به دنبال افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت ماسک و سایر اقلام بهداشتی موردنیاز در شرایط همه گیری کرونا، آمازون به افزایش ناعادلانه قیمت ها و گران فروشی متهم شد.
به گزارش دیجیاتو، موسسه حامی حقوق مصرف کنندگان «Public Citizen» در ایالات متحده، در آخرین گزارش خود اعلام کرد طی دوره همه گیری ویروس کرونا، آمازون قیمت اقلام بهداشتی را به صورت ناعادلانه افزایش داده است. در بخشی از این گزارش به قیمت اقلام ضروری همچون ماسک، ضد عفونی کننده دست، اسپری ضد عفونی کننده، دستمال کاغذی و دستمال توالت اشاره شده که با افزایش قیمتی بسیار بالایی طی چند ماه اخیر مواجه بوده اند.
به گزارش این موسسه غیرانتفاعی اول آوریل (۱۳ فروردین ماه) قیمت یک بسته ۵۰ تایی ماسک صورت در حدود ۴ دلار بوده ولی همان محصول در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۶ مردادماه) با افزایش قیمت ۹۰۰ درصدی و با قیمت ۳۹.۹۹ دلار توسط آمازون به فروش رسیده است.
همچنین قیمت دستمال توالت که سایر فروشگاه ها آن را با قیمت ۶.۸۹ دلار می فروشند، در آمازون تقریبا ۳۷ دلار است. افزایش قیمت ها به همین جا ختم نمی شود و قیمت اسپری ضد عفونی کننده با جهش قیمت ۸۰ درصدی از حدود ۷ دلار به ۱۳ دلار افزایش یافته است. این افزایش قیمت ها شامل محصولات دیگری از جمله آرد، شکر و نشاسته ذرت نیز می شود.
آمازون بارها و بارها به شرکت هایی که کالاهای خود را گران تر از قیمت معمول می فروشند خرده گرفته است و پیشتر نیز یک میلیون محصول که گران تر از قیمت معمول به فروش می رسیدند، از پلتفرم خود حذف کرد و همچنین بیش از 10 هزار حساب کاربری را که به افزایش قیمت مشکوک بودند، به حالت تعلیق درآورد.
اما گزارش منتشرشده جدید، نمونه هایی از محصولاتی را در وبسایت آمازون نشان می دهد که افزایش قیمت شدیدی داشته اند و برچسب توسط آمازون فروخته شد نیز روی آنها خورده است.
سخنگوی آمازون در بیانیه ای اعلام کرد:
«همانطور که پیشتر نیز گفته ایم، افزایش قیمتی برای محصولاتی که مستقیما توسط شرکت به فروش می رسد، اتفاق نیفتاده است. سیستم ما به گونهای طراحی شده که بهترین قیمت موجود را از میان گزینه های مختلف رقبا نشان می دهد و در صورت مشاهده هرگونه تخطی، سریعاً در رفع آن تلاش میکنیم. تیم آمازون به صورت شبانهروزی بر فروشگاه نظارت میکنند و تاکنون بیش از یک میلیون کالا را حذف کردهاند. مشتریان آمازون به دنبال کمترین قیمت ها هستند و ما سخت تلاش میکنیم تا بهترین قیمت موجود را در بین صدها میلیون محصول فروشگاه به مشتریان ارائه دهیم.»
در حالی که بسیاری از کسب و کارها از جمله گردشگری، هوانوردی و رستوران ها در دوران بحران کرونا از پا درآمدند، شرکت های فناوری و به ویژه آمازون به سود سرشاری دست پیدا کرده اند، به گونه ای که ثروت جف بزوس، بنیانگذار این شرکت از ۲۰۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته است.