لوگو بیشتر یک المان تزئینی است که برای برندها کاربرد دارد. امروزه اغلب مشتریان با مشاهده لوگوی برندها اقدام به خرید از آنها می کنند. اگر برند ما فاقد لوگوی جذاب باشد، فرآیند جلب پایدار نظر مشتریان دشوار خواهد شد. شناسایی سریع برندها از سوی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. حافظه دیداری افراد بسیار بهتر از سایر الگوها عمل می کند. به همین خاطر استفاده از لوگوی کاربردی به منظور جلب نظر مخاطب هدف ضروری خواهد بود. همچنین نخستین تعامل مشتریان با برند ما از طریق لوگو صورت می گیرد، با این حساب برای تاثیرگذاری اولیه مناسب بر روی مخاطب هدف نیز باید از لوگوی مناسب استفاده کرد.
پرسش مهم برندها در رابطه با طراحی لوگو مربوط به هماهنگی ماهیت برند و لوگوی موردنظر است. بدون تردید ارتباط منطقی میان برند و لوگو ضرورت دارد. بسیاری از برندها به دلیل انتخاب لوگو بیارتباط با حوزه تخصصی شان در عمل توانایی تاثیرگذاری بر مشتریان را از دست می دهند. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی تاثیر انتخاب لوگوی مناسب بر روی عملکرد برند است. در این راستا با 15 کارشناس موسسه فروبس همکاری کرده ایم. در ادامه بحث های هر کدام از کارشناس ها در زمینه لوگوی مناسب برای برندها بیان می شود. نکته مهم در این میان امکان استفاده از نکات موردنظر از سوی تمام کارآفرینان در حوزه های مختلف است.
1. ابتدا کارهای اساسی
میلی کئون: موسسه Listen Technologies
بسیاری از اوقات مردم برند را با لوگو یکسان فرض می کنند. این امر اشتباهی بزرگ است. برند و لوگو دو ساختار متمایز از هم هستند. اگرچه در فرآیند جلب نظر مخاطب هدف هر دو مورد در کنار هم کاربرد پیدا می کنند، اما توجه به تفاوت های آنها ضروری خواهد بود. لوگو در ساده ترین تعریف جلوه بصری برند را شکل می دهد. وقتی ما در بیلبوردهای تبلیغاتی لوگوی برندی مانند نایک را مشاهده می کنیم، این المان با اصل برد تفاوت آشکاری دارد. به عبارت بهتر، ما در حال مشاهده جلوه بصری یک برند هستیم.
بسیاری از برندها در زمینه انتخاب لوگوی مناسب مشکلات بسیار زیادی دارد. این امر در نهایت موجب افزایش نارضایتی از انتخاب لوگوهای تازه می شود. ما همیشه باید انتخاب لوگو را براساس ماهیت برندمان در نظر داشته باشیم. در غیر این صورت هزینه بیفایده ای را انجام خواهیم داد. شروع کار طراحی لوگو باید از مراحل اساسی و پایه ای صورت گیرد. توصیه من در اینجا تلاش برای پاسخگویی به یک پرسش ساده است: چرا شما در تلاش برای طراحی لوگو هستید؟
پاسخگویی به پرسش فوق مسیر روشنی پیش روی ما قرار خواهد داد. به این ترتیب فرآیند طراحی لوگو از سوی ما دارای نظم و ترتیب بهتری خواهد شد. مشکل اصلی بسیاری از برندها عدم رعایت این نظم در فرآیند طراحی لوگو است. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه انتقال مفاهیم موردنظرشان در قالب لوگو خواهد بود.
مطلب مرتبط: 10 نکته ای که در زمینه طراحی لوگو باید بدانیم
2. اهمیت سادگی
کیت بارتون: موسسه مشاوره ای ClearVeiw
برندسازی همیشه رابطه نزدیکی با رعایت سادگی داشته است. امروزه برخی از برندها به اشتباه در تلاش برای ایجاد تصویری پیچیده و عجیب از خود هستند. مشتریان در صورت مواجهه با چنین برندهایی به سرعت از آنها عبور خواهند کرد. اگر ما در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف هستیم، باید نسبت به استفاده از الگوهای طراحی لوگو ساده توجه داشته باشیم. در غیر این صورت ایجاد ارتباط میان مخاطب هدف و لوگوی برندمان دشوار خواهد شد.
جلوه های بصری هر برند نکات بسیار زیادی در خود دارند. انتقال مفاهیم از طریق لوگو نیازمند استفاده از طرح های پیچیده نیست. ما امکان دسترسی ساده به مخاطب از طریق رعایت سادگی را خواهیم داشت. مهم ترین نکته در این میان قابلیت شناسایی سریع لوگوی برندمان است. برخی از لوگوها شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. این امر فرآیند شناسایی از سوی مخاطب هدف را دشوار خواهد کرد. به این ترتیب مشتریان همیشه برندهای دارای لوگوی مشابه را با یکدیگر اشتباه می گیرند. تلاش برای ایجاد تمایز میان لوگوی برندمان با دیگر کسب و کارها امری به شدت ضروری محسوب می شود.
3. توجه به نظرات کارمندان
استیسی شرمن: برند DoingCXRight
برخی از بهترین لوگوها در دنیای کسب و کار از دل صحبت های روزمره کارمندان بیرون آمده است. برخی از برندها در تلاش برای استفاده از طرح های جذاب برای طراحی لوگو همیشه به دنبال گرافیست های حرفه ای هستند. شاید در نگاه نخست همکاری با گرافیست های حرفه ای طراحی یک لوگوی جذاب را تضمین کند، اما همیشه اوضاع به این ترتیب نیست. ما باید آمادگی لازم برای استفاده از نظرات کارمندان و حتی افراد بیرون از شرکت برای بهبود طرح نهایی لوگوی مان را مدنظر داشته باشیم.
ایراد اصلی برخی از برندها در زمینه طراحی لوگو بیتوجهی به نظرات دیگران است. گاهی اوقات مدیران براساس سلیقه شخصی شان اقدام به طراحی یک لوگو می کنند. به این ترتیب در تحلیل نهایی لوگوی موردنظر فقط موردپسند آنها خواهد بود. بهترین ایده برای دستیابی به ایده های جذاب در زمینه طراحی لوگو نظرخواهی مداوم از کارمندان است. مزیت اصلی این شیوه امکان دسترسی به ایده های جذاب و متفاوت کارمندان خواهد بود.
4. تأمل پیرامون احساسات موردنظر برند
ریک راموس: موسسه Health Joy
هر لوگو در فرآیند تعامل با مخاطب هدف در حال انتقال برخی از احساسات اساسی است. وقتی ما به لوگوهای متفاوت نگاه می کنیم، احساسات مختلفی خواهیم داشت بنابراین توجه به احساسات در فرآیند طراحی لوگو ضروری خواهد بود. بدون تردید اغلب صاحبان کسب و کار نسبت به استفاده از احساسات در طراحی لوگو بیتوجه هستند. نکته مهم در این میان معنای متفاوت هر طیف رنگ در طراحی لوگو است بنابراین ما پیش از شروع فرآیند طراحی لوگو باید درک مشترکی از این امر داشته باشیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف وجود نخواهد داشت.
بیتردید همه ما تجربه مشاهده لوگوهای مبهم و عجیب را داشته ایم. این امر ناشی از بیتوجهی برند موردنظر به فرآیند طراحی لوگو در حالت حرفه ای است. وقتی ما به احساسات موجود در هر طیف رنگ یا اشکال هندسی توجه نداشته باشیم، انتظار دریافت نتیجه مطلوب دور از انتظار خواهد بود بنابراین پیش از شروع فرآیند طراحی لوگو نسبت به کسب آگاهی از معنای طیف رنگ ها و اشکال هندسی کاربردی در لوگوها اقدام کنید.
5. شروع فرآیند با داستان برند
شیلو هولمز: موسسه بازاریابی Open Roads
هر برند دارای داستان منحصر به فردی است. شاید در نگاه نخست داستان منحصر به فرد برای هر برند بیش از اندازه آرمانی به نظر برسد. اگر برند شما هنوز داستان خود را ندارد، دلیل این امر کم کاری شماست. بازاریاب ها همیشه توانایی بالایی در یافتن داستان مناسب برای هر برند دارند. شروع فرآیند طراحی لوگو نیز باید با توجه به داستان برند باشد. استفاده از المان های اصلی در داستان اصلی برای طراحی برند ضروری خواهد بود. بهترین نمونه در این زمینه شرکت های خودروسازی است. برخی از برندها مانند فراری در زمینه تولید اتومبیل های پرسرعت تخصص دارند. نشانه اصلی سرعت در میان فرهنگ های مختلف اسب است بنابراین مشاهده اسب به عنوان المان اصلی لوگو در میان برندهای مختلف امری طبیعی خواهد بود. چنین جریانی در مورد برند مانند لامبورگینی نیز صحت دارد. چنین برندهایی با توجه به داستان اصلی شان از دل المان های موردنظر لوگوی خود را خلق کرده اند. درست به همین خاطر تاثیرگذاری لوگوهای موردنظر بسیار زیاد است.
مطلب مرتبط: لوگو قلب تپنده برند شماست
هر سال شمار بسیار زیادی از استارتآپ های تازه تاسیس با شکست مواجه می شوند. دلیل اصلی این امر ناتوانی در زمینه برندسازی مناسب است. یکی از بخش های اساسی برندسازی توجه به لوگو و داستان اصلی است. اگر ما به این دو عامل توجه نداشته باشیم، امکان ایجاد ارتباط میان برندمان و مشتریان از بین خواهد رفت.
6. اهمیت ویژگی به یادماندنی لوگو
اسکات لیسز: موسسه A&D
تمام برندها از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در یک سطح و اندازه نیستند. این امر ناشی از تفاوت شیوه عملکرد برندها در مقیاسی وسیع است. بیتردید هر برند براساس شرایط مختلف اقدام به استفاده از یک استراتژی خاص برندسازی می کند. همین امر در ادامه روند فعالیت برندها موجب ایجاد تفاوت های چشمگیر خواهد شد. اگر شما نیز در حوزه برندسازی فعالیت دارید، باید نسبت به میزان ماندگاری لوگوی برندتان در ذهن مخاطب هدف اطمینان حاصل کنید.
برخی از لوگوها به دلیل ساختار غیرمرتبط با فعالیت برند اصلی ماندگاری چندانی در ذهن مخاطب هدف نخواهد داشت. این امر مشکلی اساسی در فرآیند بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها به طور مداوم در حال سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی هستند، اما نتیجه نهایی چندان مطلوبی از فرآیند سرمایه گذاری شان کسب نمی کنند. یکی از دلایل اصلی این امر ناتوانی آنها در راستای ایجاد لوگوی به یادماندنی برای مخاطب هدف است. این مشکل در سطحی وسیع تر موجب ناتوانی برندها برای ایجاد برندی جذاب برای مشتریان می شود. ما در هر گام از فرآیند طراحی لوگو باید به ویژگی ماندگاری اش در ذهن مخاطب هدف توجه داشته باشیم. در غیر این صورت تمام فعالیت های برندمان با مشکل مواجه خواهد شد.
7. توجه به حوزه اصلی کسب و کار
ملیسا کاندل: استودیو لیتل ورد
گاهی اوقات برندها در تلاش برای توسعه هرچه بیشتر نام شان هستند. در چنین شرایط ما نیازمند ایجاد سر و صدای زیادی برای فعالیت مان هستیم. در سایر موارد برندها در حوزه های تخصصی فعالیت دارند. به این ترتیب نیازی به ایجاد سر و صدا یا حتی بازاریابی گسترده به منظور جلب نظر مشتریان نخواهند داشت. نحوه طراحی لوگو برای هر کدام از شرکت های موردنظر متفاوت خواهد بود. بر این اساس ما باید به نیاز پایه برندمان در زمینه طراحی لوگو توجه داشته باشیم. طرح های بیش از اندازه پیچیده برای برندها تخصصی کاربرد ندارد. در برخی از موارد نادر برندها حتی نیازی به لوگو نیز پیدا نمی کنند بنابراین توجه به حوزه تخصصی فعالیت برندمان پیش از پرداختن به موضوعات جانبی اهمیت خواهد داشت.
جلوه بصری هر برند بیانگر حوزه تخصصی اش است. برخی از صنعت ها دارای المان های مشخصی در حوزه کسب و کارشان هستند. ما در زمینه طراحی لوگو برای شرکت های بسیار بزرگ باید از المان های اصلی صنعت شان استفاده کنیم. بهترین نمونه در این میان شرکت های تولید فولاد است. استفاده از لوگوهای دارای ابزارآلات اصلی حوزه تولید فولاد برای افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ضروری خواهد بود. ایراد اصلی به این شیوه عدم آگاهی برخی از مشتریان نسبت به ابزارهای اساسی در حوزه تولید فولاد است. نکته مهم در این میان ماهیت تخصصی مشتریان شرکت های عظیم تولید فولاد است بنابراین پیشفرض اصلی در اینجا آگاهی نسبی شرکت های طرف قرارداد تولیدی فولاد از ابزارهای اصلی صنعت موردنظر است.
8. تاثیرگذاری بهتر لوگوهای مینیمال
امین راهال: موسسه Regal Assets
برندها و لوگوها باید به طور مشخص برای مخاطب هدف قابل شناسایی باشد. نمادگرایی در زمینه طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما نسبت به نمادهای مختلف و معانی آنها در زمینه کسب و کار آگاهی نداشته باشیم، امکان طراحی لوگوهای جذاب را نخواهیم داشت. نکته اساسی در زمینه استفاده از طرح های مینیمال برای لوگو توجه به ساختارشان است. به عنوان مثال، برند مک دونالد را در نظر بگیرید. این برند نامی مشابه موسس اش را یدک می کشد. اعتبار اصلی اش نیز به همین خاطر ایجاد شده است.
مطلب مرتبط: 8 راهنمایی برای ایجاد لوگوی خلاق و تاثیرگذار
گاهی اوقات برندها در زمینه طراحی لوگو یا نامگذاری کسب و کارشان وسواس بسیار زیادی به خرج می دهند. این امر شامل تلاش برای انتخاب نام های عجیب و غریب است. بهترین توصیه در این میان رعایت اختصار و استفاده از طرح های مینیمال است. به این ترتیب ما رابطه مناسب میان برندمان و مخاطب هدف را تضمین خواهیم کرد.
نام برخی از برندها دارای بخش های مختلفی است. توصیه من در اینجا استفاده از نام یک بخشی برای برند است. این امر تاثیر مطلوبی بر روی به یادسپاری نام موردنظر خواهد داشت.
9. توجه به رفتار مشتریان و آمارها
میشله هاف: موسسه UserTesting
شرکت های فعال در زمینه خردهفروشی آنلاین به شیوه های مختلفی کسب و کارشان را توسعه می دهند. امروزه استفاده از آمارهای دقیق برای توسعه کسب و کار در بسیاری از صنایع کاربرد دارد بنابراین ما نیز باید از آمارهای موردنظر برای بهبود سطح فعالیت برندمان استفاده کنیم. در غیر این صورت امکان فعالیت و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را از دست خواهیم داد.
طراحی لوگو بدون استفاده از آمارهای دقیق و ارزیابی سلیقه مشتریان امکان ناپذیر است بنابراین ما باید نسبت به استفاده از چنین آمارهایی برای طراحی هرچه بهتر لوگو اقدام کنیم. یکی از اشتباهات اصلی برندها در زمینه طراحی لوگو توجه به ترندهای زودگذر است. به این ترتیب لوگوی آنها پس از گذشت مدت زمانی اندک دیگر جذابیت زیادی نخواهد داشت. بدون تردید هر لوگو پس از یک یا دو دهه نیازمند بازآفرینی است، با این حال تغییر کلی لوگو در فاصله زمانی کوتاه ایده مناسبی محسوب نمی شود. هرچه توانایی تاثیرگذاری لوگوی ما در طولانی مدت بیشتر باشد، مخاطب هدف به برندمان عادت بیشتری خواهد کرد.
تحلیل رفتاری مشتریان به هنگام تلاش برای طراحی لوگو ضروری است. اگر برند شما در زمینه دسترسی به پژوهش های کاربردی در زمینه مشتریان هدف اش مشکل دارد، همکاری با آژانس های بازاریابی ایده مناسبی خواهد بود. چنین آژانس هایی به طور معمول دارای بانک اطلاعاتی گسترده ای هستند. بنابراین همکاری با آنها امکان دسترسی به اطلاعات وسیع برای ما را فراهم خواهد کرد.
10. ضرورت شخصیسازی
آلبرتو فرانتو: موسسه گرملین
بهترین برندها در زمینه انتخاب نام از کلمات ساده و مرتبط با کاری که انجام می دهند، استفاده می کنند. این امر تاثیر مثبتی بر روی فرآیند فعالیت آنها دارد. هرچه نام برند با حوزه فعالیتش نزدیکی بیشتری داشته باشد، بهتر در ذهن مخاطب هدف باقی خواهد ماند. بسیاری از بازاریاب ها و کارشناس های حوزه برندسازی در زمینه انتخاب نام برای برندها به سراغ کلمات و عبارت های ساده و عامیانه می روند. دلیل این امر ماندگاری بهتر چنین عبارت هایی در ذهن مخاطب هدف است.
مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار
نکته مهم در زمینه استفاده از عبارت های ساده و روزمره برای برند امکان شخصیسازی بهترشان است. مفاهیم کلی همیشه جا برای شخصیسازی دارند. به این ترتیب ما امکان شخصیسازی مفهوم موردنظر برای بهبود فعالیت برندمان را خواهیم داشت. طراحی لوگو نیز چنین شرایطی دارد. برخی از برندها برای افزایش تاثیرگذاری لوگوی برندشان اقدام به استفاده از نام برندشان در قالبی زیاد می کنند. به این ترتیب لوگوی نهایی همان نام برند خواهد بود. این امر در صورت سادگی نام برند منطقی و تاثیرگذار خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها تمایل به استفاده از طرح های گرافیکی برای لوگو دارند. نکته منفی این امر دشواری کاربرد آنها در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. ما باید لوگویی ساده برای ارائه در کمپین های تبلیغاتی داشته باشیم. در غیر این صورت تاثیرگذاری آن به شدت محل بحث خواهد بود.
11. توجه به حوزه تخصصی کسب و کار
کادی مک کانل: موسسه مشاوره ای یونیک
طراحی لوگو در حوزه کسب و کار ارتباط نزدیکی با راهکار برندها برای کاهش یا رفع نیاز مشتریان دارد بنابراین ما باید همیشه به دنبال سادهسازی راهکارها برای مشتریان باشیم. ایراد اصلی برخی از برندها بیان پیچیده راهکارشان برای بهبود وضعیت مشتریان است. به این ترتیب در نهایت امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان از میان می رود. ما در زمینه طراحی لوگو باید به راهکار اصلی برندمان برای رفع نیاز مشتریان تاکید کنیم.
برندهای مختلف دارای راهکارهای متفاوتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هستند. این امر شامل استفاده از راه حل های متنوع برای رفع مشکلات مشتریان است. استفاده از جلوه بصری راهکار برندمان برای مشتریان در لوگو بهترین ایده به منظور ماندگاری هرچه بیشتر کسب و کارمان در ذهن مشتریان خواهد بود.
12. طراحی و امتحان نسخه های مختلف
مائورا کندی: موسسه پاند لهوکی
استفاده از گروه آزمایشی برای ارزیابی بازخوردهای احتمالی ایده مناسبی محسوب می شود. بر این اساس ما پیش از انتشار نسخه نهایی لوگوی برندمان باید نسبت به ارائه نمونه های اولیه به مخاطب های محدود اقدام کنیم. مزیت این فرآیند امکان دسترسی به نظرات متنوع کاربران است. اگر شما قصد ایجاد یک گروه آزمایشی را دارید، توصیه ما ترکیب مشتریان ثابت برند و مخاطب های معمولی است. هدف اصلی ما در هر صورت دستیابی به نظرات مختلف است. بنابراین باید گروه آزمایشی مان شامل افراد متنوع باشد. در غیر این صورت امکان دسترسی به اطلاعات کلیدی فراهم نخواهد شد.
برندهای بزرگ همیشه پیش از معرفی محصولات شان اقدام به ارزیابی نظرات برخی از مشتریان می کنند. این امر امکان رفع مشکلات محصول اولیه را فراهم می کند. ما در زمینه طراحی لوگو نیز باید چنین راهبردی را مدنظر داشته باشیم. به این ترتیب ریسک های موجود در زمینه طراحی لوگوی ناسازگار با سلیقه مخاطب هدف به کمترین میزان خواهد رسید.
13. تضمین آینده لوگو
وینسنت فاموان: موسسه مشاوره ویتن
توجه به توسعه حوزه کسب و کار در زمینه انتخاب نام و لوگو برای برند ضروری است. ما همیشه باید آینده حوزه کسب و کارمان را مدنظر داشته باشیم. در غیر این صورت نام و لوگوی برندمان پس از مدتی نیازمند اصلاح و حتی تغییر کامل خواهد شد. بهترین نمونه ها در این زمینه تغییر نام بخش Apple Computers به Apple Inc در سال 2007 است. همچنین انتخاب نام آیفون و آیپد برای سری جدید محصولات اپل نیز اقدامی هوشمندانه بود. برندی مانند دانکین دوناتز نیز پس از مدتی نام خود را به دانکین تغییر داد. ما باید همیشه آینده حوزه کسب و کار را مدنظر داشته باشیم. در غیر این صورت نیاز فوری به تغییر نام کسب و کار افزایش خواهد یافت.
14. انتقال پیام منحصر به فرد و ارزشمند
مگان لانگندرفر: موسسه ویکتالیک
نام و لوگوی هر برند باید ارزش های مشخصی را به مخاطب هدف منتقل کند. ایراد اصلی برخی از برندها عدم توجه به ارزش مرکزی کسب و کارشان است. نتیجه این امر عدم جذابیت کسب و کارشان برای مخاطب هدف خواهد بود. ما باید همیشه نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف توجه داشته باشیم. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی بر روی انتقال پیام های خاص تمرکز دارند. پیشنیاز چنین امری استفاده از نام و لوگویی منحصر به فرد است. اگر ما از کلیشه های رایج برای نامگذاری و طراحی لوگوی برند استفاده کنیم، دستیابی به موفقیت در حوزه بازاریابی و فروش بسیار دشوار خواهد شد.
مطلب مرتبط: 10 نكته آموزشی هنگام طراحی لوگو
15. توجه به مدیریت سئو
پاتریک وارد: موسسه روت استراپ
مدیریت سئو در دنیای کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در دنیای آنلاین فعالیت گسترده ای دارند. یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود وضعیت برندمان در حوزه مدیریت سئو استفاده از نام و لوگوی ساده است. به این ترتیب دسترسی به محتوای مرتبط با برندمان بسیار ساده خواهد شد. امروزه کابران حوصله چندانی برای جستوجوی نام های طولانی برندها ندارند. این نکته باید مدنظر تمام صاحبان کسب و کار در فرآیند انتخاب نام و لوگوی برند باشد.