بازاریابی دنیای بزرگی است که اغلب افراد در آن به دنبال بلندپروازی های بی انتها هستند. ایده هایی مثل اثرگذاری بر روی تمام مشتریان بالقوه در دنیا با حتی افزایش اعتبار برند در سطح جهانی همیشه برای بازاریاب ها جذاب بوده است. اگرچه این مدل رویاپردازی ها بیانگر درک عمومی از صنعت مارکتینگ است، اما در واقعیت اوضاع اصلا این شکلی نیست. در عین ناباوری امروزه بازاریابی محلی (Local Marketing) یکی از مهمترین شیوه های تعامل میان برندها و مناسب هدف محسوب می شود. به طوری که اهمیت آن حتی از شیوه های دیگر مارکتینگ نیز بیشتر شده است.
بازاریابی محلی به دلیل انطباق بیشتر با سلیقه و ساختار رفتار بومی مشتریان همیشه بازگشت سرمایه بهتری به همراه دارد. البته به شرط اینکه بلد باشید چطور محتوایی در قالب این الگو طراحی کنید. این مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک خواهد کرد.بی شک سوال اصلی در این میان نحوه تولید محتوا همسو با الگوی بازاریابی محلی است. به ویژه اینکه در دنیای دیجیتال امروز دیگر خبری از تعامل رو در رو میان بازاریاب ها و مخاطب هدف نیست. این امر اهمیت تعامل با مخاطب هدف در سطحی متفاوت را مطرح می سازد. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نیاز به تجدیدنظر در استراتژی های قدیمی تان دارید.
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به برخی از تکنیک های کاربردی برای بازاریابی محلی در حوزه دیجیتال بیندازیم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه اطلاعات دست اولی داشته باشید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. در این مقاله یاد می گیرید چطور با استفاده از ایده های خلاقانه تعامل تان با مخاطب را بهبود بخشید.
فناوری های دیجیتال در طول سال های اخیر تمام ارتباط میان برندها و مخاطب شان را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که دیگر امکان بازگشت به دوران پیشا دیجیتالی وجود ندارد. در این میان تنها راهکار پیش رو بازاریاب ها انطباق با شرایط تازه است.
مطلب مرتبط: استراتژی های بازاریابی محلی
مسئله اصلی ما در این بخش مثل روز روشن است. یافتن راهکارهایی برای بازاریابی محلی در دوران دیجیتال موضوع اصلی است که ما را به سوی نکات این مقاله کشانده است. خب اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی یک راست برویم سراغ اصل ماجرا.
توجه به جست وجوی صوتی
جست وجوی صوتی در طول چند سال اخیر به طور مداوم محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا کرده است. قبول دارم زمانی نه چندان دور کیفیت جست وجوی صوتی خیلی پایین بود، اما امروزه به لطف توسعه فناوری دیگر مبری از آن باگ های اعصاب خردکن نیست.
شما را نمی دانم، ولی من که تا وقتی امکان جست وجو صوتی بدون دردسر اضافه هست، اصلا سراغ تایپ کردن در گوگل یا حتی شبکه های اجتماعی نمی روم. این همان منطقی است که بسیاری از کاربران در چهار گوشه دنیا نیز دنبال می کنند.
تکلیف شما در سناریوی بالا کاملا روشن است. شما برای تولید محتوای محلی باید به لهجه و گویش خاص هر منطقه توجه داشته باشید. خب مردم وقتی پای جست وجوی صوتی در میان باشد دیگر از عبارت های رسمی استفاده نخواهند کرد.
پوشش آنلاین رویدادهای محلی
رویدادهای محلی بی نهایت متنوعی در طول سال برگزار می شود که خیلی وقت ها مردم شهرهای مختلف حتی اسم شان را هم نمی شنوند. دلیل این امر بازاریابی ضعیف یا حتی ماهیت کاملا محلی مراسم هاست. به طوری که به غیر از افراد محلی تقریبا هیچ کس دیگری از مراسم خبردار نمی شود.
اگر شما بر روی مراسم های محلی سرمایه گذاری کرده اید، یک ایده خوب در این میان پوشش آنلاین مراسم تان است. اینطوری با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم در سطح محلی اثرگذاری لازم را گذاشته اید، هم اینکه مخاطب تان در نقاط دیگر دنیا فرصت مشاهده کم و کیف مراسم را خواهد داشت. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی در عصر دیجیتال
خوشبختانه امروزه پلتفرم های بسیار زیادی برای پوشش آنلاین مراسم های مختلف دم دست قرار دارد. از اینستاگرام و یوتیوب گرفته تا تیک تاک و حتی لینکدین به شما فرصت خوبی برای پوشش زنده مراسم ها می دهد. البته در این میان باید از قبل اطلاع رسانی دقیقی داشته باشید وگرنه تمام تلاش های تان نقش بر آب می شود.
استفاده از اطلاعات دقیق
بازاریابی در هر سطح و شکلی بدون استفاده از اطلاعات دقیق هیچ فایده ای نخواهد داشت. خب برندی را در نظر بگیرید که قصد ورود به یک بازار محلی را دارد. اگر برند موردنظر مطالعه دقیقی درباره بازار هدفش نداشته باشد، خیلی زود اوضاعش به هم خواهد ریخت. این در حالی است که مطالعه بازار دیگر مثل گذشته یک غول بی شاخ و دم نیست. در عوض ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا گزارش های منظم شبکه های اجتماعی درباره وضعیت کاربران به شما برای تصمیم گیری دقیق در زمینه تولید محتوا کمک خواهد کرد.
نکته جالب درباره اطلاعات بالا ماهیت شخصی سازی شده و بی نهایت محلی شان است. به طوری که شما برای یافتن مخاطب مناسب دیگر هیچ نگرانی یا استرسی نخواهید داشت. نتیجه این امر امکان هدف گذاری بر روی مخاطب هدف در سطح محلی با دقیق ترین شیوه ممکن خواهد بود.
ترکیب متن و ویدئو
شاید ایده مورد بحث در این بخش کمی عجیب به نظر برسد، اما استفاده از فرمت ویدئو حتی در بازاریابی محلی نیز جذابیت زیادی دارد. کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، استفاده از ظرفیت های ویدئو برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان است. مثلا یک شرکت مسافرتی می تواند از نماهای محلی در قالب ویدئو برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرد. البته در این میان شما باید حواس تان جمع باشد تا یک وقت بی گدار به آب نزنید. مثلا به جای اینکه همین طور بی مقدمه ویدئوی مورد نظرتان را روانه بازار کنید، بد نیست در قالب متن توضیحاتی به مخاطب دهید. اینطوری مخاطب تان با آمادگی بیشتری با ویدئوی مورد نظرتان رو به رو خواهد شد.
ترکیب متن و ویدئو همیشه جذابیت های زیادی به همراه دارد. خیلی وقت ها شما می توانید از ویدئو به مثابه عنصری پویا استفاده کنید. البته اضافه کردن زیرنویس برای زبان های محلی نیز ایده خوبی خواهد بود. اینطوری مخاطب تان در هر شرایطی فرصت استفاده از فرمت موردنظر را پیدا می کند.
یادتان باشد، شما در بازاریابی محلی باید به فکر تمام مخاطب های احتمالی برندتان باشید. پس بد نیست قبل از اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، این تنوع را درک کرده و در راستای آن عمل کنید.
سخن پایانی
بازاریابی محلی در عصر دیجیتال مختصات خاص خودش را دارد. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها هنوز هم دقت لازم در استفاده از این استراتژی را ندارند. درست به همین خاطر ما در مقاله کنونی سراغ برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر بازاریابی محلی رفتیم. شما الان اطلاعات پایه ای خوبی برای شروع کار در این حوزه دارید. پس از همین حالا کارتان را شروع کرده و همیشه در جست وجوی ایده های تازه تر باشید. این نوع ذهنیت به شما برای اثرگذاری ویژه بر روی مخاطب تان کمک خواهد کرد. هرجا هم به مشکل خوردید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
مطلب مرتبط: چگونه استراتژی بازاریابی محلی برندتان را ارتقا دهید؟
منابع: