گوگل بدون هیچ تردیدی مهمترین کانال بازاریابی در دنیا محسوب می شود. کاربران پرشمار این پلتفرم و تنوع خدماتی که ارائه می دهد جایی برای بحث باقی نگذاشته است. به همین خاطر بازاریاب ها معمولا تمام استراتژی های کلان بازاریابی شان را بر مدار گوگل طراحی می کنند. این امری است که به آنها فرصت خوبی برای تعامل با مخاطب هدف داده و شرایط شان در عرصه رقابت را نیز بهبود می بخشد. البته این استراتژی اصلا ساده یا حتی ارزان نیست. درست به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها حتی قبل از اینکه کار به حساب و کتاب بکشد، دور فعالیت در این عرصه را خط می کشند. این امری است که می تواند بسیاری از کسب و کارهای کوچک را از عرصه رقابت دور کند.
بی شک توانایی مالی برندها نقش مهمی در تعیین سرنوشت شان دارد. با این حال قرار نیست برندهایی که توانایی مالی بالایی ندارند، دست روی دست گذاشته یا از عرصه رقابت به طور کامل بیرون بروند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای یافتن راهکارهایی ارزان قیمت و صدالبته اثرگذار برای تولید محتواست. این مسئله ای است که می تواند وضعیت برندها را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای تعامل بهتر با مخاطب هم که شده باید به فکر بازاریابی ارزان در گوگل باشید. وگرنه با انبوهی از هزینه ها و احتمال شکست در هر لحظه رو به رو خواهید شد.
احتمالا برای شما که تجربه ای در دنیای بازاریابی دارید، صحبت از بازاریابی ارزان در گوگل کمی تردیدآمیز باشد. خب در گوگل هم به دنبال صرف هزینه های کلان برای کسب موقعیت تبلیغاتی و تولید محتوای بهتر هستند. پس چطور می شود با هزینه ای اندک کار را به سرانجام رساند؟ این مسئله ای است که خیلی از بازاریاب ها جواب روشنی برای آن ندارند. به همین خاطر دائما در تلاش برای تعامل با مخاطب شکست های بزرگی را متحمل می شوند.
ما در این مقاله قصد داریم برای سوال بالا جوابی دندانگیر پیدا کنیم. بی شک قبل از ما کلی از کارشناس ها توصیه های بی سر و تهی درباره تولید محتوا و همچنین بازاریابی در گوگل داشته اند. به همین خاطر ما در این مقاله قصد نداریم دوباره سراغ همان کلیشه ها برویم. در عوض کارمان را به شیوه ای متفاوت دنبال خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید کمی هم که شده وضعیت تان در زمینه تعامل با مخاطب هدف تغییر کند، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید خب شما قرار است در یک کلمه معمای بازاریابی ارزان در گوگل را حل کنید. پس با ما همراه باشید تا سراغ معمای پیچیده مان برویم.
خب قبل از اینکه سراغ استراتژی های اصلی برویم، باید کمی درباره پیش نیازها صحبت کنیم. شما نمی توانید همینطور بی مقدمه وارد گود شده و انتظار واکنش های مثبت داشته باشید. نکته کلیدی در این میان آمادگی قبل از توفان است!
هر ورزشکاری که وارد المپیک می شود از قبل ماه ها و حتی سال ها تمرین کرده است. به علاوه، قبل از شروع مسابقه نیز تمرین های زیادی داشته و مدتی را صرف گرم کردن می کند. شما نیز در اینجا مثل قهرمان المپیکی هستید که باید خودش را برای یک نبرد مهم آماده نماید. این امری است که می تواند دردسرهای زیادی نیز برای شما به همراه داشته باشد. با این حال تسلیم شدن جزو گزینه های شما نیست.
ما در این بخش پیش نیازهای ورود به دنیای بازاریابی ارزان در گوگل را بررسی خواهیم کرد. این امر به شما کمک می کند تا با دست پر وارد میدان اصلی مسابقه شوید.
مطلب مرتبط: کسب و کارهای کوچک و هزارتوی بازاریابی ارزان
ایجاد اکانت گوگل بیزینس
اولین کاری که شما باید انجام دهید، ورود به اکوسیستم گوگل است. همانطور که کاربران اپل در یک محیط کاملا آشنا و به هم پیوسته از سوی این برند فعالیت دارند، بازاریاب ها نیز برای استفاده از بهینه از خدمات گوگل باید در سامانه بیزینس عضو شوند. این امر نه از سر لجبازی، بلکه احراز هویت برندهاست. خب گوگل دوست ندارد مخاطبش با یک برند بی پشتوانه یا حتی کلاهبردار تعامل داشته باشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز اولین اقدام حیاتی از سوی بازاریاب ها را مربوط به همین نکته می دانیم. شما بدون استفاده از خدمات مربوط به گوگل بیزینس، کارتان با چالش های زیادی رو به رو می شود. اول از همه دسترسی تان به خیلی از سرویس های بازاریابی و تبلیغاتی این برند قطع خواهد شد. به همین خاطر اصلا بعید نیست در همان ابتدای امر با بی توجهی مخاطب رو به رو شده و خرج تان در حوزه مارکتینگ چند برابر شود.
شما برای ثبت نام در سرویس بیزینس باید اطلاعات کامل مربوط به کسب و کارتان را در اختیار گوگل قرار دهید. البته در این میان خبری از نقض حریم خصوص مشتریان یا حتی کسب اطلاعات عجیب از سوی شما نیست. در عوض گوگل می خواهد مطمئن شود شما یک کسب و کار مطمئن هستید که قصد دور زدن کسی را ندارید. اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، چند روز کاری طول می کشد تا گوگل هویت تان را تایید کند. از اینجا به بعد دیگر تعامل تان با مخاطب در گوگل رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. این مسئله ای است که می تواند شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد.
یادتان باشد، شما قرار نیست در این مرحله بازگشت سرمایه یا حتی بازخوردهای مثبت زیادی از سوی مخاطب دریافت کنید. این فقط مقدمه ای برای استفاده بهتر از خدمات دیگر گوگل است. پس انتظارات تان از آن را خیلی بالا نبرید.
شروع به کار با گوگل آنالیتیکس
اگر قرار باشد یک هسته اصلی برای فعالیت های بازاریابی در گوگل را مد نظر قرار دهیم، بی هیچ تردید آن گوگل آنالیتیکس خواهد بود. این سرویس برای بسیاری از بازاریاب ها اهمیت محوری دارد؛ چراکه اطلاعات زیادی را در اختیار آنها قرار داده و کمک می کند تعامل بهتری با مخاطب داشته باشند.
یکی از نکاتی که برای بسیاری از بازاریاب ها مهم است، تولید محتوا مطابق با ترندها و الگوی رفتاری مخاطب هدف است. این امر صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها داشته و کارتان را نیز ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. بنابراین استفاده از گوگل آنالیتیکس کمی فراتر از مقدمه چینی برای ورود به دنیای بازاریابی ارزان راست. این مسئله ای است که می تواند سرنوشت شما را تحت تاثیر قرار داده و کمک کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید.
یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تعامل بهتر با مخاطب شان نیاز به کاهش هزینه ها دارند، وگرنه در یک چشم به هم زدن کارشان متوقف شده یا حتی از بازار محو می شوند. گوگل آنالیتیکس در عین حال که یک سرویش کاملا رایگان نیست، به شما کمک می کند تا اطلاعات مورد نیازتان را ارزان تر از هر زمان دیگری به دست بیاورید. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان را بهبود بخشید. قول میدهم این امر نه تنها هزینه های تان را کاهش می دهد، بلکه مهارت تان در زمینه مارکتینگ را نیز حسابی تقویت خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای گوگل ادز: راهنمایی برای بازاریابی بهتر
پیش به سوی بازاریابی ارزان
خب حالا که برخی از پیش نیازهای مربوط به بازاریابی ارزان در گوگل را زیر ذره بین بردیم، نوبتی هم باشد، باید سراغ برخی از نکات اصلی برویم. خب شما الان نکات کلیدی برای شروع بازاریابی ارزان را دم دست ندارید. با مواردی هم که تا اینجا بررسی کردیم، کارتان به این سادگی پیش نخواهد رفت. به همین خاطر ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات را به اتفاق شما بررسی کنیم.
طراحی یک سایت حرفه ای
خب شروع کار باید با طراحی سایت باشد. البته قرار نیست هر اثر فاجعه باری را تحت عنوان سایت در اختیار گوگل قرار دهیم. شکی نیست که گوگل احترام زیادی برای تجربه کاربران قائل است. بنابراین اگر شما یک سایت به درد نخور پیش روی مخاطب قرار دهید، کارتان با چالش های زیادی رو به رو می شود. درست به همین خاطر باید قبل از اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، اوضاع را متحول کنید.
شروع کار با طراحی سایت باید همیشه همراه با نظارت یک کارشناس یا طراح سایت معتبر باشد. اینطوری دیگر جلوی اضافه کاری یا طراحی دوباره سایت گرفته می شود. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها نسبت به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. انگار که سایت یک المان اضافه برای مارکتینگ محسوب می شود. اگر شما هم چنین نظری نسبت به سایت دارید، کاملا در اشتباه هستید.
ما در روزنامه فرصت امروز سایت را هویت یا شناسنامه یک برند می دانیم. بنابراین شما باید سنگ تمام بگذارید. مواردی مثل سرعت بارگذاری صفحات به تنهایی کافی نیست. در عوض باید محتوای دست اول و باکیفیت نیز در آن قرار دهید. اینطوری سایت تان برای مخاطب بدل به گزینه ای جذاب شده و دائما آن را چک خواهد کرد. این مسئله ای است که می تواند وضعیت تان در دنیای بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
در دنیایی که خیلی از برندها، حتی کسب و کارهای بزرگ، سایت درست و حسابی ندارند، فعالیت شما در زمینه طراحی سایت و آپدیت منظمش حساب تان را از بقیه سوا خواهد کرد. اینطوری می توانید بدون هیچ مشکل خاصی کارتان را پیش برده و نشان دهید چقدر با دیگران فرق دارید.
متاسفانه خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند سایت شان جایی برای اطلاع رسانی محض است. به همین خاطر آپدیت های بسیار دیر به دیری از آن منتشر می کنند. درست به همین خاطر اگر دوست دارید کارتان در دنیای کسب و کار کمی متفاوت تر دنبال شود، بد نیست کمی هم که شده به سایت تان بیشتر توجه کنید. سایت شما در واقع محلی برای اطلاع رسانی و صدالبته ارائه نکات تخصصی به مخاطب است. همچنین بد نیست فکر بازنشر محتوای قدیمی یا مربوط به اکانت تان در شبکه های اجتماعی را نیز از سر بیرون کنید. خب مخاطب به سایت شما سر می زند تا محتوای تازه پیدا کند. پس اصلا خودتان را درگیر نکات دیگر نکنید. این امر می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای پیچیده سازد.
بهینه سازی موتور جست وجو
موتور جست وجوی گوگل همینطور الکی و بدون برنامه محتوایی را پیش روی مخاطب قرار نمی دهد. از بحث شخصی سازی محتوا که بگذریم، بسیاری از ملاک های دیگر برای رتبه بندی سایت ها در میان است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه نیم نگاهی به آپدیت های الگوریتم گوگل داریم.
مطلب مرتبط: مارکتینگ همراه با ابزارهای گوگل
سر و کار شما در این بخش به طور مشخص با حوزه سئو خواهد بود. این یعنی باید حوصله کافی برای جست وجوی کلیدواژه های مختلف و استفاده از آنها در عمل را داشته باشید. این امر شاید ساده به نظر برسد، اما توانایی تان برای تعامل با مخاطب را نشانه می گیرد. خب کلیدواژه ها روز به روز در حال تغییر هستند. پس اگر دوست دارید بازاریابی بی دردسر و صدالبته کم هزینه ای را تجربه کنید، باید همیشه نسبت به ترندهای تازه در این حوزه واکنش نشان دهید. این مسئله ای است که می تواند سرنوشت شما را تغییر داده و فعالیت تان را نیز متمایز سازد.
یادتان نرود، سئو سایت فقط مربوط به محتوایی که در سایت تان منتشر می کنید، نیست. گاهی اوقات وضعیت اکانت های شما در شبکه های اجتماعی نیز مهم خواهد بود. خب گوگل دوست دارد برندهای پرطرفدار را در رتبه های بهتری قرار دهد. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست یکهو با مشکلات اساسی رو به رو شوید. این در حالی است که شاید خیلی از بازاریاب ها سئوی سایت و شبکه های اجتماعی را کاملا سوای از هم در نظر بگیرند.
ما برای اینکه هزینه های شما در حوزه بازاریابی خیلی زیاد نشود، توصیه می کنیم به طور مشخص لینک های میان سایت و اکانت تان در شبکه های اجتماعی را تقویت کنید. این امر نوعی لینک سازی محسوب شده و سئوی سایت تان را بهتر می کند. بی شک این امر ساده نیست، اما شما نباید دست از تلاش برداشته یا کارتان را دست کم بگیرید.
خوشبختانه امروزه موسسات بسیار زیادی در زمینه ارزیابی وضعیت سایت یا وضعیت بک لینک ها وجود دارد. اگر نسبت به کارتان شک دارید، همیشه می توانید از خدمات این موسسات بهره مند شوید. به علاوه، امروزه با توسعه هوش مصنوعی امکانات مربوط به سئو سایت نیز تحول چشمگیری پیدا کرده است. این یعنی شما می توانید بخشی از فرآیند پیدا کردن کلیدواژه ها را تغییرات مربوط به الگوی رفتار مشتریان را برعهده این فناوری های تازه بگذارید. اینطوری کارتان خیلی ساده و بهتر پیش خواهد رفت. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت را به سود خودتان تغییر دهید.
بی شک بهینه سازی موتور جست وجو هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. درست به همین خاطر ما تاکید خاصی روی این استراتژی داریم. هر چقدر شما سرمایه گذاری و وقت بیشتری برای این حوزه داشته باشید، در نهایت بازاریابی ارزان تری را تجربه خواهید کرد. پس اصلا بد نیست بارها و بارها نسبت به اقدامات تان در این حوزه بازنگری انجام دهید. این امر می تواند وضعیت تان را بهبود بخشیده و کارتان را نیز ساده تر نماید.
گوگل ادز و مزایای آن
گوگل ادز یک سرویس رایگان نیست، اما استفاده درست از آن می تواند هزینه های بازاریابی و تبلیغات را به طور محسوسی کاهش دهد. این دقیقا همان نکته ای است که به شما کمک خواهد کرد فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب را متفاوت ساخته و کارتان را نیز به طور بهتری دنبال کنید. فراموش نکنید، ما در روزنامه فرصت امروز قصد نداریم شما بودجه زیادی برای بازاریابی اختصاص دهید. پس دور گزینه های گران گوگل ادز را خط بکشید.
شاید مهمترین الگویی که برای بازاریاب ها در قالب گوگل ادز اهمیت دارد، سیستم مزایده آن است. خب تبلیغات مختلف برای اینکه در گوگل درج شود، باید از دل یک مزایده اساسی بیرون آیند. ماجرا از این قرار است که قیمت پیشنهادی شما در کنار کیفیت محتوا نتیجه نهایی را مشخص می کند. بنابراین شما لازم نیست همیشه پیشنهادات گرانی برای گوگل در آستین داشته باشید. گاهی اوقات یک محتوای خوب گام بلندتری به سوی موفقیت محسوب می شود. به همین خاطر شما مجبور هستید دستی به سر و گوش محتوای بازاریابی تان بکشید.
بی شک این انگاره که هزینه بیشتر به معنای موفقیت در گوگل خواهد بود، ریشه عمیقی در ذهنیت بازاریاب ها دارد. با این حال شما قرار نیست تمام اقدامات تان را براساس این پیشفرض اشتباه جلو ببرید. خب اگر قرار بود فقط برندهای بزرگ در گوگل موفقیت به دست بیاورند، احتمالا الان خبری از کسب و کارهای کوچک در دنیا نبود. به علاوه، برخی از همین برندهای بزرگ در طول دهه های متمادی به آهستگی رشد کرده اند. پس مسیر پیشرفت هیچ وقت بسته نیست.
مطلب مرتبط: مزایای گوگل بیزینس (Google Business) برای کسب و کارها
نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه کنید، بهینه سازی کیفیت محتوای تبلیغاتی تان است. این امر نظر الگوریتم گوگل را جذب کرده و کمک می کند فرآیند تولید محتوای ساده تری داشته باشید. خب بد نیست قبل از اینکه محتوای تبلیغاتی تان را تحویل گوگل دهید، کمی با اعضای تیم بازاریابی یا فروش درباره کیفیت آن بحث کنید. قبول دارم این کار کمی اعصاب خُردکن به نظر می رسد، اما کمک می کند تا شما دستاوردهای بهتری در دنیای بازاریابی داشته باشید. پس باید سختی های این مسیر را به جان خریده و خودتان را از بقیه بازاریاب ها سوا کنید.
گوگل ادز یکی از گسترده ترین سرویس های تبلیغاتی دنیا از نظر سطح دسترسی به مخاطب محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید هدف گذاری منسجمی برای فعالیت در این سرویس داشته باشید. این امر کمک می کند تا شما به سادگی هرچه تمام تر کارتان را پیش برده و دسترسی گسترده ای به مخاطب هدف داشته باشید. البته قرار نیست تمام مخاطب های فعال در دنیای کسب و کار مخاطب هدف شما محسوب شوند. در عوض سعی کنید روی مخاطب اصلی تان سرمایه گذاری کنید. این امر بازگشت سرمایه بهتری برای شما به همراه داشته و کمک می کند از بریز و بپاش های بی مورد پرهیز کنید.
ایمیل مارکتینگ با گوگل
سرویس جیمیل یکی از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین خدمات گوگل محسوب می شود. روزنامه میلیون ها نفر از خدمات این سرویس به سود خودشان استفاده می کنند. درست به همین خاطر اگر شما نتوانید از مزایای این سرویس به سود خودتان استفاده کنید، احتمالا هزینه های بسیار بیشتری روی دست تان خواهد ماند.
یادتان باشد، قرار نیست یک اکانت معمولی جیمیل ساخته و با آن برای مخاطب ایمیل ارسال کنید؛ چراکه پسوند جیمیل در آدرس ایمیل تان اثرگذاری منفی به همراه خواهد داشت. بنابراین بد نیست به فکر استفاده از دامنه اختصاصی در این رابطه باشید. این نکته می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده و نشان دهد تا چه میزان کارتان بهبود پیدا می کند.
در دنیایی که کمپین های ایمیل مارکتینگ همه پرزرق و برق و طولانی هستند، اگر شما محتوای کوتاه و مینیمال پیش روی مخاطب تان قرار دهید، کارتان خیلی بهتر پیش می رود. دست کم اینطوری سطح توجه بالاتری از سوی کاربران نصیب تان خواهد شد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از توجه بی حد و حصر مخاطب دیگر چه چیزی لازم دارد؟
ایمیل ابزار ارتباطی بسیار مهمی محسوب می شود. با این حال شما نباید طوری ایمیل برای مخاطب تان ارسال کنید که در عمل مزاحم او شوید. این نکته می تواند در بلندمدت کارتان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. درست به همین خاطر اگر کمی هم که شده به فکر بهبود شرایط تان هستید، بد نیست فرکانس ایمیل ها را به طور منطقی طراحی کنید. این امر می تواند از شما یک برند منطقی و معقول در نظر مخاطب بسازد. پس دفعه بعد که دنبال راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ بر بستر گوگل بودید، این نکته مهم را مد نظر داشته باشید. اینطوری نتیجه نهایی کارتان کم هزینه و صدالبته موثر خواهد بود.
سخن پایانی
بازاریابی در گوگل جذابیت های خاص خودش را دارد. با این حال اگر جیب تان خالی باشد، مشکلات یکی پس از دیگری ظاهر خواهد شد. این دقیقا همان زمانی است که باید خودتان را جمع و جور کنید. یک راه کنار گذاشتن عرصه بازاریابی در گوگل است. خب این راهبرد طرفدارهای زیادی دارد، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اهل فرار نیستیم. در عوض شما می توانید به دنبال راهبردهای هوشمندانه تر بروید. مثلا بازاریابی ارزان در گوگل را در نظر بگیرید؛ شاید این مسئله در ابتدا یک رویای خام باشد، اما حالا که به انتهای مقاله رسیدیم، دیگر خبری از این مسئله نخواهد بود؛ چراکه ما به اتفاق شما برخی از راهکارهای عملی و مناسب برای بازاریابی ارزان در گوگل را زیر ذره بین بردیم.
حالا شما در موقعیتی هستید که می توانید استراتژی بازاریابی تان در گوگل را به طور کامل تغییر دهید. این امر با محوریت صرفه جویی به شما برای موفقیت های بیشتر کمک خواهد کرد. خب اگر بخواهیم با هم روراست باشیم، دوران طلایی بودجه های کلان بازاریابی دیگر به پایان رسیده است. بنابراین باید خودمان را با شرایط تازه سازگار کنیم.
مطلب مرتبط: درس هایی از گوگل برای توسعه کسب و کار
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی ارزان قیمت در گوگل کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در این حوزه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما و برندتان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: