خرده فروشی ها بیشترین شانس برای بهره مندی از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی را دارند. این امر به دلیل دامنه متنوع خدمات و محصولات آنهاست. امروزه مشتریان تمایل به مشاهده محصولات مختلف در شبکه های اجتماعی دارند. بنابراین برند شما باید فعالیت مناسبی در زمینه ارائه گزینه های خرید متنوع به کاربران داشته باشد. خرده فروشی ها اغلب در شبکه های اجتماعی دارای حساب کاربری رسمی هستند. نکته مهم در این میان تردید چنین برندهایی برای بازاریابی و تبلیغات در این پلتفرم هاست. بدون تردید شهرت و محبوبیت بالای شبکه های اجتماعی به تنهایی برای حضور در عرصه بازاریابی در چنین پلتفرم هایی کافی است. با این حال اگر به دنبال اطمینان بیشتر از این حوزه هستید، باید به تمایل کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به دنبال کردن اکانت های تجاری توجه داشته باشید. امروزه کاربران تمایل بسیار بالایی برای دنبال کردن اکانت های تجاری دارند. تعامل با برندها بخش قابل توجهی از فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی را شکل می دهد. براساس پژوهش های صورت گرفته از سوی ما در موسسه Sprout Social، نزدیک به 84 درصد از کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به مشاهده محتوای آنلاین خرده فروشی ها در شبکه های اجتماعی تمایل نشان دادهاند.
براساس آنچه در بالا مورد بررسی قرار گرفت، بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی ها مزیت های بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان نحوه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در این مرحله با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند بنابراین اگر شما نسبت به کاربست تکنیک های بازاریابی درست برای حضور در شبکه های اجتماعی اقدام نکنید، با مشکلات عمده ای مواجه خواهید شد. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه برخی از تکنیک های مهم برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی از سوی خرده فروشی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
بازاریابی خرده فروشی ها در شبکه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه جذابیت های خاص خود را داشته است. بسیاری از برندها در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به سوی تعامل آنلاین با آنها می روند. دلیل این امر امکان بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف به صورت کم هزینه تر و عمیق تر است. هر برند براساس سطح نیازش اقدام به ساماندهی فرآیند بازاریابی به شیوه های مختلف می کند. اگر شما نیز علاقه مند به بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی تان هستید، باید به دقت از تکنیک های مختلف استفاده نمایید. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد تمایز میان فعالیت بازاریابی برندتان با رقباست. امروزه کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به کمپین های بازاریابی یکسان برندها واکنش مناسبی نشان نمی دهند بنابراین از ایجاد شباهت بیش از اندازه میان کمپین تان با تجربه دیگر برندها پرهیز نمایید.
انتخاب پلتفرم مناسب
خرده فروشی ها امکان سرمایه گذاری بر روی یک شبکه اجتماعی را ندارند. وقتی شما به عنوان یک خرده فروشی در حال فعالیت هستید، باید نسبت به سلیقه متفاوت مخاطب هدفتان واکنش نشان دهید. هرچه دامنه مخاطب هدف یک برند بیشتر باشد، حضور در شبکه های اجتماعی مختلف اهمیت بیشتری خواهد یافت بنابراین خرده فروشی ها به دلیل تعامل با دامنه وسیعی از کاربران باید به دقت نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی مختلف اقدام نمایند. بهترین گام در این مسیر انتخاب شبکه های اجتماعی پرطرفدار در سراسر جهان است. شما به این ترتیب شانس بازاریابی برای مشتریان فعلی و جلب نظر خریدارهای تازه را خواهید داشت.
برخی از خرده فروشی ها به جای حضور در شبکه های اجتماعی مختلف اقدام به سرمایه گذاری هنگفت بر روی یک پلتفرم خاص می کنند. شاید این امر در نگاه نخست جذاب به نظر برسد، اما بازده کمتری در مقایسه با حضور در شبکه های اجتماعی متعدد خواهد داشت. اگر شما علاقه مند به بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی هستید، باید همیشه نسبت به انتخاب دستکم 3 پلتفرم مختلف اقدام نمایید.
بدون تردید وقتی صحبت از بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شود، اینستاگرام انتخاب نخست بسیاری از برندها خواهد بود. اینستاگرام در طول سال های اخیر امکانات بسیار زیادی برای برندها ایجاد کرده است. با این حساب حضور در این پلتفرم برای برندها امر تعجب برانگیزی نخواهد بود.
یکی از برندهای موفق در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی متعدد خرده فروشی لولو مون است. این خرده فروشی به طور تخصصی در زمینه پوشاک فعالیت دارد. تیم بازاریابی این برند در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت میکند. نکته جالب در مورد اکانت اینستاگرام این برند است. آنها برای معرفی لباس های تازه به سراغ ثبت عکس های جذاب و چشم نواز میروند. درست به همین خاطر اغلب کاربران واکنش مثبتی به عکس های آنها نشان می دهند. اگر شما نیز علاقه مند به نمایش محصولات تان در قالبی جذاب هستید، امکان استفاده از الگوی موفق لولو مون را خواهید داشت.
لولو مون به عنوان یک خرده فروشی فقط در اینستاگرام فعالیت ندارد. آنها سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی تبلیغات در فیس بوک نیز کرده اند. این امر موجب مشاهده تبلیغات آنها از سوی کاربران علاقه مند به حوزه خرده فروشی در فیس بوک شده است. نکته جالب در مورد تبلیغات در فیس بوک استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. به این ترتیب محتوای تبلیغاتی فقط برای افراد علاقه مند به حوزه موردنظر نمایش داده می شود. این امر میزان نارضایتی کاربران از مشاهده محتوای بازاریابی نامناسب را به شدت کاهش می دهد.
حضور در پینترست کمتر مورد توجه برندها در حوزه خرده فروشی قرار دارد. این امر به دلیل تلقی ساده انگارانه از پینترست و شباهتش به اینستاگرام است. نکته مهم در این میان برتری پینترست نسبت به اینستاگرام در زمینه بارگذاری عکس است. امروزه پینترست بزرگترین آرشیو عکس در دنیا را دارد. بنابراین حضور در این شبکه اجتماعی برای برند شما مزیت های بسیار زیادی خواهد داشت. امروزه برندها امکان فروش مستقیم محصولات شان به مشتریان از طریق پینترست را دارند بنابراین شما بهانه ای برای عدم حضور در این شبکه اجتماعی جذاب و کاربردی نخواهید داشت.
استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی برای به روز رسانی کمپین های جاری
اغلب برندها پس از اجرای کمپین بازاریابی دیگر به دنبال به روز رسانی آن نیستند. بدون تردید اغلب تیم های بازاریابی سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی تولید محتوا انجام می دهند. نکته مهم در این میان امکان بروز مشکلاتی در زمینه تولید محتواست. شاید شما در لحظه آخر تحلیل نادرستی از سلیقه مخاطب هدف داشته اید. تاکید بخش کنونی بر روی استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی به منظور به روز رسانی در لحظه کمپین هاست. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به آپدیت مداوم و سریع محتوای جاری شان بی توجه هستند. اگر شما به موقع نسبت به این نکته واکنش نشان دهید، شاید نحوه تاثیرگذاری کمپین تان به طور کلی تغییر نماید.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با رقابت بسیار زیادی است بنابراین شما باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای ایجاد برتری برندتان در مقایسه با رقبا باشید. خوشبختانه امروزه اغلب شبکه های اجتماعی اطلاعات مهم و کاربردی در اختیار برندها پیرامون کمپین هایشان قرار می دهند. توصیه اصلی بخش کنونی استفاده از چنین اطلاعاتی برای به روز رسانی در لحظه کمپین های بازاریابی است. نتیجه این امر امکان اصلاح اشتباهات جزئی بدون نیاز به تعطیلی کمپین خواهد بود.
هرچه توان خرده فروشی ها برای به روز رسانی سریع کمپین ها در حال اجرای شان بیشتر باشد، انگیزه برندها برای تعامل با آنها بیشتر می شود. بهترین مثال در این زمینه خرده فروشی شاپ باپ است. این خرده فروشی در زمینه پوشاک و مد فعالیت دارد. اگر شما علاقه مند به بازاریابی برای طرفدارهای این حوزه هستید، تقلید و الگوبرداری از ایده های این برند منطقی خواهد بود.
مهمترین نکته در مورد شاپ باپ همکاری با افراد سرشناس در زمینه فعالیت های اجتماعی برای معرفی لباس های تازه است. این امر جذابیت ویژه ای به لباس های موردنظر خواهد داد. همچنین سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به شدت بیشتر می کند. شاید در نگاه نخست خرده فروشی حرفه ای نظیر شاپ باپ هرگز دچار اشتباه نشود، اما نکته مهم مربوط به توانایی این برند برای اصلاح سریع اشتباهاتش است. امروزه بحث تبعیض نژادی به سیاه پوستان در ایالات متحده بسیار داغ است. سال گذشته خرده فروشی شاپ باپ به دلیل انتشار یک پست مشکوک و توهین آمیز برای سیاه پوستان مورد انتقاد شدید قرار گرفت. تیم بازاریابی این برند پس از آن حادثه به سرعت نسبت به استفاده از مدل های سیاه پوست برای معرفی محصولات اقدام کرد. این امر به خوبی بحران مورد نظر را مدیریت کرد.
امروزه عرصه خرده فروشی حساسیت بسیار زیادی دارد. شاید یک اشتباه کوچک از سوی شما موجب نابودی تمام دستاوردهای تان گردد بنابراین تصحیح اشتباهات برند در کمترین زمان ممکن اهمیت بسیار زیادی برای برندها خواهد داشت.
خوشبختانه امروزه برندها امکان استفاده از اطلاعات شبکه های اجتماعی را دارند. اگر شما در این مسیر نیاز به اطلاعات بسیار بیشتری پیدا کردید، همیشه گزینه همکاری با آژانس های بازاریابی حرفه ای پیش روی تان قرار دارد. مزیت این امر امکان بازاریابی و تاثیرگذاری قابل توجه با استفاده از تجربه و اطلاعات دقیق چنین برندهایی خواهد بود.
جمع آوری بازخوردهای مشتریان
مشتریان خرده فروشی ها سطح تعامل شان با برندها را به شبکه های اجتماعی نیز گسترش داده اند. این امر تاثیر به شدت مهمی بر روی فعالیت آنلاین برندها دارد. اغلب خرده فروشی ها محبوب مشتریان کامنت های بسیار زیادی از سوی کاربران دریافت می کنند. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندهاست. یکی از مزیت های این شیوه امکان جمع آوری نظرات کاربران در مورد برند است. بسیاری از خرده فروشی ها تمایل به استفاده از نظرات مشتریان برای به روز رسانی وضعیت برندشان دارند. نکته مهم در این میان کاربست شیوه های حرفه ای برای بازاریابی در این محیط است. در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. یکی از گزینه های مورد توصیه اغلب کارشناس ها برای جمع آوری بازخوردهای مشتریان در شبکه های اجتماعی مربوط به استفاده از ابزارهای حرفه ای است. شاید شما به صورت دستی نیز امکان گردآوری اطلاعات مشتریان را داشته باشید، اما این فرآیند به شدت زمانبر خواهد بود.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
برند سفورا در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی سابقه طولانی دارد. شهرت این برند به خاطر استفاده از مواد طبیعی و غیرسمی برای تولید لوازم آرایشی است. بنابراین مشاهده شعبه های متعدد این خرده فروشی در سراسر دنیا و علاقه مشتریان برای خرید از آنها امر طبیعی خواهد بود. این برند در زمینه تولید محصولات جدید توجه ویژه ای به نظرات مشتریانش دارد. نتیجه این امر استقبال شدید مشتریان از محصولات تازه سفوراست.
شاید در نگاه نخست برخی از برندها به طور طبیعی دارای مزیت نسبت به دیگر برندها پیرامون جلب نظر مخاطب هدف و استفاده از نظراتشان باشند. نکته مهم در این میان توجه به نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی است. برخی از برندها در این مورد فقط به اکانت خودشان توجه دارند بنابراین در عمل بخش گسترده ای از مشتریان را مورد توجه قرار نمی دهند. توصیه ما در این بخش بازاریابی برای مشتریان به صورت حرفه ای است. این فرآیند شامل جستجو در شبکه های اجتماعی براساس هشتگ های مرتبط با برند و جمع آوری نظرات کاربران است. شاید برخی از کاربران مشتری دائم برند شما نباشند، اما نظرشان برای شما اهمیت خواهد داشت.
ترکیب نظرات مشتریان و بهره مندی از آن برای بازاریابی تاثیرگذاری اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در این زمینه اقدام به استفاده از شیوه های سنتی می کنند. توصیه ما در بخش کنونی پرهیز از کاربست چنین شیوه هایی است بنابراین باید تا جای ممکن از ابزارهای هوشمند برای این کار استفاده کرد. وقتی شما از شیوه های سنتی برای ترکیب نظرات مشتریان استفاده می کنید، به دلیل صرف زمان زیاد، اطلاعات موردنظر دیگر کاربرد اساسی نخواهد داشت. بنابراین نقش سرعت عمل در ارزیابی نظرات کاربران بسیار مهم خواهد بود.
یکی دیگر از برندهای موفق در زمینه بازاریابی با استفاده از نظرات کاربران برند بست بای است. این خرده فروشی دامنه وسیعی از محصولات را عرضه می کند. نکته جالب در این میان افزودن محصولات تازه به لیست فروش براساس نظرات و درخواست های مشتریان است . همین امر در طول مدت زمانی اندک بست بای را بدل به گزینه محبوب مشتریان در سراسر دنیا کرده است.
ارائه خدمات جانبی به مشتریان
خدمات جانبی نقش مهمی در موفقیت برندها در عرصه بازاریابی دارد. بسیاری از برندها در عمل توجهی به این نکته ندارند بنابراین کمپین بازاریابی آنها محدود به معرفی محصولات تازه و تلاش برای فروش مستقیم خواهد بود. اغلب مشتریان واکنش منفی نسبت به تلاش صرف برندها برای فروش محصولاتشان دارند. بنابراین شما باید به دنبال فرآیندهایی فراتر از این گزینه باشید.
امروزه بسیاری از خرده فروشی ها نیاز به ارائه خدمات جانبی دقیق دارند. دلیل این امر ارائه دامنه وسیعی از محصولات است بنابراین شما باید به خوبی با فرآیند جلب نظر مخاطب هدف و پاسخگویی به پرسش ها یا حتی شکایت های آنها سازگاری پیدا کنید.
مطلب مرتبط: خرده فروشی های آینده چه شکلی خواهند بود؟
فناوری هوش مصنوعی در این بخش نیز دستاوردهای بسیار زیادی برای برندها داشته است. برند پابلیکس به طور ویژه ای در زمینه ارائه خدمات جانبی به مشتریان خرده فروشی اش موفقیت کسب کرده است. این امر فراتر بازاریابی با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شما در این بخش اقدام به حل مشکلات و اعتراض های جاری مشتریان خواهید کرد. امروزه شمار بالایی از برندها به دلیل عدم توجه به شکایت های مشتریان شان با شکست های مختلفی در زمینه فروش محصولات مواجه می شوند. ریزش مشتریان در خرده فروشی ها تاثیر به شدت منفی بر روی وضعیت مالی آنها دارد بنابراین شما باید دقت ویژه ای نسبت به وضعیت بازاریابی برندها داشته باشید.
پابلیکس برای پیگیری وضعیت مشتریان در شبکه های اجتماعی توجه ویژه ای به توییتر دارد. دلیل این امر متن محوری توییتر در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی است. این امر نقش مهمی در جستجوی ساده شکایت های مشتریان و پاسخگویی سریع به آنها دارد. تیم پشتیبانی پابلیکس در زمینه ارائه پاسخ های دقیق به مخاطب هدف وسواس بسیار زیادی دارد. شاید در نگاه نخست این نوع وسواس بیش از اندازه عجیب به نظر برسد. برخی از کارآفرینان توجه بیش از اندازه به مشتریان را بیانگر جلوه ای منفی از کسب و کار می دانند. این امر به هیچ روی واقعیت ندارد. شما هرچه توانایی بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه های متنوع داشته باشید، تمایل آنها برای تعامل با شما بیشتر خواهد شد. پیگیری مشکلات مشتریان نیز یکی از روندهای مهم برای تاثیرگذاری بر روی آنها محسوب می شود.
توجه به ترندهای برتر
بازاریابی در صنعت خرده فروشی به معنای بی توجهی به ترندهای برتر نیست. بسیاری از برندهای خرده فروشی در عمل توجه چندانی به ترندها ندارند. همین امر موجب ایجاد جلوه ای ایستا و خشک از سوی آنها برای مخاطب هدف خواهد شد. توجه به ترندهای برتر در حوزه بازاریابی شامل تولید محتوا براساس آنهاست. این امر برای تیم های بازاریابی دشواری چندانی نخواهد داشت. مزیت اصلی خرده فروشی ها در این میان بهره مندی از دامنه وسیع محصولات است بنابراین شما مشکلی برای انطباق ترندهای برتر با محصولات تان نخواهید داشت.
امروزه برخی از کسب و کارها به دلیل ماهیت فعالیت شان شانس چندانی برای استفاده از ترندهای برتر ندارند. صنعت خرده فروشی در این میان نوعی استثنا محسوب می شود. شما با بهره مندی از دامنه وسیع محصولات همیشه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. اگر شما علاقه مند به آگاهی سریع از ترندهای برتر هستید، استفاده از ابزارهای حرفه ای اهمیت بالایی دارد. بهترین ابزار در این میان مربوط به برند Sprout است. این ابزار امکان بررسی عمیق شبکه های اجتماعی را دارد.
استفاده از محتوای تولید کاربران
کاربران شبکه های اجتماعی در زمینه بازاریابی برندها مشارکت قابل توجهی دارند. اگر برند شما مورد علاقه کاربران باشد، آنها پیرامون برند شما تولید محتوا خواهند کرد. یکی از ایده های بازاریابی جذاب و کم هزینه در شبکه های اجتماعی مربوط به بازنشر محتوای تولیدی کاربران است. شاید در نگاه نخست استفاده از شبکه های اجتماعی بیانگر فقدان ایده بازاریابی باشد، اما امروزه حتی برندهای بزرگ نیز از این شیوه استفاده میکنند. خرده فروشی تارگت با بیش از 4 میلیون فالوور در اینستاگرام به طور هفتگی نسبت به بازنشر محتوای برتر کاربران پیرامون برندش اقدام می کند. این نوع محتواها تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف دارد. دلیل آن نیز اعتماد بالاتر کاربران به محتوای
ساده سازی فرآیند خرید
فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها در تلاش برای فروش مسقیم در شبکه های اجتماعی هستند. برخی از کارشناس ها حتی هدف اصلی از بازاریابی را افزایش فروش قلمداد می کنند. نکته مهم در مورد شبکه های اجتماعی افزودن گزینه فروش مستقیم در طول سال های اخیر است. پیش از این برندها باید مشتریان را به سایت فروش برندشان هدایت می کردند. بدون تردید خروج از اپ شبکه های اجتماعی مدنظر بسیاری از کاربران قرار نمی گرفت بنابراین همیشه فروش از طریق شبکه های اجتماعی دشوار ارزیابی می شد.
مطلب مرتبط: راهکارهای جذب بیشتر مشتری برای خرده فروشی ها
امروزه امکانات وسیعی در اختیار برندها برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف وجود دارد. این امر با توسعه شبکه های اجتماعی به حوزه فروش مستقیم نیز رسیده است. نکته مهم در این میان ایجاد تعادل میان پست های فروش با دیگر بخش های بازاریابی نظیر تولید محتوای سرگرم کننده است. اگر برند شما فقط به دنبال فروش بیشتر باشد، با واکنش نامناسب مخاطب هدف مواجه خواهید شد.