دنیا پر از کارشناس هایی است که درباره اصول بازاریابی و نحوه بهینه فعالیت برندهای بزرگ نظرات گوناگونی دارند. وقتی هم پی این نظرات را بگیرید، متوجه یک نکته عجیب خواهید شد: تقریبا هیچ کارشناسی با دیگری اتفاق نظر ندارد!
در عین حال که وضعیت برای بازاریابی در سطح جهانی جذاب به نظر می رسد، سکوتی مرگبار درباره بازاریابی محلی همه جا را فرا گرفته است. انگار که هیچ برندی در دنیا نیازی به بازاریابی محلی ندارد. در این میان تمایل مشتریان به کسب و کارهای محلی روز به روز کمتر خواهد شد؛ چراکه این کسب و کارها عملا توانایی رقابت با برندهای بزرگ را نخواهند داشت. از سوی دیگر خودِ برندهای چندملیتی نیز به دردسر می افتند؛ چراکه استفاده از تکنیک های مربوط به بازاریابی جهانی الزاما در شهرهای محلی جواب نخواهد داد.
ما در این مقاله قصد داریم به برخی از استراتژی های بازاریابی محلی بپردازیم. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری در این حوزه که هیچ کس حواسش به آن نیست، موفقیت های بزرگ کسب کنید. اگر مدت هاست به خاطر ناتوانی در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب محلی شرایط دشواری را تجربه می کنید، دیگر دوران سخت به پایان رسیده است. حالا ما کنارتان هستیم تا به ساده ترین شکل ممکن شروع به تعامل با مخاطب هدف کنید. پس با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به ماجرا داشته باشیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی در عصر دیجیتال
بازاریابی محلی: استراتژی هایی مطمئن
هر کاری در این دنیا قلق خاص خودش را دارد. مشکل از آنجایی پیدا می شود که بعضی از آدم ها دوست دارند همه کارها را با یک روش یکسان انجام دهند. این مسئله در عرصه بازاریابی نیز خودنمایی می کند. فکر می کنم حالا دیگر دلیل شکست خیلی از کسب و کارها در زمینه بازاریابی محلی را فهمیده باشید.
شما در این بخش یاد می گیرید چطور از استراتژی های کاملا شخصی سازی شده برای پیشبرد کارتان بهره ببرید. این امر در بلندمدت به شما کمک می کند تا موقعیت بهتری در بازارهای محلی کسب کنید. خب اگر آماده اید، برویم سراغ ماجراجویی مان.
ایجاد پروفایل در گوگل بیزینس
اولین توصیه ما در این مقاله یک راهبرد کلی محسوب می شود. این روزها تمام برندهای بزرگ دنیا یک پروفایل کاملا دقیق در گوگل دارند. به طوری که وقتی کاربران اسم این برندها را جست وجو می کنند، با گزینه هایی کاملا معتبر در گوشه راست تصویر رو به رو می شوند. در این کادر تاریخچه کوتاه شرکت، آدرس و شماره تماس ها درج شده است. اینطوری مشتریان برای ارتباط با برند هیچ مانعی پیش روی نخواهند داشت.
متاسفانه خیلی از کسب و کارهای محلی به این نکته کلیدی توجه ندارند. به همین خاطر اغلب اوقات با جست وجوی اسم شان اصلا به اطلاعات معتبری برنمی خورید. در این شرایط اعتماد کردن به یک کسب و کار سخت ترین کار جهان خواهد بود. خب تا وقتی یک کسب و کار خودش به فکر افزایش اعتبارش نباشد، کاری از دست دیگران برنمی آید، مگر نه؟
ماموریت شما در این بخش ساده و روشن است. باید قبل از هر کاری سراغ سرویس گوگل بیزینس رفته و یک پروفایل برای خودتان ایجاد کنید. این امر اصلا سخت نیست. کافی است مشخصاتی مثل آدرس دفتر مرکزی، شماره تماس های اصلی و تاریخچه ای کوتاه از برندتان را در این سرویس درج کنید. در کنار این مسئله توجه به افزودن آدرس رسمی سایت برند یا آدرس اکانت های شما در شبکه های اجتماعی هم ضروری خواهد بود. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر می توانید روی مخاطب تان اثرگذاری داشته باشید.
مطلب مرتبط: چگونه استراتژی بازاریابی محلی برندتان را ارتقا دهید؟
حضور در شبکه های اجتماعی
اشتباهی که خیلی از کسب و کارهای محلی مرتکب می شوند، کنار کشیدن از شبکه های اجتماعی است. انگار که هیچ کس در این دنیا جایی برای آنها در پلتفرم های آنلاین تعریف نکرده است. خب هرچه باشد مخاطب شما هم در اینستاگرام یا فیس بوک حضور دارند. بنابراین دلیلی ندارد شما فعالیت در این راستا را بی فایده بدانید.
یادتان باشد، شما قرار نیست مثل بقیه برندها در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید. در عوض فقط باید روی مخاطب محلی خودتان متمرکز شوید. این فقط برندهای بزرگ هستند که نیاز به کپشن های انگلیسی دارند. شما می توانید به راحتی از زبان محلی برای بیان مطلب استفاده کنید.
اتفاقا اینطوری بازخوردهای مثبت بسیار بیشتری هم دریافت می کنید. پس یکبار برای همیشه بهانه تراشی را کنار گذاشته و کارتان در شبکه های اجتماعی را شروع کنید. اینطوری اوضاع تان روز به روز در این پلتفرم ها بهتر خواهد شد.
وقتی محبوبیت شما در شبکه های اجتماعی بیشتر شود، می توانید نیم نگاهی به توسعه کارتان هم داشته باشید. تقریبا تمام برندهای بزرگ فعلی که هوش از سر هر مشتری می برند، همین برنامه را اجرا کرده اند. پس اصلا لازم نیست برای همیشه در سطح بازارهای محلی باقی بمانید. کمی بلندپروازی اصلا راه دوری نمی رود.
همکاری با بنگاه های محلی
برندهای بزرگ عادت دارند برای افزایش فروش شان هم که شده همکاری های بلندمدتی با بقیه کسب و کارهای هم اندازه خودشان ایجاد کنند. این ایده شاید برای کسب و کارهای محلی غیرممکن به نظر برسد، اما با کمی تغییر فرصت خوبی در اختیار شما قرار خواهد داد. خب چه کسی گفته از همان اول باید سراغ همکاری با برندهای بی نهایت بزرگ بروید؟
توصیه ما در این بخش شروع به کار در دنیای کسب و کار با پیش بینی همکاری های محلی است. وقتی شما خودتان را در بازارهای محلی مطرح می کنید، باید انتظار همکاری های محلی را داشته باشید. اینطوری کارتان خیلی بهتر جلو می رود.
تنها مسئله کلیدی در زمینه همکاری با بنگاه های محلی توجه به زنجیره مشتری مشترک است. به زبان خودمانی، شما نباید یک راست سراغ رقبای مستقیم تان بروید؛ چراکه چنین همکاری اصلا به جایی نخواهد رسید. در عوض شرکایی را انتخاب کنید که کسب و کارشان به نوعی ادامه حوزه فعالیت شما محسوب شود. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: چرا بازاریابی محلی بهترین دوست کسب و کارهای کوچک است؟
میزبانی از رویدادهای محلی
رویدادهای مرتبط با دنیای کسب و کار فقط در ابعاد وسیع و میان برندهای بزرگ روی نمی دهد. چه بسا در مقیاس محلی هم مراسم های جالبی برگزار شود که حسابی توجه مشتریان و سرمایه گذارهای محلی را به خودش جلب می کند. در این میان شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب نیاز به استفاده از تمام ظرفیت های در دسترس تان دارید.
یکی از نکاتی که همیشه می تواند به شما کمک کند، میزبانی از رویدادهای محلی است. چنین رویدادهایی به طور معمول توجه بیشتری در میان مشتریان ایجاد کرده و همه نگاهها را به سوی میزبان اصلی می چرخاند. این دقیقا همان فرصتی است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف روی کرده و باید نهایت استفاده از آن را ببرید.
اشتباه برخی از کارآفرینان در چنین شرایطی تلاش برای میزبانی از هر نوع رویدادی است. این شیوه شاید در کوتاه مدت جواب دهد، اما به مرور زمان حوزه فعالیت برندتان را به طور کامل با مشکل رو به رو می سازد. خب کسب و کاری که از تمام رویدادها میزبانی می کند، حتما یک جای کارش ایراد دارد، مگر نه؟
توصیه ما در این بخش تلاش برای میزانی از حداکثر چهار رویداد در هر سال است. اینطوری شما برای هر فصل یک رویداد دست نخورده دارید که می تواند حسابی نظر مشتریان را جلب کند. بیش از این تعداد نه تنها هزینه زیادی برای تان به همراه خواهد داشت، بلکه از نقطه نظر تاثیرگذاری هم اوضاع تان را چندان مساعد نخواهد کرد.
تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی ماهیت محلی دارد. شما نمی توانید بیلبوردهای یک خیابان را اجاره کرده و انتظار داشته باشید صدای کمپین تان در چهارگوشه دنیا شنیده شود. درست به همین خاطر خیلی از کسب و کارها برای بهبود اوضاع شان سراغ این ایده می آیند. اگر شما در سطح محلی فعالیت دارید، بیلبوردها یک رسانه کاملا شخصی سازی شده برای تان خواهد بود. پس منتظر فرصتی طلایی برای بهبود اوضاع شان نباشید. همین حالا دست به کار شده و چند تا بیلبورد در نقاط خوب شهر برای خودتان رزرو کنید.
تبلیغات محیطی انواع بسیار زیادی دارد. این روزها بیشتر تبلیغات محیطی در قالب آفلاین صورت می گیرد. بازاریاب ها معمولا واکنش های تندی در قبال بازاریابی آفلاین دارند. با این حال اصلا لازم نیست اینطوری به ماجرا نگاه کنید؛ چراکه این روزها هنوز هم بازاریابی آفلاین طرفدارهای خاص خودش را دارد. بنابراین شما باید آماده استفاده از ظرفیت های این الگو به سود خودتان باشید. اینطوری همیشه با دست پر سراغ مشتریان رفته و احتمال شکست تان نیز کاهش پیدا می کند.
اگر خیلی دوست دارید از الگوهای دیجیتال در کنار روش های آفلاین استفاده کنید، توصیه ما به شما سرمایه گذاری بر روی گوگل مپ است. اینطوری کسب و کارتان برای تمام کسانی که در نزدیکی موقعیت فروشگاه تان باشد، نمایش داده خواهد شد. باور کنید یا نه، خیلی وقت ها مشتریان برای یافتن یک مرکز خرید یا برند خوب دست به دامان گوگل مپ می شوند. اینطوری شما تاثیرگذاری بی عیب و نقصی بر روی مشتریان خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی، از استراتژی تا عمل
سخن پایانی
بازاریابی محلی شیوه ای نیست که همین امروز اختراع شده باشد. با این حال اغلب بازاریاب ها دوست دارند بلندپروازی های بزرگ داشته و اصلا سراغ این الگو نروند. این امر موجب شده بازاریابی محلی چندان مورد توجه قرار نگیرد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا جای ممکن استراتژی های مناسب و جذاب برای پیگیری بازاریابی محلی را با شما در میان بگذاریم. حالا شما آماده اید تا ماجراجویی تان در این حوزه را شروع کنید.
یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه مشتاق دریافت نظرات و سوالات شما هستیم. پس هر جا به مشکل خوردید، با ما در ارتباط باشید.
منابع: