سه شنبه, ۴ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Tue, 24 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
راز و رمز تولید محتوای وایرال

چطور در شبکه های اجتماعی وایرال شویم؟

4 ماه پیش ( 1403/5/23 )

سالانه میلیون ها دلار در حوزه بازاریابی و به ویژه شبکه های اجتماعی هزینه می شود. با این حال در نهایت تعداد انگشت شماری از برندها موفقیت های چشمگیر به دست می آورند. این نکته ای است که اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان از بُعد مالی دارد. خب اگر قرار باشد بعد از کلی سرمایه گذاری هیچ بازگشت سرمایه ای در کار نباشد، ارزش بازاریابی و تولید محتوا از بین می رود. این درست همان جایی است که نیاز به یک استراتژی کلیدی حس می شود. 

ما در روزنامه فرصت امروز آنچه وضعیت برندها در شبکه های اجتماعی را متفاوت می کند، تکنیک های وایرال شدن می دانیم. فرقی ندارد چه زمانی سراغ شبکه های اجتماعی می روید، در هر صورت برخی محتوای وایرال شده دم دست تان خواهد بود. انگار که همه کاربران در شبکه های اجتماعی انتظار این محتوا را می کشند. درست به همین خاطر ما بر روی آشنایی با شیوه تولید محتوا وایرال تاکید زیادی داریم. 

شاید فکر کنید محتواهایی که در شبکه های اجتماعی وایرال می شود، هیچ حساب و کتابی ندارد. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید. برخی از تیم های بازاریابی ماه ها برای تولید یک محتوای وایرال وقت می گذارند. البته در این میان گاهی اوقات برخی محتواها به طور شانسی پرطرفدار می شوند. با این حال شما به عنوان بازاریاب نمی توانید بنای کارتان را براساس شانس بگذارید. این امر می تواند شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. 

اگر شما هم فکر می کنید محتوای وایرال منطقی دارد، این مقاله مخصوص شماست؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم تمام رمز و رازهای مربوط به محتواهای وایرال را با شما در میان بگذاریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از فضای شبکه های اجتماعی و شیوه تولید محتوای درست در این میان به دست بیاورید. 

تولید محتوای وایرال: همه برای یکی!

راز و رمز تولید محتوای وایرال

محتوای وایرال معمولا آن نوعی محتوایی محسوب می شود که در طول مدت زمانی کوتاه طرفدارهای زیادی پیدا می کند اگر دقت کرده باشید، چنین محتواهایی معمولا خودشان را در محاوره های روزمره به خوبی نشان می دهند. به همین خاطر ضروری است نیم نگاهی به وضعیت محاوره های دوستانه تان داشته باشید. اینطوری خیلی زود محتوای وایرال را پیدا می کند. 

سوال کلیدی در این میان نه شناسایی محتوای وایرال، بلکه نحوه تولید آنهاست. خب شما به عنوان بازاریاب باید از هر استراتژی به سود خودتان بهره برداری کنید. در این میان محتوای وایرال می تواند اوضاع تان در بازار را حسابی تغییر دهد. خب در وصف مزایای آن همین بس که با یک محتوای وایرال شده کلی از هزینه های بازاریابی و تبلیغات تان کاهش پیدا خواهد کرد. 

البته در این میان قرار نیست دست روی دست گذاشته یا به امید شانس بمانید. در عوض محتوای وایرال با سعی و تلاش تولید می شود. پس همین حالا هر فکر و خیالی درباره محتوای وایرال را از سرتان بیرون کنید؛ چراکه دنیای کسب و کار نه براساس رویاهای دور و دراز، بلکه برنامه ریزی های منظم جریان دارد. ما در ادامه سعی می کنیم به شما یاد دهیم چطور صفر تا صد طراحی و تولید محتوای وایرال را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنید. 

مطلب مرتبط: رازهای ساخت محتوای وایرال

خداحافظی با کلیشه ها

خداحافظی با کلیشه ها

اولین نکته ای که در رابطه با محتوای وایرال باید مدنظر قرار دهید، خداحافظی با کلیشه هاست. خب شما نمی توانید دائما دل تان را به کلیشه ها خوش کرده و انتظار موفقیت داشته باشید. اگر قرار بود روش های کلیشه ای جواب دهد، حالا کلی برند درجه یک در دنیا وجود داشت. اصلا کلیشه ها زاده تنبلی بازاریاب هاست. بنابراین اگر کمی به خودتان سخت نگیرید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

در طول یک فصل از لیگ فوتبال تنها یک تیم در پایان جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد. معمولا تیم هایی که برنامه و اهداف دقیقی داشته باشند، مدعی قهرمانی خواهند بود. بقیه تیم ها بیشتر برای سلامتی وارد زمین مسابقه می شوند!

اگر شما تا حالا در زمینه تولید محتوا نیم نگاهی به کلیشه ها برای راحت کردن کار خود داشتید، حالا دیگر اوضاع به طور کامل فرق کرده است. این امر می تواند خودش را در قالب آشنایی با الگوهای متفاوت تولید محتوا نشان دهد. مثلا اگر تا حالا فقط در قالب فرمت متن دست به تولید محتوا زده اید، بد نیست شانس تان در سایر فرمت ها را نیز امتحان کنید. نگران نباشید، شکست هم بخشی از کار بازاریابی است، اما کمتر برندی به خاطر خلاقیت با شکست رو به رو شده است. 

یک تمرین خوب برای این بخش تلاش برای ارزیابی کمپین های مختلف در حوزه کاری تان است. سعی کنید نکات پرتکرار و گاهی آزاردهنده کمپین ها را پیدا کنید. اگر این کار را با دقت انجام دهید، به ساده ترین شکل ممکن کلیشه های رایج در حوزه کارتان را خواهید یافت. این مسئله ای است که می تواند به شما برای شناسایی کلیشه ها و تا حد امکان پرهیز از آنها کارآمد باشد. 

فراموش نکنید، آنچه امروز ترند داغی بوده، ممکن است چند روز دیگر بدل به کلیشه ای بی مزه شود. پس باید کمی زمان سنجی به خرج دهید. اگر دیر بجنبید، تمام تلاش های تان از بین خواهد رفت. پس بهتر است همین حالا دست به کار شوید. 

مرور نظرات و کامنت های کاربران

مرور نظرات و کامنت های کاربران

شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل دوجانبه است. اگر نتوانید در این فضا با مخاطب تان ارتباط برقرار کنید، حتی بودجه های بی پایان نیز کمکی به شما نخواهد کرد. خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند یک محتوای وایرال شده از دل تجربه بازاریاب ها بیرون می آید. این در حالی است که شناخت مخاطب و سلیقه اش نکته ای کلیدی خواهد بود. 

وضعیت شما در این بخش دقیقا مثل کارگردانی است که برای فروش بیشتر در گیشه باید نیم نگاهی به سلیقه مخاطبش داشته باشد. شاید شما دوست داشته باشید یک فیلم درام روانه بازار کنید، اما در صورتی که مردم علاقه بیشتری به کمدی داشته باشند، اصلا بعید نیست مجبور به انتخاب این ژانر شوید. 

قبول دارم خیلی وقت ها نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی چندان معنادار نیست، اما اگر از بین هر صد کامنت نیز یک نکته کاربردی بیرون بکشید، برنده نهایی خودتان خواهید بود. خب محتوایی که سریع در میان کاربران محبوب می شود، حتما زمینه اش را هم داشته است. به همین خاطر شما باید خودتان را برای تولید محتوا بر مدار سلیقه مخاطب آماده کنید. 

باور کنید یا نه، شما در دنیای بازاریابی تنها نیستید. در عوض همه فعالیت تان به منظور اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. بنابراین تا جای ممکن باید مطابق میل آنها رفتار کنید، وگرنه کارتان با چالش های زیادی رو به رو خواهد شد. 

ما در روزنامه فرصت امروز مرور نظرات کاربران یا حتی نظرسنجی از آنها را کاربردی می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا روند اثرگذاری بر روی مخاطب را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. خب اگر در این میان کمی به خودتان سخت بگیرید، شاید نظرسنجی های خوبی از مخاطب تان به دست بیاورید. این امر وضعیت شما را نسبت به رقبا دگرگون خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان را تغییر دهید. 

مطلب مرتبط: چطور در تیک تاک وایرال شویم؟

استفاده از منابع دیجیتالی

استفاده از منابع دیجیتالی

زمانی نه چندان دور وقتی کسی دنبال اطلاعات دست اول بود باید سراغ کتاب های مختلف می رفت. از آن زمان تا حالا شرایط به نحو قابل ملاحظه ای عوض شده است. به طوری که حالا دیگر خبری از کتاب های قدیمی نیست. در عوض همه چیز دیجیتالی شده است. انواع پایگاه اطلاعاتی و همچنین کتاب های دیجیالی با کمترین هزینه و زحمت در دسترس مردم قرار دارد. بنابراین اگر شما دنبال کسب اطلاعات در یک حوزه خاص هستید، لازم نیست خیلی به خودتان زحمت دهید. 

منابع دیجیتالی در دنیای کسب و کار دامنه وسیعی از کتاب ها و مقالات را شامل می شود. نکته کلیدی در این میان برخورد هدفمند با این منابع است. چنین امری به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک شایانی خواهد کرد. یادتان نرود، در دنیای کسب و کار نمی توانید همیشه خودتان را بی تفاوت نشان دهید. در عوض باید برای تولید کمپین دست به گردآوری اطلاعات مفید بزنید. مثلا برند اسپاتیفای در سال 2016 یک کمپین ویژه برای کاربرانش تدارک دید. این کمپین بر محور مرور تمام ترک هایی که کاربران در طول یک سال بدان گوش داده بودند، جریان داشت. به زبان خودمانی، در پایان سال 2016 شما چکیده ای از تمام موزیک هایی که گوش دادید، دم دست داشتید. این امر شاید کمی ساده به نظر برسد، اما حسابی کنجکاوی کاربران را برانگیخت. به طوری که خیلی زود بدل به محبوب ترین کمپین سال شد. 

کاری که اسپاتیفای در این میان انجام داده بود، تجزیه و تحلیل دقیق موزیک های مورد علاقه کاربران بود. به طوری که در پایان سال برای هر کاربر یک پلی لیست منحصر به فرد ساخت. این مسئله به اسپاتیفای کمک کرد تا اسمش را حسابی سر زبان ها بیندازد. به طوری که تقریبا تمام مردم دنیا اسم این پلتفرم پخش آنلاین موسیقی را در ذهن دارند. 

بی شک هیچ کس در شرکت اسپاتیفای به طور سنتی یا دستی مشغول مرور سلیقه کاربران نبود. در عوض آنها از گزارش های رسمی و همچنین آمار درون پلتفرم خودشان سود بردند. این امر نشان می دهد دسترسی به اطلاعات دیگر نیازمند طی مسیری دشوار نیست. امروزه با حضور هوش مصنوعی کار برای بازاریاب ها بی نهایت ساده تر نیز شده است. البته به شرط اینکه در این میان انگیزه کافی برای تولید محتوای مبتنی بر اطلاعات را داشته باشید. اینطوری شانس تان برای تولید محتوای وایرال دوچندان خواهد شد. 

ترغیب مخاطب با لحن تعاملی

ترغیب مخاطب با لحن تعاملی

محتوای شما قرار نیست همینطور الکی مخاطب را به وجد بیاورد. در عوض باید لحن تان را کمی عوض کرده و نشان دهید مشتاق تعامل با مخاطب هستید. این امر در بلندمدت از شما یک برند بی نهایت جذاب خواهد ساخت. به طوری که رقبا دیگر توان کنار زدن شما را نخواهند داشت. 

یکی از مثال های موفق درباره لحن درست مربوط به برند نایک است. این برند همیشه مخاطبش را طوری ترغیب می کند که تا انتهای کمپین را مشاهده کند. چنین مسئله ای شاید ساده به نظر برسد، اما برنامه ریزی اساسی پشت سرش دارد. 

اگر دقت کرده باشید، لحن کمپین های نایک همیشه شورانگیز است. به طوری که حتی اگر علاقه ای به ورزش هم نداشته باشید، کمپین های این برند هیجان خاصی در شما ایجاد خواهد کرد. درست به همین خاطر اغلب اوقات کمپین های این برند حسابی در ذهن ماندگار است. 

بی شک هیچ روش عمومی برای تمام برندها وجود ندارد. در عوض باید کمی بخت و اقبال را چاشنی کار کنید. این یعنی دست به آزمایش زده و لحن های مختلف را در بوته نقد کاربران قرار دهید. دست آخر لحن مناسب برای برندتان نمایان شد و می توانید به ساده ترین شکل ممکن با مخاطب تان تعامل داشته باشید. پس نگران چه هستید؟ خب برندی که در بازار برای جلب نظر مخاطب تلاش می کند، خیلی بیشتر در کانون توجه خواهد بود. بنابراین یک بار برای همیشه نگرانی از شکست را کنار بگذارید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی و چالش طراحی ویدئوی وایرال در تیک تاک

تنوع بخشی به محتوا

تنوع بخشی به محتوا

محتواهایی که همیشه یکسان و قابل پیش بینی باشند، هیچ وقت نظر مخاطب را جلب نخواهند کرد. بسیاری از کاربران در طول سال های اخیر به دنبال هیجان و غافلگیری هستند. این یعنی هر چقدر توان شما برای غافلگیری مخاطب تان بیشتر باشد، شانس بالاتری برای تعامل بهینه با مخاطب تان خواهید داشت. 

محتوای وایرال شده معمولا تنوع بسیار زیادی دارند. این یعنی کاربران به تفاوت ماهوی محتوا توجه ویژه ای نشان می دهند. سعی نکنید از روی دست بقیه برندها کپی برداری کنید؛ چراکه یک ایده قبلا جذاب دیگر تاریخ مصرفش تمام شده است. پس باید کمی خلاقیت به خرج داده و ایده مناسب خودتان را پیدا کنید. این مسئله شاید کمی زمان نیاز داشته باشد، اما قول می دهم ارزش این مقدار سرمایه گذاری را دارد. 

نکته کلیدی دیگر اینکه انتظار نداشته باشید تک تک محتوای تان وایرال شود. خب این امر اصلا امکان پذیر نیست. معمولا برندها هرچند سال یک بار محتوای وایرال شده دارند. حالا اگر خیلی شانس بیاورید و پشتکارتان خوب باشد، سالی یک محتوای وایرال دم دست خواهید داشت. این امر می تواند برای تان اعتبار خوبی در بازار به همراه بیاورد. با این حال اگر تک تک محتوای تان وایرال نشد، خیلی نگران یا ناراحت نشوید. هرچه باشد بقیه برندها در بازار نیز مشغول کار هستند!

طراحی استایل ویژه برند

طراحی استایل ویژه برند

برندی که در بازار استایل خاصی برای خودش نداشته باشد، محکوم به شکست است. این نکته گاهی اوقات مورد توجه برندها قرار نمی گیرد. بعد هم که به بن بست رسیدند، زمین و زمان را مقصر جلوه می دهند. ما در روزنامه فرصت امروز مهمترین نکته برای تعامل میان برندها و مخاطب شان را مربوط به استایل آنها می دانیم. خب اجازه دهید کمی درباره معنا و مفهوم استایل حرف بزنیم. 

اگر حسابی پیگیر دنیای مد باشید، احتمالا استایل برای تان معنای ظاهر و نوع لباس را خواهد داشت. البته در دنیای کسب و کار این مسئله کمی متفاوت است. استایل در واقع سبک خاص یک برند در تولید محتوا، تعامل با مخاطب و همچنین دیگر برندهاست. اگر شما استایل مشخصی نداشته باشید، هیچ وقت به خوبی در یاد و خاطره مخاطب باقی نخواهید ماند. درست به همین خاطر بد نیست کمی به فکر طراحی استایل ویژه برای خودتان باشید. این مسئله می تواند به کسب و کارتان برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کند. 

فراموش نکنید، استایل شما تضمین کننده تولید محتوای وایرال نیست. در عوض باید تعادلی میان استایل و همچنین سلیقه مخاطب ایجاد کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا به مرور زمان بدل به برندی بی نهایت جذاب شوید؛ چراکه از یکسو بر روی اصول و ارزش های خود تاکید دارید و از سوی دیگر به مقدار لازم منعطف هستید تا سلیقه مخاطب را نیز در نظر بگیرید. 

بسیاری از کسب و کارها فقط به خاطر اینکه وفاداری لازم به استایل شان را ندارند، از بازار کنار می روند. ماجرا از جایی شروع می شود که یک تیم بازاریابی برای موفقیت های کوتاه مدت دست به هر کاری می زند. این مسئله شاید در اولین نگاه نشان دهنده سعی و تلاش یک تیم بازاریابی باشد، اما هیچ وقت به مذاق مخاطب خوش نخواهد آمد. مشتریان دوست دارند با برندهایی تعامل داشته باشند که احساس خاص بودن به آنها بدهند. بنابراین اگر حواس تان به این نکته نباشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

مطلب مرتبط: تولید محتوا با حداکثر کارایی؛ نقشه راهی برای بازاریاب ها

سرمایه گذاری بر روی فرمت ویدئو

سرمایه گذاری بر روی فرمت ویدئو

ویدئو یکی از محبوب ترین فرمت های دنیا محسوب می شود. بی شک همه ما در طول روز کلی ویدئوی کوتاه تماشا می کنیم که برخی از آنها ماهیت تجاری دارد. نکته جالب اینکه هنوز برخی از بازاریاب ها خیال می کنند ویدئو چندان گزینه جالبی نیست. خب در این صورت مشاهده شکست های پی در پی آنها چندان دور از ذهن نخواهد بود. 

اگر شما هنوز نسبت به توانایی های برندتان در رابطه با تولید ویدئو شک دارید، بد نیست کارتان را به کمک هوش مصنوعی پیش ببرید. این امر می تواند توانایی شما را به مرور زمان افزایش دهد. البته نباید همیشه خودتان را به هوش مصنوعی وابسته نگه دارید. در عوض استفاده از گرافیست های حرفه ای و همچنین تلاش برای ضبط ویدئوهای هیجان انگیز ضروری خواهد بود. مثلا می توانید کمی درباره پشت صحنه برندتان حرف زده یا خط تولیدتان را به مخاطب نشان دهید. چنین ایده هایی خیلی زود از شما یک برند بی نهایت جذاب خواهد ساخت که همه دنبال مشاهده محتوایش خواهند بود. 

اگر نظر ما را بخواهید، یکی از نکاتی که ویدئوهای وایرال را از بقیه نمونه ها متمایز می کند، ماهیت دنباله دارشان است. به زبان ساده تر، شما باید سعی کنید مخاطب را نسبت به مشاهده سری بعدی ویدئوی تان مشتاق کنید. اینطوری همیشه مخاطب تشنه برای محتوای بازاریابی تان خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب به غیر از مخاطب علاقه مند به محتوایش دیگر چه چیزی برای موفقیت در عرصه مارکتینگ نیاز دارد؟

یادتان نرود، تاکید بر روی یک ایده خاص در بلندمدت تمام مزیت آن را از بین می ‎برد. بنابراین باید سعی کنید کارتان را طوری پیش ببرید که مو لای درز آن نرود. وگرنه اصلا بعید نیست خیلی زود محتوای وایرال تان بدل به ترول شود. آن وقت مخاطب به جای اینکه علاقه زیادی برای تعامل با برندتان پیدا کند، بیشتر شما را دست خواهند انداخت.

سخن پایانی

چطور در شبکه های اجتماعی وایرال شویم؟

بازاریابی در دنیای کسب و کار همیشه همراه با وسوسه وایرال شدن است. اینکه محتوای برند شما در طول زمان جذابیت زیادی داشته و مخاطب را میخکوب کند، نه یک رویای صرف یا حتی امری شانسی، بلکه کاملا برنامه ریزی شده است. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره محتوای وایرال شده را به اتفاق شما مرور کنیم. از اینجا به بعد همه چیز بستگی به توانایی خودتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. پس همین حالا دست به کار شده و استفاده از ایده های مورد بحث در این مقاله را شروع کنید. 

مطلب مرتبط: 10 راه برای شروع تولید محتوای خلاقانه

یادتان نرود، دنیای بازاریابی فقط محدود به توصیه های ما نیست. بنابراین می توانید کمی خلاقیت بیشتر به خرج داده و خودتان را به عنوان یک برند موفق معرفی کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با راز و رمز طراحی محتوای وایرال کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله دارید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند. 

منابع:

https://www.epidemicsound.com

https://www.syntacticsinc.com

https://www.linkedin.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HGMxae8T
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپور
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه