شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

برندها بیشتر از اینکه با شعارهای رنگارنگ یا حتی ادعاهای عجیب شان مبنی بر جلب رضایت مشتریان شناخته شوند، با رنگ های اصلی در لوگوی خود وارد ذهن مشتریان خواهند شد. درست به همین خاطر فرآیند انتخاب رنگ برای لوگوها شاید حتی از طراحی لوگو نیز اهمیت بیشتری داشته باشد. خب این روزها وقتی درباره کوکاکولا حرف می زنیم، فورا رنگ قرمز در ذهن مان تداعی می شود. این نکته درباره برند نایک با ترکیب رنگ های سیاه و سفید و همچنین مک دونالد با رنگ های قرمز و زرد همراه است. اگر کمی درباره برندهای مورد علاقه تان فکر کنید، به خوبی متوجه اهمیت رنگ در ساختار ماندگاری شان در ذهن مشتری خواهید شد. 

نکته کلیدی در این میان منطق انتخاب رنگ برای لوگوی برند است. بی شک هیچ برند بزرگ و موفقی در دنیا به طور تصادفی رنگ های اصلی لوگوی خود را انتخاب نکرده است. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. تقریبا تمام برندهای فعال در صنعت فست فود و مواد غذایی از ترکیب رنگ های زرد و قرمز استفاده می کنند. شاید فکر کنید این یک سنت قدیمی یا حتی نوعی تصادف است، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اینطوری فکر نمی کنیم. در عوض همه چیز در این میان مربوط به معنا و مفهوم این طیف از رنگ است. خب رنگ قرمز و زرد در انسان انگیزه زیادی ایجاد کرده و از طرفی حس گرسنگی را تقویت می کند. به همین خاطر چنین برندهایی از این طیف رنگی استفاده می کنند. 

نکته جالب اینکه در مراکز درمانی معمولا از رنگ های آبی یا سبز استفاده می شود. دلیل این امر القای حس آرامش به بیماران است. خب اگر قرار باشد از رنگ سیاه یا قرمز در مراکز درمانی استفاده شود، بیماران استرس مضاعفی خواهند گرفت. آن وقت دیگر تعامل با مخاطب بدل به امری کاملا غیرممکن خواهد شد. 

راهنمای انتخاب رنگ برای لوگوی برند

انتخاب رنگ برای لوگو مفهومی وسیع تر از آنچه فکر می کنید، دارد. خب وقتی شما رنگ لوگوی تان را انتخاب می کنید، در واقع رنگ های اصلی برند را برگزیده اید. این یعنی باید برای همیشه از این طیف رنگ استفاده کنید. شاید فکر کنید رنگ لوگو یا برند به سادگی قابل تغییر است. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه تغییر مداوم رنگ برند موجب بی اعتباری کسب و کار در نگاه مشتریان و سایر کارآفرینان خواهد شد. پس باید اندکی ثبات را چاشنی کارتان کنید. 

مطلب مرتبط: نقش رنگ ها در هنر طراحی لوگو

از آنجای که تغییر دم به دقیقه رنگ لوگو یا برند امکان پذیر نیست، ما در این مقاله سراغ ایده ایی برای انتخاب اصولی این موضوع رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید در این رابطه یک راهنمای کامل دم دست تان داشته باشید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. شما در این مقاله یاد می گیرید چطور از توانایی های برندتان به بهترین شکل استفاده کرده و رنگ های مناسب با هویت آن انتخاب کنید. خب منتظر چه هستید؟ اجازه دهید همین حالا ماجراجویی مان را شروع کنیم. 

چرا رنگ لوگو مهم است؟

چرا رنگ لوگو مهم است؟

قبل از اینکه سراغ بخش اصلی مقاله برویم، بد نیست کمی درباره اهمیت رنگ لوگو حرف بزنیم. بی شک اینکه اغلب مشتریان یک برند را با رنگ آن به یاد می آورند، دلیل کافی نخواهد بود. خب همه مخاطب های ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینان دقیقی هستند، بنابراین ما باید دلایل روشنی برای شما داشته باشیم تا حسابی قانع شوید. اگرچه دلایل مثبت برای هر استراتژی زیاد است، اما ما در این بخش روی مهمترین گزینه ها تمرکز خواهیم کرد. 

ارتباط عاطفی با مخاطب

ارتباط عاطفی با مخاطب

ارتباط عاطفی با مخاطب یک نکته بی نهایت مهم محسوب می شود. خیلی از برندها فقط به چشم خریدار به مشتریان شان نگاه می کنند. درست به همین خاطر هیچ وقت شانسی برای اثرگذاری حرفه ای بر روی آنها نخواهند داشت. چنین نگاهی در بهترین حالت یکی دو بار به خرید ختم خواهد شد. بعد هم مشتری مورد نظر دیگر پشت سرش را هم نگاه نخواهد کرد. این در حالی است که شما برای تعامل با مخاطب به صورت پایدار نیاز به المان های بسیار بیشتری دارید. این مسئله ای است که به شما کمک می کند تا اثرگذاری تان بر روی مخاطب را بهبود ببخشید. 

این روزها مشتریان فقط دنبال یک خرید ساده نیستند. در عوض آنها دنبال برندهایی هستند که چیزی بیشتر از صرف محصول برای عرضه داشته باشند. اینجاست که رنگ لوگو می تواند بیانگر اهداف و ارزش های شما در بازار باشد. یادتان نرود، این رنگ باید با کمپین های بازاریابی مختلف ترکیب شده و پیام روشنی برای مخاطب تان ارسال کند. 

سیگنال تداوم

سیگنال تداوم

رنگ یک برند در طول زمان به خوبی در ذهن مشتریان جای می گیرد. اگر شما به اندازه کافی باهوش باشید، هیچ وقت رنگ لوگوی تان را عوض نخواهید کرد؛ چراکه به مرور زمان این رنگ به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک می کند. 

برندهایی مثل پپسی یا دوریتوز همینطور الکی رنگ لوگوی شان کلی طرفدار پیدا نکرده است. نکته جالب درباره دوریتوز کمپین آزمایشی آن بدون استفاده از نام و لوگوی برندش بود. با این حال به خاطر شهرت رنگ زرد در لوگوی این برند همه مشتریان فورا متوجه تعلق کمپین به این برند شدند. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: اصول آپدیت لوگوی برند

تداوم یکی از عناصر بی نهایت مهم در دنیای بازاریابی محسوب می شود. اگر شما تداوم خوبی در کارتان داشته باشید، همیشه مشتریان درجه یکی کنار کسب و کارتان خواهید دید. این در حالی است که بدون تداوم و تلاش برای تغییر مداوم اوضاع کارتان لنگ خواهد ماند. این مسئله ای است که کمتر کسی به درستی بدان توجه نشان می دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید روند فعالیت تان در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای بر مدار ثبات بنا کنید. وگرنه خیلی زود فرصت های تان برای تبدیل مخاطب به مشتری وفادار از بین خواهد رفت. 

ایجاد تمایز

ایجاد تمایز

برندهای تکراری خیلی زود در بازار به حاشیه رانده می شوند. در نهایت نیز یک برند حاشیه ای سرانجامی بهتر از شکست نخواهد داشت. این مسئله ای است که بسیاری از کارآفرینان اصلا بدان فکر نمی کنند. به همین خاطر در دنیای امروز کلی برند حاشیه ای به چشم می خورد. 

اگر شما دوست دارید اوضاع تان را کمی هم که شده تغییر دهید، بد نیست فکری به حال ایجاد تمایز با رقبا کنید. این یعنی برند شما باید از نظر محصولات یا حتی هویت کمی متفاوت از رقبا به نظر برسد. 

اجازه دهید یک آزمایش کوتاه با هم انجام دهیم. آیا می توانید دو تا برند بزرگ و موفق را پیدا کنید که دقیقا شبیه هم باشند؟ خب اگر چنین اتفاقی روی می داد، اصلا آن دو برند به شهرت نمی رسیدند. رنگ برند به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و فرآیند اثرگذاری بر روی آنها را خیلی سریع تر طی کنید. 

این روزها برندهای متمایز حسابی روی بورس هستند. اگر شما هم دوست دارید بدل به یک برند متمایز شوید، بد نیست سراغ استفاده از رنگ های درست در لوگوی تان بروید. 

انتخاب رنگ لوگو: ماموریتی حساس!

انتخاب رنگ لوگو

انتخاب رنگ لوگو شاید برای خیلی از کارآفرینان امری فوق العاده سریع باشد، اما اگر قصدتان یک انتخاب حرفه ای است، آن وقت دیگر همه چیز سرسری دنبال نخواهد شد. این مسئله ای است که شما باید به خوبی مدنظر قرار دهید. متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند در دنیای امروز هیچ چاره ای به غیر از سرعت بخشیدن به تمام کارها ندارند. این در حالی است که کمی تأمل بیشتر همیشه به شما کمک خواهد کرد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای انجام اصولی هر کاری نیاز به راهنمایی دارند. پس اگر فکر می کنید درباره انتخاب رنگ برند کمی سردرگم شده اید، در ادامه با ما همراه باشید تا قطعه گمشده پازل کسب و کارتان را پیدا کنیم. 

مطلب مرتبط: طراحی لوگو به شیوه برندهای بزرگ

آشنایی با طیف رنگ ها

آشنایی با طیف رنگ ها

اغلب ما فکر می کنیم چند تا رنگ مشخص در دنیا وجود دارد که باید از بین آنها دست به انتخاب بزنیم. مثلا بین انواع طیف رنگ قرمز یا آبی اصلا تفاوتی قائل نمی شویم. این در حالی است که این روزها کلی طیف رنگ مختلف در دنیا وجود دارد. با این حساب بد نیست قبل از اینکه به طور محدود دست به انتخاب رنگ بزنید، کمی هم که شده درباره طیف های مختلفش فکر کنید. اصلا چه طیف رنگ هایی وجود دارد؟ گزینه هایی مثل آبی روشن یا ارغوانی گزینه هایی نیستند که به این سادگی جلوی چشم قرار بگیرد. 

اولین ماموریت شما در این بخش آشنایی بیشتر با رنگ ها و طیف های مختلف شان است. اگر به تنهایی توانایی این کار را ندارید، بد نیست به فکر آشنایی با یک طراح صنعتی یا حتی دکوراسیون باشید. افرادی که در زمینه های هنری تحصیل کرده اند، معمولا راهنمای خوبی برای شما خواهند بود. به علاوه، یک گشت و گذار ساده در اینترنت نیز اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می دهد. بنابراین می توانید بدون دغدغه اضافه در دنیای رنگ ها غرق شوید. 

خیلی از کارآفرینان به محض اینکه یک رنگ خوب پیدا می کنند، دیگر آن را رها نخواهند کرد. این در حالی است که گاهی اوقات این امر برای آنها بی نهایت سخت و دشوار خواهد شد؛ چراکه بعد از انتخاب نهایی یک رنگ یکهو با رنگ جذاب تری رو به رو می شوند. 

یادتان باشد، شما در این مرحله قرار نیست به طور قطعی یک رنگ را انتخاب کنید. بلکه هدف اساسی در این میان آشنایی با انواع رنگ هاست. انتخاب نهایی در مرحله بعد انجام خواهد شد. پس در بهترین حالت فقط می توانید چند تا رنگ را به طور مناسب کنار هم قرار داده یا در ذهن‎تان داشته باشید. بقیه کارها نوعی اضافه کاری خواهد بود. 

استفاده از گردونه رنگ ها

استفاده از گردونه رنگ ها

گردونه رنگ ها اصطلاحی است که در طول سال های اخیر برای طراحی لوگو یا انتخاب رنگ برند بی نهایت طرفدار پیدا کرده است. این گردونه در واقع رنگ های هماهنگ با هم برای ترکیب در لوگوی برند را نشان می دهد. مثلا شما می توانید طیف نارنجی و قرمز را به خوبی با هم ترکیب کنید. این امر درباره زرد و نارنجی نیز مصداق دارد. از سوی دیگر ترکیب آبی و سبز جذابیت زیادی خواهد داشت. این امر درباره مشکی و سفید یا حتی خاکستری نیز مصداق دارد. نکته کلیدی در این میان آگاهی از ترکیب رنگ ها و سپس انتخاب رنگ اصلی است. خب شما که نمی توانید هر دو رنگ را به طور مشابه و مساوی مورد توجه قرار دهید. در این میان همیشه یک رنگ گزینه ابتدایی خواهد بود و رنگ دیگر حالت ثانوی پیدا می کند. این امر تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد، اما می توانید روی تجربه برندهای بزرگ نیز حساب کنید. 

اگر نظر ما را بخواهید، رنگ هایی مثل قرمز، آبی، مشکی و زرد همیشه رنگ های اصلی محسوب می شوند. این یعنی شما باید از آنها به عنوان رنگ اصلی برندتان استفاده کنید. سایر طیف ها نیز رنگ ثانویه را شکل می دهند. اینطوری شما فرصت بهتری برای جلب توجه مخاطب تان خواهید داشت. به علاوه، دیگر لازم نیست هزینه زیادی برای بازاریابی و تعامل با مخاطب پرداخت کنید، چراکه رنگ لوگوی تان به طور خودکار این کار را خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: معمای طراحی لوگوی مناسب برای برند

درک ارتباط میان هویت برند و رنگ ها

درک ارتباط میان هویت برند و رنگ ها

هویت یک برند باید به هر قیمتی شده با رنگ های لوگو هماهنگی لازم را داشته باشد. اگر شما نسبت به این نکته توجه لازم را نشان ندهید، همیشه کارتان با مشکل رو به رو می شود. این در حالی است که خیلی وقت ها کارآفرینان نیاز دارند تا الگوی متفاوتی از تعامل با مخاطب را در دستور کار قرار دهند. اگر نظر ما را بخواهید، فهم رابطه میان هویت برند و رنگ ها راهگشای مسیرتان در ادامه راه خواهد بود. 

اگر یادتان باشد، ما قبلا درباره تاثیر رنگ قرمز و زرد بر روی مخاطب حرف زدیم. به علاوه، تکلیف رنگ های آبی و سبز را نیز روشن کردیم. با این حال هنوز رنگ های زیادی هستند که تکلیف شان معلوم نیست. مثلا رنگ های سیاه و سفید را در نظر بگیرید؛ بسیاری از برندها از ترکیب این دو رنگ در کنار هم سود می برند. نکته کلیدی درباره این طیف از رنگ ها بازنمایی اصالت و اقتدار است. به همین خاطر معمولا برندهای کلاسیک از این رنگ ها سود می برند. کافی است به دنیای ساعت یا مد نگاه کنید تا متوجه منظور ما شوید. 

اگر کارآفرینان به ارتباط میان رنگ ها و هویت برند توجه نداشته باشند، خیلی زود دست شان برای مخاطب رو خواهد شد. درست به همین خاطر باید همیشه حواس تان در این رابطه را جمع کنید. اینطوری کارتان خیلی ساده تر دنبال شده و دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید. 

مشکلی که برخی از کارآفرینان دارند، ناآگاهی نسبت به هویت برندشان است. در واقع آنها معجونی از ارزش ها و تعهدات گوناگون در برندشان دارند. این امر نیازمند بازاندیشی درباره ساختار برند خواهد بود. خب شما نمی توانید دائما هویت برندتان را تغییر دهید. این امر نه تنها واکنش های منفی از سوی مشتریان به همراه خواهد داشت، بلکه اعتبارتان در کل بازار را نیز زیر سوال می برد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز آشنایی با هویت برند و طراحی یک هویت پایدار را امری مهم می دانیم. 

این روزها برخی از کسب و کارها همیشه در بازار به دنبال جنب و جوش بیشتر هستند. به همین خاطر استفاده از طیف رنگ های شاد و گرم به چنین برندهایی توصیه می شود. برعکس، اگر شما دنبال یک هویت آرام هستید، می توانید سراغ رنگ های سردتر بروید. اینطوری تعادلی میان هویت برند و رنگ های لوگو برقرار خواهد شد. 

مرور لوگوهای حوزه کاری تان

مرور لوگوهای حوزه کاری تان

آیا تا حالا فکر کرده اید دیگران در بازار چه کاری انجام می دهند؟ این سوالی است که گاهی اوقات کارآفرینان اصلا به آن توجه ندارند. به همین خاطر ما در این بخش روی آن دست گذاشته ایم. خب شما تا وقتی عملکرد رقبا را کمی جدی نگیرید، کارتان با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همیشه نیم نگاهی به رقبای شان نیز داشته باشند. این امر به آنها برای تصمیم گیری بهتر درباره شرایط بازار کمک خواهد کرد. 

مرور لوگوهای حوزه کاری امر سختی نیست. کافی است شناختی هرچند سطحی از برندهای موفق حوزه کاری تان داشته باشید. آن وقت با مرور لوگوی آنها به تدریج الگوهای ثابت و محبوب در حوزه کارتان را پیدا می کنید. این امر نوعی میانبر کلیدی برای شما محسوب می شود؛ چراکه به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد. یادتان نرود، در دنیای امروز شما همیشه زمان کافی دم دست ندارید. پس بد نیست گاهی اوقات روی دور تند کارها را پیش برده و حساسیت کمتری به خرج دهید. 

بی شک توصیه این بخش برای کارآفرینانی که همیشه نگرانی های زیادی در ارتباط با نتیجه کارشان دارند، حسابی سخت خواهد بود. با این حال ما در این مقاله قصد داریم کمی هم که شده شما را از کنج خلوت تان بیرون بکشیم. خب حضور مداوم در حاشیه امن برای شما نان و آب نمی شود. به همین خاطر بد نیست گاهی به طور متفاوت تر از گذشته فعالیت داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟

ارزیابی نهایی و استفاده از نظرات دیگران

ارزیابی نهایی و استفاده از نظرات دیگران

تا اینجای کار شما باید درک نسبتا روشنی از رنگ های مناسب برای لوگوی برندتان پیدا کرده باشید. این امر به شما کمک می کند تا دیگر نیازی به سردرگمی در رابطه با هویت و رنگ های برند نباشد. یادتان نرود، استفاده از نظرات افراد حرفه ای همیشه کلیدی به سوی موفقیت خواهد بود. پس باید این نکته را جدی بگیرید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند به تنهایی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب و بهبود کارشان را دارند. خب در این صورت مواجهه با شکست های غافلگیرکننده امر عجیبی نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: همه آنچه که برای نام گذاری و طراحی لوگو برندتان باید بدانید

فراموش نکنید، در دنیای امروز بسیاری از برندها نیاز به استفاده از راهنمایی افراد حرفه ای دارند. پس شما هم باید این امر را به خوبی درک کرده و به توصیه دیگران گوش دهید. یک ایده ساده در این میان کمی مشورت با همکاران است. خب آنها هم تجربه و دانش خوبی در بازار دارند. بنابراین می توانند توصیه های کلیدی برای شما داشته و اوضاع تان را بهبود بخشند. 

نکته ای که در این رابطه باید همیشه در کانون توجه شما قرار گیرد، مسئله مربوط به استفاده از بازخورد مشتریان است. خب مشتریان شما نیز ادعاهایی درباره رنگ مورد علاقه شان دارند. این نکته شاید از نظر فنی با بحث های قبلی ما هماهنگی زیادی نداشته باشد، اما دست کم شما را با سلیقه مشتری تان آشنا می کند. پس بد نیست در عین حال نیم نگاهی هم به این مسئله مهم داشته باشید. چه بسا همین امر در بلندمدت به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب دهد. اینطوری دیگر لازم نیست همیشه نگران واکنش مشتریان نسبت به رنگ های لوگوی تان باشید. 

ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از نظرات مشتریان را تنها در صورتی که واقعا به طور عملی انجام شود، مفید می دانیم. این یعنی شما نمی توانید با عذر و بهانه از زیر بار مسئولیت رسیدگی به نظرات مشتریان شانه خالی کنید. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کاملا درست و دقیق به ایده های مشتریان تان گوش دهید. در نهایت نیز با ترکیب ایده های مشتریان، توصیه های همکاران و کارشناس های حرفه ای تصمیم نهایی را بگیرید. این امر ریسک های مربوط به انتخاب رنگ لوگو را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. هرجا هم به مشکل خوردید یا سوالی برای تان پیش آمد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. 

منابع:

https://www.fiverr.com

https://foundr.com

https://www.wix.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MIqy1K0U
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه