به قلم: مت دی آنجلو
گسترش فروشگاه های اینترنتی نظیر آمازون دردسرهای خرید را کاهش داده است. به این ترتیب با چند کلیک ساده و سفارش محصول آن را در منزل دریافت می کنیم. 81درصد مردم در ایالات متحده در شبکه های اجتماعی اکانت دارند. در واقع شبکه های اجتماعی در کنار فروشگاه های آنلاین تبدیل به مکانی مناسب برای جست وجوی محصولات مختلف و حتی مقایسه شان شده است. فرقی ندارد وبگاه تجاری داشته باشید یا به طور سنتی کسب وکارتان را اداره کنید، در هر صورت راه اندازی فروشگاه آنلاین یا اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی به کسب وکارتان کمک شایانی خواهد کرد.
براساس پیش بینی Statista هزینه های خرج شده در شبکه های اجتماعی فقط در ایالات متحده تا سال 2019 به 17.34 میلیارد دلار خواهد رسید. با این حساب تا همین الان نیز این بازار تحولات عمده ای را به خود دیده است. با این حال هنوز هم فرصت برای ورود و کسب موفقیت در چنین کارزاری وجود دارد. اگر به دنبال راه اندازی اکانت رسمی تان در شبکه هایی نظیر فیس بوک و پینترست یا تأسیس فروشگاه آنلاین هستید، توصیه های این مقاله شما را در دستیابی به هدف تان یاری خواهد کرد. در شبکه های مجازی تنها با تبدیل اکانت تان به حالت کسب وکار بدون صرف هرگونه هزینه، امکان بهره برداری از امکانات بیشتری نسبت به اکانت های معمولی را خواهید داشت.
اگر تخصص یا زمان کافی برای مدیریت اکانت تان را ندارید، در دنیای وب نرم افزارهای بسیاری کار را برای تان ساده خواهند کرد. خیل عظیمی از این نرم افزارهای جانبی امکان مدیریت امور بسیار مهم و واگذاری جزییات به هوش مصنوعی را فراهم کرده اند. به این ترتیب بدون مدیریت مداوم و پیوسته صفحه تان نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد.
بدون شک هزینه شما در شبکه های مجازی بستگی نزدیکی با شیوه انتخابی تان در مدیریت اکانت شرکت دارد. بسیاری از نرم افزارها قیمت اشتراک شان را بر روی سایت ها بارگذاری نمی کنند. با این حال امکان استفاده از فرصت چند روزه و سپس درخواست خرید همچنان در این نوع ابزارهای کمکی وجود دارد. به عنوان یک کارشناس و فعال حوزه فروش پیش از هرچیز شما را به اطمینان از هماهنگی کسب وکارتان با شبکه ای که در آن عضو شده اید، دعوت می کنم.
در واقع بعضی اوقات برندها در شبکه هایی فعالیت دارند که به هیچ وجه با ماهیت کسب وکارشان هماهنگ نیست. در چنین شرایطی تنها هزینه اضافی روی دست شرکت باقی می ماند. پس از این مرحله می توانید با خیال راحت ادامه مقاله را مطالعه و ابزارهای زیر را برای مدیریت بهینه اکانت تان امتحان کنید.
1- Shopial
Shopial نرم افزاری در جهت هماهنگ سازی فروشگاه آنلاین شرکت ها با صفحه فیس بوک شان است. این ابزار محصولات فروشگاه تان را به صورت کامل به صورت پست فیس بوکی در می آورد. به این ترتیب امکان خرید مستقیم از فیس بوک برای کاربران مهیا خواهد شد. شما امکان نصب افزونه این نرم افزار بر روی صفحه مرورگر و اکانت فیس بوک تان را دارید. به این ترتیب تمام محصولات تان بدون تغییر شکل ظاهری برای کاربران قابل دسترسی خواهد بود.
این نرم افزار علاوه بر هماهنگ سازی، امکان مدیریت تبلیغات در فیس بوک را نیز دارد. اگر روی گزینه ارتقا در این نرم افزار کلیک کنید، Shopial تبلیغاتی جذاب را برای شما طراحی و سازماندهی خواهد کرد. همچنین اگر Shopial را با پینترست همگام سازی کنید، خدماتی مشابه در این شبکه اجتماعی عکس محور را نیز دریافت خواهید کرد. بر اساس گزارش های رسمی، نسخه های جدید این نرم افزار با بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر نیز هماهنگ خواهد شد.
2- Soldside
Soldside صفحه اینستاگرام شما را تبدیل به فروشگاهی مجهز خواهد کرد. به این ترتیب کاربران امکان خرید مستقیم از اکانت شما را خواهند داشت. البته این نرم افزار تغییری در آرایش صفحه شما ایجاد نمی کند. در واقع Solidside لینکی به شما می دهد که می توانید آن را در بخش بیوگرافی تان بارگذاری کنید. این لینک کاربران را به صفحه ای مشابه اکانت تان منتقل می کند. تنها تفاوت در این میان امکان کلیک روی محصولات و سفارش آنهاست. تنها مشکل این نرم افزار لزوم مراجعه کاربران به صفحه اصلی تان و کلیک روی لینک بیوگرافی است. این امر از آنجایی دشوار است که بیشتر کاربران به جز بخش اول صفحه شان که مطالب جدید را نمایش می دهد، حرکت خاصی را انجام نمی دهند. استفاده از این نرم افزار برای 30 روز رایگان است و پس از آن بسته به میزان کلیک های دریافتی از سوی کاربران هزینه متفاوتی پرداخت خواهید کرد.
3- Olapic
Olapic پلتفرمی تخصصی در زمینه تبدیل محتوای اکانت های تجاری به فروشگاهی اینترنتی است. این پلتفرم از طریق جست وجوی پست های موجود در شبکه های اجتماعی پیرامون محصول شما نظرات کاربران را جمع آوری می کند. به این ترتیب امکان مشاهده پست هایی که در نقد یا ستایش شما ایجاد شده، فراهم می شود. بازنشر مطالب مثبت کاربران در مورد محصول شما خدمت نهایی Olapic محسوب می شود. بدین ترتیب از طریق کاربران نوعی بازاریابی تأثیرگذار را مدیریت خواهید کرد.
Olapic برخی خدمات ویژه نظیر محاسبات دقیق را نیز به کاربران ارائه می دهد. با این حال برای دریافت این خدمات باید محصول را از شرکت سازنده خریداری کنید.
4. Beetailer
مانند Shopial این نرم افزار نیز به شما در زمینه مدیریت صفحه فیس بوک تان و فروش از طریق آن کمک خواهد کرد. Beetailer میان فروشگاه اینترنتی و اکانت تان در فیس بوک هماهنگی برقرار و فروش محصولات تان را سازماندهی می کند. نقطه مزیت Beetailer نسبت به Shopial امکان بارگذاری مطالب فیس بوک روی فروشگاه تان است. به این ترتیب دالانی متقابل میان فروشگاه و اکانت فیس بوک تان ایجاد می شود.
برخلاف نمونه مشابه، این نرم افزار از همان ابتدا قیمت مشخصی برای کاربران در نظر گرفته است. با این حال همه افراد شانس آزمایش خدمات این نرم افزار برای 14 روز را دارند. این مدت برای آگاهی نسبت به کارآمدی Beetailer زمان قابل قبولی محسوب می شود.
5- Inselly
Inselly تمام پست های شما را به صورت اتوماتیک روی فروشگاه تان بارگذاری می کند. این کار نیاز چندانی به تسلط بر دنیای برنامه نویسی یا آگاهی پایه اینترنتی ندارد. تنها با ذکر هشتگ Inselly این نرم افزار پست موردنظر را به صورت محتوایی مناسب برای سایت تان در می آورد. بهترین نکته در مورد این نرم افزار ارائه اش به صورت کاملا رایگان است. بدین ترتیب شما قادر به ایجاد بی نهایت گزینه فروش تازه برای فروشگاه تان هستید. با این حال این نرم افزار تنها روی اینستاگرام کار می کند.
6- Chirpify
Chirpify نسبت به مجموعه نرم افزارهایی که تا به حال بررسی کردیم تفاوت فاحشی دارد. در واقع این پلتفرم در زمینه آگاهی شما از وضعیت کسب وکارتان خدمت رسانی می کند. به این ترتیب این نرم افزار فضایی برای گفت وگوی کاربران شبکه های مجازی فراهم می کند تا در آن نسبت به محصولات تان به گفت وگو بنشینند. این امر موجب آگاهی شما از نقاط قوت و ضعف تان می شود.
همچنین دیگران را نیز نسبت به وضعیت برندتان و عدم نگرانی شما نسبت به ارائه نظرهای مخالف کاربران نشان می دهد.علاوه بر این Chirpify با بررسی اکانت های مشتریان شما فهرستی از علاقه مندی های شان براساس صفحات موردعلاقه و پست های پسندیده آنها تهیه می کند. این نرم افزار حق عضویت ماهانه از کاربران دریافت می کند. به منظور استفاده از نسخه آزمایشی نیز باید درخواست رسمی به شرکت بفرستید.
7- Heyo
صاحبان کسب و کار های کوچک می توانند از این نرم افزار برای ایجاد کمپین های بازاریابی و فروش در فیس بوک استفاده کنند. Heyo با افزودن امکان Drag and Drop به بخش طراحی خود کار افراد در زمینه طراحی تصاویر و متن های مناسب برای کمپین شان را راحت کرده است. این اپ برای صاحبان کسب وکاری که تخصص چندانی در طراحی کمپین ندارند بهترین گزینه محسوب می شود. استفاده از Heyo هم روی گوشی های هوشمند و هم کامپیوتر امکان پذیر است. سیستم پرداخت هزینه عضویت برای این نرم افزار اندکی پیچیده است. در واقع براساس میزان امکانات مدنظر قیمت متفاوتی را پرداخت خواهید کرد. سطح نخست این سلسله 25دلار در ماه است.