شنبه, ۲۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 17 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

برندهای بزرگ دنیا دائما در رقابت با هم برای کسب سهم بیشتر از بازار هستند. شاید یکی از نمودهای موفقیت هر برند در این میان با گزارش های سالانه درباره ارزش هر کسب و کار قابل مشاهده باشد. نکته کلیدی در این میان تغییرات مربوط به جایگاه هر برند  در طول سال های متمادی است. این امر متر و معیار خوبی برای داوری درباره موفقیت هر برند در زمینه رشد و توسعه فراهم می کند. 

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به باارزش ترین برندهای دنیا در سال 2024 داشته باشیم. البته ما فقط گزارشی کوتاه درباره جایگاه هر برند نخواهیم داد، در عوض سراغ پشت پرده ها نیز می رویم. به زبان ساده تر، سعی می کنیم نشان دهیم چطور هر برند به جایگاه فعلی رسیده و چه چشم اندازی برای آن در آینده وجود دارد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا به طور منطقی تر با وضعیت برندهای بزرگ رو به رو شده و در صورت تمایل از بهترین مورد الگوبرداری کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

باارزش ترین برندهای دنیا

اپل: گزینه ای همیشه مدعی

اپل، گزینه ای همیشه مدعی

اپل یکی از برندهایی است که اسمش همیشه در فهرست باارزش ترین برندهای دنیا به چشم می خورد. البته این بار کسب رتبه نخست از سوی اپل در گرو همکاری با یک شرکت دیگر است. از وقتی که اپل اعلام کرد در نسخه جدید IOS از همکاری شرکت اوپن ای آی (Open AI) بهره خواهد برد، ارزش سهامش به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. به طوری که تنها چند روز پس از اعلام رسمی این خبر از مایکروسافت جلو زده و بدل به باارزش ترین برند دنیا شد. 

یکی از نکات کلیدی در رابطه با اپل تلاش مداوم آن برای شناخته شدن به عنوان برندی نوآور است. این امر به اپل کمک کرده تا در طول سال های متمادی همیشه به عنوان یک برند پیشرو شناخته شود. خب همکاری با یک برند دیگر در زمینه هوش مصنوعی، آن هم در دوره و زمانه ای که هر برند به دنبال هوش مصنوعی خاص خودش است، شجاعت زیادی لازم دارد. 

مطلب مرتبط: رده بندی برترین برندهای 2023

ماجرا از آنجا شروع شد که سامسونگ بر روی قابلیت هوش مصنوعی در نسخه حدید پرچمدار خوب حسابی مانور داد. خیلی از ناظران این اتفاق را به نوعی اعلام جنگ علیه اپل تلقی کردند. کاری که خیلی زود از سوی اپل با آپدیت سیستم عاملش جواب داده شد. 

در حالی که خیلی ها فکر می کردند اپل استفاده از هوش مصنوعی را تا رونمایی از آیفون 16 به تاخیر خواهد انداخت، اما ماجرا ناگهان تغییر کرد. در واقع اپل همه را با آپدیت تازه اش شگفت زده کرده است. این در حالی است که انتقادات زیادی نسبت به کیفیت هوش مصنوعی به کار رفته در گوشی های سامسونگ وجود دارد. شاید به همین خاطر آمار فروش سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی هنوز در بازار تغییر زیادی نکرده است. شاید همین امر دلیل محکمی برای استقبال زودهنگام از تغییرات سیستم عامل اپل باشد. به طوری که همین حالا هم اپل را بدل به باارزش ترین برند دنیا کرده است. 

گوگل: نوآوری بدون توقف

گوگل، نوآوری بدون توقف

شاید گوگل به اندازه اپل یک برند لوکس محسوب نشود، اما طوری در زندگی روزمره همه ما نفوذ کرده که حالا تصور زندگی بدون این غول دنیای دیجیتال بی نهایت ترسناک خواهد بود. شما در هر زمینه ای که فکرش را بکنید، گوگل نفوذش را تقویت کرده است. از دنیای شبکه های اجتماعی گرفته تا هوش مصنوعی، رد پای گوگل به خوبی حس می شود. شاید به همین خاطر مشاهده گوگل به عنوان یکی از برندهای پرسود و صدالبته با ارزش امر عجیبی نباشد. 

گوگل استراتژی دقیق و خدشه ناپذیری در بازار دارد. آنها همیشه به دنبال ارائه بهترین تجربه ممکن به مخاطب شان هستند. در این میان نیز هیچ خط قرمزی به غیر از رضایت کاربران ندارند. همین امر باعث شده گاهی اوقات سرمایه گذاری های بی نهایت عجیبی در دنیای کسب و کار داشته باشند. 

یکی از نوآوری های تازه گوگل در دنیای کسب و کار مربوط به هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی طراحی شده از سوی این برند تحت عنوان جیمینای حرف های زیادی برای گفتن در بازار دارد. به طوری که همین حالا هم بسیاری از بازاریاب ها و گرافیست ها از این ابزار برای تولید محتوا سود می برند. 

نکته مهم درباره گوگل احتمال حضور آن در رتبه نخست است؛ چراکه در طول سال های اخیر بر روی پروژه هایی مثل ماشین های بدون سرنشین و حتی انواع شیوه های حمل و نقل مدرن نیز کار کرده است. بنابراین باید منتظر نوآوری های بیشتر از سوی این برند دوست داشتنی باشیم. امری که احتمالا خیلی هم دور از ذهن نیست. 

مایکروسافت: محصولاتی برای همه

مایکروسافت، محصولاتی برای همه

مایکروسافت از آن دست برندهایی است که هیچ میانه خوبی با انحصار ندارد. در حالی که اپل همیشه دوست دارد سرویس ها و محصولاتش را انحصاری نگه دارد، مایکروسافت از همان روز اول سیستم عامل ویندوز را در دسترس تمام شرکت های تولید دستگاه های دیجیتال قرار داد. شاید به همین خاطر امروزه سیستم عامل ویندوز محبوب ترین گزینه دنیاست!

محصولاتی که مایکروسافت عرضه می کند، معمولا با قیمتی مناسب دارای کیفیت بی نهایت بالا هستند. البته در این مسیر شکست هایی نیز در کار بوده است. مثلا پروژه ویندوز ویستا یا 11 به نظر خیلی از کارشناس ها کاملا شکست خورده محسوب می شود. به علاوه، تلاش این برند برای حضور در دنیای گوشی های هوشمند نیز چندان موفقیت آمیز نبود. به همین خاطر شاید درس گرفتن از اشتباهات این برند خیلی دور از ذهن نباشد. 

داستان مایکروسافت هر چقدر هم نقاط منفی داشته باشد، در هر صورت بخش های حیرت انگیز و موفقیت های آن بیشتر است. به همین خاطر حضور مداوم این برند در میان غول های دنیا منطقی به نظر می رسد. 

مطلب مرتبط: برندهای بزرگی که تا نزدیکی شکست رفتند

انویدیا: ورود به دنیای بازی های جذاب

انویدیا، ورود به دنیای بازی های جذاب

صنعت گیم در طول دهه های اخیر به طور مداوم بازار بزرگ تری را شکل داده است. به طوری که در طول سال های اخیر بسیاری از مردم بخش مهمی از درآمدشان را به خرید بازی اختصاص داده است. حضور برندهایی مثل سونی و مایکروسافت در زمینه تولید کنسول بازی به خوبی این اهمیت را نشان می دهد. 

شاید صحبت از برندی که در زمینه طراحی کارت گرافیک و پردازنده های تخصصی فعالیت دارد، در این لیست کمی عجیب به نظر برسد. با این حال هیچ شک و تردیدی درباره کیفیت محصولات این برند نیست. جایی که شما با کمترین هزینه می توانید نتایج بسیار بزرگی را رقم بزنید. یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز کلی همکار گیمر داریم و احتمالا شما هم در دور و برتان چنین وضعیتی دارید. بنابراین یک پرس و جوی کوتاه کافی است تا صحبت این وضعیت را درک کنید. 

انویدیا در طول دهه های اخیر با توسعه کیفیت تولیداتش عملا بقیه رقبا را از میدان به در کرده است. به همین خاطر سهم بی نهایت زیادی از بازار داشته و احتمالا هیچ برندی به گرد پای آن هم نخواهد رسید. با این حساب حضور آن در فهرست برندهای باارزش دنیا و سال 2024 اصلا غیرمنطقی نیست. 

آمازون: خرید راحت در سراسر دنیا

آمازون، خرید راحت در سراسر دنیا

فرقی ندارد شما چه محصولی لازم دارید، در هر صورت آمازون آماده است تا آن را در سریع ترین زمان ممکن برای شما ارسال کند. این نکته ای است که در طول سال های اخیر نیز خودش را بارها و بارها نشان داده است. اگرچه اعتراض های زیادی درباره استراتژی کلی این برند در زمینه ارسال مرسولات وجود دارد، اما هنوز هم هیچ برندی توانایی رقابت با آن را ندارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز آینده دنیای خرده فروشی آنلاین را همچنان در پیوند با آمازون می دانیم. 

یکی از مهمترین مزایای آمازون توانایی این برند برای نگه داشتن مشتریان وفادارش در کنار خود است. به طوری که بخش زیادی از فروش آمازون از طریق مشتریان وفادارش صورت می گیرد. جایی که شما برای تعامل با مخاطب هدف فرصت های بسیار زیادی و حیرت انگیزی دارید. ماجرا جالب شد، نه؟

آمازون هیچ ترسی از همکاری با برندهای بزرگ و کوچک در دنیا ندارد. شاید به همین خاطر محبوبیتش در سراسر دنیا به یک اندازه رشد کرده است. این در حالی است که برندهایی مثل اپل دائما در این حوزه ترس های زیادی دارند. پس جایگاه فعلی برند آمازون تا حدی مدیون ریسک هایی است که دائما آنها را می پذیرد.

مطلب مرتبط: ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2019

تویوتا: غول خودروسازی دنیا

تویوتا، غول خودروسازی دنیا

تویوتا برندی است که کمتر کسی در دنیا از آن تنفر دارد. خب این برند ژاپنی در طول دهه های متمادی همیشه بهترین کیفیت را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده رسانده است. شاید تا همین پنج دهه قبل کسی فکرش را هم نمی کرد یک برند ژاپنی شانسی برای موفقیت در بازار آمریکا داشته باشد. با این حال تویوتا نشان داد حتی در مهد خودروسازی دنیا نیز فضا برای رقابت وجود دارد. این مسئله ای بود که تویوتا با سختکوشی و صدالبته برنامه ریزی بازاریابی دقیق به دست آورد. 

امروزه تویوتا نه یک برند خودروسازی، بلکه نوعی فرهنگ محسوب می شود. میزان بالای احترام مدیران این برند به مشتریان و خدمات پس از فروش حیرت انگیز مسائلی نیستند که به این سادگی از کنارشان عبور کنیم. نکته جالب دیگر اینکه بسیاری از مردم در سراسر دنیا بدون اینکه حتی یکبار ماشین های این برند را خریده باشند، طرفدار آن محسوب می شود. کار به جایی رسیده که بسیاری از مشتریان بدون حتی یک لحظه تأمل میان گزینه های مختلف سریعا ماشین های تویوتا را انتخاب می کنند. 

تویوتا نشان داد حتی اگر خیلی دیرتر از رقبا وارد صنعت خودروسازی و سپس بازارهای جهانی شوید، بازهم شانسی برای درخشش دارید. بی شک هیچ کسب و کاری به اندازه این غول ژاپنی در تبدیل مخاطب عادی به مشتری وفادار مهارت ندارد. به طوری که فرهنگ تویوتا اکنون در بسیاری از برندهای دیگر نیز دنبال می شود. بنابراین مشاهده اسم این برند در میان برندهای باارزش دنیا کاملا طبیعی است. نکته مهم اینکه در طول سال های پیش رو احتمالا این وضعیت برای تویوتا بهتر هم خواهد شد؛ چراکه آنها قصد دارند وارد حوزه های دیگر کسب و کار هم شوند. 

کوکاکولا: طعم خوش نوشابه!

کوکاکولا، طعم خوش نوشابه!

نوشابه یکی از نوشیدنی های نسبتا مضر و در عین حال بی نهایت محبوب در میان مردم دنیا محسوب می شود. به همین خاطر خیلی ها هیچ ترسی از مصرف آن نداشته و حتی دردسرهای آن را نیز به جان می خرند. این مسئله ای است که خیلی وقت ها اوضاع را برای کارآفرینان سخت کرده و حتی آنها را در بن بست قرار می دهد؛ چراکه هیچ راه رقابتی با کوکاکولا وجود ندارد. 

بی شک رقیب سنتی کوکاکولا یعنی پپسی نیز سهم مهمی از بازار دارد، اما استراتژی بازاریابی کوکاکولا باعث شده جایگاه خاصی در میان برندهای باارزش دنیا داشته باشد. ماجرا از این قرار است که کوکاکولا در عین حال که یک برند حوزه خوراکی است، حمایت قابل ملاحظه ای از رویدادهای ورزشی و از همه مهمتر سازمان های خیریه دارد. به طوری که خیلی ها هنگام خرید نوشابه یا به طور کلی هر نوع نوشیدنی فورا سراغ این برند می روند. این مزیتی است که به این سادگی نمی شود از کنارش عبور کرد. به همین خاطر در طول دهه های متمادی حریف های گوناگون خیلی زود از میدان به در شده و کوکاکولا همچنان یکی از برندهای بی نهایت محبوب در میان مشتریان است. 

دامنه وسیع مشتریان وفادار کوکاکولا باعث شده همیشه حاشیه سود مطمئنی داشته باشد. این مسئله ای است که خیلی از برندهای حاضر در بازار به این سادگی توانایی دستیابی به آن را ندارند. به همین خاطر شاید هیچ وقت رقیب جدی برای کوکاکولا در دنیا پیدا نشود.

مطلب مرتبط: داستان برندهای بزرگ: مروری بر پشت صحنه توسعه برندهای محبوب دنیا

مک دونالد: فست فود و دیگر هیچ

مک دونالد، فست فود و دیگر هیچ

پیش خودتان فکر نکرده اید که ما در فهرست مان نماینده ای از صنعت غذا نداریم؟ خب مک دونالد برندی است که در طول دهه های متمادی نماد فست فود در سراسر دنیا بوده است. بنابراین حضور آن در فهرست برندهای باارزش امری طبیعی محسوب می شود. ما در روزنامه فرصت امروز مک دونالد را یکی از برندهای باثبات می دانیم؛ چراکه توانسته به خوبی شعبه های خود را در سراسر دنیا توسعه داده و نشان دهد چقدر پتانسیل توسعه کسب و کارش را دارد. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به طوری که میزان جذب سرمایه این برند نیز به طور کامل متحول شده است. 

مک دونالد اسمی است که دهه های متمادی در کنار مشتریان بازارهای مختلف حضور داشته است. شاید به همین خاطر مردم دیگر به خرید از آن عادت کرده اند. البته در این میان انتقادات بسیار زیادی درباره کیفیت پایین محصولات این برند وجود دارد، اما شاید تداوم حضور آن با حداقل استانداردها و همکاری رسمی اش با برخی از برندهای تولید نوشابه در دنیا باعث شده این انتقادات چندان به چشم نیاید. به هر حال اینجا پای برندی در میان است که خیلی ها حاضرند برای آن ساعت ها در صف ایستاده یا کیلومترها رانندگی کنند!

مک دونالد به خوبی از ظهور رقبای تازه در بازار فست فود خبر دارد. به همین خاطر سرمایه گذاری حیرت انگیزی بر روی توسعه شعبه های خود داشته است. همین امر باعث شده حتی در بازارهای کوچک و محلی نیز شعبه های مک دونالد به چشم بیاید. با این حساب حضور این برند در میان باارزش ترین کسب و کارهای دنیا جای تعجب ندارد. 

متا: برندی قدیمی با اسمی تازه

متا، برندی قدیمی با اسمی تازه

متا یا همان فیس بوک سابق نخستین پلتفرم اجتماعی به سبک نوین محسوب می شود. از زمانی که فیس بوک جای خود را در زندگی روزمره مردم باز کرد، سال ها می گذرد، اما هنوز هم بسیاری از مردم علاقه زیادی بدان دارند. البته فیس بوک به تنهایی دیگر جذابیت زیادی ندارد، اما در این میان سایر پلتفرم های شرکت متا جذابیت شان را حفظ کرده اند. بی شک همه ما در اینستاگرام حضور داریم. به علاوه واتس اپ هنوز هم یکی از گزینه های مطمئن برای ارسال پیام محسوب می شود. بنابراین نباید متا را دست کم گرفت. 

قبول دارم متا در برابر بسیاری از رقبا در دنیای شبکه های اجتماعی قافیه را واگذار کرده است، اما حضور آن در میان برندهای بزرگ دنیا جای اما و اگر ندارد. خب این برند سعی کرده همچنان همگام با تغییرات تازه جلو برود. مثلا برای کاربران فیس بوک دست به طراحی نوعی دستیار هوش مصنوعی زده است. این امر موجب شده تا میزان اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف داشته و همچنان به عنوان یکی از برندهای پرسود دنیا شناخته شود. 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه برای اعتبار و سابقه برندها در بازار ارزش زیادی قائل هستیم. با این حال متا یکی از نمونه های از دست دادن اعتبار در طول زمان است. به طوری که همین چند سال قبل مجبور شد اسم برندش را از فیس بوک به متا تغییر دهد. این بازسازی برند با هدف فراموش کردن اشتباهات گذشته روی داد، اما هنوز هم کم نیستند کاربرانی که فیس بوک را به عنوان یک برند کاملا نامعتبر می شناسند. 

مطلب مرتبط: برندهای مدرن چطور متولد می شوند؟ داستان رشد و توسعه برندهای بزرگ

تن سنت: سیر تا پیاز دنیای آنلاین

تن سنت، سیر تا پیاز دنیای آنلاین

تن سنت از آن دست کسب و کارهایی است که تقریبا در هر حوزه‎ ای که فکرش را بکنید، فعالیت دارد. این شرکت چینی از طراحی آنتی ویروس گرفته تا بازی های آنلاین را پوشش می دهد. شاید به همین خاطر یکی از برندهای باارزش دنیا با سوددهی باورنکردنی محسوب می شود. 

ماجرا از این قرار است که تن سنت در طول دوران فعالیتش به طور کامل بر روی دنیای دیجیتال تمرکز داشته است. هدف از این نوع فعالیت ورود به بازارهای تازه با کمترین هزینه بوده است. در واقع تن سنت به خوبی متوجه تغییر دنیای کسب و کار و ضرورت حضور بهتر در دنیای دیجیتال شد. این پیش بینی  درست حالا سه دهه پس از شکل گیری تن سنت نتیجه اش را نشان داده است. 

اگر شما اهل دنیای گیم باشید، احتمالا چندباری پابجی بازی کرده اید. خب این بازی آنلاین گروهی یکی از محصولات تن سنت محسوب می شود. شاید باور نکنید، اما همین بازی برای سوددهی حیرت انگیز شرکت مورد نظر در طول سال کافی است. خب تعداد گیمرها در دنیا روز به روز در حال افزایش است و این امر بزرگ و کوچک هم نمی شناسد. پس طبیعی است که خیلی ها به سوی استفاده از پابجی و هزاران گزینه دیگر بروند. 

تن سنت متوجه شده برای توسعه کسب و کارش هیچ چاره ای به غیر از استفاده از توصیه ها و بازخوردهای مشتریان ندارد. به همین خاطر در هر حوزه ای همیشه حرف مشتریانش را جدی می گیرد. همین امر باعث شده خیلی خوب توانایی اثرگذاری بر روی مخاطبش را پیدا کرده و نشان دهد چقدر برای تعامل با مشتریان انعطاف پذیر است.

سخن پایانی

آشنایی با برندهای باارزش و موفق دنیا

کارآفرینی در دنیای مدرن همیشه همراه با مشاهده حیرت انگیز برندهای بزرگ دنیاست. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات مربوط به برندهای موفق دنیا را مرور کنیم. این امر در قالب بررسی باارزش ترین برندهای دنیا صورت گرفت. با این حال شما الان نکات و درس های زیادی از آنها گرفته اید. 

دنیای کسب و کار میانه خوبی با موفقیت های زودهنگام ندارد. به همین خاطر اگر فکر می کنید موفقیت همین دور و بر منتظرتان است تا در کوتاه ترین زمان ممکن شما را بدل به یک کارآفرین درجه یک کند، سخت در اشتباهید. در عوض درس گرفتن از برندهای بزرگ و تلاش برای پیشبرد برنامه ای بلندمدت رمز موفقیت شما خواهد بود. 

مطلب مرتبط: الگوی موفقیت برندهای بزرگ

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با برندهای باارزش و موفق دنیا کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://www.kantar.com

https://interbrand.com

https://www.linkedin.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JSCtjFVl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه