«رید هافمن»، بنیان گذار لینکدین، به تازگی چشم انداز خوش بینانه ای را برای هوش مصنوعی ترسیم و مفهوم «ابَر دستیار» (Super Agency) خود را معرفی کرده که هوش مصنوعی را ابزاری برای توانمندسازی انسان ها می داند، نه برای جایگزینی آن ها. در واقع، او آینده ای را متصور شده که در آن ابزارهای هوش مصنوعی و انسان ها در کنار یکدیگر مشغول به کار می شوند.
براساس گزارش های منتشرشده، دیدگاه هافمن که اخیراً در کنفرانس TED AI مطرح شده، یک تغییر اساسی در نحوه تفکر ما در مورد پذیرش هوش مصنوعی را نشان می دهد. درحالی که بسیاری از شرکت های دره سیلیکون، هوش مصنوعی را به عنوان جایگزین انسان می دانند، مفهوم «ابَر دستیار» بنیان گذار لینکدین آن را تقویت کننده پتانسیل انسان ها معرفی می کند.
هافمن با بیان این موضوع که «انسان هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند جایگزین انسان هایی خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند»، استدلال کرد که تقابل اصلی بین انسان ها و ماشین ها نیست، بلکه بین افرادی است که توانایی های هوش مصنوعی را قبول می کنند و افرادی که آن را قبول نمی کنند.
هافمن در کتابی با نام Superagency، دیدگاه منحصربه فرد خود در مورد آینده مبتنی بر هوش مصنوعی را شرح داده و در این کنفرانس بخشی از آن ها را توضیح داده است.
او در صحبت های خود گفت:
«اگر به گذشته فناوری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که عاملیت انسان ها را به طور گسترده ای افزایش داده است. هر یک از جهش های بزرگ فناوری به ما قدرت فوق بشری داده است.»
بنیانگذار لینکدین در حالی دیدگاه خود را مطرح کرده است که نگرانی های زیادی در مورد تأثیر هوش مصنوعی روی مشاغل و دموکراسی وجود دارد. او در بخشی از سخنان خود خطرات ناشی از دیپ فیک های تولید شده با هوش مصنوعی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را کم اهمیت جلوه داد و افزود:
«بدون شک، جرایم و اطلاعات نادرست پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد، اما هنوز تأثیر قابل توجهی ندارند.»
هافمن همچنین از وتوکردن لایحه جنجالی ایمنی هوش مصنوعی توسط فرماندار کالیفرنیا دفاع کرد و از رویکرد کاخ سفید نسبت به دریافت تعهدات داوطلبانه از شرکت های فناوری قبل از اجرای قوانین خاص، ستایش کرد.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هرچند شرکت های فناوری بزرگ در توسعه مدل های هوش مصنوعی تسلط پیدا کرده اند، اما هنوز فرصت هایی برای استارتاپ ها وجود دارد که برنامه های کاربردی خود را بسازند. او با اشاره به حوزه هایی مانند فروش، بازاریابی و امنیت رایانه ای گفت که زمینه مناسبی برای نوآوری در آن ها وجود دارد.