بازاریابی در شبکه های اجتماعی در طول دهه های گذشته تغییر بسیار زیادی کرده است. اکنون نزدیک به 2 دهه از حضور شبکه های اجتماعی در زندگی اغلب مردم می گذرد. در این میان تغییرات بسیار زیادی در نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی روی داده است. امروزه بسیاری از برندها فقط برای اهداف بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند، بلکه فروش مستقیم را نیز در دستور کار قرار داده اند. دلیل این جهت گیری به روز رسانی های چند سال اخیر اغلب شبکه های اجتماعی اجتماعی در راستای ایجاد شرایط فروش مستقیم برای برندهاست. فروش در شبکه های اجتماعی بازاریابی به ارزش 89.4 میلیارد دلار ایجاد کرده است. براساس گزارش موسسه PR News Wire، ارزش بازار موردنظر تا سال 2027 به بیش از 604.5 میلیارد دلار خواهد رسید. بر این اساس سرمایه گذاری بر روی این بازار دارای اهمیت بسیار ویژه ای برای هر برندی خواهد بود.
اگر کسب و کار شما در زمینه فروش محصولاتش به دنبال ایده های تازه ای است، باید استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش هرچه بهتر را مدنظر قرار دهد. این امر کمک قابل ملاحظه ای به برندها برای فروش بیشتر در عین تعامل نزدیک با مخاطب هدف خواهد کرد.
پیش از بررسی شیوه فروش در شبکه های اجتماعی و تکنیک های موفقیت آمیز در آن باید تعریف دقیقی از فرآیند موردنظر به دست دهیم. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای فروش در شبکه های اجتماعی هستند، اما در عمل کارهای بسیار متنوع دیگری را ساماندهی می کنند بنابراین در ادامه به بررسی مفهوم فروش در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: تکنیک های فروش موفق در شبکه های اجتماعی
فروش در شبکه های اجتماعی به چه معناست؟
شاید در نگاه نخست فروش در شبکه های اجتماعی مفهوم واضحی به نظر برسد. در این مورد تا حد زیادی حق با شماست. نکته مهم در این میان امکان اشتباه گرفتن فرآیند فروش در شبکه های اجتماعی با برخی از مفاهیم مشابه است. درست به همین خاطر باید فرآیند موردنظر به خوبی تعریف گردد.
فروش در شبکه های اجتماعی بیش از اینکه یک استراتژی واحد باشد، مجموعه ای از اقدامات است. بر این اساس فرآیند فروش در شبکه های اجتماعی شامل بازاریابی، تبلیغات و همچنین تعامل با مخاطب هدف برای خرید محصولات میشود. اگر یک برند تمام اجزای این فرآیند را به خوبی دنبال نماید، شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
امروزه شبکه های اجتماعی قابل ملاحظهای از فرآیند فروش آنلاین پشتیبانی میکنند. پلتفرمهایی نظیر فیس بوک و اینستاگرام مهمترین گزینه های در دسترس برندها محسوب می شود. استفاده از چنین پلتفرم هایی به دلیل استقبال بالای کاربران همیشه مدنظر برندها قرار داشته است. این امر بسیاری از برندها را به سوی سرمایه گذاری هنگفت بر روی بازاریابی و فروش در اینستاگرام و فیس بوک سوق داده است.
استفاده از فرآیند فروش در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی ساده و روشن است. همین امر تمایل بسیاری از برندها را جلب کرده است. کسب و کارها ابتدا باید فهرستی از محصولات مدنظرشان همراه با قیمت شان را تهیه نمایند. سپس با بارگذاری آن در شبکه اجتماعی موردنظر امکان افزودن تگ خرید مستقیم برای هر محصول در پست دلخواه شان را خواهند داشت. شاید این امر در ابتدا انگیزه چندانی برای خرید در مخاطب هدف ایجاد نکند، اما براساس تجربه برندهای بزرگ انگیزه کاربران برای خرید مستقیم در شبکه های اجتماعی بسیار بالا ارزیابی می شود. دلیل این امر سهولت خرید به صورت مستقیم در شبکه های اجتماعی است. پیش از این برندها باید کاربران را به سوی لینک های جانبی اکانت شان هدایت می کردند. سپس در صورت تمایل کاربران امکان مراجعه به فروشگاه رسمی برند فراهم می شد. بدون تردید فرآیند موردنظر بیش از اندازه طولانی و کسل کننده است. همین امر بسیاری از برندها را نسبت به فروش موفقیت آمیز در شبکه های اجتماعی ناامید ساخته بود. این تحلیل ها با رونمایی از سرویس فروش درون برنامه ای از سوی شبکه های اجتماعی بزرگ به طور کامل تغییر کرد.
فروش در شبکه های اجتماعی در برابر فروش آنلاین
وقتی از فروش در شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، به طور ناخودآگاه بحث از فروش آنلاین نیز مطرح می شود. بسیاری از برندها این دو فرآیند را یکسان تلقی می کنند. این امر نخستین اشتباه بازاریاب ها در زمینه فعالیت فروش محسوب می شود. شاید دو مفهوم فوق دارای شباهت های زیادی باشند، اما تفاوت معناداری نیز میان آنها وجود دارد.
هرگونه فروش در فضای اینترنت نوعی فروش آنلاین محسوب می شود. نکته مهم در این میان تفاوت فروش در شبکه های اجتماعی از نظر سطح دسترسی کاربران و همچنین انگیزه شان برای پرداخت است. امروزه اغلب کاربران تمایل به پرداخت هزینه خرید در شبکه های اجتماعی دارند. دلیل این امر سهولت فرآیند موردنظر است. همچنین اغلب کاربران شبکه های اجتماعی از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. نکته جالب اینکه در زمینه فروش آنلاین در سایت های خرده فروشی بزرگ اغلب کاربران از رایانه های شخصی استفاده می نمایند بنابراین تفاوت معناداری میان نحوه خرید و همچنین بازدید کاربران از محصولات در دو فرآیند فروش وجود دارد.
اگر کسب و کارها نسبت به تفاوت میان نحوه فروش در هر کدام از شیوه های آنلاین و شبکه های اجتماعی بی توجه باشند، امکان بروز مشکلاتی در فعالیت شان وجود خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اتکای بسیار زیادی بر روی پلتفرم های اجتماعی دارند. این امر باید مدنظر هر برندی در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار گیرد. در غیر این صورت بازاریابی و فروش با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شود.
چرا فروش در شبکه های اجتماعی مهم است؟
بدون تردید فروش محصولات در شبکه های اجتماعی به معنای کسب سود و مورد علاقه برندهاست. همین امر اهمیت شبکه های اجتماعی را توضیح می دهد. اگر خود را به جای کاربران عادی در شبکه های اجتماعی قرار دهیم، خرید از شبکه های اجتماعی به دلیل سهولت، انگیزه بسیار زیادی در ما ایجاد خواهد کرد. این امر مدنظر بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار می گیرد. در ادامه به برخی از دلایل مهمتر در این زمینه نیز اشاره خواهیم کرد.
تبدیل فرآیند خرید به یک تجربه اجتماعی
حضور در شبکه های اجتماعی مزیت های بسیار زیادی برای کاربران دارد. ابتدا مهمترین کاربرد شبکه های اجتماعی ایجاد ارتباط میان افراد مختلف بود. این امر هنوز هم اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. امروزه شمار قابل ملاحظه ای از برندها در فرآیند ارتباط با مشتریان شان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اغلب برندهای بزرگ بخش خدمات مشتریان یا روابط عمومی شان را به شبکه ای اجتماعی انتقال داده اند. این امر اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی برای برندها را به همراه دارد.
فروش در شبکه های اجتماعی امکان دسترسی کاربران به نظرات یکدیگر را ساده کرده است. این امر مقایسه محصولات مختلف را نیز بدل به امری جذاب کرده است. امروزه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف انگیزه بسیار زیادی دارند. این امر در کنار بارگذاری کامنت های متعدد از سوی کاربران و فعالیت برندها برای فروش براساس ارائه تخفیف های گسترده فضایی جذاب برای کاربران ایجاد کرده است.
بدون تردید هر کاربری علاقه مند به تعامل با برندهای مورد علاقه اش در شبکه های اجتماعی است. در این میان برخی از برندها از انگیزه کاربران به صورت مناسب استفاده می کنند. اگر یک برند در زمینه بازاریابی و فروش از نظرات کاربرانش استفاده نماید، شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی ها
حذف محدودیت های فروش
فروش به صورت حضوری دارای محدودیت های بسیار زیادی است. اغلب برندها در این مسیر با دشواری های زیادی مواجه هستند. این امر در نهایت بسیاری از برندها را با مشکلاتی نظیر ناتوانی برای حضور در بازارهای مختلف و کاهش سود سالانه مواجه می کند. امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی بدل به راهکاری برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شده است بنابراین استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی یک ضرورت برای هر کسب و کاری محسوب می شود.
محدودیت های فروش در بازارهای مختلف اغلب به سادگی قابل حل و فصل نیست. بسیاری از برندها نیاز به سرمایه گذاری هنگفت برای تاسیس شعبه های رسمی در یک بازار تازه دارند. این امر فرآیند فروش حضوری را بیش از هر زمان دیگری سخت می کند. در این میان استفاده از شبکه های اجتماعی مزیت های بسیار زیادی به همراه دارد. یکی از نکات مهم در زمینه فروش در شبکه های اجتماعی وجود گزینه های متعدد برای مشتریان است. این امر کار برندها را به شدت دشوار می کند. اگر یک برند توجه کافی به فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته باشد، به سرعت دامنه مشتریانش ریزش خواهد کرد.
امکان درآمدزایی فزاینده
برخی از برندها هنوز هم شبکه های اجتماعی یا به طور کلی فضای آنلاین را نوعی محیط لوکس برای فعالیت برندها تلقی می کنند. امکان سودآوری از چنین محیطی برای برندها هرگز با تلقی سنتی شان یکسان نیست. امروزه برندهای بزرگ بخش قابل ملاحظه ای از سودشان را از حضور در شبکه های اجتماعی کسب می کنند. این امر باید به طور گسترده ای مدنظر برندها قرار داشته باشد. براساس گزارش موسسه استاتیستا ، ارزش حوزه فروش در شبکه های اجتماعی در طول 3 سال آینده به رقم عجیب و غریب 735 میلیارد دلار خواهد رسید. بی تردید کمتر برندی توان عبور بی تفاوت از این رقم قابل ملاحظه را دارد.
بازاریابی در محیط شبکه های اجتماعی شاید ساده ترین گزینه ممکن نباشد، اما با رونمایی از گزینه های فروش مستقیم بدل به یکی از سودآورترین گزینه های در دسترس برندها شده است بنابراین هر کسب و کاری باید از این گزینه بیشترین استفاده را نماید. در غیر این صورت با مشکلات بسیار زیادی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مشتریان و فروش بهینه مواجه خواهد شد.
درآمد فزاینده از شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر افزایش یافته است. این امر بسیاری از برندها را به سوی فعالیت در این فضا سوق داده است. اگر کسب و کار شما نیز در این محیط فعالیت مناسبی ندارد، باید هرچه زودتر نسبت به حضور بهینه در فضای موردنظر اقدام نمایید.
امکان تمرکز بر روی گروه های مختلف مشتریان
بدون شک مشتریان دامنه وسیعی از سلایق را پوشش می دهند. این امر اغلب مورد توجه الگوهای بازاریابی سنتی قرار ندارد. همین امر برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مشکلات بسیار زیادی ایجاد می نماید. خوشبختانه امروزه برندها نسبت به سلیقه متفاوت گروه های مشتریان آگاهی دارند. این امر نیاز به تولید محتوا یا دست کم تعامل مناسب با گروه های مختلف را پیش می کشد. وقتی قرار بر تعامل مناسب با مخاطب هدف باشد، باید نسبت به بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت تاثیرگذار اقدام کرد. اگر این امر مدنظر برندها قرار نگیرد، ریزش مشتریان و کاهش میزان فروش قطعی خواهد بود.
یکی از راهکارهای مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با سلیقه های مختلف شخصی سازی پیشنهادهای فروش برای آنهاست. این امر در جلب نظر سلیقه های متفاوت تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد. بدون تردید همه ما تجربه مشاهده محتوای بازاریابی و فروش متنوع در شبکه های اجتماعی را داشته ایم. چنین گزینه هایی با استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش و شخصی سازی پیشنهادها امکان پذیر شده است. اگر برند شما از این گزینه ها استفاده مناسبی نداشته باشد، رقابت را به دیگر برندها واگذار خواهد کرد. سطح رقابت در شبکه های اجتماعی برای فروش در طول سال های اخیر به شدت افزایش یافته است بنابراین برندها باید برنامه ای دقیق برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه منحصر به فردشان داشته باشند. در غیر این صورت مشکلات مالی فزاینده ای در انتظار آنها خواهد بود.
امکان فروش همزمان به نسل جوان و میانسال
بازاریابی و فروش برای نسل جوان به طور کامل با فرآیند فروش برای نسل میانسال تفاوت دارد. بسیاری از برندها در این میان برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی نسل جوان ندارند. دلیل این امر دشواری های تاثیرگذاری بر روی نسل جوان است. تفاوت سلیقه و استفاده متفاوت از ابزارهای دیجیتال از سوی نسل جوان موجب سردرگمی برندها شده است. در این میان بسیاری از بازاریاب ها توانایی تولید محتوای مناسب برای چنین نسلی را ندارند همچنین در زمینه فروش نیز پیشنهادهای بازاریابی ها با سلیقه آنها هماهنگی لازم را ندارد. در این میان بازاریابی برای این نسل بدل به فرآیندی دشوار و پیچیده شده است.
مطلب مرتبط: بازیابی استراتژی فروش برند در دوران کرونا
شبکه های اجتماعی محیط مناسبی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از برندها برای دسترسی به مخاطب هدف دیگر مشکلی ندارند. این امر برخی از برندها را از شر ناتوانی برای یافتن مخاطب هدف نسل جوان رها کرده است. با این حال هنوز هم برخی از کاربران نسل جوان به طور مداوم به برندها بی توجهی می کنند.
اگرچه شبکه های اجتماعی فضای مناسبی برای بازاریابی برندها فراهم کرده است، اما فروش و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسل جوان دیگر بستگی به توانایی هر برند دارد. در این میان آگاهی از سلیقه مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد.
تمرکز دقیق بر روی مخاطب هدف
بازاریابی با هدف جلب نظر دامنه محدودی از کاربران همیشه گزینه جذابی برای برندها محسوب می شود. امروزه نمایش محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با نیاز به پرداخت هزینه های مشخصی است. در این میان برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای جلب نظر دامنه محدودی از مخاطب هدف به اشتباه محتوای شان را به تمام کاربران نشان می دهند. این امر هزینه های بازاریابی برندها را به شدت افزایش می دهد.
رونمایی از سرویس فروش در اغلب پلتفرم های اجتماعی همراه با به روز رسانی سریع در زمینه بهبود وضعیت نمایش محتوا برای کاربران بود. برندها به این ترتیب توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با شخصی سازی نمایش محتوا برای آنها دارند. این امر علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی و فروش موجب تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف نیز می شود.
توصیه های کاربردی برای فروش بهتر در شبکه های اجتماعی
بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی نیازمند مهارت خاصی است. بسیاری از بازاریاب ها در ابتدای مسیر بازاریابی و فروش در این فضا قرار دارند بنابراین بررسی برخی از توصیه های کاربردی برای موفقیت در این عرصه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
1. تعامل نزدیک با فالوورها
هر برند دارای دامنه مشخصی از فالوور در شبکه های اجتماعی است. همانطور که مفهوم مشتریان وفادار در عرصه فروش حضوری دارای اهمیت است، فالوورها نیز در فرآیند فروش در شبکه های اجتماعی مهم هستند. فالوورهای یک برند تمایل برای مشاهده مداوم محتوای تولیدی آن دارند بنابراین برندها باید تعامل نزدیکی با چنین مخاطبی به منظور فروش بهتر داشته باشند.
اگر یک برند فالوور برندش را از دست دهد، این امر نشانه کاهش شدید سطح فروش خواهد بود. امروزه اغلب فروش ها در شبکه های اجتماعی با حضور پررنگ فالوورهای برندها صورت می گیرد. این امر اهمیت تعامل نزدیک با آنها برای فروش بهتر را نشان می دهد. متاسفانه برخی از برندها فقط به دنبال فروش بیشتر هستند. این امر در نهایت مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد. هرچه توانایی یک برند برای تعامل با فالوروهایش بیشتر باشد، در نهایت تاثیرگذاری بهتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
2. گوش دادن به مخاطب هدف
کاربران در شبکه های اجتماعی تمایل بالایی برای بیان نکات مثبت و منفی درباره برندها دارند. این امر گاهی اوقات در اکانت رسمی برندها نیز صورت می گیرد. اگر کسب و کار شما به اندازه کافی برای دریافت نظرات مربوط به کاربران خوش شانس بوده است، باید از محتوای نظرات موردنظر نهایت استفاده را ببرد. امروزه بسیاری از برندها در زمینه آگاهی از نظرات مشتریان شان فعالیت بسیار اندکی دارند. این امر در نهایت به شکل کاهش تمایل کاربران برای تعامل با برند نمودار می گردد بنابراین برندها باید هرچه بیشتر در مسیر استفاده از نظرات کاربران برای بهبود فعالیت شان براساس سلیقه آنها اقدام نمایند. اگر این امر مدنظر برندها قرار نگیرد، به سرعت با مشکلات عمیق و ساختاری مواجه خواهند شد.
3. هدف گذاری بر روی مخاطب هدف
هدف گذاری بر روی مخاطب هدف برای فروش بهتر گزینه ای ضروری است. بدون تردید هیچ برندی توانایی تاثیرگذاری روی تمام مشتریان حاضر در یک بازار را ندارد بنابراین باید به صورت کاربردی بر روی مخاطب هدف مشخصی سرمایه گذاری نمایند. مزیت اصلی این امر امکان فروش گسترده به مشتریان علاقه مند به برندمان است. خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی اطلاعات گسترده ای در مورد کاربرانشان در اختیار برندها قرار می دهند بنابراین بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف علاقه مند به برند کار چندان دشواری نخواهد بود.
4. قیمت گذاری شناور محصولات
بازاریابی و فروش باید با واکنش مناسب نسبت به رویدادهای مختلف همراه باشد. بسیاری از برندها در بازه های زمانی نظیر کریسمس اقدام به ارائه تخفیف های گسترده می کنند. این امر مزیت قابل ملاحظه ای برای برندها دارد. هرچه دامنه تعیین قیمت ها از سوی یک برند در واکنش به رویدادهای مهم شناورتر باشد، تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب هدف به بار خواهد آمد.
مطلب مرتبط: روش های افزایش فروش
تعیین قیمت مناسب برای محصولات امر مهمی در شبکه های اجتماعی است. امرزوه بسیاری از برندها در واکنش به نحوه فعالیت یکدیگر سطح قیمت را به طور فزاینده ای کاهش می دهند. این امر مزیت قابل ملاحظه ای برای خریداران در پی دارد. هرچه توانایی رقابت یک برند بر سر سطح قیمت بیشتر باشد، در نهایت موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.
بدون تردید فروش در شبکه های اجتماعی نیز مانند هر فعالیت دیگری دارای پیچیدگی های قابل ملاحظه ای است. بسیاری از برندها در این مسیر دشواری های زیادی را تحمل می کنند. اگر کسب و کار شما نیز در این فرآیند تازه کار است، استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله مزیت بالایی برای شروع کار خواهد داشت.