با چگونگی کار با پایه و اساس قیمت گذاری توسط اعدادی که می توان به شخصه دید، به آنها پاسخ و مطابقت شان داد، آشنا شوید.
بخش ذیل برگرفته از کتاب Perry Marshall، Mike Rhodes و Bryan Tidd به نام راهنمای نهایی برای گوگل ادوردز (Google AdWords) است. این کتاب را همین حالا از Amazon، Barnes & Noble، iTunes و IndieBound تهیه کنید.
برای شروع کار با گوگل ادوردز، به چه میزان هزینه نیاز دارید؟ پاسخ دهی به این سؤال بسیار مهم است. خوشبختانه ابزار گوگل به شما کمک می کنند به هنگام راه اندازی کمپین یا گروه تبلیغاتی جدید، از نامعلوم بودن خروجی آن بکاهید.
با قیمت گذاری های دستی آغاز کنید
قیمت گذاری های دستی بهترین راه برای آگاهی از چگونگی عملکرد (یا عمل نکردن) سرمایه شما هستند. ما به شما پیشنهاد نمی کنیم هنگام شروع از تنظیمات قیمت گذاری اتوماتیک مختلف گوگل استفاده کنید. تا زمانی که حقیقتاً از چگونگی عملکرد قیمت گذاری های تان برای خود آگاه نشدید، به آنها مراجعه نکنید. با موارد اصولی آغاز کنید -ارقامی که می توانید به شخصه مشاهده کنید، به آنها پاسخ و مطابقت شان دهید.
در واقع ماشین گوگل در تعیین اینکه قیمت گذاری ها باید چگونه باشند عملکرد خوبی ندارد، مگر تا زمانی که مقدار فراوانی از داده در اختیار داشته باشد. شما نیاز دارید حداقل به 50تبدیل در ماه (در سطح کمپین) دست پیدا کنید تا بتوانید از قیمت گذاری خودکار استفاده کنید.
مطلب مرتبط: قیمت گذاری مناسب در شروع کسب و کار
در چه مکانی باید قیمت گذاری کنید
شبکه نمایشی گوگل (GDN) می تواند کمی پیچیده باشد. حال بهتر است بر روی جست وجو تمرکز کنیم.
جست وجو به شما دو گزینه می دهد. گزینه اول (و آسان تر) این است که قیمت گذاری را در سطح گروه تبلیغاتی و گزینه دوم این است که آنها را در سطح کلمه کلیدی انجام دهید. مانند انتقال دستی در مقابل انتقال اتوماتیک، قیمت گذاری با کلمه کلیدی کنترل بیشتری در اختیار شما قرار می دهد، اما باید نظارت و مدیریت بیشتری انجام دهید.
از چه عاملی به عنوان قیمت گذاری آغازین باید استفاده کنید
ما پیشنهاد می کنیم برای شروع از ابزار برنامه ریزی کلمات کلیدی گوگل استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را وارد کنید تا به شما یک قیمت گذاری آغازین منطقی پیشنهاد دهد. اگر با پیشنهادات گوگل احساس راحتی نمی کنید، با 1 یا 2 دلار به ازای هر کلیک آغاز کنید. البته این مورد به بودجه و ریسک پذیری شما بستگی خواهد داشت. به هر روی این مرحله تنها یک نقطه آغاز است. در ادامه به مراتب آن را تغییر خواهید داد.
سه ستون اضافی داده دیگر نیز وجود دارد که بهتر است در کنار هر کدام از کلمات کلیدی خود اضافه کنید تا به عنوان راهنمایی برای دیده شدن تبلیغات تان به شکلی مقرون به صرفه به کار روند. این موارد را تحت تب Keywords پیدا خواهید کرد: روی Column Chooser کلیک کنید، در بخش Attributes، سه ستون اضافی به نام های Estimated First Page Bid (قیمت گذاری تخمینی صفحه اول)، Estimated Top Page Bid (قیمت گذاری تخمینی صفحه برتر) و Estimated First Position Bid(قیمت گذاری تخمینی موقعیت اول) را اضافه کنید.
تبلیغ کنندگان مختلف، اهداف متفاوتی دارند و به دنبال ارقام متفاوتی هستند. قصد ما در اینجا هدف گذاری برای اثرات بیشتر، کلیک های بیشتر و حتی نمایش بیشتر ویدئوها نیست. ما علاقه مند به تبدیلات و داده های تبدیل شما هستیم. تاکنون پیگیری خود را راه اندازی کرده اید، تبدیلات در حال وقوع هستند و شما در حال کسب داده های تبدیل هستید.
تحت Shared Library (کتابخانه مشترک) در اکانت خود، بخشی به نام Bid Strategies (استراتژی های قیمت گذاری) خواهید یافت. در این قسمت قابلیت ایجاد 6 استراتژی قیمت گذاری متفاوت را مشاهده خواهید کرد:
مطلب مرتبط: انواع استراتژی های قیمت گذاری (قسمت اول )
1- هزینه افزوده به ازای کلیک (ECPC)
می توان گفت این مورد یکی از امن ترین استراتژی های قیمت گذاری گوگل و مکانی مناسب برای آغاز است. شما طبق معمول قیمت گذاری همیشگی خود را انتخاب می کنید و گوگل آن را بسته به محاسباتی براساس اینکه یک کلیک به خصوص منجر به تبدیل می شود یا خیر، کاهش یا افزایش می دهد.
2- هزینه مطلوب به ازای اکتساب (CPA)
اگر از پیگیری تبدیل استفاده می کنید (که باید بکنید)، می توانید از این استراتژی قیمت گذاری نیز بهره ببرید. این مورد در گذشته با نام بهینه ساز تبدیل گوگل شناخته می شد. گوگل توسط آن به حداکثرسازی تعداد تبدیلات شما و پایبند ماندن به CPA موردنظرتان می پردازد. شما مقدار CPA هدف خود را در سطح کمپین یا گروه تبلیغاتی معین می کنید؛ سپس گوگل تصمیم می گیرد چه زمانی و به چه کسانی تبلیغات شما را نمایش دهد و چه میزان به ازای هر کلیک مطالبه کند تا به هدف شما برسد.
راهنمای حرفه ای: از CPA هدف خود برای تطبیق مخارج کلی کمپین تان استفاده کنید. اگر می خواهید ترافیک ورودی خود را کاهش دهید، بودجه را کم نکنید؛ به جای آن CPA هدف را کاهش دهید. این کار ماشین را مجبور می سازد سخت تر کار کند تا برای شما فروش ها یا لیدهای ارزان تری پیدا کند.
3- بازده مطلوب برای هزینه تبلیغ (ROAS)
اگر از پیگیری تبدیل استفاده می کنید، این مورد یک گزینه دیگر است. در اینجا استراتژی این است که به ROI (بازده سرمایه گذاری) مطلوب دست پیدا کنیم. این امر یعنی شما به دنبال ارزش تبدیل هستید و نه تعداد کل تبدیلات.
4- حداکثرسازی کلیک ها
با این روش، گوگل به صورت خودکار قیمت گذاری های شما را به منظور حداکثرسازی کلیک هایی که دریافت می کنید مطابقت می دهد. شما می توانید حداکثر میزان بودجه را معین کنید، اما گوگل آزادانه این اختیار را دارد که قیمت گذاری های شما را با هر روشی که سیستم آن باور دارد بیشترین کلیک ها را به دنبال خواهد داشت، مطابقت دهد. حقیقتاً ما این مورد را پیشنهاد نمی کنیم. اگر حجم ترافیک خالص برای شما مهم تر از تبدیلات است، شاید بخواهید این مورد را آزمایش و در غیر این صورت از آن دوری کنید.
5- موقعیت مطلوب صفحه جست وجو
گوگل قیمت گذاری شما را بر این اساس که اعلام می کنید صرفاً به دنبال قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جست وجو هستید یا در ابتدای نتایج، مطابقت می دهد. در استفاده از این مورد حواس تان جمع باشد. قرار گرفتن در بالای صفحه می تواند بسیار هزینه بر باشد. آگاه باشید که شما به گوگل اجازه می دهید پول تان را خرج کند.
مطلب مرتبط: موفقیت با کلمات کلیدی
6- اشتراک رتبه بالاتر مطلوب
با این روش، شما نام دامنه یک وب سایت را مشخص می کنید -به احتمال زیاد یکی از رقبای اصلی خود- و از گوگل می خواهید تبلیغات شما را بالاتر از آن رقیب به خصوص نمایش دهد. همچنین می توانید درصد زمانی که می خواهید در رتبه بالاتری قرار بگیرید را مشخص سازید. به خاطر داشته باشید گوگل تضمین نمی کند که همواره در رتبه بالاتری از رقیب خود قرار بگیرید و این امر بستگی به این دارد که رقیب شما تا چه میزان مایل به هزینه کردن باشد. این یک استراتژی ریسکی برای مبتدیان است. اگر رقبای شما قیمت گذاری بالایی داشته باشند، شاید مجبور شوید بیش از آنچه مدنظرتان است هزینه کنید.