شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر به طور مدام در حال توسعه هستند. این نکته توجه بسیاری از برندها را جلب کرده است. اغلب برندها در تلاش برای یافتن شبکه های اجتماعی محبوب مشتریان هدف شان به منظور اجرای کمپین های بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند. براساس گزارش موسسه Big Commerce نزدیک به 30درصد از مشتریان تمایل به خرید محصولات و خدمات از طریق شبکه های اجتماعی دارند. این نکته پیام واضحی برای برندها به همراه می آورد: ضرورت بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی محبوب کاربران.
خوشبختانه امروزه اینستاگرام و فیسبوک به عنوان 2 پلتفرم اجتماعی محبوب از فروش مستقیم برندها پشتیبانی می کنند. این نکته شامل ارائه راهکارها و ابزارهای کاربردی بازاریاب ها برای پیشبرد اهداف فروش برندشان است. بدون تردید هنوز هم بسیاری از برندها نسبت به ماهیت فروش آنلاین در شبکه های اجتماعی تردید دارند. بسیاری از کارآفرینان همچنان معنای واقعی فروش آنلاین را درک نکرده اند بنابراین هدف ما در مقاله کنونی تا حد زیادی روشن است. ما باید به بررسی ماهیت و مفهوم فروش آنلاین در شبکه های اجتماعی بپردازیم.
فروش آنلاین در شبکه های اجتماعی چیست؟
بدون تردید اغلب ما تجربه حضور در فضای شبکه های اجتماعی را داشته ایم. این فضا برای بسیاری از برندها موقعیت مناسبی در راستای بازاریابی بهینه محسوب می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای ارائه محتوای بازاریابی و کمپین های فروش جذاب برای مشتریان است. بی شک برندها نسبت به حضور در فضای شبکه های اجتماعی دارای اهداف خاصی هستند بنابراین موفقیت آنها در تحقق اهداف موردنظر حضورشان در پلتفرم های مختلف را توجیه خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تبدیل شبکه های اجتماعی به فروشگاه اینترنتی / ابزارهای ضروری برای فروش موفق در شبکه های اجتماعی
برخی از برندها در شبکه های اجتماعی تمایلی به پرداخت هزینه تبلیغات یا فروش محصولات ندارند. این امر دلایل مختلفی از قبیل محدودیت بودجه یا عدم اطمینان نسبت به نتیجه نهایی کار دارد. توصیه ما در این بخش ارزیابی اولیه برخی از کمپین های موفق در شبکه های اجتماعی است. این امر کمک بالایی به شما برای افزایش اعتمادتان به بازاریابی و فروش در فضای شبکه های اجتماعی خواهد کرد. گام بعد افزایش پرداخت هزینه برای نمایش محتوای فروش مان در شبکه های اجتماعی مدنظرمان است.
نکه مهم در اینجا ایجاد تعادل میان فعالیت های فروش رایگان برندمان و پرداخت هزینه برای استفاده از خدمات ویژه شبکه های اجتماعی است. ما فقط در این صورت فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهیم داشت.
ترندهای جاری در زمینه فروش در شبکه های اجتماعی
بدون شک هر حوزه ای از فعالیت فروش همراه با ترندهای خاصی است. این ترند به برندها برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. ایراد برخی از برندها تلاش برای ایجاد برندهایی به صورت شخصی است. شاید این نکته در ابتدا بسیار جذاب به نظر برسد، اما زمان و هزینه بسیار زیادی را طلب خواهد کرد. راهکار جایگزین در این میان تلاش برای استفاده از رویکردهای جایگزین مانند بهره گیری از الگوی بازاریابی موفق برندها بزرگ است.
براساس گزارش موسسه eMarketer در طول یک سال اخیر تمایل کاربران برای خرید محصولات از طریق شبکه های اجتماعی نزدیک به 21درصد افزایش داشته است. این افزایش در طول سال های گذشته تا حد زیادی به دلیل تسهیل شرایط فروش محصولات در پلتفرم های اجتماعی بزرگ مانند اینستاگرام روی داده است بنابراین کاربران فرصت بسیار بهتری برای مشاهده محتوای بازاریابی و فروش دارند.
پلتفرم های اجتماعی به موازات توسعه شان فرصت های بیشتری برای همکاری با برندها خواهند داشت. این نکته منبع درآمد اصلی آنها محسوب می شود. براساس گزارش مورد بحث از سوی موسسه eMarketer در سال جاری میانگین تمایل کاربران برای خرید از طریق شبکه های اجتماعی معادل 300 دلار برآورد شده است. با این حساب کمتر برندی باید نسبت به این الگوی فروش تاثیرگذاری بی توجه باشد.
مزیت های فروش در شبکه های اجتماعی
بدون تردید فروش در شبکه های اجتماعی دارای مزیت های خاصی است. این امر بدون هیچگونه بررسی بیشتر با مشاهده فعالیت و سرمایه گذاری هنگفت برندهای مختلف قابل فهم خواهد بود. نکته مهم در این میان شناخت دقیق مزیت های فروش در پلتفرم های اجتماعی به منظور فعالیت بهینه در فضای موردنظر است.
مزیت اصلی خرید آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی برای مشتریان امکان دسترسی ساده به محصولات دلخواه شان است بنابراین دیگر خبری از مراجعه به سایت های مختلف و جستوجوی محصولات با دردسرهای بزرگ نخواهد بود. این امر برندها را نیز به سوی حضور فعال تر در شبکه های اجتماعی سوق داده است.
یکی از مزیت های اصلی فروش در شبکه های اجتماعی برای برندها مربوط به کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغاتی شان است. همه برندها در دنیای کنونی برای فروش بیشتر نیازمند فعالیت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند بنابراین فروش موفق در فضای شبکه های اجتماعی با صرف هزینه کمتر در مقایسه با سایر الگوها نوعی مزیت بزرگ محسوب می شود.
امروزه تعامل با مخاطب هدف از طریق کانال های ارتباطی مختلف همراه با هزینه های مشخصی است. مزیت اصلی شبکه های اجتماعی سطح بسیار پایین دریافت هزینه برای نمایش محتوای بازاریابی و آگهی های فروش است بنابراین جهتگیری اغلب برندها برای همکاری با پلتفرم های اجتماعی برتر امری کاملا طبیعی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: کلید فروش موفقیت آمیز در خود فرآیند فروش نهفته است
چگونه فروش در شبکه های اجتماعی را شروع کنیم؟
شروع هر کاری همراه با دشواری های بسیار زیادی است. بدون شک هر شبکه اجتماعی دارای شرایط خاص خود است، اما برخی از توصیه ها امکان کاربرد عمومی تر را دارند. به همین منظور توجه شما را به نکات ذیل جلب می کنیم:
• استفاده از تصاویر باکیفیت در شبکه های اجتماعی برای فروش اهمیت بالایی دارد. امروزه مشتریان بیش از هر نکته دیگری به ظاهر محصولات، به ویژه در فضای آنلاین، توجه می کنند بنابراین شما باید فعالیت مناسبی در این زمینه داشته باشید.
• درج توضیحات روشن و واضح برای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه مشتریان بدون مطالعه دقیق ویژگی های یک محصول هرگز اقدام به خرید آن نخواهند کرد بنابراین با درج توضیحات کامل شانس شما برای فروش آنلاین بیشتر می شود.
• استفاده از اکانت رسمی برند به منظور فروش محصولات در شبکه های اجتماعی اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها در این زمینه عملکرد ناامیدکننده ای ارائه می دهند. ساخت اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی کار دشواری محسوب نمی شود بنابراین ما باید پیش از هرگونه فعالیتی در شبکه های اجتماعی یک اکانت رسمی برای برندمان ایجاد کنیم. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست خواهیم داد.
علاوه بر برخی از توصیه های عمومی در شبکه های اجتماعی، ما باید نسبت به امکانات و ویژگی های منحصر به فرد هر شبکه اجتماعی نیز آگاهی داشته باشیم. در غیر این صورت روند فعالیت فروش ما در تمام شبکه های اجتماعی شباهت خاصی به هم پیدا خواهد کرد. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش محسوب می شود بنابراین ما در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های بازاریابی مهم ترین شبکه های اجتماعی فعلی خواهیم پرداخت.
1. امکانات فروش در اینستاگرام و فیسبوک
وقتی از شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، عدم توجه به اینستاگرام و فیسبوک امکانناپذیر است. بسیاری از برندها برای فروش آنلاین ابتدا به سراغ اینستاگرام می روند. نخستین شبکه های اجتماعی که امکان فروش آنلاین را رونمایی کردند، فیسبوک و اینستاگرام بودند. با این حساب تلاش برای استفاده از این دو پلتفرم با هدف افزایش تاثیرگذاری بازاریابی و فروش برند طبیعی خواهد بود.
نکته مهم در اینجا وابستگی شدید اینستاگرام به فیسبوک در فرآیند فروش است. بر این اساس ما باید اکانت رسمی و پشتیبان در فیسبوک داشته باشیم. همچنین فهرست فروش محصولات نیز در فیسبوک ایجاد خواهد شد. سپس با بارگذاری پست های فروش در اینستاگرام امکان انتخاب محصولات از طریق لیست قبلی فیسبوک فراهم خواهد شد. دلیل این نوع گرایش از سوی فیسبوک تحت عنوان افزایش امنیت اینستاگرام و راهاندازی سامانه فروش یکپارچه عنوان شده است.
امروزه محصولات مختلقی در اینستاگرام به فروش می رسد. مزیت اصلی این شیوه امکان ثبت سفارش به صورت مستقیم و عدم نیاز برای مراجعه به سایر بخش ها مانند سایت رسمی برندهاست. این امر توسعه سریع در فرآیند فروش مبتنی بر اینستاگرام را به همراه آورده است.
فیسبوک به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی موفق تاثیر بسیار زیادی بر روی ترندهای بازاریابی و تبلیغاتی دارد. این پلتفرم هنوز هم محبوب ترین شبکه اجتماعی همراه با بیشترین تعداد کاربران فعال در دنیاست. بنابراین تلاش برندها برای حضور موفق بازاریابی در آن امری طبیعی محسوب می شود. نکته مهم در این بخش سهولت کار با فیسبوک در مقایسه با اینستاگرام است. دلیل این امر اتکای فرآیند فروش هر دو پلتفرم بر ابزار فیسبوک است بنابراین ما در اینجا نیاز به اکانت پشتیبانی در اینستاگرام نخواهیم داشت.
رسوایی های اخیر فیسبوک در زمینه فروش اطلاعات کاربران و نمایش تبلیغات نامناسب تا حد زیادی تمایل برندها برای همکاری با این پلتفرم را کاهش داده است، با این حال ما باید نسبت به دامنه وسیع کاربران فیسبوک توجه کافی را داشته باشیم. شاید این امر توجیه بسیار مناسبی برای ادامه همکاری تبلیغاتی و فروش در فیسبوک، علی رغم تمام انتقادها، باشد.
ایجاد ابزار مدیریت فروش در فیسبوک کار بسیاری از برندها را ساده کرده است. این امر فرصت مناسبی در اختیار برندها برای طبقه بندی محصولات و نمایش مناسب شان در پست های مختلف می دهد. نکته مهم در این میان استفاده از پست های درست و همراه با فرمت های مناسب است. خوشبختانه فیسبوک از تمام فرمت های محتوایی پشتیبانی می کند بنابراین در این زمینه دست برتر را در مقایسه با اینستاگرام دارد. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای فیسبوک در رقابت با سایر شبکه های اجتماعی خواهد داشت.
2. پینترست و امکانات فروش جذاب
پینترست یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در سراسر دنیا محسوب می شود. این پلتفرم به صورت کامل به نمایش محتوای بصری (عکس) اختصاص دارد بنابراین فقدان محتوای متنی یا دیگر انواع فرمت ها امر طبیعی محسوب می شود. نکته مهم در این میان خلاقیت در طراحی پست های فروش در پینترست است.
شعار اصلی پینترست در زمینه رقابت با سایر شبکه های اجتماعی مربوط به تقویت خلاقیت کاربران است. وقتی یک شبکه اجتماعی در تلاش برای تقویت خلاقیت کاربران است، برندها نیز باید در آن فعالیت بازاریابی خلاقانه و نوآورانه ای داشته باشند. این نکته شاید در نگاه نخست جذابیت بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی و فروش برندها ایجاد کند، اما اجرای آن با چالش های مهمی همراه است.
پینترست برای سهولت کاربرد کاربران اقدام به رونمایی از ابزار مدیریت تبلیغات و فروش کرده است. بر این اساس برندها پیش از تبلیغ محصولی خاص باید تصاویر و مشخصات آن را در ابزار موردنظر بارگذاری کنند. سپس با طراحی پست تبلیغاتی امکان انتخاب محصول موردنظر از لیست قبلی را خواهند داشت. این امر نظم بسیار بهتری به فعالیت برندها می دهد. همچنین امکان نظارت پینترست بر روی فعالیت برندها را فراهم می سازد.
امروزه دغدغه بسیاری از شبکه های اجتماعی نظارت بر روی کیفیت محتوای تبلیغاتی و کمپین های فروش برندهاست. اگر کیفیت کمپین های موردنظر پایین باشد، مشکلات بسیار زیادی برای شبکه های اجتماعی موردنظر ایجاد خواهد شد بنابراین تلاش برای بازاریابی تاثیرگذار امری ضروری از سوی برندها محسوب می شود. در غیر این صورت شاید تمایل شبکه های اجتماعی برای همکاری با آنها به شدت کاهش پیدا کند.
تحلیل داده ها از سوی تیم فنی پینترست یکی از خدمات جذاب این شبکه اجتماعی است. بسیاری از برندها در این مسیر با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. تحلیل داده ها و استفاده از آنها در فرآیند بازاریابی و فروش همیشه مشکل اساسی برندها بوده است. راهکار پینترست در این میان استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل وضعیت شبکه های اجتماعی و اطلاعات موردنیاز برندهاست. استفاد از هوش مصنوعی سرعت پردازش اطلاعات را به صورت قابل توجهی افزایش داده است. بر این اساس دیگر نیازی به استفاده از کارشناس ها یا به طور کلی نیروی انسانی در این زمینه نیست.
بی تردید پینترست دارای دامنه کاربران به وسعت اینستاگرام یا فیسبوک نیست. نکته مهم در این میان حضور تعدادی از کاربران علاقه مند به محتوای بصری در این پلتفرم است بنابراین ما با شناخت دقیق مخاطب هدف و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آنها از طریق محتوای بصری شانس فروش بالایی خواهیم داشت.
3. تبلیغات و فروش در اسنپ چت
اگر شما به دنبال تعامل با مشتریان نسل جوان هستید، توجه به الگوی بازاریابی اسنپ چت امری ضروری خواهد بود. امروزه اغلب کاربران نسل جوان در اسنپ چت حضور فعالی دارند. همین امر موجب جلب توجه برندها برای بازاریابی و فروش در فضای اسنپ چت شده است. وقتی به برخی از نوآوری های اسنپ چت مانند رونمایی از بخش استوری برای نخستین بار توجه می کنیم، مزیت های بسیار زیادی برای فروش در این پلتفرم خواهیم یافت. بسیاری از برندها برای فروش در اسنپ چت به طور رسمی با این برند همکاری دارند. مزیت این شیوه امکان استفاده از داده های معتبر این پلتفرم و نمایش محتوای تبلیغاتی و فروش به صورت مستقیم به مخاطب هدف است.
بدون تردید برخی از برندها محصولات عمومی را تولید می کنند. چنین محصولاتی به طور ویژه مدنظر نسل جوان نیست، با این حساب استفاده از اسنپ چت برای تبلیغ چنین محصولاتی، دستکم در نگاه نخست، بی فایده خواهد بود. در اینجا نیز اسنپ چت دارای ابزار ویژه به منظور مدیریت تبلیغاتی است.بنابراین شما مشکلی از نظر تبلیغات و بازاریابی نخواهید داشت. امروزه اغلب شبکه های اجتماعی به سوی ایجاد بازار ویژه تبلیغات و فروش حرکت کرده اند. این امر سهولت کاربری برای برندها را همراه داشته است.
اسنپ چت به دلیل ماهیت شناور محتوا دشواری های بسیار زیادی برای بازاریابی و فروش بدون همکاری با پلتفرم اصلی اش دارد بنابراین اغلب برندها برای تبلیغات تاثیرگذاری در این شبکه اجتماعی اقدام به استفاده از پیشنهادهای پولی اسنپ چت می کنند. مزیت این شیوه امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است بنابراین پرداخت مقدار مشخصی از هزینه تبلیغاتی به اسنپ چت در تحلیل نهایی منطقی خواهد بود.
جمعبندی
بی شک بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی محدود به چند پلتفرم مورد بررسی در این مقاله نیست. ما در گفتار کنونی بر روی محبوب ترین شبکه های اجتماعی در زمان کنونی تاکید داشتیم. نکته مهم در اینجا تغییرات سریع در دنیای شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال، تیک توک به عنوان یک پلتفرم تازه رقیبی جدی برای شبکه های اجتماعی باسابقه محسوب می شود بنابراین شما باید توجه مداومی به شبکه های اجتماعی محبوب از نقطه نظر مشتریان داشته باشید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی آنها را از دست خواهید داد.