اگر نگاهی به اطراف مان بیندازیم، گوشه وکنار شهرها پر از تبلیغات برندهای کوچک وبزرگ است. برخی از این نام ها مدت ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. این در حالی است که لوگو و نام برندهای دیگر تنها چند ساعت یا دقیقه در ذهن افراد باقی می ماند. در واقع نام گذاری و انتخاب لوگو مناسب برای یک شرکت آنقدرها هم ساده نیست.
هنگام نام گذاری یک برند باید به موارد متنوعی توجه کرد. یکی از المان های مهمی که به تازگی موسسه تحقیقاتی Data Hero مورد بررسی قرار داده است، اهمیت اختصار نام برند و تناسب آن در قالب یک آدرس ایمیل است.
همچنین باید توجه داشت که تلفظ چنین نامی در بازارهای هدف گوناگون چه معنایی از خود بروز می دهد. گاهی اوقات برخی اسامی در فرهنگ های مختلف معانی گوناگون و بعضا توهین آمیز دارند. تیم پژوهشی موسسه هاروارد بیزینس نام حداکثر 10 کلمه ای را برای برندها مناسب می داند. نگاهی به نام هایی نظیر گوگل، یاهو، استارباکس و از این قبیل به خوبی بیانگر اهمیت تلفظ راحت نام های تجاری است.
انتخاب یک نام جذاب تنها بخشی از مرحله بنای برندی خوش ساخت است. آنچه پیش از همه در نگاه مخاطب جلوه خواهد کرد، لوگوی برندتان است. در واقع لوگو نخستین محصول فروخته شده هر برندی به مشتریانش خواهد بود. موفقیت در انتخاب لوگوی همسو با نام و ماهیت برند گام بلندی در راستای سهم خواهی از بازار است.
در این مقاله به قلم ساموئل ادواردز و گراهام وینفری نحوه نام گذاری و طراحی لوگو مناسب مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه مراحل این فرآیند پیچیده به شیوه ای ساده بیان خواهد شد.
حوصله، راه گشای مشکلات آتی
بسیاری از صاحبان کسب وکارها طراحی لوگو و نام گذاری برندشان را به عنوان آخرین گام فرآیند برندسازی محسوب کرده و به تبع آن وقت چندانی بدان اختصاص نمی دهند. اگر تنها چند منبع نه چندان معتبر در حوزه برندسازی را نیز مطالعه کرده باشید، اهمیت نام گذاری و همچنین طراحی لوگو در جذب مشتری را درک خواهید کرد. در واقع این دو مرحله سازنده سیمای بیرونی شرکت تان هستند. خریدار خانه تنها مواردی را انتخاب می کند که ظاهری زیبا دارند؛ حکایت حوزه کسب وکار نیز به همین ترتیب است.
هنگام صحبت از نام گذاری برند باید به چارلی ماینر، موسس شرکت تولید لوازم خانگی WorkOf، اشاره ای هرچند کوتاه کرد. وی که جوایز متعددی برای نام گذاری هوشمندانه برندش کسب کرده، در مورد فرآیند انتخاب نام و لوگو این گونه اظهرنظر می کند: «هویت حرفه ای شما و کارمندان تان در یک متن و تصویری نسبتا ساده خلاصه می شود. هنگام مشاهده تبلیغات بازرگانی لوگو مهم ترین جلوه بصری است که چشم مخاطب را می رباید. همچنین صدای تبلیغات که نام برندتان را زمزمه می کند نیز از محتوای تیزرتان بسیار با اهمیت تر خواهد بود». برهمین اساس چارلی به اختصاص حداقل دو هفته برای بنای پایه های یک برند تاکید دارد.
سادگی و سودآوری
اغلب به اشتباه حوزه تبلیغات و بازاریابی را مبتنی بر فعالیت های پر سروصدا می دانند. با این حال پژوهش های بخش توسعه وتحقیقات برند کادیلاک استفاده از المان های ساده در طراحی لوگو را عاملی موثر در جذب بیشتر مخاطب عنوان کرده است. این ادعا مبتنی بر یافته های اخیر روانشناسان اجتماعی مبنی بر توانایی سیستم شناختی انسان در حذف خودکار محتوای پرتکرار محیط پیرامون است.
بر این اساس تبلیغات مرسوم مانند آنچه پپسی در دهه نخست سده 21 با حضور طیف گسترده ای از ستارگان هالیوود و قهرمانان ورزشی ارائه می کرد، به تدریج توجه کمتری را به خود جلب خواهد کرد. آنچه از این بحث به حوزه نام گذاری و طراحی لوگو مربوط است، تاکید بر سادگی است. نیازی به طراحی لوگویی پیچیده و دربرگیرنده رنگ ها و شکل های گوناگون نیست. کاربرد لوگو معرفی اجمالی حوزه فعالیت برندتان است و با چند المان ساده نیز این هدف دست یافتنی است.
در مورد انتخاب نام نیز اسامی ساده و تک بخشی هم ماندگاری بیشتری در ذهن دارند و هم قدرت مانور بیشتری در تبلیغات برای شما به ارمغان خواهد آورد.
هدف پشت پرده
اگر لوگو و نام برند را به صحنه تئاتر تشبیه کنیم، نمایشنامه تان باید دربرگیرنده کارکرد همه اجزا و هدف نهایی از راه اندازی چنین ضیافتی باشد. نه تنها در دو سطح موردنظر، بلکه در تمامی سطوح به گونه ای عمل کنید که مفهوم عمل تان به راحتی قابل درک باشد. به عنوان مثال لوگو برند BMW اشاره به شروع کسب وکار این غول آلمانی از حوزه هواپیمایی دارد. درک این مطلب با نگاهی ساده به لوگوی این شرکت چندان دشوار به نظر نمی رسد. برهمین اساس نامی مانند فِدِکس نیز به راحتی قابل درک و معنای از سوی مخاطب است. این نام در واقع خلاصه عبارت فدرال اکسپرس به معنای حمل ونقل سریع فدرال است.
توصیه می شود که مفاهیم اصلی برندتان را در قالبی فهم پذیر به مخاطب ارائه دهید. شاید گاهی اوقات اصلا نیازی به طراحی لوگوی خاصی نباشد. برای مثال برند سامسونگ یا سونی لوگوی چندان مشخصی ندارند و از نام برندشان به عنوان لوگو سود می برند. این نوع طراحی لوگو در واقع بیانگر صراحت و سادگی یک برند است.
توجه به المان های تاثیرگذار
در اینجا به بررسی دو المان مهم در طراحی لوگو و نام گذاری خواهیم پرداخت؛ مورد نخست سهولت یادآوری است. پیش از انتشار رسمی لوگو شرکت تان آن را در جامعه آماری محدود مورد بررسی قرار دهید. اگر بازخورهای جامعه آماری تان در مورد یادآوری راحت لوگوتان مثبت بود، انتشار وسیع اش اهداف پیش بینی شده را برآورده خواهد کرد. در مورد نام برند نیز باید توجه داشت که تلفظ ساده ای داشته و در صورت امکان اشاره ای به یک پدیده یا مفهوم ملموس و نام آشنا داشته باشد.
المان حیاتی دوم ترکیب طرح های اولیه با خلاقیت است. در واقع لازم نیست نام برندتان حتما در پایین لوگو و به صورت خمیده درج شود. می توانید از چند فونت متفاوت و صورت های متنوع نوشتاری استفاده کنید. این نکته در تضاد با سادگی که پیشتر بدان اشاره شد، نیست. در واقع مرز باریکی میان سادگی و خلاقیت وجود دارد.
شما می توانید لوگویی ساده اما خلاقانه را به بازار معرفی کنید. بر این اساس به جنبه هایی که کمتر بدان پرداخته می شود، توجه کنید. یک نمونه مناسب در این مورد لوگو تیم فوتبال بارسلوناست. این لوگو در برگیرنده مفاهیم سیاسی و جدایی طلبانه مشخصی است. اهمیت کار این باشگاه هنگامی بیشتر مشخص می شود که بدانیم اغلب تیم های ورزشی لوگوهای غیرسیاسی و تا حدی غیر اجتماعی برای خود انتخاب می کنند.
گام پایانی: هماهنگی
آخرین مرحله پیش از انتشار رسمی لوگو و نام برندتان اطمینان از هماهنگی شان با یکدیگر است. در اینجا اولویت با نام برند است. این امر بدان معناست که لوگو طراحی شده باید با نام برند هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال اگر در صنعت هواپیمایی فعالیت دارید، نام برندتان باید به گونه ای با این صنعت در ارتباط باشد. همچنین لوگوی طراحی شده نیز همسو با تداعی معنای پرواز در ذهن مخاطب طراحی شود. این کار به شما در راستای طراحی کمپین های تبلیغاتی با کمترین هزینه کمک خواهد کرد.