فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه امر ساده ای نیست. گاهی اوقات ما نیازمند اخذ تصمیم های دشوار و سرنوشتساز هستیم. در این میان توصیه های کاربردی کارشناس ها برای توسعه کسب و کار نقش مهمی در تصمیمگیری بهتر دارد. اغلب اوقات برندها برای مدیریت شرایط دشوار به تنهایی امکان تصمیمگیری ندارند. کارآفرینان دارای اطلاعات محدودی در زمینه های تخصصی هستند. نمونه واضح این امر در مورد بحران کرونا قابل مشاهده است. بسیاری از برندها به دلیل تصمیمگیری نادرست در این شرایط با ضررهای هنگفت مواجه شدند. اگر شما در زمینه کسب و کار نیاز به توصیه های حرفه ای کارشناس ها داشته باشید، چه خواهید کرد؟ ایده بسیاری از برندها استخدام کارشناس های مختلف است.
نکته مهم درخصوص استخدام کارشناس های حرفه ای داشتن معیارهایی کاربردی و صحیح برای ارزیابی افراد مختلف است. امروزه رزومه کاری افراد دیگر تاثیرگذاری سابق را ندارد بنابراین برندها باید به دنبال شناسایی راهکارهایی برای شناخت دقیق کارشناس ها باشند. در غیر این صورت فرآیند همکاری شان با آنها از همان ابتدا همراه با چالش خواهد بود.
بدون تردید هر کسب و کار براساس ماهیت فعالیتش نیازمند گونه ای خاص از کارشناس هاست بنابراین ارائه توصیه ای مشترک برای تمام کسب و کارها غیرممکن به نظر می رسد، با این حال بحث از برخی نکات عمومی و کلی برای انتخاب کارشناس های حرفه ای منطقی به نظر می رسد. ما در ادامه به بررسی 7 نکته مهم به هنگام استخدام کارشناس های حوزه کسب و کار خواهیم پرداخت. استفاده از توصیه های مورد بحث شانس شما برای همکاری بهینه با کارشناس ها را افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین استخدام را داشته باشیم
1. میزان علاقه کارشناس ها به حوزه کاری و شرکت ما
هنگام استخدام یک کارشناس باید به میزان تخصص شان در حوزه کاری مان توجه کنیم. هنگامی که شما به دنبال استخدام کارشناس از میان متقاضیان متعدد هستید، باید دست به انتخاب افراد علاقه مند بزنید. بسیاری از کارشناس ها شاید اطلاعات مفیدی در مورد شیوه های مدیریت کسب و کار یا بازاریابی داشته باشند، اما الزاما دارای علاقه مندی بالا به برند شما نیستند بنابراین طرح پرسش هایی برای اطمینان از علاقه کارشناس ها به حوزه کسب و کار شما ضروری است.
اغلب کارشناس های حرفه ای در حوزه های کسب و کار دارای سابقه تخصصی در یک بخش هستند. این امر شامل فعالیت به عنوان کارشناس فروش در صنعت خودرو یا پوشاک است. اگر یک کارشناس قصد تغییر کلی حوزه تخصصی اش را داشته باشد، طرح پرسش هایی برای فهم دلیل آن ضروری خواهد بود. ما به هیچ وجه اعتبار برندمان را بازیچه تغییر حوزه تخصصی کارشناس ها قرار نمی دهیم. این نکته باید در تمام فرآیندهای تصمیمگیری برای استخدام نیروی کار رعایت شود. اشتباه برخی از برندها قبول استخدام کارشناس های تخصصی سایر حوزه ها برای صرفهجویی در هزینه های جاری است. نتیجه این امر در نهایت کاهش شدید میزان تاثیرگذاری تصمیم های برندمان بر روی مشتریان خواهد بود.
یکی از نکات مهم برای استخدام کارشناس های دارای علاقه به کسب و کارمان دعوت از کارشناس های فعلی برای آموزش نکات مختلف به کارمندان تازه است. بدون تردید شروع به کار در یک شرکت دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از افراد در روزهای نخست فعالیت در شرکتی تازه با دشواری زیادی مواجه می شوند. حضور یک فرد آشنا به شرکت برای ارائه راهنمایی های کاربردی ضروری به نظر می رسد. فقط در این صورت امکان سازگاری سریع کارشناس ها با فضا و ارزش های شرکت مان وجود دارد.
شاید برخی از کارشناس ها در جلسات استخدامی نسبت به علاقه شان به کسب و کار شما صادق نباشند بنابراین شما باید برخی از پرسش های تخصصی در حوزه فعالیت تان را آماده داشته باشید. تاثیر این پرسش ها افزایش شانس ما برای راستیآزمایی ادعاهای کارشناس ها خواهد بود.
2. نمونه کارهای قبلی
اغلب کارشناس ها سال های بسیار زیادی برای جلب نظر شرکت های بزرگ در زمینه تخصصی شان وقت گذاشته اند. این امر شامل حضور در پروژه های مختلف و تلاش برای افزایش سطح آگاهی شان از حوزه های مختلف کسب و کار است بنابراین ما باید به سابقه فعالیت هر کارشناس در زمینه استخدام وی توجه داشته باشیم.
برخی از شرکت ها پیش از استخدام نهایی کارشناس ها تقاضای ارائه نمونه کار می کنند. این امر شامل توضیح تجربه کارشناس ها از همکاری با برندهای مختلف است. نکته مهم در این میان تلاش برای فهم شیوه فعالیت کارشناس ها و نزدیکی هرچه بیشتر به آنهاست. در غیر این صورت ما توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها و فهم سلیقه اصلی شان را نخواهیم داشت.
امروزه فهم نزدیک و مشترک میان مدیران و کارشناس ها در محیط کار امری ضروری محسوب می شود. ما باید همیشه این نکته را مدنظر داشته باشیم. توجه به این نکته از همان روزهای ابتدایی شروع فعالیت کسب و کار برندمان و استخدام کارشناس ها حیاتی خواهد بود. مزیت اصلی این شیوه امکان تعامل هرچه نزدیک تر با کارشناس ها و صرفهجویی عملی در زمان در دسترس برندمان است.
3. سطح توانایی کارشناس ها برای همکاری با دیگران
فعالیت در دنیای کسب و کار امری انفرادی نیست. اغلب برندها به دنبال کارمندانی توانمند در زمینه ایجاد ارتباط اجتماعی سریع و کار در محیط های مختلف هستند. این نکته یکی از مزیت های اصلی کارشناس ها در هر حوزه ای محسوب می شود، بنابراین ما از همان ابتدای جلسه استخدامی باید نسبت به این توانایی کارشناس ها توجه داشته باشیم. همکاری تیم های کارشناسی شرکت برای پیشبرد پروژه ها امری ضروری محسوب می شود. نکته مهم در این میان عدم کفایت توضیحات کارشناس ها در مصاحبه است.
راهکار اصلی برندها برای اطمینان از توانایی کارشناس ها برای همکاری با تیم های برند شامل تلاش برای استخدام آزمایشی آنها یا دستکم تمام با محل کار قبلی شان است. شرکت ها با چنین کارهایی امکان ارزیابی صحیح از توانایی کارشناس های کسب و کار را خواهند داشت.
بدون تردید همکاری نزدیک با سایر کارشناس های شرکت امری ساده نیست، بنابراین ما باید ارتقای توانایی کارشناس های فعلی شرکت مان را نیز مدنظر قرار دهیم. بسیاری از اوقات کارشناس های حرفه ای پس از پایان مدت زمان استخدام موقت علاقه ای به ادامه همکاری با شرکت ها ندارند. دلیل این امر سطح پایین توانایی ارتباطی و همکاری کارشناس های رسمی شرکت های موردنظر است بنابراین اگر ما توانایی بالایی برای بهبود توانایی کارشناس ها و به طور کلی کارمندان شرکت مان نداشته باشیم، به طور مداوم با ناکامی در زمینه استخدام کارشناس های خبره مواجه خواهیم شد.
مطلب مرتبط: راهکارهایی برای استخدام نیروی انسانی مناسب
4. توانایی فعالیت انفرادی
اگرچه در بخش قبل بر روی توانایی کارشناس ها برای کار گروهی و همکاری با سایر اعضای شرکت تاکید داشتیم، اما این امر به معنای انکار کامل اهمیت فعالیت انفرادی نیست. این نکته به طور ویژه برای کسب و کارهای کوچک دارای اهمیت است بنابراین اگر ما توانایی کارشناس ها برای مدیریت انفرادی یک بخش را ارزیابی نکنیم، شاید در ادامه با مشکلات بسیار زیادی مواجه شویم. یکی از ترفندهای نادرست برندها برای استخدام کارشناس ها عدم اطلاعرسانی درباره ضرورت مدیریت انفرادی یک بخش از سوی آنهاست. به این ترتیب کارشناس ها با نوعی غافلگیری در پی مواجهه با شرایط فقدان همکاران مواجه می شوند.
توصیه ما در این بخش طرح موضوع فعالیت انفرادی آنها در شرکت به صورت صریح است. فقط در این صورت ما شانس مناسب برای تاثیرگذاری بر روی آنها و جلب نظرشان برای استخدام را خواهیم داشت. امروزه برخی از تصمیم های کاری باید به صورت انفرادی اخذ شود. ارائه آزادی عمل به کارشناس ها برای تصمیمگیری مناسب امری ضروری است. اغلب اوقات تلاش برای اخذ استراتژی مناسب از طریق همکاری جمعی کارشناس ها موجب از دست رفتن زمان می شود بنابراین ما باید آزادی عمل مناسب را در اختیار کارشناس ها قرار دهیم.
اعتراض اصلی کارشناس ها در زمان استخدام برای فعالیت در بخش های شرکت به صورت انفرادی فقدان آزادی عمل است. این نکته در کنار مسئولیت سنگین کارشناس ها کار را برای آنها دشوار خواهد کرد بنابراین ما به هنگام ارائه مسئولیت به کارشناس ها باید آزادی عمل مناسب را نیز فراهم سازیم. در غیر این صورت آنها فرصت و شانس برای فعالیت مناسب نخواهند داشت.
5. توانایی مدیریت زمان
بدون تردید هر پروژه ای دارای محدودیت زمانی است. کارشناس های فعال بر روی پروژه های مختلف باید اختیار تعیین بازه زمانی موردنیاز برای تکمیل پروژه ها را داشته باشند. در غیر این صورت کار آنها با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد شد. ایراد اصلی در این میان تلاش مدیران ارشد شرکت برای تاثیرگذاری بر روی کار کارشناس هاست. این امر شامل دست بردن در برنامه زمانی آنها و دعوت به کار بیشتر از زمان تعیین شده است. چنین اقداماتی به طور وسیع نارضایتی کارشناس ها را به دنبال خواهد داشت.
مطلب مرتبط: استراتژی های استخدام برای جذب بهترین ها
توصیه ما در این بخش تلاش برای برگزاری جلسات خصوصی با کارشناس هاست. این امر در راستای تعیین زمان بندی مناسب و تقسیم وظایف به صورت کاربردی تاثیر بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر ما در زمان هایی از روز فرصت کافی داریم، باید به کمک کارشناس های شرکت بشتابیم. این امر انگیزه همکاری با دیگران را افزایش می دهد. چالش کنونی بسیاری از کسب و کارها در زمینه مدیریت وضعیت شان شامل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی کارشناس ها به منظور مدیریت زمان شان در راستای کمک هرچه بهتر به همدیگر است. همین نکته گاهی اوقات موجب شکست پروژه های مختلف شرکت می شود.
آزادی عمل برای برنامهریزی دقیق در حوزه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها چنین آزادی عملی را در اختیار کارشناس ها قرار می دهند، با این حال بعضی دیگر در این زمینه به طور مداوم با کارشناس هایشان درگیر هستند. هرچه آزادی عمل کارشناس ها برای تعیین برنامه شان بیشتر باشد، پروژه ها با کیفیت بهتری پیش برده خواهد شد.
6. الگوی تعاملی کارشناس ها
مدیریت پروژه بدون تعیین الگویی خاص برای تعامل میان کارشناس ها و به طور کلی اعضای فعال بر روی پروژه امکانناپذیر است. ایراد اصلی برخی از کارآفرینان عدم توجه به تعیین برنامه ای مشخص برای فعالیت پروژه است بنابراین برندها در عمل مشکل مدیریت پروژه را خواهند داشت.
تعیین الگوی تعامل میان کارشناس ها برای جلب نظرشان به منظور استخدام ضروری است. بی تردید کمتر کارشناسی علاقه مند به فعالیت در شرکت هایی فاقد الگوی تعاملی هستند. وقتی ما از بحث تعامل صحبت می کنیم، باید به تعیین مرزهای فعالیت هر کارشناس هم توجه داشته باشیم. این امر شامل تلاش برای مدیریت پروژه های در دسترس براساس تقسیم کار دقیق است. اگر این نکته مورد توجه برندها قرار نداشته باشد، احتمال بروز اشتباه به شدت افزایش خواهد یافت.
اغلب کارشناس ها در جلسه استخدامی نسبت به الگوی تعاملی شرکت ها سوالاتی را طرح می کنند. ما نیز در این میان باید پرسش هایی مشخص در رابطه با نحوه تعامل کارشناس ها داشته باشیم. این امر به تعامل نزدیک و نتیجهگیری درست از جلسه استخدامی کمک خواهد کرد.
امروزه برخی از شرکت ها با توجه به گسترش ویروس کرونا از الگوی تعامل آنلاین برای پیشبرد پروژه ها استفاده می کنند. نکته مهم در این میان اطمینان از توانایی کارشناس های مدنظر برندمان برای سازگاری با الگوی مورد بحث است. در غیر این صورت ما به طور مداوم مشکل عدم هماهنگی در میان کارشناس های شرکت را خواهیم داشت.
7. توانایی انطباقپذیری
اگر یک نکته ثابت در دنیای کسب و کار حرفه ای وجود داشته باشد، آن امر تغییر مداوم حوزه کسب و کار است بنابراین ما باید با تغییرات مداوم این حوزه کنار بیاییم. ایراد اصلی برخی از برندها تلاش برای یافتن نکات ثابت در این حوزه است. به این ترتیب احتمال بروز خطا و مواجهه با شکست در کسب و کار آنها به شدت افزایش خواهد یافت.
ما پیش از استخدام کارشناس ها باید از توانایی شان برای انطباق با شرایط مختلف آگاه شویم. این نکته امری فانتزی یا لوکس نیست. اغلب برندهای بزرگ با شرایط مختلفی در طول روزهای کاری مواجه اند. نکته مهم در این میان توانایی بالای کارشناس های آنها برای انطباق با شرایط مختلف و ارائه کیفیت کاری یکسان در شرایط مختلف است.
مطلب مرتبط: ویژگی های فردی مهم در استخدام نیروی جدید
بدون تردید استخدام کارشناس در دنیای کنونی امر بسیار دشواری محسوب می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از شیوه های مختلف و مناسب به منظور اطمینان از کیفیت کارشناس هاست. در غیر این صورت ما باید به طور مداوم در تلاش برای استخدام و سپس اخراج کارشناس ها باشیم. یکی از اشتباهات رایج شرکت ها در زمینه استخدام کارشناس تلاش برای انجام این کار به صورت انفرادی است. توصیه نهایی ما تشکیل یک گروه از مدیران ارشد شرکت و ارزیابی توانایی کارشناس های موردنظر به صورت گروهی است. چنین استراتژی نتیجه بهتری در زمینه استخدام کارشناس ها در پی خواهد داشت.