از وقتی پای شبکه های اجتماعی به زندگی روزمره مردم باز شده، خیلی از عادت های قدیمی جای خودشان را به رفتارهای تازه داده اند. مثلا دیگر کسی دنبال خرید حضوری به هر قیمتی نمی رود. در عوض تنها با چند کلیک در پلتفرم های آنلاین خریدش را نهایی کرده و چند روز بعد هم تحویل می گیرد. همین امر باعث شده کسب و کارهای زیادی سراغ شبکه های اجتماعی بیایند. این امر نه از روی کنجکاوی محض، بلکه به امید کسب سود است.
مشکل اصلی که شلوغی بیش از اندازه شبکه های اجتماعی با حضور برندها ایجاد کرده، تکراری شدن خیلی از کمپین های بازاریابی و حتی خودِ برندهاست. به طوری که گاهی اوقات آدم آرزو می کند ای کاش هیچ وقت پای کسب و کارها به پلتفرم های اجتماعی باز نمی شد.
ماهیت تکراری بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی موضوع اصلی بحث ما در این مقاله است. البته ما قصد نداریم دلایل این اتفاق را زیر و رو کنیم. در عوض یک راست سراغ راه حلی برای این مسئله مهم رفته ایم. فرمول طلایی ما در این مقاله برای مشکل مورد بحث بینهایت ساده است. کافی است شما یک استایل خاص برای برندتان طراحی کنید. آن وقت دیگر هیچ کدام از رقبا به گرد پای تان هم نمی رسند. قبل از اینکه سراغ ادامه ماجرا برویم، باید کمی درباره استایل برند حرف بزنیم. اصلا استایل برند چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در بخش بعد سعی می کنیم جوابی قانع کننده برای این قبیل سوالات پیدا کنیم.
مطلب مرتبط: برندینگ بی دردسر در سال 2024
هر کسب و کاری شیوه ای برای تعامل با مخاطبش دارد. برخی از برندها مثل ردبول همیشه دنبال جنبه های طنز در ماجراهای مختلف هستند. این در حالی است که اپل بیشتر روی پرستیژ رسمی اش سرمایه گذاری می کند. البته وقتی پای حضور در شبکه های اجتماعی وسط باشد، برندها دیگر نمی توانند خیلی خشک و بی روح رفتار کنند. در عوض باید جایی برای تعامل میان خود و مخاطب قرار دهند. این درست همان نکته ای است که برای کارآفرینان اهمیت محوری خواهد داشت.
استایل برند در واقع تمام نکات و تکنیک هایی است که شما برای حضور در شبکه های اجتماعی رعایت می کنید. از رنگ های اصلی در تولید محتوا گرفته تا لحن، نوع فونت و حتی میزان صمیمیت با مخاطب هدف، همه و همه در چارچوب استایل برند قرار می گیرد بنابراین شما باید خودتان را برای یک تعامل منحصر به فرد با مخاطب تان آماده کنید.
آنچه طراحی استایل برند را توجیه پذیر می کند، ضرورت استفاده از طرح های متمایز است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر روی مخاطب تان اثر گذاشته و در بازار متمایزتر از رقبا به نظر بیایید. البته ایجاد تمایز میان خود و رقبا در ظاهر ساده است، اما طراحی استایل ریزه کاری های خاص خودش را دارد. ما در ادامه سعی می کنیم این ریزه کاری ها را به طور دقیق به شما یاد دهیم.
وجهه آنلاین برند
این روزها تمام کسب و کار یک چهره آنلاین برای خودشان دارند. اگر شما تا حالا به وجهه آنلاین برندتان توجه نکرده اید، در واقع استایل کسب و کارتان هنوز شکل هم نگرفته است. تمام هنر شما در این بخش نمایش چهره ای جذاب از کسب و کارتان است که در همان برخورد اول نظر مخاطب تان را جلب کند.
خیلی وقت ها کارآفرینان استایل برندشان را طوری طراحی می کنند که میان دنیای آنلاین و آفلاینش تفاوت های چشمگیری به نظر می رسد. اگر شما تا حالا به این نکته توجه نکرده اید، همین حالا هم هویت برندتان در خطر است.
استایل برند به شما کمک می کند تا مخاطب تان را بیشتر جذب کسب و کارتان کنید. حالا اگر در این وسط پس از آشنایی اولیه آنلاین، مخاطب در دنیای واقعی با برندی متفاوت رو به رو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی شک خیلی زود مشتریان انگیزه شان برای ادامه ارتباط با شما را از دست می دهند. آن وقت دیگر نمی توانید روی آنها به مثابه مشتریان ساده هم حساب کنید، چه برسد به مشتریان وفادار!
اولین نکته ای که در این بخش باید مدنظر داشته باشید، تلاش برای حضور در شبکه های اجتماعی پرطرفدار است. گزینه هایی مثل یوتیوب، تیک تاک، اینستاگرام و ایکس (توئیتر) جذابیت زیادی برای کاربران دارد. پس طبیعی است که برندهای مختلفی هم در این میان حضور داشته باشند. مسئله ای که باید همیشه مد نظر قرار دهید، حضور در جایی است که مشتریان دوست دارند، نه اینکه همه پلتفرم های اجتماعی را شخم بزنید. این کار هم هزینه زیادی روی دست تان خواهد گذاشت، هم اینکه خیلی زود شما را به بن بست می کشاند. خب اگر کسی را سراغ دارید که از یک برند با اکانت های تمام نشدنی در شبکه های اجتماعی استقبال می کند، ما را هم بی خبر نگذارید.
مطلب مرتبط: انجمن برند (Brand Community) چیست و چه مزایایی دارد؟
انتخاب لحن
لحن شما حرف های زیادی درباره شخصیت و ابعاد گوناگون برندتان دارد. اگر شما از یک لحن خشک استفاده کنید، استایل تان مثل معلم های سختگیر مدرسه می شود. طبیعی است در این حالت کسی سراغ تان را نگیرد بنابراین باید کمی سرزنده تر عمل کنید. به علاوه، صمیمیت با مخاطب نیز همیشه نکته خوبی محسوب می شود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کارتان را به خوبی دنبال کنید.
نکته کلیدی در انتخاب لحن برند تلاش برای ایجاد هماهنگی با هویت کسب و کارتان است. مثلا اگر همین امروز برند اپل یک لحن کاملا صمیمانه یا خودمانی انتخاب کند، احتمالا خیلی از مشتریانش معترض خواهند شد؛ چراکه اپل در طول دهه های مختلف کمی خودش را جدی نشان داده. حالا اگر یکهو این وضعیت را تغییر دهد، خیلی زود صدای مشتریان درخواهد آمد. پس بد نیست حواس تان به این بخش از کار هم باشد.
یادتان نرود، همه تلاش های شما در دنیای کسب و کار باید در نهایت به مذاق مشتریان خوش بیاید. پس سعی کنید دائما نظرات آنها را برای انتخاب لحن مد نظر قرار دهید. اینطوری هویت و استایل برندتان تضمین خواهد شد.
گردآوری اطلاعات درباره مخاطب هدف
وقتی قصد طراحی یک استایل جذاب برای برندتان را دارید، نمی توانید کاملا نسبت به نظرات مشتریان بی تفاوت باشید. این روزها انتظارات مشتریان از برندها دائما دستخوش تغییر می شود. با این حساب اگر برای مدتی کوتاه به انتظارات آنها بی توجهی کنید، خیلی زود تمام ارتباط تان با آنها از هم گسسته خواهد شد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که حتی کوچک ترین توجهی هم به شما نمی کنند.
ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. البته خیلی وقت ها کارآفرینان دوست ندارند شروع به گردآوری اطلاعات درباره مشتریان شان کنند؛ چراکه این کار برای آنها بی نهایت سخت و حتی غیرقابل درک به نظر می رسد. با این حال شما باید این نکته را خیلی جدی دنبال کنید؛ چراکه برندها وقتی به حرف مشتریان گوش می دهند، به طور خودکار جذابیت بیشتری برای آنها خواهند داشت. این همان نکته ای است که باید خیلی دقیق به آن توجه کنید. وگرنه سرتان بی کلاه می ماند.
مهمترین مزیت گردآوری اطلاعات درباره مخاطب هدف امکان شناخت دقیق آنهاست. خب اگر دامنه اصلی مخاطب شما را جوانان تشکیل می دهد، باید استایلی جوان پسند داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا دردسرهای کمتری را تحمل کرده و برندتان دقیقا همان چیزی شود که مخاطب انتظارش را دارد.
وقتی شما خواسته ها و سلیقه مخاطب را نمی دانید، مثل این است که یک دوست صمیمی را به بازی فینال کنفرانس غرب دعوت کنید، در حالی که او اصلا بسکتبال دوست ندارد!
مطلب مرتبط: انتظارات مشتریان از برندها در سال ۲۰۲۴
پاسخگویی به سوالات کاربران
برخی از محصولات مثل گوشی های هوشمند، لپ تاپ و تلویزیون از آن دست گزینه هایی هستند که خریدشان کلی سوال برای مشتری ایجاد می کند. به علاوه، خیلی ها قبل از اینکه دست به جیب شوند، انتظار راهنمایی های اساسی از سوی تولیدکنندگان را دارند. درست به همین خاطر فروم برخی از سایتها پر از سوالات مختلف درباره محصولات مختلف است.
بی شک بعضی از کارشناس ها عملکرد خوبی در زمینه راهنمایی مشتریان برای یک خرید خوب دارند، اما هیچ کدام از آنها به خوبی یک راهنمایی نماینده یک برند نخواهد بود. اجازه دهید یک مثال جالب را با هم مرور کنیم. در ایکس (توئیتر) معمولا بحث های زیادی درباره کیفیت هر خودرو به گوش می رسد. خیلی وقت ها کاربران مشخصات فنی خودروها و توانایی های گوناگون شان را با هم مقایسه می کنند. در این میان اکانت رسمی برند تویوتا حسابی در پلتفرم ایکس فعال است. به طوری که معمولا جواب سوالات مشتریان و بحث های گوناگون درباره کیفیت محصولاتش را می دهد. به همین خاطر خیلی از کارشناس ها معتقدند شیوه بازاریابی تویوتا نه براساس کمپین های پرهزینه، بلکه دسترسی ساده مشتریان به بخش پشتیبانی اش توسعه یافته است. اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، این برند در این زمینه حسابی موفق عمل کرده است، مگر نه؟
تحلیل عملکرد رقبا
شما برای اینکه یک استایل خوب داشته باشید، باید همیشه نیم نگاهی به رقبا بیندازید. اینکه رقبای شما دقیقا در بازار چه کاری انجام می دهند، سوالی است که سرنخ های بی نهایت مفیدی برای تان به همراه دارد. خب اگر حواس تان به فعالیت رقبا در بازار نباشد، خیلی زود از آنها جا خواهید ماند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز حتی برای انتخاب استایل برند هم روی این نکته تاکید داریم.
گاهی اوقات شما با ترکیب استایل چند تا از برندهای بزرگ بازار به خوبی امکان جلب نظر مخاطب هدف را پیدا می کنید. این اتفاق شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. به همین دلیل ضروری است باجدیت بیشتری دنبالش کنید.
شما در تحلیل عملکرد رقبا نباید دنبال نکات ساده بروید. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای یافتن نقاط ضعف و قوت هر برند است. به زبان خودمانی، آنها چطور از پس چالش های بازار برآمده و خودشان را به مثابه برندی متمایز به مشتریان معرفی می کنند. بی شک کار هیچ برندی در دنیا بی عیب نیست. به همین دلیل شما باید نقاط ضعف رقبا را نیز به دست آورده و از آن برای بهبود عملکرد خودتان سود ببرید. خب درس گرفتن از دیگران هیچ وقت ایده بدی نیست.
مطلب مرتبط: مهارت های مدیریت روابط عمومی برند
سئوی رسانه و مدیریت هشتگ
رسانه ها ساختار عجیبی دارند. شما نمی توانید در همه رسانه های اجتماعی به یک شیوه فعالیت کرده و انتظار نتایج درخشان را داشته باشید. خیلی وقت ها برای اینکه عملکردتان در بازار را بهبود بخشید، باید کمی خلاقیت و عملکرد متفاوت را چاشنی کار کنید. اینطوری استایل برندتان همیشه برای مخاطب جذاب و تازه باقی می ماند.
مهمترین مسئله ای که در این میان باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به سئو است. قبول دارم سئو برای هیچ کارآفرینی به خودی خود حوزه ای جذاب نیست، اما شما برای موفقیت در دنیای آنلاین چاره ای به غیر از عملکرد خوب در این حوزه ندارید. ماموریت شما روشن و واضح است. باید اول از همه کلیدواژه های محبوب در میان کاربران را پیدا کنید. سپس با استفاده از ترندهای محبوب کلیدواژه های مخصوص برندتان را طراحی نمایید. اینطوری هم بر روی موج های جاری در شبکه های اجتماعی سوار می شوید، هم اینکه خودتان تکنیکی برای ایجاد این موج ها به دست خواهید آورد. خب مگر یک کارآفرین برای طراحی استایل برندش به غیر از این دو نکته دیگر چه چیزی لازم دارد؟
بعد از اینکه وضعیت شما از نظر سئو کمی بهبود پیدا کرد، می توانید سراغ هشتگ ها را نیز بگیرید. این روزها کاربران برای اینکه به محتوای مورد علاقه شان در شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند، دیگر همینطور بی مقدمه پلتفرم را زیر و رو نمی کنند. در عوض یک راست سراغ هشتگ ها رفته و کارشان را دنبال خواهند کرد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
هشتگ ها قدرت بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی دارند؛ چراکه از یکسو در شکل گیری ترندها موثر هستند و از سوی دیگر محتوای شلخته برندتان را منظم خواهند کرد. به طوری که کاربران با جست وجوی هشتگ های مختلف از دل این ماجرا جان سالم به در برده و محتواها را به طور دسته بندی شده مشاهده خواهند کرد.
یادتان باشد، فعالیت در زمینه سئو باید همیشه همراه با بحث هشتگ ها باشد. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز این دو نکته را در قالب یک بخش آوردیم. پس همین حالا هر فکر و خیالی درباره کنار گذاشتن یکی از آنها را فراموش کنید؛ چراکه هیچ نتیجه خوشایندی برای تان به همراه نخواهد داشت.
سخن پایانی
طراحی استایل برند کاری است که هنوز هم خیلی از کسب و کارها نسبت به آن گارد دارند. اگر آمار برندهایی که اصلا از این استراتژی خبر ندارند به ماجرا اضافه کنیم، آن وقت با یک تراژدی تمام عیار رو به رو خواهیم بود. این نکته برای بسیاری از کسب و کارها کلیدی است؛ چراکه فرصت خوبی به منظور ایجاد تمایز با رقبا فراهم می سازد. خب پیش خودتان که فکر نکرده اید همینطور صاف و ساده قرار است مشتریان به سراغ برندتان بیایند؟
شما الان تمام نکات موردنیاز برای تبدیل شدن به یک کارآفرین یا مدیر حرفه ای در زمینه طراحی استایل برند را دارید. با این حال از اینجا به بعد باید کمی به خودتان سخت گرفته و وارد بازی بزرگی شوید. منظور ما از این بازی تلاش برای اجرای ایده هایی است که در این مقاله به اتفاق یکدیگر مرور کردیم؛ چراکه بدون تلاش برای اجرای آنها آب از آب تکان نخواهد خورد. شاید در ابتدا با سختی های زیادی رو به رو شده و حتی شکست های ابتدایی بخورید، اما این پایان ماجرا نیست.
مطلب مرتبط: چطور یک برند باثبات داشته باشیم؟
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تکنیک های طراحی استایل برند کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما آماده کمک به کسب و کارتان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما همراه باشید.
منابع: