سخنرانی در جلسات مختلف و حتی در حضور مشتریان برای یک کارآفرین امری عادی محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان بزرگ مهارت های ارتباطی و سخنرانی بسیار بالایی دارند. همین به آنها برای تاثیرگذاری بر روی دیگران و پیشبرد طرح های شان به بهترین شکل ممکن کمک می کند. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا حتی کارمندان تان هستید، باید اول از همه مهارت های سخنرانی تان را تقویت نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف و همراه ساختن شان با خودتان کمک خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات در راستای سخنرانی بهتر در حضور مشتریان و به طور کلی دیگران است. اگر شما هم برای سخنرانی عمومی ترس و تردیدهای بسیار زیادی دارید، این مقاله مخصوص شماست. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
صدای خود را ضبط کنید
دیزی جینگ: موسسه بانیش
ضبط کردن صدای خود و سپس بررسی نحوه بیان جملات اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از افراد هیچ تصوری از نحوه سخنرانی شان ندارند. به همین خاطر هیمشه توانایی شان در سخنرانی را مناسب ارزیابی می کنند. توصیه من در این بخش ضبط هر تمرین سخنرانی و سپس گوش دادن به آن با دقت نظر بسیار بالاست. این امر به شما برای بهبود اشتباهات تان در سخنرانی کمک شایانی خواهد کرد. همچنین نقص های بسیار کوچکی که به طور معمول به چشم نمی آید، به خوبی نمایان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 5 سخنرانی TED که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد
اگر شما همکاران خوبی داشته باشید، استفاده از نظرات آنها درباره سخنرانی تان هم ایده خوبی خواهد بود. همچنین شما امکان ضبط ویدئو از تمرین های سخنرانی تان و سپس بررسی نحوه بیان تان را هم دارید. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. بسیاری از کارآفرینان به طور معمول زبان بدن و به ویژه حرکات صورت را به هنگام سخنرانی مورد توجه قرار نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکل رو به رو هستند.
مخاطب تان را بشناسید
جان براکت: موسسه بالون
وقتی کسی در تلاش برای ارائه یک سخنرانی عالی است، باید اول از همه مخاطب هدفش را خیلی خوب مورد شناسایی قرار دهد. این امر به سخنران موردنظر امکان بیان نکاتی جذاب برای مخاطب را خواهد داد، در غیر این صورت شاید سخنرانی شما تنها موجب خستگی حاضران شود و در مدت زمانی اندک یک نفر هم در سالن باقی نماند.
شما برای شناسایی سلیقه مخاطب هدف تان باید به سخنرانی های قبلی که همه در آن حضور داشته اند، توجه نمایید. این امر به شما برای انتخاب موضوعی مشابه و تکرار موفقیت تان در این حوزه کمک خواهد کرد. با این حساب شما هیچ مشکلی در این میان برای جلب نظر مخاطب تان نخواهید داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای به روز رسانی مداوم شناخت تان از مشتریان است، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا نکنید.
استفاده از کارت های یادداشت
بلیر ویلیامز: موسسه ممبر پرس
برخی از کارآفرینان متن سخنرانی شان را به طور مداوم بر روی یک برگه بزرگ یادداشت کرده و سپس از رو تمام نکات را می خوانند. این امر شاید برای بیان تمام جزییات بسیار خوب باشد، اما به شما فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد داد. بنابراین به جای تلاش برای روخوانی از یک متن در کارت های یادداشت کوچک محورهای اصلی بحث را یادداشت نمایید. به این ترتیب فقط با نگاه کردن به کارت های یادداشت امکان یادآوری نکات موردنیاز برای بحث را خواهید داشت.
وقتی شما به طور مداوم از روی متن سخنرانی کنید، به تدریج تمام مخاطب ها توجه شان را از دست می دهند. این امر برای بسیاری از سخنران ها به معنای پایان تجربه سخنرانی بی عیب و نقص خواهد بود. بنابراین باید همیشه نسبت به سخنرانی درست و کاربردی توجه نمایید، در غیر این صورت هرگز سخنرانی های تان بر روی مخاطب هدف تاثیرگذار نخواهد بود.
اگر یادداشتبرداری محورهای مهم بر روی کارت های کوچک برای شما خیلی سخت است، توصیه من مرور مداوم سخنرانی تان و سپس حضور در مراسم بدون هیچ کارت یا یادداشتی است. چنین امری به شما امکان مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. البته به شرط اینکه زمان کافی برای تمرین مداوم بر روی سخنرانی تان را داشته باشید.
اعتماد به نفس تان را از دست ندهید
جارد آتکینسون: موسسه WPForms
سخنرانی با اعتماد به نفس نظر هر کسی را جلب خواهد کرد. ایراد بسیاری از سخنران های تازه کار عدم اعتماد به نفس کافی و انتقال این امر در حین سخنرانی است. دقیقا به همین خاطر بسیاری از مردم گوش دادن به سخنرانی کارآفرینان را دوست ندارند. شما باید در هر شرایطی با اعتماد به نفس کافی در حضور دیگران به سخنرانی بپردازید. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان کمک خواهد کرد. امروزه هر کسی برای حضور با اعتماد به نفس در میان دیگران و سخنرانی کردن، راه و رسم خودش را دارد. نکته مهم در این میان انتقال این اعتماد به نفس به طرف مقابل در قالب حرکات بدن است.
مطلب مرتبط: 5 گام تبدیل شدن به سخنرانی حرفه ای
متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل اعتماد به نفس پایین توانایی انجام حرکات بدن به طور مناسب را ندارند. این امر موجب پایین آمدن سطح تاثیرگذاری زبان بدن می شود. شما در این میان باید اول از همه در یک دوره آموزش زبان بدن به هنگام سخنرانی شرکت کنید. سپس شانس کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت، در غیر این صورت همیشه احساس ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف تان را خواهید داشت. این امر در بلندمدت برای شما شرایط بسیار ناگواری را ایجاد خواهد کرد.
تمرین سخنرانی در هر شرایطی یکی از راهکارهای مناسب دیگر برای سخنرانی خوب در جلسات اصلی است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما تاثیر زیادی بر روی توانایی شما در سخنرانی مناسب دارد. اگر شما تا به حال در جمع های شلوغ سخنرانی نکرده اید، به احتمال زیاد برای اولین بار حسابی به دردسر خواهید افتاد. پس بهتر است قبل از حضور در یک مراسم شلوغ و تلاش برای سخنرانی مناسب یک تمرین کوچک با حضور برخی از کارمندان و همکاران تان انجام دهید. اینطوری دیگر هیچ مشکلی برای سخنرانی مناسب در شرایط شلوغ نخواهید داشت.
آرام صحبت کنید
تایلر گالاگر: موسسه Regal Assets
سخنرانی در شرایطی که استرس زیادی دارید، اغلب اوقات همراه با صحبت پشت سر هم و همچنین ادای کلمات به طور نامناسب است. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری غیرممکن می سازد. بنابراین شما باید همیشه حفظ آرامش را در اولویت قرار دهید.
سخنران هایی که همیشه با عجله صحبت می کنند، کمتر شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف شان خواهند داشت. هنر سخنرانی تا حدود زیادی بستگی به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و سخنرانی به طور درست نیز دارد. بنابراین شما باید به جای تلاش برای ادای کلمات پشت سر هم اندکی آرامش را نیز چاشنی کار کنید.
بسیاری از افراد به طور طبیعی خیلی تند صحبت می کنند. شاید این امر در زندگی روزمره مشکل بزرگی برای آنها نباشد، اما به محض اینکه پای سخنرانی در مراسم های مهم در میان باشد، مشکلات شروع خواهد شد. در اینجا باز هم تمرین مداوم برای سخنرانی آرام و آهسته ضرورت خواهد داشت، در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را به طور کامل از دست خواهید داد. با این حساب دفعه بعد به هنگام سخنرانی با عجله زیاد به این فکر کنید که خودتان به عنوان شنونده در صورت شنیدن چنین سخنرانی هایی چه فکری خواهد کرد. این امر موجب پرهیز شما از سخنرانی به شدت سریع و بی وقفه خواهد شد.
استفاده از شوخ طبعی
جان ترنر: موسسه سید پراد
سخنرانی های خشک و بی روح برای کمتر کسی جذابیت دارد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای افزودن اندکی هیجان به سخنرانی تان باشید، در غیر این صورت شاید مخاطب تان در حین سخنرانی کاملا به خواب فرو برود. اینطوری دیگر هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 6 ترفند ساده
بدون تردید برای کسانی که در مدت زمانی طولانی به سخنرانی بدون هیجان عادت کرده اند، افزودن المان های جذاب و هیجان انگیز کار سختی خواهد بود. توصیه من در این بخش استفاده از عنصر شوخ طبعی برای عوض کردن فضای سخنرانی است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان کمک خواهد کرد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت.
وقتی از سخنرانی همراه با شوخ طبعی حرف می زنیم، نکته مهم استفاده از شوخی های مناسب است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید یافت. بسیاری از افراد برای جلب نظر مخاطب هدف در عمل شوخی های بسیار نامناسبی را به سخنرانی اضافه می کنند. این امر درست مانند یک ترمز عمل کرده و تمام مشتریان را از شما دور خواهد کرد. پس همیشه یادتان باشد که شوخی ها به هنگام سخنرانی باید دقیق و حساب شده باشد، در غیر این صورت تاثیر عکس خواهد داشت.
داستان سرایی حرفه ای
لیبی رات شیلد: موسسه Dietitian Boss
داستان سرایی حرفه ای به معنای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با یک ماجرای کاملا مناسب و حرفه ای است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب شان از داستان هایی جذاب و هیجان انگیز درباره سرگذشت برندشان استفاده می کنند. این امر همیشه سطح بالاتری از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. بنابراین شما هم برای سخنرانی بهتر باید کارتان را با یک داستان شروع کنید.
نکته جالب درباره بیان داستان و سخنرانی استفاده از چنین تکنیکی از سوی بسیاری از کارآفرینان است. بنابراین شما هم باید براساس همین نکته در سخنرانی تان عمل کنید. این داستان می تواند برگرفته از داستان زندگی تان باشد یا اینکه یک مثال هوشمندانه برای شروع سخنرانی محسوب گردد. در هر صورت شروع کار با یک داستان جذابیت زیادی خواهد داشت.
توجه به دیگران
ساموئل تیموتی: موسسه OneIMS
فروشندگان حرفه ای همیشه به خوبی اهمیت تمرکز بر روی دیگران را می دانند. شما در عرصه کسب و کار برای اینکه به هدفی برسید، باید همیشه مخاطب تان را قانع کنید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. بسیاری از برندهای بزرگ برای جلب نظر مشتریان همیشه درست براساس سلیقه شان رفتار می کنند. این امر به برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.
اگر شما در سخنرانی تان همیشه روی خود و برندتان تمرکز داشته باشید، هرگز شانسی برای جلب نظر مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. این امر دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته و تمام توانایی برندتان را از بین می برد. بنابراین چارچوب اساسی سخنرانی تان را با تمرکز بر روی دیگران بنا کنید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. توصیه من در این مورد کم کردن از حجم تمرکز بر روی برندتان و در عوض تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با توضیح درباره راهکار برندتان برای رفع مشکلات مشتریان است. این امر نظر هر مشتری در دنیا را به خودش جلب خواهد کرد.
یادگیری زبان بدن
استفانی ولز: موسسه Formidable Forms
زبان بدن یکی از مهمترین نکات برای ارتباط مناسب با دیگران است. اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی دیگران براساس زبان بدن مناسب را نداشته باشید، همیشه با مشکل رو به رو خواهید شد. این امر بسیاری از برندها را تا مرز شکست کامل کمپین های بازاریابی نیز هدایت می کند. توصیه ما در این بخش برای شما توجه به زبان بدن و استفاده از آن در طول سخنرانی است.
بدون تردید زبان بدن تکنیکی ساده نیست. به همین خاطر شما باید همیشه آن را یاد بگیرید، در غیر این صورت شاید توانایی تاثیرگذاری بر روی دیگران را به طور کامل از دست بدهید. این امر یکی از بدترین تجربه ها در دنیای کسب و کار محسوب می شود. خوشبختانه امروزه موسسه های بسیار زیادی برای کمک به کارآفرینان در راستای سخنرانی همراه با زبان بدن مناسب در دنیا وجود دارد. همچنین شما امکان پیدا کردن ویدئوهای آموزشی رایگان در سطح اینترنت را هم دارید. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی شما برای استفاده از چنین دوره های آموزشی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 8 اقدام ساده
توجه به فرصت های بیشتر برای سخنرانی
جو مورگان: موسسه دیتا سنتر
هیچ کس از ابتدای کارش سخنران به دنیا نمی آید. بسیاری از مردم در طول زمان با تمرین و درس گرفتن از شکست های شان در طول سخنرانی موفق به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شوند. این امر به معنای ضرورت نگاه کردن به فرآیند موفقیت در سخنرانی به مثابه یک تمرین بلندمدت است. حتی اگر شما تبدیل به یکی از سخنران های برتر در دنیا نیز شوید، باز هم باید تمرین و تکرار تکنیک های مختلف را به یاد داشته باشید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
کمک گرفتن از سخنرانی های حرفه ای همیشه یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود توانایی های فردی است. با این حال توصیه من در این بخش تلاش برای سخنرانی در فضاها و محیط های گوناگون است. این امر به شما مهارت بالایی برای یادگیری سخنرانی تاثیرگذار خواهد داد. با این حساب هیچ وقت نباید تمرین های تان را دست کم بگیرید.
همیشه آماده باشید
بنجامین روجاس: موسسه All in One SEO
سخنرانی نیز مانند هر کار دیگری نیاز به آمادگی دارد. بسیاری از افراد به هنگام سخنرانی آمادگی لازم را ندارند. درست به همین خاطر همیشه سخنرانی های بسیار بدی را انجام می دهند. شما اگر به طور مداوم تمرین هایی برای سخنرانی نداشته باشید، کم کم حتی کوچک ترین مهارت تان در این حوزه را نیز از یاد خواهید برد. به این ترتیب دیگر هیچ کس در اطرافتان به صحبت های شما توجه نخواهد کرد. این امر شروع شکست در زمینه سخنرانی عمومی خواهد بود. به این ترتیب پس از مدت زمانی اندک تمام مهارت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهید.
یکی از ساده ترین تمرین ها برای موفقیت در سخنرانی مربوط به تمرین مداوم برای بیان هرچه بهتر کلمات و جملات است. شما می توانید خیلی راحت جلوی آینه برای خودتان سخنرانی کنید. همچنین استفاده از تکنیک هایی نظیر حضور در جمع های دوستانه و سخنرانی نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود.
پیوستن به گروه های داوطلبانه تمرین سخنرانی
متیو پودولسکی: موسسه مشاوره حقوقی فلوریدا
مهمترین راهکار برای تقویت مهارت سخنرانی تمرین و تکرار است. در این میان هیچ چیز به اندازه تلاش برای سخنرانی در گروه های داوطلبانه ایده آل نخواهد بود. برخی از افراد برای تمرین سخنرانی بهتر به طور مداوم در این گروه ها عضو می شوند. بنابراین اگر شما هم مشکلات زیادی برای سخنرانی بهتر دارید، توصیه ما عضویت در چنین گروه هایی خواهد بود. این امر به شما فرصت بسیار مناسبی برای سخنرانی تاثیرگذاری خواهد داد.
مطلب مرتبط: 7 اصل یک سخنرانی موفق
متاسفانه بسیاری از سخنران ها در سراسر دنیا نسبت به اهمیت تمرین و تکرار توجه نشان نمی دهند. به همین خاطر همیشه با مشکل در این راستا مواجه می شوند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه مطمئن شوید که سخنرانی تان تاثیرگذار است، در غیر این صورت حتی یک نفر نیز توجه اش به شما جلب نخواهد شد.
امروزه راهکارهای زیادی برای سخنرانی مناسب در میان دیگران حضور دارد. شما به عنوان کارآفرین باید همیشه مهارت ارتباطی بالایی از خودتان نشان دهید، در غیر این صورت هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. اگر به دنبال توصیه های حرفه ای در این میان هستید، مقاله کنونی انتخاب مناسبی برای شروع کارتان خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله به طور هماهنگ و در کنار هم است.