استیو جابز در ژانویه سال 2007 در مراسمی رسمی از نخستین نسل گوشی آیفون رونمایی کرد. آن محصول در زمان خودش بسیار نوآورانه محسوب می شد. اگرچه آیفون محصول بسیار جذابی بود، اما امکانات این محصول باعث صف بندی مشتریان در مقابل فروشگاه های اپل نشد. سخنرانی جذاب استیو جابز در مراسم رونمایی از آیفون برای بسیاری از مردم تازگی داشت. توانایی بیان نکات مهم و تاثیرگذار از سوی استیو جابز بسیاری از مردم را به سوی خرید آیفون ترغیب کرد. اغلب اوقات برای اشاره به یک سخنرانی جذاب آن را با سطح تاثیرگذاری سخنرانی استیو جابز مقایسه می کنند. مفهوم «استیو نوت» از همان زمان برای اشاره به بهترین سخنرانی های ممکن در عرصه کسب و کار به کار می رود.
استفاده از تکنیک های حرفه ای برای سخنرانی بهتر در همه شرایط ضروری است. بسیاری از افراد برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عرصه کسب و کار نیاز به بیان بهتر پیام های شان دارند. این امر در مقیاسی وسیع حتی در مورد جلوه حرفه ای یک کسب و کار نیز صحت دارد. اغلب مردم وقتی برای نخستین بار سخنرانی استیو جابز را می شنیدند، نسبت به آن اظهار شگفتی می کردند. این امر به دلیل توانایی بالای استیو جابز برای بیان مهمترین نکات و مطالب پیچیده به زبانی ساده و جذاب بود.
امروزه بسیاری از کارآفرینان در زمینه سخنرانی برای دامنه گسترده ای از مردم با مشکلات عمیقی مواجه هستند. عرصه ارتباطات در طول یک دهه اخیر به طور مداوم تغییر کرده است. همین امر برای برخی از برندها شرایط را دشوار کرده است. اگر کسب و کارها و کارآفرینان نسبت به بهبود حضورشان در زمینه سخنرانی های حرفه ای دست به عمل مهمی نزنند، به زودی با مشکلات عمیقی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد.
هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از توصیه های حرفه ای برای سخنرانی بهتر است. وقتی از سخنرانی صحبت می کنیم، اغلب مردم حضور در میان دامنه وسیعی از مخاطب ها را مدنظر قرار می دهند. باتوجه به شرایط ناشی از کرونا شاید افراد نیاز به سخنرانی در قالب پلتفرم های آنلاین داشته باشند. اگر سخنران ها برای ارائه مطالب شان از طریق سامانه های آنلاین آمادگی نداشته باشند، در عمل کیفیت سخنرانی شان به شدت کاهش خواهد یافت بنابراین کسب آمادگی نسبی برای هر دو حوزه ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه سخنرانی مناسبی در مراسم های تجاری ارائه کنیم؟
1. شروع سخنرانی با پیام و هدفی واضح
گاهی اوقات مخاطب در فرآیند گوش دادن به سخنرانی یک کارآفرین در عمل هیچ نکته ای را دریافت نمی کند. این امر ناشی از شروع نامناسب سخنرانی از سوی افراد است. هر سخنرانی باید دارای یک پیام و هدف واضح باشد. اگر این نکات در ابتدای بحث به صورت دقیق بیان نشود، در عمل مخاطب هدف نسبت به فهم تمام سخنرانی با مشکل مواجه خواهد شد.
امروزه هیچ کتابی بدون مقدمه و بیان هدف اصلی به چاب نمی رسد. سخنرانی کارآفرینان نیز باید با یک مقدمه اساسی شروع شود. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت. برنامه ریزی برای بیان مقدمه کار دشواری نیست. مهمترین مسئله در اینجا ترسیم یک نقشه کلی از اهداف سخنرانی برای مخاطب هدف است. این امر کمک شایانی به سخنران ها برای بیان هرچه بهتر مطالب و همراه ساختن مخاطب هدغ خواهد کرد.
شروع ناگهانی سخنرانی و تلاش برای بیان پیام های متعدد از جمله مهمترین اشتباهات سخنران های تازه کار است. فرآیند شروع سخنرانی باید آرام و همراه با مکث های مناسب باشد. این امر به مخاطب هدف فرصت کافی برای پردازش صحبت ها را می دهد. وقتی سخنران اصلی بیش از اندازه سریع صحبت می کند، امکان فهم دقیق هر بخش از سخنرانی از دست خواهد رفت.
2. استفاده از یادداشت کاغذی به جای اتکای صرف به پاورپوینت
استفاده از پاورپوینت در سخنرانی ها امر رایجی محسوب می شود. هدف اصلی از طراحی پاورپوینت کمک به مخاطب هدف برای درک بهتر فرآیند سخنرانی است. بسیاری از سخنران ها در عمل برای پیشبرد بحث به پاورپوینت شان نگاه می کنند. این امر جلوه حرفه ای سخنرانی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. هر سخنرانی باید به طور مشخص و فقط با نگاه به مخاطب هدف پیش برود. استفاده از تکه های کاغذ کوچک از سوی سخنران ها ایده جالبی است. این امر باید در قالب یادداشت تیترهای هر بخش از سخنرانی باشد.
برخی از سخنران ها در تلاش برای ارائه مطالب به صورت دقیق در عمل شروع به روخوانی از کاغذهای شان می کنند. این امر موجب ریزش شدید مخاطب هدف خواهد شد. هیچ کس علاق ای به شنیدن یک سخنرانی در قالب روخوانی از متن از پیش تعیین شده ندارد. این امر نوعی بی احترامی به مخاطب هدف محسوب می شود بنابراین کارآفرینان باید پیش از شروع بحث بارها و بارها متن سخنرانی را مرور نمایند. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
سخنران های حرفه ای مهارت بالایی در مرور متن سخنرانی و تبدیل آن به یادداشت های کوچک دارند. مزیت اصلی این امر امکان یادآوری تمام نکات هر بخش سخنرانی با یک نگاه ساده است بنابراین دیگر خبری از استرس و نگرانی بی موقع در فرآیند ارائه مطالب نخواهد بود.
پاورپوینت هر ارائه باید شامل سرفصل های اصلی باشد. تلاش برای درج مطالب طولانی در هر اسلاید بی فایده خواهد بود. دلیل این امر بی حوصلگی مخاطب هدف برای مطالعه متن های طولانی در پاورپوینت است. استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط با بحث یکی از تکنیک های حرفه ای در زمینه طراحی اسلاید محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از سخنران های حرفه ای در عمل نسبت به این نکته مهم توجه لازم را ندارند بنابراین پاورپوینت های آنها بیش از اندازه کسل کننده از آب درمی آید.
3. نگاه به سخنرانی به مثابه یک داستان
انسان ها علاقه مند به شنیدن داستان های جذاب هستند. این امر در طول تاریخ موجب خلق داستان هایی با جذابیت و کشش متفاوت شده است. بیان سخنرانی نیز نوعی داستان سرایی است. امروزه داستان سرایی در عرصه کسب و کار و به ویژه بازاریابی دارای اهمیت بالایی است. برندهای توانمند در زمینه بیان داستان های جذاب همیشه مورد پسند مشتریان قرار می گیرند. اگر سخنرانی را به مثابه یک داستان در نظر بگیریم، باید برای هر بخش ایده هایی در ذهن داشت. یکی از ایرادهای اساسی برخی از داستان ها ریزش مخاطب در میانه ماجراست. این امر مشکلات بسیار زیادی برای نویسنده ها ایجاد می کند.
سخنران ها نیز در اغلب اوقات پس از چند دقیقه صحبت کردن با مشکلی مشابه نویسنده ها مواجه می شوند. این امر موجب ناتوانی برای ادامه بحث با دقت و تمرکز کافی خواهد شد. به هر حال هیچ کس توانایی حفظ خونسردی در هنگام ترک سالن از سوی مخاطب هدف را ندارد.
ویژگی اصلی داستان های موفق امکان همراه ساختن مداوم مخاطب هدف است. این امر با بیان نکات جذاب و ایجاد اندکی هیجان در فرآیند خطی داستان صورت می گیرد بنابراین در مورد سخنرانی نیز باید از همین ایده پیروی کرد. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. بیان برخی از نکات جذاب و خارج از محور کلی بحث برای افزایش انگیزه و هیجان در مخاطب هدف ضروری خواهد بود. اگر یک سخنرانی پس از چند دقیقه نخست قابل پیش بینی دقیق باشد، دیگر جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت بنابراین باید دست کم اندکی از عناصر غافلگیرکننده سود ببریم.
4. بیان داستان در 3 بخش
اغلب سخنرانی ها فرآیند مشابهی را دنبال می کنند. این فرآیند شامل موارد ذیل است:
• معرفی کسب و کار و جایگاه سخنران
• بیان حوزه تخصصی فعالیت شرکت
• بیان تفاوت ایده یا محصول شرکت با نمونه های مشابه
• بیان چرایی خرید محصول یا سرویس موردنظر از سوی مشتریان
اغلب سخنرانی های بزرگ و متن های حرفه ای در قالبی 3 بخشی طراحی می شود. این امر در مورد داستان نویسی مدرن نیز صحت دارد. بر این اساس باید 3 بخش شامل شروع، بیان مطلب و جمع بندی را مدنظر قرار داد. برخی از سخنرانی ها فقط شامل بیان مطلب هستند. این امر موجب ورود ناگهانی مخاطب هدف به موضوع بحث و سپس خروج ناگهانی تر می شود. بسیاری از کارآفرینان در عمل تمایلی برای بیان مقدمه یا جمع بندی در پایان کار ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. اگر مخاطب هدف هر کدام از بخش های مذکور را متوجه نشود، برداشت صحیحی از سخنرانی نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: 7 اصل یک سخنرانی موفق
امروزه بسیاری از مردم نسبت به سخنرانی ها در عرصه کسب و کار نگاه منفی دارند. دلیل این امر اغلب در ارتباط با تجربه های نامناسب گذشته تحلیل می شود. بنابراین اگر یک کسب و کار در تلاش برای ایجاد تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است، باید مهارت های بیان داستان از سوی سخنران ها را تقویت نماید. این امر در دامنه وظایف مدیران ارشد شرکت قرار خواهد داشت.
5. خاص بودن همیشه هدف نهایی نیست
سخنران ها اغلب در تلاش برای بیان نکات و پیام شان در قالب های خاص هستند. اگرچه این امر جذابیت های بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد، اما در عمل برای پیشبرد طرح سخنرانی کافی نیست. بسیاری از کارآفرینان در طول زمان نیاز به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف، به جای بیان متفاوت مسئله، دارند. بسیاری از داستان های مشهور و زیبا در سراسر دنیا دارای قالب های متفاوت نیستند. نکته مهم چینش درست اجزای اصلی داستان و تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. اگر این امر مورد توجه نویسنده یا سخنران قرار گیرد، دیگر نیازی به دستکاری بیش از اندازه ساختار کلی نیست.
امروزه بیشتر از شیوه چینش متفاوت نکات در سخنرانی ماهیت ایده ها نظر مخاطب هدف را جلب می کند. این امر در عمل باید برای مخاطب هدف همراه با جذابیت زیادی باشد. ایراد کار اغلب ناشی از ناتوانی هر سخنران برای بیان درست و به موقع مطالب است. اگر در طول سخنرانی یک نکته را فراموش کنید، دیگر شانسی برای بازگشت به عقب نخواهید داشت. بسیاری از سخنران ها با ایجاد ساختار بیان نکات به صورت متفاوت در عمل برخی از پیام های اصلی را فراموش می کنند. اگر در میانه کار قصد بازگشت به عقب را داشته باشیم، شانس بسیار اندکی برای تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت. شاید هم رشته کلی کلام از دست مان در برود. در این صورت دیگر مخاطب کمترین توجهی به سخنرانی ما نخواهد داشت.
6. نیازی به حفظ کلمه به کلمه سخنرانی نیست
تلاش برای حفظ تمام بخش های سخنرانی یکی از عادت های قدیمی در میان کارآفرینان محسوب می شود. این امر مشکلات بسیار زیادی برای سخنران ها به همراه می آورد. بدون تردید حفظ دقیق یک متن به صورت کلمه به کلمه دشواری های زیادی دارد. این امر اغلب اوقات موجب ناتوانی کارآفرینان برای بیان درست مطالب در برابر جمعیت می شود. اگر سخنران ها به جای حفظ کلمه به کلمه متن در تلاش برای فهم ایده ها و محورهای اصلی باشند، نتیجه نهایی بسیار بهتر خواهد شد.
مخاطب هدف آگاهی نسبت به متن از پیش تعیین شده سخنرانی ها ندارد. بنابراین اگر اندکی تفاوت در بیان شما وجود داشته باشد، جای تعجب نخواهد بود. این امر خاصیت ذهن انسان است بنابراین نباید در مواجهه با آن دچار فشار روحی شویم. مهمترین مسئله در این میان بیان نکات به صورت دقیق است. اگر این امر موجب توجه کارآفرینان قرار داشته باشد، فرآیند بیان مطالب به شدت ساده خواهد شد.
7. سخنرانی از عمق وجودمان
بسیاری از سخنرانی ها فاقد شور و هیجان کافی است. گویی کارآفرین موردنظر به اجبار پشت میکروفون قرار دارد. این امر انگیزه مخاطب هدف برای توجه به نکات و پیام های اصلی یک سخنرانی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. مفهوم سخنرانی از عمق وجود به تلاش برای ایجاد اندکی اعتماد به نفس در سخنران و همچنین بیان نکات به صورت جذاب است. اگر در فرآیند بیان نکات از زبان بدن یا دیگر ترکیب های چهره برای تاثیرگذاری مناسب استفاده نکنیم، در عمل شانسی برای تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت.
امروزه بسیاری از سخنران ها برای بیان مطالب بارها و بارها تمرین می کنند. سخنرانی برای کارمندان شرکت شروع مناسبی برای غلبه بر ترس از جمعیت است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. اگر بدون تمرین قبلی در سالن مراسم حاضر شویم، شاید ترس از جمعیت در عمل توان بیان حتی یک کلمه را نیز از ما سلب کند. در این صورت شاید یک فاجعه تمام عیار در زمینه بیان سخنرانی پدید آید.
8. استفاده از تصاویر جذاب
استفاده از جلوه های بصری برای بیان سخنرانی دارای اهمیت است. برخی از نکات در قالب تصویر امکان انتقال بسیار بهتری دارد. این امر در مورد اغلب سخنرانی ها صحت دارد. اگر یک سخنرانی در مورد موضوعی انتزاعی باشد، استفاده از تصاویر ضروری خواهد بود. یکی از مثال های مناسب در این میان مربوط به تلاش برای بیان نکات تخصصی در عرصه کسب و کار است. بدون تردید مخاطب هدف آگاهی از نکات تخصصی عرصه کسب و کار یک برند ندارد. بنابراین سخنران باید مفاهیم تخصصی را به زبانی ساده تبدیل نماید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند.
همه ما نسبت به سطح تاثیرگذاری تصاویر آگاهی داریم. گاهی اوقات یک تصویر به اندازه هزاران کلمه تاثیرگذاری دارد بنابراین باید در فرآیند بیان نکات در سخنرانی نسبت به تاثیرگذاری تصاویر نیز دقت نماییم.
مطلب مرتبط: 4 اقدام خانگی برای بهبود مهارت سخنرانی
نمایش فیلم در فرآیند سخنرانی امر رایجی نیست، با این حال هیچ محدودیتی پیش روی سخنران ها وجود ندارد. اگر در میانه بحث قصد نمایش یک ویدئو را دارید، باید آن را در قالبی کوتاه تهیه کنید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
استفاده از توصیه عکاس های حرفه ای برای طراحی هرچه بهتر تصاویر یکی از نکات ضروری خواهد بود. بدون تردید کارآفرینان و سخنران ها دارای مهارت تخصصی در زمینه ثبت یا ویرایش عکس نیستند بنابراین شاید در فرآیند اجرای سخنرانی با مشکل نمایش تصاویر بی کیفیت مواجه شوند.
9. تاکید بر روی نکات مهم
هر سخنرانی دارای برخی از نکات مهم است. این نکات از هر سخنرانی به سخنرانی دیگر متفاوت است. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای بیان مسائل به صورت جذاب و تاثیرگذار است. اگر نقاط حساس سخنرانی بدون تسلط کافی بیان شود، کمترین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد نخواهد شد. بسیاری از اوقات سخنران ها نکات کلیدی را در پایان بحث بیان می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی از نظر نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ساماندهی سخنرانی به همراه خواهد داشت.
تعیین نکات اصلی پیش از بیان مطالب دارای اهمیت بالایی است. اگر این امر مدنظر مخاطب هدف قرار نداشته باشد، در نهایت با مشکلات بسیار زیادی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهیم شد. ریزش مخاطب در صورت بیان نکات اساسی در پایان بحث امری طبیعی خواهد بود. بسیاری از کاربران حوصله گوش دادن به سخنرانی ها به صورت طولانی مدت را ندارند. بنابراین در صورت عدم شنیدن نکات کلیدی در طول بحث نسبت به گوش دادن تا پایان کار بیانگیزه خواهند شد.
استیو جابز همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شیوه خاص خود را داشت. این شیوه شامل بیان نکات کلیدی در هر بخش از سخنرانی بود. نتیجه این امر جذب مخاطب هدف به بحث بود. استیو جابز همیشه مخاطب هدف را تا پایان سخنرانی در کنار خود داشت. این امر کمک بسیار زیادی به کارآفرینان برای بیان هرچه بهتر مطالب می کند. همچنین اعتماد به نفس قابل ملاحظه ای نیز در سخنران ایجاد می کند.
10. اختصاص زمان برای تمرین متن
تمرین متن سخنرانی دارای اهمیت بسیار زیادی است. شاید در این راستا باید به یک مرحله قبل تر نیز اشاره کرد. امروزه بسیاری از توصیه های سخنرانی در سایت ها وجود دارد. یادگیری نکات موردنظر برای بهبود کیفیت سخنرانی کافی نیست. افراد در عمل نیاز به تمرین برای سخنرانی بهتر نیز دارند. ایده های مربوط به نحوه سخنرانی همیشه در سایت ها و دوره های آموزشی تکرار می شود. اگر یک سخنران در تلاش برای بهبود کیفیت ارائه مطالبش است، باید در عمل نیز تکنیک های موردنظر را رعایت نماید. تمرین مداوم همیشه نتیجه بخش است.
برخی از سخنران ها برای بیان متن سخنرانی زمان مناسب را در نظر نمی گیرند. اگر کارآفرینان در مسیر رسیدن به سالن همایش اقدام به تمرین متن نماید، به احتمال فراوان بخشی از ایده ها و نکات را در طول سخنرانی فراموش خواهند کرد. بیان درست مطالب باید از مدت های قبل مدنظر سخنران ها قرار گیرد. تمرین و تکرار مداوم رمز موفقیت در عرصه کسب و کار است.
اگر شما در زمینه تمرین و تکرار یک مهارت بیش از اندازه بی نظم هستید، باید یک برنامه دقیق و قاعده مند را در پیش گیرید. این برنامه شامل اختصاص زمان، هرچند کوتاه، برای تمرین در طول روز است. اگر این نکته مورد بی توجهی قرار گیرد، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. امروزه بسیاری از سخنران های حرفه ای ساعت های طولانی برای تمرین مهارت های تازه وقت می گذارند. اگر شما به اندازه کافی تمرین سخنرانی نمی کنید، نباید انتظار تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را داشته باشید.
مطلب مرتبط: بهبود مهارت سخنرانی به صورت رایگان
11. استفاده از زبان محاوره ای
سخنرانی با لحن بیش از اندازه رسمی ایده جذابی نیست. مخاطب هدف علاقه ای به شنیدن سخنرانی های رسمی و غالبا بی روح ندارد بنابراین با استفاده از زبان محاوره ای وضعیت تعامل و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اندکی بهبود خواهد یافت. هنگامی که استیو جابز در تلاش برای معرفی آیپد به مخاطب هدف بود، بسیاری از مخاطب ها به سادگی با وی همراه می شدند. دلیل این امر لحن ساده و خودمانی استیو جابز بود.
مسئله اساسی در زمینه استفاده از لحن مناسب مربوط به ایجاد تمایز میان صمیمیت و بی ادبی است. سخنرانی ما باید در تمام بخش ها همراه با احترام باشد.