اگر اعتماد به نفس خریدنی بود، احتمالا خیلی ها به جای صف کشیدن جلوی در فروشگاه های اپل سراغ این محصول بی نهایت کاربردی می رفتند. هرچه باشد خیلی وقت ها آدم فقط به خاطر اینکه اعتماد به نفس کافی ندارد، کلی از فرصت های طلایی زندگی را مثل آب خوردن از دست می دهد. آن وقت سال های سال با یادآوری خاطراتش کلی حرص خواهد خورد. یکی از این حسرت های همیشگی که حسابی روی اعصاب آدم رژه می رود، سخنرانی عمومی است.
خیلی از مردم حاضرند از هفت خان رستم عبور کنند اما یک دقیقه هم پشت میکروفون برای حاضران یک کنفرانس یا حتی جمع های خودمانی سخنرانی نکنند. انگار که سخنرانی غول مرحله آخری است که هیچ کس جان سالم از آن به در نمی برد. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، سخنرانی عمومی واقعا ترسناک است. به ویژه اگر هزاران مخاطب رو به روی شما باشند و قبلا هم هیچ تجربه ای در چنین عرصه ای نداشته باشید. البته ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم خیلی از داستان های ترسناکی که درباره سخنرانی عمومی دست به دست می شود، بیشتر شاخ و برگ های غیرواقعی است که کارآفرینان به این ماجرا داده اند؛ چراکه کلی آدم در چهار گوشه دنیا به این ترس غلبه کرده اند و هر بار بدون اینکه آب در دل شان تکان بخورد تک تک مخاطب ها را میخکوب می کنند. کافی است سری به ویدئوهای برنامه تد تاکس (TED Talks) بزنید تا منظور ما را به خوبی درک کنید!
کسانی که میانه خوبی با دنیای ادبیات دارند، احتمالا چندباری این عبارت مشهور که «اگر کسی می تواند کاری را انجام دهد، شما هم خواهید توانست» به گوش تان خورده است. قبول دارم چنین نصیحت های کلیشه ای دیگر عمرشان به سرآمده، اما در این یک مورد هنوز واقعیتی طلایی وجود دارد. خب اگر این همه سخنران انگیزشی می توانند به راحتی مخاطب شان را حیرت زده کرده و از این راه پول دربیاورند، چرا شما نتوانید همه حاضران در یک کنفرانس کاری را انگشت به دهان کنید؟
هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. حتی قهرمان شنای المپیک هم یک روز تجربه غرق شدن در استخر را داشته و چه بسا کلی از طرف دوستانش مسخره هم شده باشد. با این حال قرار نیست یک شکست کوچک یا سختی های مسیر شما را از میدان به در کند. هرچه باشد کارآفرینان باید روحیه یک جنگجوی حرفه ای را داشته باشند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید هیچ جنگجوی کاربلدی همان اول کاری بی خیال نبرد نمی شود، مگر نه؟
مطلب مرتبط: سخنرانی عمومی بهتر با تکنیک های طلایی
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده تکنیک های سخنرانی بهتر در جمع های عمومی را با شما در میان بگذاریم. پس اگر هر بار با بهانه ای مختلف پیشنهاد سخنرانی در همایش های بزرگ را رد می کنید، دیگر وقت تغییر فرا رسیده است. نگران نباشید، ما انتظار کارهای عجیب و غریب از شما نداریم. بلکه در عوض فقط باید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. اگر آماده اید، کمربندهای تان را محکم ببندید تا تخته گاز به سمت سخنرانی موفق با چاشنی اعتماد به نفس برانیم!
سخنرانی عمومی چیست؟
وقتی بحث از سخنرانی عمومی به میان می آید، خیلی ها فکر می کنند سیر تا پیاز ماجرا را بلد هستند. خب مگر صحبت کردن چقدر سخت است که لازم باشد درباره اش توضیح دهیم؟ از این نظر ماجرا شبیه آموزش فوتبال به جوانان محله های برزیل است؛ کشوری که آدم ها از همان سنین بچگی با فوتبال بزرگ می شوند!
بی شک ورزش فوتبال آنقدر مشهور هست که همه مردم در دنیا کمابیش سررشته ای از آن داشته باشند. البته این ادعا تا زمانی معتبر است که وارد جزییات نشده باشیم. قوانینی مثل آفساید یا خطای دو ضرب به اندازه کافی پیچیده هست که هر کسی در نگاه اول آن را یاد نگیرد. ماجرا درباره سخنرانی عمومی هم تقریبا همینطور است. از آنجایی که خیلی از مردم درک نسبی از سخنرانی دارند، آن را جدی نمی گیرند. ما در اینجا برای اینکه چراغ راهنمای دقیقی داشته باشیم، اول این فرآیند را تعریف می کنیم. به علاوه، با یک تعریف دقیق شما کاملا نسبت به وظایف تان در فرآیند سخنرانی نیز آگاهی خواهید شد.
سخنرانی عمومی (Public Speaking) در راحت ترین شکل به عمل سخنرانی در حضور جمعیت زنده گفته می شود. هدف این کار معمولا بیان نکات آموزشی، ترغیب مخاطب یا حتی توضیح عملکرد گذشته فرد سخنران است. از آنجایی که سخنرانی عمومی در شرایط مختلفی انجام می شود، از گفت وگوهای دوستانه در جمع کوچک کاری تا سخنرانی در همایش هایی با پوشش تلویزیونی زنده را شامل می شود. گاهی اوقات شما همه بخش های سخنرانی را از حفظ بیان می کنید، اما در برخی از مواد کار آنقدر حساس هست که نیاز به یادداشت های کوچک یا حتی استفاده از پاور پوینت داشته باشید.
قبول دارم سخنرانی عمومی از آن دست مفاهیمی است که می شود به سادگی کلی شاخ و برگ بدان داد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز اصلا با اینطور کارها میانه خوبی نداریم. اگر از مخاطب های ثابت ما باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه کارمان را به ساده ترین شکل ممکن پیش می بریم. بنابراین اگر دنبال تعاریف پیچیده هستید، مسیر را کاملا اشتباه آمده اید. سخنرانی عمومی فقط دو محور اساسی دارد؛ یکی حضور مخاطب به طور زنده و دیگری هدف سخنران برای بیان نکته یا پیامی مهم به طرف مقابل. با این دست فرمان خیلی از گپ و گفت های دوستانه در محل کار عملا سخنرانی عمومی نیست؛ چراکه مرز مشخصی بین سخنران و شنونده وجود ندارد و اصلا پیام مهمی هم در کار نیست.
چرا باید مهارت سخنرانی عمومی را یاد گرفت؟
حالا که با تعریف سخنرانی عمومی آشنا شدید، بد نیست سری به اهمیت آن برای کارآفرینان بزنیم. اصلا بر فرض که سخنرانی عمومی یک مهارت درست و حسابی، اصلا چرا باید آن را یاد گرفت؟ هرچه باشد آدم وقتش را از سر راه نیاورده که با هر استراتژی یا مهارت دم دستی هدر دهد. شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات ترجیح می دهم بدون اینکه حتی یک لحظه به خودم سخت بگیرم برای ساعت ها استراحت کنم. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید استراحت مطلق از یادگیری یک مهارت به درد نخور بهتر باشد، مگر نه؟
از آنجایی که سوالات بالا اهمیت بی نهایت زیادی دارد، ما یک بخش کامل را به آن اختصاص داده ایم. در ادامه سعی می کنیم به سوالات مختلفی که درباره اهمیت مهارت سخنرانی عمومی در ذهن تان شکل گرفته، جواب درست و حسابی بدهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا خیال تان از این بابت راحت شود.
مطلب مرتبط: مهارت های کلامی (Verbal Communication Skills): هر آنچه برای سخنرانی بهتر باید بدانید!
تقویت اعتماد به نفس
وقتی کسی در یک جمع شروع به سخنرانی کرده و در یک چشم به هم زدن همه را مات و مبهوت می کند، علاوه بر فرصت های شغلی رنگارنگی که نصیبش می شود، آخر شب با اعتماد به نفسی رویایی به خواب خواهد رفت. هرچه باشد چنین فردی شاخ غولی را شکسته که خیلی ها حتی جرأت نزدیک شدن به آن را هم ندارند.
ماجرای بالا درباره کسانی که اول راه ترس از سخنرانی داشته اند، هیجان انگیزتر هم می شود. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه وقتی به یکی از ترس هایم غلبه می کنم، حس بی نهایت خوبی دارم. پس اصلا بعید نیست. شما هم چنین تجربه جذابی را از سر بگذرانید.
هرچه باشد ترس مثل خوره آدم را عذاب داده و زندگی را تبدیل به کابوسی تمام نشدنی خواهد کرد. پس با یادگیری مهارت سخنرانی عمومی شما با یک تیر دو نشان خواهید زد. اول اینکه اعتماد به نفس تان بیشتر می شود و هدف دوم هم خلاصی از شر ترسی قدیمی است؛ به همین سادگی.
روابط عمومی بهتر با دیگران
کارآفرینان به خاطر کاری که دارند، باید مهارت های ارتباطی بی نهایت بالایی داشته باشند. همانطور که یک بازیکن بسکتبال باید قد بلند و توانایی پرش چند متری داشته باشد، شما هم به عنوان یک کارآفرین چاره ای به غیر از تقویت مهارت های ارتباطی تان ندارید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
وقتی درباره روابط عمومی صحبت می کنیم، فاکتور گرفتن سخنرانی بهتر غیرممکن است. هرچه باشد پایه و اساس روابط عمومی بر گفت وگو بنا شده است. این یعنی شما بدون سخنرانی با اعتماد به نفس سه هیچ از بقیه در روابط عمومی عقب خواهید بود. نتیجه کار هم از دست رفتن هزاران فرصت عالی برای تعامل با دیگران و پیدا کردن فرصت های شغلی عالی است.
امروزه مدیران در برندهای بزرگ فقط دنبال بهترین ها هستند. یکی از معیارهای مهم در این میان هم توانایی افراد برای برقراری ارتباط با بقیه و سخنرانی بدون حتی یک تپق اضافه است. اگر شما چنین مهارتی در آستین نداشته باشید، خیلی زود عذرتان را خواهند خواست. آن وقت شما می مانید و کلی حسرت برای فرصت های شغلی از دست رفته.
مهارت سخنرانی عمومی به شما کمک می کند حرف دل تان را مثل آب خوردن بزنید. آن وقت دیگر هیچ چیز ته دل تان باقی نمی ماند و از طرفی می توانید به سادگی هرچه تمام تر دیگران را با خودتان همراه کنید. هرچه باشد مهمترین ویژگی کارآفرینانی مثل ایلان ماسک توانایی حیرت انگیزشان برای متقاعدسازی دیگران است. ابزار اصلی چنین ماموریت غیرممکنی هم چیزی نیست به جز سخنرانی. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز برای تقویت مهارت سخنرانی تان دست به کار شوید.
مطلب مرتبط: 5 گام تبدیل شدن به سخنرانی حرفه ای
تبدیل شدن به رهبری بهتر
رهبران تجاری فقط سرمایه دارهایی بزرگ با ایده های ناب نیستند. اگر قرار بود بیل گیتس فقط ایده های طلایی داشته باشد، چه بسا اصلا فرصتی برای انتقال آنها به دیگران پیدا نمی کرد. هر کارآفرینی که به تالار میلیاردرهای دنیا راه پیدا کرده است، کمابیش روش انتقال ایده و نظراتش به دیگران را یاد گرفته است. به زبان خودمانی، شما حتی اگر بهترین ایده های کارآفرینی دنیا را هم داشته باشید، تا وقتی نتوانید آن ایده ها را به زبان بیاورید حتی یک دلار هم نصیب تان نمی شود.
رهبران تجاری همیشه می دانند چطور مخاطب شان را غافلگیر کنند. آنها خیلی برای سخنرانی های حرفه ای وقت نمی گذارند، اما همیشه کارشان را مثل ساعت دقیق انجام می دهند. همین ها کافی است تا سرمایه گذارها حتی عجیب ترین ایده ها را هم از چنین کارآفرینانی قبول کنند.
اگر شما هم دوست دارید یک رهبر تجاری مثل جف بزوس باشید، باید از همین امروز کارتان را شروع کنید. اولین حوزه ای هم که باید به آن رسیدگی کنید، چیزی نیست به جز سخنرانی بهتر. بی شک این توصیه ما بدون یک دلیل قانع کننده چنگی به دل نخواهد زد. اجازه دهید قبل از اینکه همه چیز پیچیده شود، یک مثال دم دستی بزنیم. رهبر تجاری را در نظر بگیرید که هیچ وقت برای کارمندانش سخنرانی نمی کند. بی شک به مرور زمان تاثیرگذاری و اعتبار چنین رهبری کاملا زیر سوال می رود. آن وقت دیگر حتی یک نفر هم حرفش را گوش نخواهد کرد.
مهارت سخنرانی عمومی شاید یک شبه شما را تبدیل به رهبری تجاری در حد و اندازه جهانی نکند، اما دست کم در بلندمدت همان قهرمانی خواهید شد که مشتریان در بازار انتظارش را دارند. خب اگر حتی یک مشتری را پیدا کردید که انتظار تپق های بی پایان هنگام سخنرانی صاحب برند مورد علاقه اش را داشت، ما را هم بی خبر نگذارید!
تقویت مهارت نوشتاری
شاید مزیتی که در این بخش قصد معرفی اش را داریم، در نگاه اول کاملا بی ربط به نظر برسد. خب نوشتن و صحبت کردن دو تا مهارت کاملا متفاوت به نظر می رسد، مگر نه؟ اگر بخواهیم کمی بحث را تخصصی کنیم، باید گفت سخنرانی بیشتر به شما برای یافتن ترکیب ها و اصطلاحات گسترده کمک می کند. این طوری خود به خود مهارت نوشتن تان هم تقویت می شود.
یادتان باشد در فرآیند سخنرانی شما باید همیشه از مدت ها قبل متن سخنرانی تان را تهیه کنید. این یعنی نوشتن متن سخنرانی یکی از ضرورت های اساسی محسوب می شود. با این حساب هرچه بیشتر سخنرانی عمومی داشته باشید، مهارت نوشتاری تان هم تقویت خواهد شد؛ به همین سادگی.
سخنرانی عمومی: تکنیک هایی برای حرفه ای ها!
تا اینجای کار شما با یک تعریف ساده از سخنرانی عمومی و از همه مهمتر مزایای آن آشنا شدید. حالا نوبتی هم باشد باید سری به تکنیک های انجام این ماموریت غیرممکن بزنیم؛ چراکه بدون تکنیک هایی امتحان شده همچنان ترس از سخنرانی پابرجا خواهد ماند.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای برگزاری و سخنرانی بهتر در وبینارها
اگر شما دغدغه سخنرانی بهتر در فضای عمومی را داشته باشید، احتمالا بارها و بارها با توصیه های پیچیده بعضی از به اصطلاح کارشناس ها رو به رو شده اید. اجازه دهید خیال تان را همین اول کاری راحت کنیم؛ اینجا قرار نیست کارهای عجیب یا غیرممکن از شما بخواهیم؛ چراکه نه سخنرانی عمومی شبیه ماموریت غیرممکن است، نه شما یک پارکور کار حرفه ای! ما در ادامه سعی می کنیم خیلی رُک و پوست کنده بعضی از تکنیک های مناسب برای سخنرانی بهتر را به شما یاد دهیم. آن وقت دیگر به ترس قدیمی تان بابت سخنرانی خواهید خندید.
آمادگی اولیه و ساماندهی کارها: اولین گام در سخنرانی بی دردسر
وقتی یک کارگردان لوکیشنی برای فیلمبرداری انتخاب می کند، معمولا قبل از اینکه همه عوامل تولید را سر صحنه ببرد، خودش چندباری آنجا را زیر و رو می کند. این طوری خیالش بابت انتخاب درست راحت می شود. هرچه باشد اعضای گروه بیکار نیستند که همینطور الکی پشت سر کارگردان راه بیفتند. اگر شما هم دوست دارید مو لای درز سخنرانی تان نرود، باید مثل یک کارگردان سختگیر عمل کنید. اینطوری نه تنها دردسری بابت سخنرانی نمی کشید، بلکه این کار تبدیل به نوعی سرگرمی برای تان خواهد شد.
خیلی از کارآفرینان به محض اینکه پشت میکروفون قرار می گیرند، استرس شان سر به فلک می کشد. انگار که میکروفون یک بمب بزرگ است و اگر نتوانند آن را خنثی کنند همه چیز به هم می ریزد. ما اینجا قصد نداریم از هر دری برای تان حرف بزنیم. در عوض چند تا کار بی نهایت ساده باید انجام دهید تا آمادگی اولیه برای سخنرانی را کسب کنید. پس شش دانگ حواس تان را جمع کرده و این نکات را رعایت کنید:
• قبل از شروع سخنرانی سری به سالن یا مکان موردنظر بزنید. آشنایی با فضای خالی سخنرانی به شما برای حفظ تمرکز در رویارویی اولیه کمک خواهد کرد. باور کنید یا نه، این طوری استرس تان وقتی پشت میکروفون قرار بگیرید، بی نهایت کمتر خواهد بود.
• حافظه شما هر چقدر هم که قوی باشد، گاهی اوقات در طول سخنرانی نکات کلیدی یادتان خواهد رفت. بنابراین از یک روز قبل تمام متن سخنرانی یا نکات یادداشت تان را آماده کنید. اگر قرار باشد همه کارها را دقیقه 90 انجام دهید، همین نکته استرس تان را بیشتر خواهد کرد. بی شک انتظار یک سخنرانی عالی از فردی که تا چند دقیقه قبل از شروع سخنرانی درگیر آماده سازی برگه هایش بوده، خیلی انتظار بیجایی است!
• همیشه یک پلن بی داشته باشید. شاید اسلایده ای پاور پوینت شما به موقع نمایش داده نشود. شاید هم ویدئویی که تهیه کرده اید در لحظه آخر باگ بخورد. به هر حال شما باید همیشه یک برنامه جایگزین برای کارتان داشته باشید. وگرنه فکر و خیال اینکه نکند یکهو ایرادی به وجود بیاید، امان تان را خواهد برید.
• همیشه چند ساعت قبل از اینکه زمان سخنرانی فرا برسد، در محل سخنرانی حضور پیدا کنید. این ایده ساده به شما برای کنار آمدن با استرس سخنرانی و صدالبته آماده سازی شرایط کمک خواهد کرد.
قبول دارم سخنرانی در جمع های شلوغ کار ساده ای نیست، اما نکاتی که در این بخش معرفی شد خیلی پیچیده نیست. البته نباید فکر کنید این نکات الکی است. همانطور که یک تیم فوتبال با یک تکنیک ساده که خیلی خوب تمرین کرده می تواند همه رقبا را از میدان به در کند، شما با همین نکات نیمی از استرس تان را دم در جا خواهید گذاشت.
سخنرانی تان را تصویرسازی کنید: به وقت استفاده از قوه تخیل!
مربی های انگیرشی مثل آنتونی رابیز اصرار دارند آدم به هر چیزی فکر کند، همان اتفاق برایش خواهد افتاد. فرقی هم ندارد به فرود در کره ماه فکر کنید یا سقوط آزاد از یک ساختمان بی نهایت بلند؛ در هر صورت کائنات به خواسته شما پاسخ مثبت خواهد داد. پس چه بهتر که همیشه افکار مثبت داشته باشیم. امیدوارم حرف های ما خیلی شما را یاد کنفرانس های موفقیت نیندازد؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مثبت اندیشی فقط نیمی از مسیر موفقیت است. برای نیمه بعدی شما باید حتما برنامه دقیقی دم دست داشته باشید.
این روزها تب دوربین های واقعیت مجازی حسابی در دنیا داغ است. بی شک هر کسی از این دوربین ها استفاده کرده باشد، کیفیت بالای شان را تصدیق می کند. توصیه ما برای سخنرانی بهتر استفاده از همین دوربین هاست. البته ما دوربین قوی و خلاق تری در چنته داریم و آن ذهن شماست. بله درست شنیدید؛ ذهن شما!
مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 6 ترفند ساده
همانطور که خیلی از دونده های المپیک حتی سال ها قبل از قهرمانی رویای کسب مدال طلا را زندگی می کنند، شما هم باید رویای یک سخنرانی موفق را زندگی کنید؛ البته با جزییات کامل. اجازه دهید کمی شما را به دنیای خیال انگیز تصورات ذهنی ببریم. کافی است چشمان تان را بسته و شرایطی را تصور کنید که مشغول یک سخنرانی با اعتماد به نفس کامل هستید. یادتان باشد اگر در بین این افکار ایده های منفی به ذهن تان رسید، زنگ خطر برای تان به صدا درآمده است؛ چراکه این افکار منفی سینگال ناخودآگاه شماست. معجون جادویی ما برای چنین شرایط اضطراری کمی استراحت و سپس شروع دوباره رویاپردازی تان است. به علاوه، باید کمی حواس تان به اتفاقات ناخوشایند هم بیشتر باشد. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت و همه از سخنرانی تان راضی خواهند بود.
کنترل اعصاب: جایی که همه مشکل دارند
وقتی یک موسسه یا مدیران شما درخواست سخنرانی تان را می کنند، انتظارشان یک بحث کاملا حرفه ای با نکاتی شسته و رفته است. حالا اگر از همان لحظه اول که پشت میکروفون قرار می گیرید، تپق های تان شروع شود نتیجه کار مثل روز روشن خواهد بود. بی شک در چنین سناریویی مدیران ارشد حسابی از دست شما ناراحت شده و اعتمادشان را از دست می دهند. آن وقت باید دنبال یک کار دیگر برای خودتان باشید؛ چراکه دیگر حرف تان در آن شرکت خریدار نخواهد داشت.
بی شک بسیاری از ناراحتی ها یا اعصاب خُردی های حین سخنرانی ریشه در نکات روانشناختی دارد. از آنجایی که نه ما روانشناس هایی حرفه ای هستیم، نه اینجا جلسه مشاوره است، سعی کرده ایم کارمان را با چند تا توصیه کلیدی پیش ببریم. اینطوری در یک چشم به هم زدن کلی از ناراحتی های عصبی حین سخنرانی را فراموش خواهید کرد. پس لطفا به این نکات خوب گوش دهید:
• اگر از آن دست آدم هایی هستید که هنگام سخنرانی عضلات شان می گیرد یا زبان شان قفل می شود، لازم نیست خیلی نگران باشید. فرمول ما در این بخش مصرف کمتر کافئین 24 ساعت قبل از سخنرانی است. معمولا کسانی که روزشان بدون قهوه شب نمی شود، هنگام سخنرانی بیشتر از بقیه استرس دارند. دلیل آن هم کاملا واضح است. کافئین در شرایط حساس سطح استرس و واکنش عصبی بدن را افزایش می دهد. اگر دقت کرده باشید، سخنران های حرفه ای همیشه خیلی آرام و راحت حرف شان را می زنند. پس لطفا یک روز هم که شده دور قهوه و هر نوشیدنی دارای کافئین را خط بکشید. قول می دهم این کار سخنرانی تان را عالی از آب دربیاورد.
• در مسیر سخنرانی معمولا هزار و یک فکر عجیب به ذهن آدم می رسد. توصیه همیشگی ما به سخنران ها خالی کردن ذهن شان از هر فکری در مسیر سخنرانی است. احتمالا چنین توصیه آماتوری به مذاق کارآفرینان سختگیر چندان خوش نخواهد آمد، اما راستش را بخواهید خیلی وقت ها همین تکنیک های ساده از هزار تا شیوه پیچیده بهتر عمل می کند. پس یکبار هم که شده سختگیری را کنار گذاشته و از این فرمول استفاده کنید.
• آنهایی که اهل ورزش هستند به خوبی از تاثیر نرمش یا حرکات کششی بر روی بدن خبر دارند. بی شک کمتر کارآفرینی یک پا ورزشکار حرفه ای است، اما اگر حوصله داشتید چند تا تمرین ورزشی ساده قبل از سخنرانی انجام دهید. اینطوری عضلات شما وضعیت باثباتی پیدا کرده و دیگر لازم نیست نگران گرفتگی آنها حین سخنرانی باشید.
• یک مهاجم فوتبال قبل از اینکه ضربه پنالتی را بزند، معمولا چند تا نفس عمیق می کشد. این کار به او برای کنترل بهتر افکار و تمرکز بالا کمک می کند. قبول دارم سخنرانی هیچ شباهتی به ضربات آزاد فوتبال ندارد، اما نفس کشیدن عمیق طوری تمرکزتان را بالا می برد که دیگر توپ هم تکان تان نخواهد داد.
• یادتان باشد مخاطب هیچ ایده ای درباره نگرانی یا استرس شما ندارد. پس لازم نیست آن را بروز دهید. حتی اگر کلی استرس هم دارید، باید با خیال راحت کارتان را پیش ببرید؛ چراکه هیچ کس در سالن کنفرانس حتی روحش هم از این نکته خبر ندارد؛ البته مگر اینکه خودتان دست گل به آب داده و حسابی تپق بزنید. باور کنید یا نه، همین ایده که دیگران از نگرانی تان بی خبر هستند خودش اعتماد به نفس خوبی به شما خواهد داد. پس همیشه آن را گوشه ذهن تان داشته باشید.
آرام و شمرده حرف بزنید: همه باید متوجه منظورتان شوند!
همه ما در بین دوستان مان کسانی را داریم که خیلی تند حرف می زنند. منظور ما آنهایی است که باید چند بار حرف شان را تکرار کنند تا آخر سر دست و پا شکسته حرف شان را متوجه شویم. شاید این مسئله در زندگی روزمره مشکل خیلی مهمی نباشد، اما اگر حواس تان را جمع نکنید، خیلی زود کار دست تان خواهد داد. در سخنرانی های حرفه ای کسی عاشق چشم و ابروی تان نیست. با این حساب اگر یکی دو بار تپق بزنید حواس همه از سخنرانی تان پرت می شود. این روزها هم که گوشی موبایل دم دست هر کسی است. چه بسا بعد از سوتی اول همه گوشی شان را دربیاورند و عملا برای دیوار سخنرانی تان را پیش ببرید.
در فیلم های سینمایی معمولا نمایش شخصیت های نگران همیشه همراه با لحنی تند و نامفهوم است. شاید فکر کنید این یکی از تکنیک های بی معنای سینمایی است، اما راستش را بخواهید این نوع شخصیت ها کاملا واقعی هستند. شما را نمی دانم، ولی من که به محض نگران شدن بابت یک موضوع طوری تند و پشت سرهم حرف می زنم که حتی خودم هم متوجه حرفم نمی شود؛ چه برسد به دیگران!
اگر شما هم به طور مداوم با مشکل تند حرف زدن به هنگام سخنرانی مواجه هستید، دیگر وقت خداحافظی با این سوتی بزرگ فرا رسیده است. فرمول طلایی ما در این بخش نفس های عمیق و همچنین توقف کوتاه سخنرانی در میانه راه است. البته منظور ما خداحافظی با جمع یا مثلا صرف چای وسط سخنرانی نیست. همین که بعد از هر جمله یکی دو ثانیه مکث کنید، کافی خواهد بود. به علاوه، در پایان هر بخش از سخنرانی تان باید نزدیک به 10 ثانیه به مخاطب استراحت دهید. هرچه باشد شما برای آدم های واقعی سخنرانی می کنید، نه ربات های خستگی ناپذیر. اگر حاضران احساس کنند شما فقط پشت سرهم حرف می زنید و اصلا حواس تان به آنها نیست، خیلی زود بی خیال نکات تان خواهند شد. نتیجه کار هم بازگشت دوباره حاضران به سمت گوشی های شان خواهد بود؛ به همین راحتی.
مطلب مرتبط: چگونه مانند حرفه ای ها سخنرانی کنیم؟
استفاده از زبان بدن: ارتباط با دیگران بدون حتی یک کلمه
مجری های تلویزیونی مشهور معمولا مثل سرمربی های کاملا خونسرد کنار زمین هیچ حرکت هیجانی در طول اجرا ندارند. در عوض گاهی اوقات حرکات ریزی دارند که اصطلاحا زبان بدن نامیده می شود. اگر یادتان باشد ما قبلا حسابی درباره زبان بدن با شما گپ زده ایم. پس قبل از اینکه این بخش را مطالعه کنید، لطفا سری به مقالات ما درباره زبان بدن بزنید. اینطوری با دست پر پشت میکروفون حاضر خواهید شد.
یکی از تکنیک های کلیدی برای زبان بدن موفق حفظ ارتباط چشمی (به قول فرنگی ها Eye Contact) با مخاطب است. البته شما نباید فقط به چشم های یک نفر خیره شوید. در عوض به تناوب همه را نگاه کنید تا بحث به خوبی پیش برود. وقتی یک سخنران فقط به یک یا دو نفر نگاه می کند، بقیه حاضران کم کم انگیزه شان برای گوش دادن به ادامه بحث را از دست خواهند داد. این طوری شما به مرور زمان عادت می کنید در طول سخنرانی به آرامی همه را نگاه کنید.
بعد از اینکه ارتباط چشمی را به طور حرفه ای دنبال کردید، نوبت به استفاده از حالت های صورت می رسد. اگر آدم دقیقی باشید، خیلی خوب می دانید سخنرانی بدون استفاده از حالت های چهره به هیچ دردی نمی خورد. انگار که تمام نفوذ کلام آدم در چهره اش خلاصه می شود. انتظار ما در این بخش حالت های چهره عجیب مثل جیم کری نیست، در عوض باید وقتی بحث هیجان انگیز می شود، چهره تان کمی تغییر کند. وقتی هم دنبال نشان دادن تعجب تان بابت یک موضوع هستید، بالا انداختن ابروها ایده بدی نخواهد بود.
توصیه پایانی ما درباره زبان بدن استفاده مناسب از دست هاست. وقتی شما در طول سخنرانی از دست های تان کمک می گیرید، به مرور زمان استرس قرار گرفتن پشت میکروفون برای تان کاملا از بین می رود. هرچه باشد آدم با زبان بدن می تواند بخشی از منظورش را منتقل کرده و کمی از بار سنگین سخنرانی را کم کند. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و در سخنرانی های تان از زبان بدن به خوبی سود ببرید و قول می دهم به محض اینکه از این تکنیک استفاده کنید، دیگر بدون زبان بدن حتی با دوستان تان گپ هم نخواهید زد!
گردآوری دلایل ترس از سخنرانی: به وقت رویارویی با مشکلات
همه ما در زندگی مان ترس هایی داریم. بعضی از این ترس ها آنقدرها مهم نیست که زندگی آدم را مختل کند، اما ترس از سخنرانی قطعا طوری حال آدم را می گیرد که دیگر انگیزه ای برای کارآفرینی باقی نماند. ما اینجا قصد نداریم با توصیه های خشک و خالی شما را به سوی کنار گذاشتن ترس از سخنرانی دعوت کنیم. در عوض همه خواسته مان نوشتن دلایل ترس از سخنرانی روی یک کاغذ کوچک است. مثلا دفعه بعدی که از شما برای سخنرانی عمومی دعوت شد و آن را نپذیرفتید، باید با وسواسی مثال زدنی درباره دلایل آن فکر کنید.
گاهی اوقات آدم وقتی با مشکلات یا دلایل ترسش رو به رو می شود، خیلی راحت تر راه حلش را پیدا می کند. مثلا اگر شما هنگام سخنرانی همیشه گلوی تان خشک می شود، می توانید قبل از سخنرانی کلی مایعات مصرف کرده یا همیشه یک بطری آب معدنی بقل دست تان داشته باشد. قبول دارم همه مشکلات مربوط به سخنرانی عمومی به همین سادگی ها حل نمی شود، اما این فرمول هر طور شده شما را به سمت یک جواب درست و حسابی خواهد برد.
گاهی اوقات آدم تا به ترسش فکر نکند، دلیل اصلی آن را پیدا نخواهد کرد. این مسئله برای خیلی از سخنران ها مصداق دارد. اگر شما هم نمی دانید چرا از سخنرانی این همه وحشت دارید، باید یک بار خیلی رُک و پوست کنده در خلوت خودتان دلایل این ترس را زیر و رو کنید. بی شک اولین قدم ها استفاده از این تکنیک مثل حس و حال بازیگری است که برای اولین بار جلوی دوربین قرار می گیرد، اما به مرور زمان مثل آب خوردن این کار را انجام خواهید داد.
مطلب مرتبط: 7 اصل یک سخنرانی موفق
معجزه شوخ طبعی: فرمولی جادویی برای سخنرانی بهتر
کمتر کسی در دنیا شوخی های خنده دار را دوست ندارد. بعد از یک روز کاری سخت، کمی شوخی و سر به سر دوستان گذاشتن حسابی حال آدم را جا می آورد. شما لازم نیست یک آنالیزور حرفه ای باشید تا متوجه اهمیت شوخ طبعی در سخنرانی های عمومی شوید. درست زمانی که در جریان سخنرانی بحث سنگین شده و احساس می کنید همه چرتی شده اند، یک شوخی جذاب می تواند ورق را برگرداند. البته نباید خیلی در شوخی تان مرزهای ادب را جا به جا کنید؛ چراکه با یک شوخی نابجا ممکن است به همه بر بخورد. آن وقت دیگر هیچ جوره سخنرانی تان در یاد و خاطره مخاطب باقی نخواهد ماند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سخنران ها فقط باید شوخی هایی که از قبل تمرین کرده اند را بیان کنند. وگرنه ممکن است خلاقیت اضافه تان کار دست شما بدهد. هرچه باشد شوخی با غریبه ها باید با حواس جمع انجام شود؛ چراکه نه شما آنها را خیلی خوب می شناسید، نه اینکه مخاطب خیلی از شوخی ها را از آدم های غریبه قبول می کنند. پس حواس تان را موقع شوخی ها خیلی خوب جمع کنید. وگرنه شاید با یک لحظه غفلت تمام زحمات تان از بین برود.
اگر اعتماد به نفس تان برای شوخی در خلال سخنرانی کافی نیست، باید قبل از هر کاری جلوی آینه یا در جمع دوستان این کار را امتحان کنید. بدون تردید تمرین جلوی آینده با سخنرانی واقعی از زمین تا آسمان فرق دارد، اما دست کم شروع خوبی برای تقویت مهارت های تان خواهد بود. یادتان باشد شما همیشه می توانید از شوخی هایی که دیگران در سخنرانی شان استفاده کرده و اتفاقا بازخورد خوبی هم می گیرند، استفاده کنید. اینطوری بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، شوخی های درجه یک برای سخنرانی تان خواهید داشت.
سخن پایانی
سخنرانی در جمع های عمومی یا همایش های مهم برای کارآفرینان بی نهایت مهم است. شما با یک سخنرانی خوب طوری دل مشتریان را خواهید برد که هیچ کس حتی به گرد پای تان هم نخواهد رسید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای یادگیری مهارت سخنرانی عمومی کرده باشد. حالا نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید نظرتان درباره این مهارت را بیان کنید.
مطلب مرتبط: چگونه سخنرانی مناسبی در مراسم های تجاری ارائه کنیم؟
اگر تا آخر این مقاله با ما همراه بوده اید، سخنرانی با چاشنی اعتماد به نفس دیگر برای تان خیلی ترسناک نیست. کافی است مو به موی تکنیک های این مقاله را دنبال کنید تا مثل آب خوردن از پس سخت ترین سخنرانی های دنیا هم بربیایید. هر جای کار هم که به مشکل خوردید یا سوالی داشتید، ما همیشه آماده همراهی شما هستیم.
منابع: