دوشنبه, ۷ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Mon, 28 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز – با وجود افزایش بی سابقه نرخ دلار در ماه های اخیر، بازار خودرو تاکنون واکنش قابل توجهی به این نوسانات نشان نداده است. هرچند کارشناسان معتقدند که این آرامش موقتی است و با توجه به روند تاریخی بازار خودرو و ارتباط آن با نرخ ارز، احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در ماه های آینده وجود دارد. به نظر می رسد بازار خودرو در آستانه یک جهش قیمتی جدید قرار دارد و در صورت تداوم روند افزایشی نرخ دلار، فشار بیشتری بر قیمت خودروها وارد خواهد شد.

قیمت خودرو آماده جهش در بازار می شود؟

توقف قیمت خودرو در مسیر دلاری

در حالی که قیمت دلار رکوردهای جدیدی را در بازار ارز ثبت می کند، بازار خودرو واکنشی قابل توجهی به این نوسانات نشان نداده است. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، میانگین قیمت خودرو در مهر ماه امسال ۱.۲ درصد بود؛ به بیان دیگر میانگین افزایش قیمت خودرو در اولین ماه پاییز حدود ۱.۲ درصد ثبت شد. هر چند این میزان رشد از اردیبهشت ماه امسال بی سابقه بوده است اما اگر رشد بیش از ۱۰ درصدی قیمت دلار را در این ماه در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که بازار خودرو در مقایسه با بازار ارز چندان واکنشی نشان نداده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که قیمت دلار اصلی ترین متغیر در روند بازار خودرو طی چند سال گذشته بوده است.

اما چرا بازار خودرو به افزایش قیمت دلار واکنش نشان نداد؟

بررسی روند تاریخی قیمت خودرو و قیمت دلار نشان می دهد که بازار خودرو با تاخیر نسبت به تغییرات نرخ ارز واکنش نشان می دهد؛ این موضوع به ویژه در شرایطی که بازار ارز با جهش قیمت همراه است، بیش تر نمود پیدا می کند. به بیان دیگر، غالبا بازار خودرو با تاخیر چند ماهه نسبت به بازار ارز تغییر جهت می دهد و سرعت واکنش قیمت خودرو به شرایط کلی اقتصاد بستگی دارد. اگر جهش قیمت دلار موقتی باشد، واکنش بازار خودرو محدود است اما اگر افزایش قیمت دلار ماندگار باشد و بازار خودرو، همراستا با قیمت دلار تغییر جهت می دهد.

بنابراین در صورتی که قیمت دلار به سطوح قبلی باز نگردد، احتمالا شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز باشیم. این موضوع با بررسی داده های رسمی نیز تایید می شود.

بازار خودرو به مرز حساس رسید

بازار خودرو آماده جهش می شود؟

«نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص کل» معیاری است که واکنش بازار خودرو به تورم را نشان می دهد. میانگین این نسبت از سال ۱۴۰۰ در محدوده ۲.۱ قرار داشته است؛ به بیان دیگر، هر یک درصد تورم در اقتصاد به ۲.۱ درصد تورم در بازار خودرو منتج خواهد شد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، این نسبت در مهر ماه امسال به ۱.۹ رسیده  که پایین تر از سطح تعادلی بازار خودرو از سال ۱۴۰۰ است. هر چند که این نسبت در سال های پیش از جهش تورم در محدوه یک قرار داشت اما به نظر نمی رسد که با توجه به شرایط کلی اقتصاد، سطح تعادلی جدیدی که از سال ۱۴۰۰ شکل گرفته فعلا تغییر کند و واکنش بازار خودرو نسبت به تورم همچنان در محدوده ۲ واحدی قرار دارد.

به طور کلی با توجه به کاهش نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص کل و همچنین عدم واکنش متناسب به نوسان قیمت خودرو، می توان نتیجه گرفت که اگر شرایط بازار ارز به آرامش نرسد، احتمالا در آبان ماه دوباره شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2Xmw87uu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکخرید آیفون 15 پرو مکسبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه