وقتی درباره برندها صحبت می کنیم، قبل از هر چیزی لوگوی آنها در ذهن نقش می بندد. بسته به اینکه یک برند چقدر مشهور بوده و تا چه میزان طراحی لوگو جذاب تری داشته باشد، سرعت عمل مشتریان در یادآوری لوگوی آن متفاوت خواهد بود. مثلا وقتی در چله تابستان هوس یک نوشیدنی خنک می کنید، قبل از هر چیز لوگو کوکاکولا یا پپسی را به یاد خواهید آورد. این مسئله درباره برندهای ورزشی نیز مصداق دارد. خب تیم رئال مادرید همیشه با آن لوگوی پرجزییات و حیرت انگیز به یاد آورده می شود.
آیا تا حالا فکر کرده اید بهترین لوگوهای تاریخ کسب و کار کدامند؟ اینکه کارآفرینان متر و معیاری برای ارزیابی لوگو داشته باشند، ایده بی نهایت جذابی محسوب می شود. به ویژه اگر در این میان تازه اول راه باشید، کلی ایده جالب برای طراحی متفاوت یا حتی حیرت انگیز لوگو پیش روی تان قرار خواهد گرفت. این دقیقا همان مسئله ای است که باید نسبت به آن توجه ویژه ای نشان دهید.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از موفق ترین لوگوهای دنیا و تاریخچه پشت شان آشنا کنیم. اگر شما هم بارها و بارها لوگوی برندهای بزرگ را با تعجب نگاه کرده اید، دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. کافی است در ادامه با ما همراه باشید تا رمز و راز تولد این لوگوها را متوجه شوید.
نایک: از یونان باستان تا دنیای مدرن
نایک یکی از محبوب ترین برندهای دنیا محسوب می شود. با این حال داستان طراحی لوگوی آن اصلا عجیب نیست. این برند در سال 1971 با پرداخت تنها 35 دلار به کارولین دیویدسن این لوگو را به دست آورد. جالب اینکه همین لوگو ارزان قیمت در سال 1998 از سوی 97 درصد از مردم آمریکا مورد شناسایی قرار گرفت. این یعنی نایک با تنها 35 دلار لوگویی طراحی کرد که همه مردم آمریکا و حتی جهان می شناسند.
نکته ای که مورد توجه مدیران نایک برای لوگو بود، سادگی و همچنین معنایی حیرت انگیز بود. به طوری که مخاطب در همان برخورد نخست سوالات زیادی در ذهنش شکل گرفته و انگیزه کافی برای کنجکاوی بیشتر درباره برند را به دست بیاورد. این نکته ای بود که مدیران نایک به خوبی محقق کردند.
مطلب مرتبط: طراحی لوگو چقدر خرج روی دست کارآفرینان می گذارد؟
براساس اسطوره شناسی یونانی، نایک در واقع الهه ای بود که جوایز ویژه قهرمانان ورزشی را به آنها اهدا می کرد. درست به همین خاطر نایک با استفاده از اسمی حیرت انگیز و یک لوگوی ساده به خوبی توانست در ذهن مشتریان جا باز کند. شاید به همین خاطر هنوز هم بعد از گذشت چند دهه از فعالیت این برند کمتر برندی در دنیا می تواند با نایک رقابت کند.
سادگی و تلاش برای انتقال معنا از مهمترین ویژگی های لوگو نایک محسوب می شود. خب مدیران این برند چه در زمینه انتخاب اسم و چه طراحی لوگو ایده های جذابی داشته اند. لوگوی نایک به اندازه کافی ساده هست که مخاطب را به دردسر نیندازد. به علاوه، شما می توانید بدون هیچ مشکلی آن را به یاد بسپارید.
اپل: داستان یک سیب خوشمزه
اپل از آن دست برندهایی است که اسم شان در عین سادگی یادآور داستانی جذاب است. خب استیو جابز این اسم و سپس لوگو را به خاطر یادآوری داستان نیوتون و سیبی که مقدمه قانون جاذبه بود، انتخاب کرد. هدف استیو جابز به طور تلویحی بازنمایی یک انقلاب بزرگ در عرصه تکنولوژی بود. کاری که اپل در طول دهه های متمادی انجام داده، دقیقا همین مسئله را نشان می دهد.
لوگو اپل در عین سادگی، جذابیت زیادی هم دارد؛ چراکه یک سیب به معنای دقیق کلمه نیست. انگار کسی آن را گاز زده و سپس روی گوشی های آیفون چسبانده است. هدف از نمایش سیب گاز زده نشان دادن نقش اپل در خلق فناوری های تازه است. در واقع مدیران این برند سعی کرده نشان دهند خودِ اپل نیز در فرآیند انقلاب تکنولوژی نقش داشته و پیشقدم این حوزه محسوب می شود.
اگر دقت کرده باشید، لوگو اپل به سادگی هرچه تمام در یاد و خاطره آدم باقی می ماند. انگار که اپل به طور مشخص این لوگو را ساده طراحی کرده تا لازم نباشد دست به تبلیغات گسترده بزند. خب راستش را بخواهید، اپل خیلی کم کمپین تبلیغاتی روانه بازار می کند. شاید یکی از دلایل اصلی این امر همین خاطره انگیزی و ساده بودن لوگویش باشد. خب وقتی همه لوگوی شما را از حفظ هستند، دیگر دلیلی برای تبلیغات پرهزینه باقی نمی ماند.
کوکاکولا: وقتی هر روز کریسمس است!
کوکاکولا برای طراحی لوگو خیلی به خودش زحمت نداده است. خب مگر تایپ کردن عبارت کوکاکولا چقدر کار دارد؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها از خودشان می پرسند. در حالی که هیچ کس به فونت مورد استفاده در لوگو این برند توجه ندارد.
مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رنگ برای لوگوی برند
فونت لوگو کوکاکولا به طور سنتی برای کریسمس استفاده می شود. در اینجا مدیران این غول نوشابه سازی فکر کردند اگر حال و هوای کریسمس را به طور مداوم برای مخاطب زنده کنند، شانس شان در بازار بیشتر خواهد شد. راستش را بخواهید، این ایده جذاب حسابی هم جواب داده است؛ چراکه در طول بیش از یک قرن فعالیت کوکاکولا خبری از بازآفرینی یا تغییر اساسی لوگو نبوده است. همین امر به خوبی نشان دهنده موفقیت این برند در زمینه طراحی یک لوگو حیرت انگیز است.
اینکه آدم هر روز دوران خوش تعطیلات و سال نو را به یاد بیاورد، حسابی هیجان انگیز است. درست به همین خاطر کوکاکولا خودش را منجی مشتریان نشان می دهد. به طوری که مردم با خرید یک نوشابه ارزان حس و حال تعطیلات و روزهای بی دغدغه را به یاد می آورند. این مسئله به خوبی خودش را در زمینه بازاریابی نیز نشان داده است. به طوری که خیلی از مشتریان وقتی پای کوکاکولا وسط باشند حتی کسل کننده ترین محتوای بازاریابی دنیا را نیز تماشا خواهند کرد. بی شک این هنر فقط محدود به طراحی لوگو درست نیست. با این حال لوگو جذاب کوکاکولا در این میان بی تاثیر نبوده است.
فراری: تجربه نهایت سرعت
فراری یکی از مشهورترین برندهای خودروسازی دنیا محسوب می شود. شما لازم نیست طرفدار دو آتیشه دنیای سرعت باشید تا به خوبی این برند را بشناسید. احتمالا لوگوی حیرت انگیز آن بارها و بارها نظرتان را جلب کرده است. یکی از نکات جالب درباره این برند اهمیت تصویر عمومی اش برای مدیران است. به طوری که اگر شما سابقه رانندگی بدی داشته باشید، فراری هیچ خودرویی به شما نخواهد فروخت. این امر موجب شده تا هیچ راننده بدی نتواند فراری خریداری کرده و با آن تصادف های وحشتناک کند. خب آخرین باری که خبر یک حادثه رانندگی درباره فراری را خوانده اید، کی بود؟
لوگو فراری بیشتر از اینکه معطوف به کیفیت یا حتی مانور بر روی دوام محصولاتش باشد، بر روی سرعت متمرکز شده است. همه مردم دنیا سرعت را دوست دارند. در این میان خودرویی که هم اسپرت و هم سریع باشد، خیلی زود نظر آدم های مختلف را جلب خواهد کرد. این امر موجب شده تا مدیران فراری در طول سال های متمادی تغییر زیادی در لوگوی خود ایجاد نکنند.
فراری با یک لوگو دارای جزییات فراوان کارش را پیش می برد. این لوگو تصویر یک اسب را نشان می دهد که روی دوپای عقب خود ایستاده است. این امر سمبلی از مسابقات اسب سواری است. از آنجایی که پیش از دوران ماشین های مدرن سریع ترین وسیله جا به جایی مربوط به اسب بود، این لوگو یادآور دوران باستان است؛ جایی که سریع ترین اسب ها درست مثل ماشین های لوکس قیمتی سر به فلک کشیده داشتند.
اگر دقت کرده باشید، لوگو فراری از طیف متنوعی از رنگ ها تشکیل شده است. این امر با هدف رقابت بهتر با برندهای دیگر صورت گرفت. خب برندهای بزرگی مثل بنز یا آئودی لوگو تک رنگ دارند. به همین خاطر استفاده از رنگ های متنوع گامی مهم برای ایجاد تنوع محسوب می شود. این امر به خوبی ذهنیت مخاطب نسبت به یک خودروساز حیرت انگیز را شکل می دهد.
ایجاد تمایز یکی از نکات مهم در ارزیابی لوگو محسوب می شود. اگر لوگوی شما نتواند تفاوت معناداری ایجاد کند، این یعنی فعالیت تان کاملا کلیشه ای بوده است. نکته کلیدی در این میان تلاش برای ایجاد تمایزهای معنادار است. گاهی اوقات بد نیست مثل فراری درست برعکس جریان اصلی رودخانه شنا کنید. این طوری دست کم مقداری اعتبار و شهرت در ابتدای راه کسب خواهید کرد.
دیزنی: خاطرات مشترک نسل ها
دیزنی یکی از ساده ترین لوگوهای تاریخ را دارد. لوگو این برند در واقع اسم برندش با یک فونت کلاسیک است. شاید فکر کنید برندی به بزرگی دیزنی باید حتما تا حالا چندین و چند بار لوگوی خودش را عوض کرده باشد. خب در این صورت سخت در اشتباهید؛ چراکه دیزنی اصلا میانه خوبی با این جریان ندارد.
مطلب مرتبط: اصول آپدیت لوگوی برند
لوگو دیزنی بر روی تمام محصولات این برند خودنمایی می کند. بی شک نوستالژی مشترک میان نسل ها نقش مهمی در شناسایی سریع این لوگو دارد. وگرنه ویژگی های حیرت انگیز یا تازه زیادی در این لوگو به چشم نمی خورد. این امر خودش یکی از استراتژی های بزرگ در دنیای کسب و کار محسوب می شود. به طوری که دیزنی در طول دهه های متمادی با همین لوگو یکسان و در عین حال ساده توانسته نسل های مختلف را به خود جذب کند.
نکته دیگری که درباره دست نخورده باقی ماندن لوگو دیزنی قابل ملاحظه است، مسئله مربوط به پیوند زدن نسل های مختلف به هم است. خب آدم هایی از نسل های مختلف ممکن است درباره هر چیزی با هم اختلاف نظر داشته باشند، اما وقتی پای دیزنی وسط باشد، دیگر جایی برای بحث باقی نمی ماند.
استراتژی دیزنی در این میان پیوند زدن نسل های مختلف بر مدار برندش است. درست به همین خاطر هیچ قصدی برای دستکاری لوگو خودش ندارد. این امر به آنها کمک می کند تا در طول زمان به خوبی مشتریان شان را کنار خود نگه داشته و همیشه با دست پر در کنار آنها حضور پیدا کرده است.
شما لازم نیست همیشه لوگوهای تازه برای مشتریان طراحی کنید. گاهی اوقات نوستالژی های قدیمی در عمل به جلب نظر دامنه مختلف مشتریان کمک می کند. اصلا برند شما در طول زمان می تواند نقطه اشتراک میان نسل های مختلف شود. درست به همین خاطر اگر لوگوی تان از مد افتاده، لازم نیست با عجله دست به کار آپدیتش شوید. بد نیست کمی درباره سابقه آن لوگو و معنای آن در فرهنگ عمومی نیز فکر کنید. این دقیقا همان کاری است که دیزنی انجام داده و در نتیجه دور تغییر لوگو را خط کشیده است.
شل: ورود هنرمندان به بازار
شل اولین برندی است که برای طراحی لوگو به جای طراح های سنتی سراغ هنرمندان رفت. مدیران این برند بیش از 120 سال از یک طرح واحد برای لوگوی خود استفاده کرده اند. بنابراین باید نکته هیجان انگیزی درباره لوگو این برند وجود داشته باشد که تا این اندازه جذاب به نظر می رسد.
ماجرا از این قرار است که لوگو شل برای نخستین بار در سال 1900 به طور سیاه و سفید طراحی شد. آن زمان مدیران شل برای اینکه خودشان را از رقبا متمایز کنند، سراغ هنرمندان عرصه نقاشی رفتند. این امر برخلاف جریان رایج در بازار بود؛ چراکه به طور معمول از طراح های صنعتی و کسانی که سابقه فعالیت در عرصه تجارت داشتند، استفاده می شد. همین امر موجب شد تا لوگو شل تفاوت معناداری با بقیه رقبا پیدا کند. این مسئله شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما اهمیتش بی نهایت زیاد است.
در طول زمان شل تغییر زیادی در لوگو خودش ایجاد نکرده است. فقط با پیشرفت فناوری دیگر لوگوی خود را از حالت سیاه و سفید خارج کرده و حالا در قالب رنگی آن را پیش روی مخاطب قرار می دهد. لوگو فعلی شل با ترکیب رنگ های زرد و قرمز بیشتر یادآور لوگو برندهای فعال در صنعت فست فود است. همین نکته باعث شده شل به عنوان یک برند بزرگ که در حوزه های مختلفی فعالیت دارد، حسابی در ذهن ماندگار شود. نکته جالب اینکه شل هنوز هم به همکاری با هنرمندان برای برندینگ ادامه می دهد. همین امر اعتبار و جایگاه آنها در بازار را حسابی تغییر داده است.
احتمالا شما هم لوگوی شل را بر روی محصولات مختلفی دیده اید. بسیاری از این محصولات در حکم هدیه های تبلیغاتی است، اما همین که لوگوی مشهور این برند به چشم میلیون ها نفر آشنا می رسد، خودش مهمترین برد دنیا محسوب می شود. به طوری که شما می توانید بدون نیاز به آشنایی با شل یا محصولاتش به خوبی این برند را از میان ده ها گزینه دیگر تشخیص دهید.
مطلب مرتبط: لوگوهای جذاب چطور طراحی می شوند؟ آشنایی با داستان لوگو برندهای بزرگ
بی ام و: زمین و هوا در تسخیر تو!
بی ام و یکی از برندهای محبوب در دنیاست که طرفدارانش تعصب خاصی نسبت به آن دارند. شاید ماشین های این برند به خاطر ارورهای گاه و بی گاه حسابی سوژه شبکه های اجتماعی باشد، اما کسی نمی تواند کیفیت و هندلینگ خاص آنها را انکار کند. به همین خاطر در طول دهه های متمادی بی ام و همیشه فروش بسیار بالایی در صنعت خودرو داشته است. البته اتومبیل سازی تنها حوزه تخصصی این برند نیست. آنها در زمینه تولید موتورسیکلت، موتور هواپیما و طراحی موتورهایی با کاربردهای خاص صنعتی نیز فعالیت دارند. همین امر موجب شده تا بی ام و بدل به یکی از برندهای جذاب در دنیای کسب و کار شود.
لوگوی بی ام و در طول زمان تغییرات اندکی کرده است. این امر به دلیل استراتژی کلی این برند برای انطباق با خواسته مشتریان است. به طوری که بی ام و هرچند سال یکبار تغییرات جزئی در لوگو و به طور کلی برندش ایجاد می کند تا مشتریان را همچنان شیفته خود نگه دارد.
مسئله ای که در این میان وجود دارد، استفاده از رنگ های آبی و سفید در کنار مشکی است. خب تا چند دهه قبل استفاده از رنگ های متنوع در طراحی لوگو چندان مرسوم نبود؛ چراکه برای چاپ بنرهای تبلیغاتی و همچنین نمایش در تلویزیون مشکلات زیادی به بار می آورد. با این حال ماجرای بی ام و به همینجا ختم نمی شود؛ چراکه آنها در زمینه استفاده از رنگ سفید و آبی در لوگوی خود حسابی جنجال آفرین شدند. در واقع این الگوی رنگ که در لوگو بی ام و نیز مشهود است، پرچم دولت مستقل باواریا محسوب می شود. استفاده از این الگو در حوزه تجاری تا مدت ها ممنوع بود. با این حال بی ام و برای ادای احترام به شهری که کسب و کارش را از آنجا شروع کرد، از این الگو سود برد. به طوری که امروزه در آلمان این برند طرفدارهای بسیار زیادی دارد.
همانطور که می بینید، طراحی درست و اصولی لوگو می تواند اهمیت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار داشته باشد. اگر شما نسبت به ذهنیت مشتریان تان، به ویژه در یک بازار محلی، حساس هستید، استفاده از المان هایی که برای آنها معنادار است، توصیه کلیدی خواهد بود. این امر به شما برای فعالیت بهتر در بازار کمک شایانی خواهد کرد.
فولکس واگن: برندی که هیچ کس آن را نمی خواست
فولکش واگن یکی از جالب ترین سرگذشت ها در دنیای کسب و کار را دارد. اگر دقت کرده باشید، لوگو این برند در طول یک سده اخیر به طور مداوم تغییر کرده است. این امر نه یک انتخاب کلیدی از سوی مدیران شرکت، بلکه بیشتر نوعی اجبار ناشی از تغییرات سیاسی بود. خب ریشه تاسیس این برند به دوران آلمان نازی برمی گردد. بعد از شکست آلمان نازی در جنگ جهانی هیچ کارآفرین یا شرکت تجاری انگیزه ای برای خرید فولکس واگن نداشت؛ چراکه همه آن را با آلمان نازی شناخته و همین شهرت بد کار دست شان می داد.
کار به جایی رسید که در نهایت دولت بریتانیا به عنوان فاتح جنگ جهانی مدیریت فولکس واگن را برعهده گرفت. با این حال پس از چند سال به دلیل عدم تمایل بخش خصوصی برای خرید این برند، مدیریت آن به دولت آلمان واگذار شد. در طول این دوران لوگو این برند تغییرات زیادی را متحمل شده است. تا اینکه در نهایت برای رهایی از شهرت منفی گذشته اقدام به استفاده از یک لوگوی ساده کرد.
سرگذشت فولکس واگن به خوبی سختی های رهایی از شهرت منفی را نشان می دهد. با این حال امروزه این برند به عنوان یکی از باارزشترین برندهای دنیا شناخته می شود. به طوری که خیلی از طراح های حرفه ای خودرو دست کم زمانی در این برند کار کرده اند.
لوگو فولکس واگن در عین سادگی به شعار سنتی «ماشین برای همه مردم» وفادار مانده است. این امر در نهایت سادگی و استفاده از رنگ های سفید و آبی نمایان شده است. هدف از طراحی این لوگو نمایش سادگی و در عین حال پرهیز از موضوعات سیاسی بود. فکر می کنم برای برندی که دهه های متمادی درگیر چالش های سیاسی بوده، این یک استراتژی کلیدی محسوب شود.
مطلب مرتبط: لوگوهای جذاب چطور طراحی می شوند؟ آشنایی با داستان لوگو برندهای بزرگ
ویندوز: پنجره ای به سوی تکنولوژی
ویندوز برندی است که تقریبا همه مردم دنیا با آن آشنایی دارند. اگر کار اداری داشته باشید، بی شک ویندوز عصای دست تان است. در سایر حوزه ها نیز رقابت میان ویندوز با سیستم عامل مک و لینکوس فضای جالبی را خلق کرده است. البته در این میان پیروزی همیشه با ویندوز بوده است؛ چراکه برخلاف رقیب سنتی اش اپل، امکان استفاده از سیستم عامل خود را به تمام شرکت های مختلف داده است.
اگرچه ویندوز به عنوان یک سیستم عامل از سال 1985 وارد بازار شد، اما لوگو خاطره انگیز آن تا سال 1992 ظاهر نشد. در این سال بود که نسخه جدید ویندوز با یک لوگو تازه چشم ها را به خود خیره کرد. نکته جالب اینکه مدیران ارشد مایکروسافت در زمینه طراحی این لوگو از اپل الهام گرفته اند. خب اپل لوگویی دقیقا مشابه اسم برندش طراحی کرده و با یک سیب گاز زده تمام بازارها را فتح کرده است. مایکروسافت نیز برای طراحی لوگوی ویندوز همین استراتژی را در پیش گرفت. به طوری که لوگوی این سیستم عامل دقیقا یک پنجره رنگارنگ بود.
تجربه اپل و همچنین ویندوز نشان داده استفاده از لوگوهایی مرتبط با اسم برند ایده چندان بدی نیست. این امر بازنمایی بهتری در ذهن مخاطب داشته و او را برای تعامل بیشتر با برند حسابی وسوسه خواهد کرد. این دقیقا همان کاری است که ویندوز به خوبی انجام داده است. پس شما هم می توانید از این برند الهام گرفته و کارتان را با موفقیت دنبال کنید.
سخن پایانی
طراحی لوگو شاید در ظاهر ساده باشد، اما وقتی درگیر آن شوید وسواس های زیادی سراغ تان خواهد آمد. این در حالی است که یک اشتباه کوچک در طراحی لوگو می تواند حسابی کار دست تان دهد. خب در این زمینه طراحی دوباره لوگو یک گزینه جالب نیست؛ چراکه مخاطب را با برندتان بیگانه خواهد کرد. به مرور زمان نیز کارتان را طوری با مشکل رو به رو می سازد که دیگر کسی اسم تان را در بازار به زبان نیاورد.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی در رابطه با طراحی لوگو را با شما در میان بگذاریم. البته به جای اینکه یک کلاس کسل کننده برای تان تدارک ببینیم، این نکات را در قالب ارزیابی بهترین لوگوهای تاریخ مرور کردیم. حالا شما نه تنها درس هایی برای طراحی لوگو دم دست دارید، بلکه به بهترین شکل ممکن می توانید از نکات کلیدی برای طراحی لوگو خودتان نیز استفاده کنید. یادتان باشد، الگوبرداری از لوگو برندهای بزرگ اصلا ایرادی ندارد، اما قرار نیست یک کپی بی کیفیت از آن را تحویل مخاطب دهید.
مطلب مرتبط: طراحی لوگو به شیوه برندهای بزرگ
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با لوگوهای موفق دنیا کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: