساخت جریان ثابت از مشتریان
- اتوماتیک کردن فعالیت های بازاریابی
- اندازه گیری وظایف و جریان کار در بازاریابی
- و در نهایت کارایی و رشد درآمد را انتظار خواهیم داشت.
چه وقت باید روی اتوماسیون بازاریابی سرمایه گذاری کنید؟
اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند به خودکارسازی کمپین های بازاریابی تان فکر کنید:
- شما یک جریان ثابت بازدیدکنندگان جدید دارید.
- می توانید این بازدیدکنندگان را به مشتریان راغب تبدیل کنید.
- در حال تولید محتوای جذاب برای ارائه به مشتریان راغب تان هستید.
- می خواهید استراتژی بازاریابی ایمیلی تان را شخصی سازی کنید.
- فرآیند فروش تان دستی است و با وجود داشتن مشتریان راغب زیاد، نمایندگان فروش تان نمی توانند درآمد کافی تولید کنند.
- وقت زیادی را صرف مدیریت رسانه های اجتماعی می کنید.
- می خواهید از نفوذ بازاریابی تأثیرگذار و استراتژی های توسعه محتوا استفاده کنید.
- می خواهید با سنجش استراتژی های پرورش مشتری راغب و ایجاد روابط بهتر با مشتریان در هر مرحله از قیف فروش، درآمد را افزایش دهید.
- تصمیم گرفته اید قیف فروش تان را به صورت خودکار درآورید تا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش دهید.
- برنامه ریزی کرده اید به مشتریان تان انگیزه بدهید و یک استراتژی گیمیفیکیشن (بازی سازی) مستحکم به کار ببرید.
رابطه اتوماسیون بازاریابی با بازاریابی دیجیتال چیست؟
با توجه به اینکه بسیاری از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و بازاریابی دیجیتال مشابه هستند، ممکن است در تشخیص مرز و محدوده هر یک از آنها دچار اشتباه شویم.
به عنوان مثال، هر جا بحث بازاریابی دیجیتال را می شنوید، احتمالا درباره ایمیل مارکتینگ و حضور در شبکه های اجتماعی هم حرف هایی خواهید شنید.
جالب اینجاست که در بحث اتوماسیون بازاریابی هم دوباره از ایمیل مارکتینگ و حضور در شبکه های اجتماعی صحبت می شود.
اما به خاطر داشته باشید که اتوماسیون بازاریابی با هدف اتوماسیون فرآیندهای بازاریابی در داخل کسب و کار است.
به عبارت دیگر، پس از اینکه مشتریان راغب ایجاد شدند، اتوماسیون بازاریابی و فروش به ما کمک می کند تا آنها را به مشتری تبدیل کنیم و البته بعد هم، مشتریان را حفظ کنیم و وفاداری آنها را افزایش دهیم.
این در حالی است که دیجیتال مارکتینگ با هدف ایجاد مشتریان راغب انجام می شود.
نتیجه گیری
با اینکه اتوماسیون بازاریابی دارای مزایای زیادی است، اما برای هرگونه کسب وکار راه حل ایده آلی نیست. برای بعضی از تجارت ها، تنها استفاده از ایمیل مارکتینگ کافی است. تحقیقات نشان می دهد بعضی از بازاریابان اعتقاد دارند اتوماسیون بازاریابی ارزش سرمایه گذاری را ندارد، اما بسیاری از این بازاریاب ها نمی توانند از پتانسیل کامل اتوماسیون بهره ببرند یا پایگاه اطلاعات کاملی را ندارند.
نکته کلیدی در استفاده از اتوماسیون بازاریابی این است که قبل از تصمیم به استفاده از آن، مطمئن شویم که وقت کافی و منابع مورد نیاز برای بهره جویی کامل از این نرم افزارها را داریم.