تیک تاک پلتفرمی است که این روزها همه جا سر و صدا به راه انداخته و یک عالمه کاربر مشتاق در سراسر دنیا برای خودش پیدا کرده است. در دنیایی که اینستاگرام، توییتر و صدالبته یوتیوب بازار را قبضه کرده اند، ظهور یک پلتفرم کاملا جدید که اتفاقا دل کاربران را هم برده، مثل یک زلزله هفت ریشتری عمل می کند؛ چراکه حتی رویاپردازترین کارشناس ها هم فکر نمی کردند یک اپ چینی طوری کاربران را میخکوب کند که بقیه از روی دستش کپی برداری کنند. در این بین بازاریاب ها خیلی زود بر حیرت زدگی شان بابت ظهور یک پلتفرم اجتماعی تازه غلبه کردند. آنها به جای اینکه دنبال دلایل این محبوبیت گسترده باشند، پیش خودشان درباره فرصت های تازه مارکتینگ در تیک تاک فکر کردند. نتیجه اش هم صدها کمپین موفق در طول همین زمان کوتاه شده است؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز.
در دنیایی که همه چیز بر مدار شبکه های اجتماعی جریان دارد، کم نیستند کارآفرینانی که فقط به زور مشتریان برندشان را وارد این دنیا کرده اند. این دسته از افراد معمولا دل خوشی از شبکه های اجتماعی ندارند. با این حال حتی این کارآفرینان سنتی هم کمابیش ویدئوهای سرگرم کننده تیک تاک به پست شان خورده است. اصلا هم بعید نیست تیک تاک عامل اصلی تغییر نگرش کارآفرینان محافظه کار باشد؛ چراکه اینجا پای محتوای ویدئویی کوتاه با موزیک پس زمینه بی نظیر وسط است. خب مگر یک آدم چه چیزی به غیر از محتوایی کوتاه برای رفع خستگی در طول روز با چاشنی موزیک متن می خواهد؟
از آنجایی که بازاریاب ها همیشه دنبال فرصت های طلایی برای تعامل با مشتریان هستند، احتمالا آمارهای مختلف درباره دلایل موفقیت تیک تاک یا حتی تاریخچه اش خیلی به کار شما نمی آید. راستش را بخواهید ما هم اصلا قصد نداریم با چنین حرف های بی سر و تهی حوصله تان را سر ببریم. در عوض یک راست رفته ایم سراغ سوال داغ این روزهای محافل بازاریابی: چطور می شود در تیک تاک وایرال شد؟
مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا
بی شک جوابِ سوال بالا برای خیلی ها مثل نقشه گنج با ارزش است. هرچه باشد وایرال شدن در تیک تاک یک عمر موفقیت بازاریابی برند شما را تضمین خواهد کرد. به علاوه، یک برند وایرال شده دیگر لازم نیست خیلی پای تبلیغات پرزرق و برق پول دهد؛ چراکه همینطوری هم در کانون توجه مشتریان قرار دارد. ما در این مقاله قصد دارین خیلی ساده و خودمانی سراغ راهکارهای وایرال شدن در تیک تاک برویم. اگر شما هم مدت هاست این رویای شیرین در سرتان چرخ می زند، حالا دیگر زمان تبدیل کردنش به واقعیت فرا رسیده است. پس آب دست تان است زمین گذاشته و در ادامه با تکنیک های طلایی ما همراه شوید.
شروع قدرتمندانه ویدئو: 3 ثانیه سرنوشت ساز!
آیا تا به حال در باشگاه ورزشی با کسی مبارزه کرده اید؟ بی شک در چنین مبارزاتی پای مشکلات شخصی وسط نیست، اما اگر شما دوست دارید برنده مسابقه باشید باید حتما ضربه اول را طوری محکم بزنید که حریف تان اسمش را هم فراموش کند. وگرنه همه چیز به وقت اضافه کشیده می شود. باور کنید یا نه، دنیای تیک تاک هم دقیقا چنین شرایطی را دارد. از آنجایی که این روزها دنیا روی دور تند می گذرد، شما هم باید به این جریان عادت کنید. باور کنید یا نه، شما دیگر زمانی برای از دست دادن ندارید. از طرف دیگر کاربران هم مثل منتقدهای بی رحم منتظر کوچک ترین اشتباهی از سوی شما هستند تا برای همیشه دور برندتان را خط بکشند. در چنین شرایطی شروع کلیشه ای یک ویدئو تیک تاکی اشتباه اول و آخرتان خواهد بود.
امیدوارم مقدمه تیره و تارمان در این بخش خیلی ناامیدتان نکرده باشد؛ چراکه ما مثل همیشه با دست پر کنارتان هستیم. تنها کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، شروع قدرتمندانه ویدئو است. قبول دارم این مفهوم مثل نصیحت های بزرگترها خیلی کلی یا حتی گیج کننده است. پس اجازه دهید کمی بحث را برای تان باز کنیم. این روزها کاربران اصلا حوصله محتوای طولانی ندارند. ترجمه این واقعیت به زبان خودمانی ضرورت تاثیرگذاری اولیه خیلی سریع روی کاربران است. اگر از ما می شنوید، باید 70 درصد جذابیت ویدئوی تان را همان سه ثانیه اول به رخ مخاطب بکشید. اینطوری آنها تا آخرین لحظه پای ویدئوی تان خواهند نشست؛ بدون اینکه حتی یک لحظه پلک بزنند!
اشتباه اغلب بازاریاب ها تبدیل ویدئوی تیک تاکی شان به یک فیلم سینمایی است. یادتان باشد نه شما کریستوفر نولان هستید، نه مخاطب تان انتظار یک فیلم سینمایی را دارد. پس سعی کنید همه چیز را روی دور تند اجرا کنید. این طوری هم خودتان کمتر اذیت می شوید، هم اینکه کاربران به محتوای دلخواه شان می رسد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین معامله ای به معنای واقعی کلمه برد- برد است، مگر نه؟
متاسفانه هیچ فرمول طلایی برای شروع مقتدرانه ویدئوهای تیک تاکی در دنیا پیدا نمی شود. این یعنی شما باید سراغ تکنیک قدیمی آزمون و خطا بروید. این طوری به مرور زمان قلق کار دست تان آمده و یک پا کارآگاه حرفه ای در شناخت سلیقه کاربران خواهید شد؛ به همین سادگی.
ضبط ویدئوی کوتاه: کلیدی ترین بخش کار
همانطور که در بخش قبل تا حدودی اشاره کردیم، ویدئوهای تیک تاکی باید بی نهایت کوتاه باشند. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی است نگاهی به ویدئوهای وایرال شده در طول سال های اخیر بیندازید. قول می دهم به جز یکی دو مورد، هیچ ویدئوی بالای 30 ثانیه ای به چشم تان نیاید. اجازه دهید حالا که حرف از اعداد و ارقام درباره ویدئوها شد، سری هم به گزارش خودِ تیک تاک بزنیم. هرچه باشد این پلتفرم خودش بهتر از وضعیت کاربران خبر دارد. در گزارشی که پارسال تیک تاک منتشر کرد، 80 درصد از کاربران در بهترین حالت فقط تا 15 ثانیه به یک ویدئو فرصت می دهند. این یعنی اگر ویدئوی شما در این زمان بندی نگنجد، احتمالا حتی یک نفر هم تا آخرش را نگاه نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و چالش طراحی ویدئوی وایرال در تیک تاک
همانطور که در مسابقه فوتبال وقتی دقایق پایانی فرا می رسد تیمی که چند تا گل خورده باید سرعت کار را زیاد کند، شما هم باید ویدئوهای تان را خیلی مختصر و مفید از کار دربیاورید. یادتان باشد کاربران ممکن است ویدئوهای معمولی در تیک تاک را حتی بیشتر از یک دقیقه هم تحمل کنند، اما ماجرا درباره برندها از زمین تا آسمان فرق دارد. پس الکی خودتان را با چنین برندهایی مقایسه نکنید؛ چراکه دست آخر فقط یک سقوط آزاد تمام عیار برای تان باقی خواهد ماند.
استفاده از افکت سبز (Green Effect): آشنایی با محبوب ترین افکت تیک تاک
دنیای تیک تاک پر از افکت های رنگارنگ با کاربردهای مختلف است. شما می توانید هر وقت ایده ای برای ضبط ویدئو ندارید، سری به فهرست بی پایان افکت ها زده و محبوب ترین گزینه را انتخاب کنید. البته در این بین هیچ کدام به گرد پای افکت سبز نمی رسند. همانطور که از اسم این افکت می شود حدس زد، از آن برای شبیه سازی پرده سبز سینمایی استفاده می شود. اگر عاشق دنیای فیلم و سریال باشید، خیلی خوب می دانید تمام صحنه های اکشن یا خطرناک فیلم ها با پرده سبز شبیه سازی می شود. به علاوه، منظره های زیبا و حیرت انگیز در سریال ها هم با همین تکنیک ضبط می گردد. با این حساب شبیه سازی چنین سکانس هایی در دنیای تیک تاک نیاز به تعریف و تمجید ما ندارد.
کافی است سری به افکت سبز بزنید و چند بار آن را امتحان کنید. کم کم قلق کار دست تان آمده و طوری محتوای تان را جذاب طراحی می کنید که نگو و نپرس. یک مثال واضح در این بین عملکرد برند لویز (Levi’s) است. اکانت رسمی این برند در تیک تاک همیشه از افکت سبز برای معرفی محصولات در پشت سر شخصیت اصلی استفاده می کند. اینطوری هم کاربران با محصولات لویز آشنا می شوند، هم اینکه ویدئو خیلی خشک و بی روح نخواهد بود. یادتان باشد ترکیب نمایش محصولات با حس انسانی حضور به شخصیت اصلی ترندی است که حالا حالاها قدیمی نمی شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شانس تان در این زمینه را آزمایش کنید.
انتخاب موزیک های ترند شده: بهترین گزینه برای وایرال شدن!
وقتی آدم یک بلیت سینما می خرد، حتما کمی خوراکی هم با خودش به سالن می برد. هرچه باشد تماشای فیلم همینطور خشک و خالی نمی شود. دقیقا به همین خاطر سالن های سینما همیشه پر از تماشاگرانی است که پاپ کردن به دست روی صندلی نشسته اند. اگر بخواهیم همین مثال را درباره تیک تاک به کار ببریم، نه یک خوراکی خوشمزه بلکه موزیک های داغ در کانون توجه قرار می گیرند. احتمالا شما هم تا حالا بارها و بارها دنبال موزیک های پرطرفدار در تیک تاک رفته اید. این موزیک ها معمولا هرچند وقت یک بار عوض می شود، اما علاقه کاربران به آنها همیشه ثابت خواهد ماند.
فرمول طلایی ما در این بخش برای وایرال شدن برند بی نهایت ساده است. شما فقط باید همیشه حواس تان به موزیک های ترند شده در تیک تاک باشد. شاید فکر کنید این کار یعنی دائما تیک تاک چک کردن. در این صورت باید بگوییم همیشه راه های ساده تری هم در این دنیا وجود دارد. کافی است سری به مرکز خلاقیت (Creative Center) در سایت تیک تاک بزنید. آن وقت نه تنها ترندهای داغ مربوط به موزیک، بلکه هشتگ های برتر را هم مشاهده خواهید کرد. آن هم بدون اینکه لازم باشد حتی یک دلار اضافه خرج کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک با چاشنی کسب لایک بیشتر
وی لاگ (Vlog) را امتحان کنید: تولید محتوا طبق مد روز
توسعه سریع شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر علاوه بر اینکه دنیای بازاریابی را تکان داده، کلی الگوی تازه برای تولید محتوا هم خلق کرده است. یکی از نمونه های جذاب در این میان وی لاگ است. اگر اهل گشت و گذار در یوتیوب باشید، احتمالا کلی ویدئوی اینچنینی به پست تان خورده است. در ویدئوهای وی لاگ معمولا مخاطب با شخصیت اصلی ویدئو همراه شده و یک یا چند روز کامل را در کنار او می گذراند. صدالبته که این تجربه روی دور تند قرار دارد و ویدئوهای اینچنینی معمولا بین 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. خب اگر قرار بود آدم واقعا چند روز ویدئو تماشا کند که از کار و زندگی می افتاد!
شاید فکر کنید یک ویدئو 10 تا 20 دقیقه جایش اصلا در تیک تاک نیست. در این صورت تا حد زیادی حق با شماست. هرچه باشد تیک تاک به خاطر ویدئوهای کوتاه این همه در دنیا مشهور شده است. با این حساب ما باید یک جواب دقیق برای توصیه مان به استفاده از وی لاگ داشته باشیم. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم وی لاگ فقط در قالب ویدئوهای بلند معنا ندارد. شما می توانید با مجموعه ای از پست های هیجان انگیز در تیک تاک عملا هم یک ماجراجویی کامل را روایت کنید، هم اینکه تک تک پست های تان خیلی طولانی نشود.
یادتان باشد وی لاگ باید در حوزه کاری شما باشد. بنابراین اگر دنبال تولید محتوای طنز هستید، احتمالا کارتان همین ابتدا به مشکل می خورد. قبول دارم کاربران در تیک تاک بیش از هر چیزی دنبال محتوای سرگرم کننده هستند، اما وقتی پای کسب و کارها وسط باشد دیگر هیچ چیز شوخی بردار نیست. این یعنی شما باید در حوزه کاری تان طوری محکم و استوار عمل کنید که مو لای درز کارتان نرود. بنابراین همیشه به ارتباط وی لاگ با حوزه کاری تان فکر کنید. این طوری کارتان خیلی بهتر پیش می رود و خبری از بی توجهی کاربران هم نخواهد بود.
پاسخگویی به کامنت ها با ویدئو: به وقت ارائه توضیحات دقیق
گاهی اوقات مشتریان سوالات پیچیده ای از کارآفرینان می پرسند؛ از آن دست سوالاتی که آدم نمی داند جوابش را از کجا باید شروع کند. اگر شما هم در طول سال های اخیر با کلی از این سوالات رو به رو شده اید، طراحی یک ویدئوی کوتاه در تیک تاک برای پاسخگویی به آنها ایده جذابی خواهد بود.
مشتریان این روزها انتظارات بی نهایت بالایی از برندها دارند. شما قرار است علاوه بر تولید محصولات درجه یک، همیشه کنار خریداران نیز باشید. بخشی از این مسئولیت مهم مربوط به پیدا کردن جواب های دقیق و قانع کننده برای سوالات مشتریان است. اینطوری شما همیشه محبوب ترین برند دنیا در نظر مشتریان باقی خواهید ماند.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی در تیک تاک
خیلی از برندها وقتی کامنت های مختلف از طرف مشتریان دریافت می کنند، جواب های کوتاه و اغلب گنگ ارائه می کنند. چنین کاری نه تنها کمکی به بهبود اوضاع برندها نمی کند، بلکه اعتماد مشتریان را هم از بین خواهد برد. توصیه ما در این بخش استفاده از ویدئوهای کوتاه تیک تاکی برای توضیح دقیق یک سوال یا چالش است. نتیجه چنین کاری اعتماد روزافزون کاربران به شما و توانایی بالای تان برای حل مشکلات خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز سوالات مهم مشتریان را گردآوری کرده و ضبط ویدئوها را شروع کنید. این طوری اوضاع تان در یک چشم به هم زدن از این رو به آن رو خواهد شد.
یکی از مثال های دم دستی و صدالبته موفق از تهیه ویدئو برای جواب دادن به سوالات کاربران، برند گلاسیر است. این برند همیشه سوالات مختلف مشتریان را با ویدئوهای کوتاه و تعاملی در تیک تاک جواب می دهد. اینطوری هم مشتریان به جواب سوالات شان می رسند، هم اینکه دیگران به طرح سوالات کلیدی ترغیب خواهند شد.
اضافه کردن دعوت به عمل (CTA) به ویدئو: بازاریابی بدون فروش معنایی ندارد!
همه بازاریاب ها با هدف افزایش فروش وارد عرصه رقابت می شوند. بنابراین اگر پیش خودتان فکر کرده اید تیک تاک فقط پلتفرمی برای تفریح یا خنده است، سخت دراشتباهید. این روزها برندها نه برای شاد کردن مخاطب شان، بلکه فروش بیشتر وارد تیک تاک می شوند. قبول دارم این پلتفرم هنوز امکان فروش درون برنامه ای را اضافه نکرده است، اما خیلی از کاربران با دیدن محصولات یا ویدئوهای یک برند به هنگام خرید از خرده فروشی ها وسوسه می شوند تا به برند مورد نظر اعتماد کنند. این دقیقا همان هدفی است که برندها از بازاریابی در تیک تاک باید دنبال کنند.
آخرین توصیه ما در این مقاله برای شما اضافه کردن دعوت به عمل یا همان CTA به انتهای هر ویدئوی تیک تاکی است. اینطوری شما می توانید از کاربران برای خرید، بازدید از سایت یا حتی درج یک کامنت ساده دعوت به عمل بیاورید. یادتان باشد گاهی اوقات تا شما برای مخاطب تان حرفی نزنید، اوضاع تان بهتر نخواهد شد. پس تعارف را کنار گذاشته و در انتهای هر ویدئو از کاربران برای همراهی با برندتان دعوت به عمل بیاورید؛ البته با لحنی کاملا دوستانه و صدالبته همراه با احترام.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تولید محتوا در تیک تاک
منابع: