زمانی نه چندان دور گوگل فقط یک موتور جست و جو بود که سقف آرزویش رقابت با یاهو بود. این سقف بلند برای کسانی که دوران اوج یاهو را به یاد ندارند، خیلی بی معنا به نظر می رسد اما گوگل کارش را زمانی شروع کرد که یاهو کل بازار جهان را در دست داشت. از آن زمان تا حالا گوگل خدماتش را طوری توسعه داده که دیگر جایی برای حتی یک رقیب هم باقی نمانده است. در این بین گوگل حسابی هوای بازاریاب ها را داشته است؛ چراکه علاوه بر کلی ابزار گوناگون، بدون حتی یک دقیقه توقف آماده پشتیبانی فنی از آنهاست.
همانطور که انسان های اولیه به مرور با استفاده از ابزارهای گوناگون زندگی شان را بهتر کردند، بازاریاب ها هم هرچه ابزارهای به روزتری دم دست شان باشد کارشان حرفه ای تر خواهد شد. وقتی صحبت از ابزارهای بازاریابی می شود، همیشه باید سراغ بهترین ها رفت. خب مگر ابزارهایی بهتر از آنهایی که اسم گوگل را یدک می کشند هم وجود دارد؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آینده دنیای بازاریابی به گوگل گره خورده است. بنابراین شما چاره ای به غیر از آشنایی با ابزارهای این غول دنیای آنلاین برای مارکتینگ بی عیب و نقص ندارید. البته لازم نیست مثل انسان های اولیه قدم به قدم دنبال ابزارهای کاربردی گوگل راه بیفتید؛ چراکه ما در این مقاله کارتان را بی نهایت ساده کرده ایم. پس منتظر چه هستید؟ یک چای تازه دم برای خودتان آماده کنید تا راهی مسیر جذاب آشنایی با ابزارهای بازاریابی گوگل شویم.
مطلب مرتبط: بازاریابی با ابزار کلیدواژه گوگل همراه با تکنیک های طلایی
گوگل مای بیزینس (Google My Business): کسب و کار من در گوگل!
آیا کسی در دنیا هست که تبلیغات در گوگل را دوست نداشته باشد؟ بی شک اگر چنین آدمی پیدا شود، یکی از سوژه های مناسب برای مطالعات روانشناختی خواهد بود. هرچه باشد اینجا پای بزرگترین برند آنلاین دنیا و موتور جست و جوی نوستالژیکش وسط است. اجازه دهید ماجرا را کمی جذاب تر کنیم؛ اگر پای تبلیغات کاملا رایگان در گوگل وسط باشد، باز هم جایی برای اما و اگر باقی می ماند؟
احتمالا پیش خودتان فکر می کنید ما حسابی شوخی مان گرفته است. هرچه باشد تبلیغات در گوگل آن هم به طور کاملا رایگان بیشتر شبیه رویایی شیرین است تا واقعیت. البته از گوگل هیچ چیز بعید نیست. به همین خاطر ثبت نام در ابزار گوگل مای بیزینس شما را به این آرزوی غیرممکن خواهد رساند. ماجرا از این قرار است که گوگل برای معرفی هرچه بهتر کسب و کارها به کاربرانش اقدام به ثبت اطلاعات جامع برندها در سامانه ای ویژه کرده است. به این ترتیب میلیون ها برند در سراسر دنیا اطلاعات شان را در گوگل مای بیزینس ثبت کرده اند و کاربران هنگام جست و جو برای محصولات مختلف بدون دردسر برند دلخواه شان را پیدا خواهند کرد.
یادتان باشد گوگل برای این سرویس هیچ پولی از کارآفرینان دریافت نمی کند. پس اگر آدمی به پست تان خورد که اصرار داشت با هزینه ای هرچند اندک شما را به گوگل وصل می کند، بی برو برگشت بلاکش کنید؛ چراکه ته چنین سناریوهایی چیزی جز کلاهبرداری نیست؛ به همین سادگی.
وقتی شما مشخصات برندتان را در سرویس مای بیزینس ثبت می کنید، روی نقشه (Google Maps) یا موتور جست و جو اطلاعات تان نمایش داده خواهد شد. اینطوری بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، در کانون توجه مشتریان قرار خواهید گرفت.
گوگل وب مستر (Google Webmaster): چکاپ سایت در یک ثانیه
همانطور که یک خلبان دوست دارد قبل از پرواز از سلامت تک تک قطعات هواپیما مطمئن شود، بازاریاب ها هم همیشه روی سایت برندشان حساس هستند. انگار که حتی یک دقیقه عملکرد نامناسب سایت هم تمام رشته های دنیای مارکتینگ را پنبه می کند. اگر شما هم حسابی روی سایت تان وسواس دارید، گوگل همین نزدیکی هاست تا خیال تان را راحت کند. کافی است سری به ابزار وب مستر بزنید تا همه چیز در کسری از ثانیه حل شود.
وب مستر در ساده ترین شکل ممکن به کارآفرینان برای چکاپ سایت شان کمک می کند. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که چکاپ فقط مخصوص آدم هاست؟ هرچه باشد سایت های تجاری با دامنه بالای تاثیرگذاری شان باید همیشه سالم و سرحال باشند. وگرنه خبری از قهرمانی در لیگ رقابتی بازاریابی نخواهد بود!
از آنجایی که گوگل اصلا دوست ندارد کارآفرینان را درگیر اصطلاحات یا اطلاعات پیچیده دنیای مارکتینگ کند، آنالیز سایت ها را به زبانی کاملا خودمانی منتشر خواهد کرد. اینطوری شما می توانید بدون حتی یک ایراد کوچک ته توی اوضاع سایت تان را دربیاورید.
مطلب مرتبط: مزایای گوگل بیزینس (Google Business) برای کسب و کارها
گوگل سوییت (Google Suite): جایگزینی آنلاین برای وُرد
آیا مدیریت آنلاین پروژه های بازاریابی و هماهنگی در لحظه با اعضای تیم شما را در شرایط سختی قرار داده است؟ بی شک جواب خیلی از بازاریاب ها به این سوال مثبت خواهد بود. در این صورت باید همین امروز با گوگل سوییت آشنا شوید؛ چراکه این مجموعه حرفه ای از ابزارهای مدیریت اسناد به شما برای ساماندهی پروژه ها بدون دردسر اضافه کمکی می کند. اگر تجربه کار با ابزار دوست داشتنی مایکروسافت وُرد را داشته باشید، این ابزار گوگل خیلی برای تان ناآشنا نخواهد بود.
گوگل سوئیت در واقع نسخه پیشرفته و از همه مهمتر آنلاین آفیس محسوب می شود. در این مجموعه شما به طور کلی چهار ابزار مختلف خواهید داشت. این ابزارها به شرح ذیل هستند:
• گوگل داکس (Google Docs): مخصوص مدیریت فایل های متنی
• گوگل شیتس (Google Sheets): ویژه مدیریت فایل های اکسل
• گوگل اسلایدز (Google Slides): برای طراحی و مدیریت انواع پاورپوینت
• گوگل فورمز (Google Forms): ابزاری ویژه برای طراحی انواع نظرات از سوی دیگران
اگر شما به کار با ابزارهای گوگل علاقه دارید، بی شک این مورد حسابی سرحال تان می آورد. راستش را بخواهید کار با مجموعه آفیس در قالب آنلاین خیلی راحت نیست. به همین خاطر کارآفرینان بسیار زیادی در چهارگوشه دنیا قید آن را زده اند. در عوض طراحی گوگل سوییت به قدری ساده است که حتی بچه های شش ساله هم از پس کار با آن برمی آیند. حالا اگر این وسط بعضی از نکات این ابزارها برای تان سخت بود، همیشه بخش آموزش و راهنمایی گوگل کنار دست تان خواهد بود.
گوگل ادوردز (Google AdWords): تبلیغات با کلیدواژه های دقیق
این روزها بازاریابی و تبلیغات بدون پیدا کردن کلیدواژه های دقیق یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. هر جا هم که بازاریاب ها در سختی باشند، گوگل بدون معطلی یک ابزار درجه یک برای آنها رو می کند. گوگل ادوردز در واقع حاصل همین نگرش گوگل به دنیای بازاریابی است.
اگر شما دنبال کلیدواژه های مناسب برای کمپین بازاریابی تان هستید، گوگل ادوردز بهترین توصیه ممکن خواهد بود. این سرویس در یک کلام همه نیازهای تان را رفع می کند. کافی است حوزه کاری تان را مشخص کرده و بعد با خیال راحت کلیدواژه های ترندشده را مشاهده کنید. هر کدام از آنها هم که به کارتان آمد برای تولید محتوا استفاده کنید. قبول دارم این ابزار برای بازاریابی معجزه نمی کند، اما دست کم اطلاعات پایه ای مورد نیاز را تحویل تان می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان با ابزار گوگل ادز را شروع کنید تا دیگر حتی یک کلیدواژه مهم هم از زیر دست تان در نرود.
یادتان باشد این روزها کاربران فقط در قالب کلیدواژه از گوگل استفاده می کنند. با این حساب اگر کمپین تان کلیدواژه های درستی نداشته باشد، حتی به دست کاربران هم نخواهد رسید. پس به جای اینکه الکی دنبال ریزهکاری های محتوای بازاریابی باشید، از همان اول با انتخاب کلیدواژه های درست کارتان را اصولی پیش ببرید. نکته جالب اینکه گوگل مثل یک مربی دلسوز به بازاریاب هایی که از کلیدواژه های دقیق استفاده کنند، جایزه هم می دهد. البته نوع جایزه گوگل با آنچه از دوران مدرسه در سر دارید، زمین تا آسمان فرق دارد. جایزه این بخش نمایش سایت تان در صفحه نخست نتایج گوگل خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
گوگل ادز به بازاریاب ها کمک می کند تا خیلی زود و بدون معطلی با استفاده از داده های گوگل به کلیدواژه های محبوب بین کاربران دسترسی پیدا کنند. به طور کلی، اگر شما به تبلیغات کلیکی (PPC) علاقه دارید، گوگل ادوردز بهترین دوستتان در این مسیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: راهنمای گوگل ادوردز / قیمت گذاری کلمات کلیدی
گوگل ترندز (Google Trends): میانبری به سوی ترندهای داغ
گاهی اوقات بازاریاب ها کاملا از یک ترند مهم جا می مانند. اینطور وقت ها آدم حس دونده سرعتی را دارد که تازه پنج ثانیه بعد از شروع مسابقه شروع به دویدن می کند. بی شک چنین ورزشکاری هیچ شانسی برای قهرمانی ندارد؛ درست مانند بازاریاب های جا مانده از ترندها!
ابزار گوگل ترندز برای آن دسته از بازاریاب هایی طراحی شده که حوصله زیر و رو کردن بازار برای پیدا کردن ترندهای تازه را ندارند. قبول دارم هر بازاریابی باید خودش دست به کار شده و ترندهای تازه را پیدا کند، اما این کار گاهی اوقات خیلی کسل کننده به نظر می رسد. به همین خاطر گوگل ترندز با استفاده از هوش مصنوعی مثل دستیاری وفادار این فرآیند طولانی را انجام می دهد. کافی است حوزه کاری یا زمینه های مورد علاقه تان را مشخص کرده و بقیه کار را به گوگل بسپارید.
شاید فکر کنید گوگل فقط بعضی از ترندهای داغ را بدون توجه به جزییات جلوی شما قرار می دهد، اما راستش را بخواهید گوگل اصلا از این عادت ها ندارد. در عوض شما یک نمودار کاربردی درباره وضعیت ترند مورد نظرتان در طول ماه های اخیر دریافت خواهید کرد. به علاوه، اوضاع استفاده کنونی از ترند دلخواه تان هم به وضوح مشخص خواهد بود. خب مگر یک بازاریاب حرفه ای به غیر از این اطلاعات دیگر به چه چیزی نیاز خواهد داشت؟
گوگل درایو (Google Drive): به اشتراک گذاری فایل ها با اعضای تیم
خیلی وقت ها بازاریاب ها باید 24 ساعته با هم همکاری داشته باشند. پروژه های بزرگ معمولا از عهده یک نفر خارج است و اعضای تیم به همکاری نزدیک نیاز خواهند داشت. در چنین شرایطی استفاده از یک ابزار همه فن حریف برای به اشتراک گذاری سریع فایل ها میان اعضای تیم ضروری به نظر می رسد. کارآفرینانی که هنوز در یکی دو دهه قبل سیر می کنند، احتمالا استفاده از انواع فلش یا سی دی را توصیه خواهند کرد، اما گوگل یک راهکار کاملا کاربردی دارد. کافی است سری به گوگل درایو بزنید تا در سریع ترین زمان ممکن فایل های تان را آپلود کرده و بعد هم تنها با چند کلیک به کاربران مورد نظرتان اجازه دسترسی به فایل های مورد نظر را بدهید. اینطوری دیگر هیچ خبری از مشکلات جا به جایی اطلاعات یا فایل ها بین شما و اعضای تیم بازاریابی تان باقی نمی ماند.
بی شک همه کسب و کارها می توانند از گوگل درایو نهایت استفاده را ببرند اما بازاریاب ها به خاطر ارتباط نزدیکی که با هم دارند، معمولا بیشتر روی آن حساب باز می کنند. از آنجایی که گوگل درایو به طور خودکار با گوگل سوییت همگام سازی شده، شما حتی امکان مشاهده آنلاین فایل های تان را نیز خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب برای کار بر روی پروژه هایش انتظار ابزار بهتری هم می تواند داشته باشد؟
گوگل نیوز (Google News): وقتی اخبار دم دست تان است!
اطلاع از تازه ترین اخبار همیشه کار ساده ای نیست. کارآفرینان کهنه کاری که به مطالعه انواع روزنامه یا مجله عادت دارند، معمولا اخبار را از دل این منابع پیدا می کنند. شاید شما هم ورق زدن روزنامه را به هر کار دیگری ترجیح دهید، اما یادتان نرود در دنیای امروز زمان عنصر بی نهایت ارزشمندی است که نباید همین طوری الکی هدر داد. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان به جای مجله یا سایت های خبری از منابع دیگری برای دسترسی به اطلاعات موردنیازشان استفاده می کنند. هرچه باشد شما به عنوان کارآفرین دنبال اخبار عمومی نیستید، بلکه فقط رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان در درجه نخست اهمیت قرار دارد. باور کنید یا نه، گوگل برای این چالش هم راه حل دقیقی ارائه کرده است. گوگل نیوز ابزاری که اخبار را براساس کلیدواژه های دقیق دسته بندی می کند. مثلا اگر شما دنبال اخبار حوزه بازی های رایانه ای هستید، گوگل مثل آب خوردن این اطلاعات را پیش روی تان قرار می دهد. کافی است سری به گوگل نیوز زده و کلیدواژه «بازی های رایانه ای» را جست و جو کنید. آن وقت با انبوهی از اخبار کاربردی در این حوزه رو به رو خواهید شد.
مطلب مرتبط: چگونه از گوگل ترندز در عرصه بازاریابی استفاده کنیم؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): آخرین ابزار مورد نیاز بازاریاب ها
چه تعدادی از بازدیدکنندگان سایت شما در مقایسه با ماه قبل جدید بوده اند؟ چه تعدادی از آنها اقدام به خرید کرده و چه کسانی بعد از چند دقیقه بالا و پایین کردن سایت تان قید ثبت سفارش را زده اند؟ چنین سوالاتی معمولا در طول روز ذهن بازاریاب ها را حسابی درگیر می کند. با این حال کمتر کسی جواب دقیقی برای آنها دارد؛ البته به جز گوگل!
بی شک آنالیز وضعیت سایت برند یا به طور کلی اوضاع آنلاین کسب و کار خیلی راحت نیست. به همین خاطر گوگل ابزار آنالیتیکس را به طور اختصاصی برای این کار طراحی کرده است. شما با یک ثبت نام کوتاه می توانید زیر و بم سایت تان را در این ابزار پیدا کنید. البته برخلاف بقیه ابزارهای مورد بحث در این مقاله، اطلاعات حرفه ای در گوگل آنالیتیکس رایگان نیست. بنابراین شما فقط برای دسترسی به اطلاعات پایه امکان صرفه جویی مالی را خواهید داشت. از یک جایی به بعد برای اطلاعات دقیق باید دست به جیب شده و کمی خودتان را به زحمت بیندازید.
بی شک هیچ بازاریابی دوست ندارد الکی پول پای ابزارهای مختلف بدهد. نکته مهم اینکه گوگل آنالیتیکس یک ابزار معمولی نیست. بی شک سرویسی که اسم گوگل را یدک می کشد، یک سر و گردن از بقیه رقبا بالاتر خواهد بود. بنابراین اصلا نباید خودتان را درگیر مقایسه آن با بقیه رقبا کنید.
اجازه دهید با هم روراست باشیم، گوگل آنالیتیکس مثل خودروی اسپرتی است که صحبت کردن درباره ویژگی های آن تا فردا صبح طول می کشد. از آنجایی که ما در این مقاله فرصت چنین کاری را نداریم، به یک بیان کلی اکتفا می کنیم. شما هر سوال یا نکته ای درباره سایت تان داشته باشید، گوگل آنالیتیکس به بهترین شکل ممکن جواب می دهد. کافی است وارد سایت گوگل آنالیتیکس شده و از منوهای مختلف اطلاعات موردنیازتان را پیدا کنید. باور کنید یا نه، کار با این ابزار همینقدر راحت است.
گوگل اد سنس(Google AdSense): بازاریابی بی نقص در یوتیوب
بازاریابی ویدئویی در طول سال های اخیر بدل به مهمترین گزینه برای بازاریاب ها شده است. خیلی از برندها برای تعامل بهتر با مشتریان به سمت استفاده فراگیر از ویدئو رفته اند. انگار که هیچ فرمتی در دنیا حتی نزدیک به محبوبیت ویدئو هم نمی شود. این وسط یوتیوب به عنوان بزگترین شبکه اجتماعی بصری نقش مهمی برای بازاریاب ها دارد. هرچه باشد تبلیغات در این فضا حسابی به سود برندها تمام خواهد شد. البته یک نکته مهم این وسط درج تبلیغات در کانال های مرتبط با حوزه کاری تان است.
بی شک پیدا کردن کانال هایی که به کسب و کارتان ارتباط داشته باشند، دست کمی از یافتن سوزن در انبار کاه نیست. به همین خاطر گوگل اد سنس برای ایجاد ارتباط میان بازاریاب ها و کانال ها راه اندازی شده است. اگر شما دوست دارید در کمترین زمان ممکن تبلیغات تان در یوتیوب به دست کانال های درجه یک برسد، گوگل اد سنس باید همیشه دم دست تان باشد. یادتان نرود این روزها خیلی از برندها برای بازاریابی در یوتیوب هزینه های بی نهایت سنگینی انجام می دهند. بنابراین بهترین گزینه همکاری با کانال های حرفه ای و دارای ارتباط با حوزه کاری تان خواهد بود.
اگر شما در آن سوی ماجرا، یعنی مدیریت کانال های یوتیوب هستید، اد سنس باز هم به دردتان می خورد؛ چراکه پیدا کردن تبلیغات مناسب برای کانال یوتیوب هم سختی های خاص خودش را دارد. با این حساب گوگل اد سنس نه تنها به درد بازاریاب ها، بلکه تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب هم می خورد.
سخن پایانی
ابزارهای مورد بحث در این مقاله قطعا به درد همه نمی خورد. با این حال اگر شما در دنیای بازاریابی فعالیت دارید، باید کم کم خودتان را با ابزارهای درجه یک گوگل آشنا کنید؛ چراکه آینده دنیای بازاریابی بی برو برگشت با این ابزارها گره خورده است. با این حساب اگر شما خیلی زود عمل نکنید، دیگر هیچ فرصتی برای بازاریابی و تولید محتوا نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: درس هایی از گوگل برای توسعه کسب و کار
یادتان باشد ابزارها و سرویس های گوگل تنوع بی نهایت زیادی دارد، اما از آنجایی که هدف مقاله کنونی صرفا کمک به بازاریاب ها بود، فقط برخی از ابزارهای این غول آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین اگر شما در حوزه ای به غیر از بازاریابی فعالیت دارید، احتمالا گوگل ابزارهایی برای شما نیز در چنته دارد. فقط کافی است کمی بیشتر با گوگل آشنا شده و آن را صرفا یک موتور جست و جوی ساده نبینید.
منابع: