جست وجو برای الگوهای مختلف بازاریابی نوعی سرگرمی جذاب محسوب می شود. یکی از الگوهایی که در این میان تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد، بازاریابی محلی است. بسیاری از برندها آنقدر درگیر بازاریابی جهانی و هدف گذاری روی بازارهای بزرگ هستند که در عمل بازارهای محلی را به طور کامل فراموش می کنند. این امر تاثیرگذاری بر روی مشتریان را با مشکلات متعددی رو به رو می سازد. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای وضعیت بازارهای محلی را نیز مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نکنید.
بازاریابی محلی یکی از الگوهای مناسب برای برندها در هر اندازه ای است. اگر شما هم برای استفاده از چنین الگویی دنبال یک راهنمای مناسب هستید، مقاله کنونی مخصوص شماست. ما در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در زمینه بهینه سازی وضعیت بازاریابی محلی خواهیم پرداخت. به این ترتیب شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را پیدا خواهید کرد.
شناخت مخاطب هدف
شما در بازاریابی محلی باید شناخت درستی از مخاطب تان داشته باشید. اولین تفاوت میان بازاریابی محلی و دیگر الگوهای رایج در بازاریابی تلاش برای تاثیرگذاری منحصر به فرد بر روی مخاطب هدف است. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر جلب نظر مشتریان در پی خواهد داشت. وقتی محتوای شما براساس ترندهای محلی و سلیقه منحصر به فرد مشتریان در فضای موردنظر صورت گیرد، شانس شما برای جلب نظر آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چرا بازاریابی محلی بهترین دوست کسب و کارهای کوچک است؟
شناسایی درست مشتریان اولین گام در هر الگوی بازاریابی محسوب می شود. شما تا زمانی که دقیقا نسبت به مخاطب هدف تان آگاهی دقیق نداشته باشید، فرصتی برای جلب نظرشان نخواهید یافت.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کارشان را بدون شناسایی دقیق مشتریان شروع می کنند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده و جذاب به نظر برسد، اما در عمل شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. یکی از مهمترین سوالاتی که هر تیم بازاریابی در تعامل با مشتریان باید بدان پاسخ دهد، پلتفرم مورد علاقه مخاطب هدفش در بازار محلی است. این امر به شما برای تولید محتوا و به اشتراک گذاری آن به طور مناسب کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با پاسخگویی به سوالات کلیدی باشید.
هدف گذاری بر روی مخاطب
بدون تردید تمام کاربران حاضر در بازار مخاطب هدف شما محسوب نمی شوند. شما پس از اینکه مخاطب هدف تان را برای اولین بار مورد بررسی قرار دادید، باید دامنه ای مشخص از آنها را به عنوان مخاطب هدف تان شناسایی نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی بازار و همچنین ایجاد دامنه ای مطمئن از مشتریان وفادار کمک خواهد کرد.
یکی از ایرادات اصلی برندها در زمینه تعامل با مشتریان مربوط به روند هدف گذاری بر روی آنهاست. شما امکان جلب نظر تمام مشتریان بازار را ندارید. بنابراین باید دست به انتخاب از میان گروه های مختلف آنها بزنید. این امر شامل انتخاب گروه هایی از مشتریان با بیشترین تمایل به محصولات برندتان است، در غیر این صورت شاید شانس تاثیرگذاری تان بر روی آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.
شما برای اینکه هدف گذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف داشته باشید، باید اول از همه ویژگی های بازار محلی موردنظرتان را به خوبی مرور کنید. این امر به شما برای شخصی سازی برنامه تان در تعامل با مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اگر شما درست مانند شرایط عادی با مشتریان تان تعامل داشته باشید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان موردنظر پیدا نخواهید کرد. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در تعامل با مشتریان بدل به یک برند کلیشه ای خواهد کرد.
ایجاد انجمنی کوچک برای برند
حضور در بازارهای محلی باید با تمرکز بالایی صورت گیرد. بسیاری از برندها که حتی در بازاریابی جهانی و حضور در بازارهای بزرگ موفق بوده اند، بازاریابی محلی را چالشی اساسی می دانند. این امر به خوبی بیانگر سختی های حضور در چنین عرصه ای است. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای ایجاد انجمنی کوچک برای برندتان باشید. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما به شما فرصتی عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد.
مشتریان در تمام بازارها تمایل به تعامل نزدیک با برندها دارند. اگر شما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان را نداشته باشید، هرگز شانسی برای جلب نظر آنها پیدا نخواهید کرد. اغلب اوقات یک انجمن کوچک به مشتریان برای خرید مداوم از شما انگیزه بسیار بالایی می دهد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای جلب نظر مشتریان با چنین راهکاری باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی، از استراتژی تا عمل
یکی از ایده های جذاب در زمینه تعامل با مشتریان مربوط به ارائه تخقیف های جذاب به آنها در انجمن برند است. این امر می تواند مشتریان را به عضویت در خبرنامه برند و دنبال کردن اکانت های تان در شبکه های اجتماعی ترغیب کند. با این حساب شما مشکل چندان زیادی از نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.
توجه به ترافیک محلی آنلاین
یکی از راهکارهای ساده برای بازاریابی محلی به طور کاربردی توجه به ترافیک آنلاین در بازار موردنظر است. اگر شما در جست وجوی کاربران محلی رتبه های اول را در گوگل داشته باشید، توجه آنها به شما دوچندان خواهد شد. یکی از نکات مهم در این راستا تلاش برای ایجاد حساب کاربری رسمی در گوگل مای بیزینس (Google My Business) و یِلپ (Yelp) است. این دو ابزار نقش مهمی در افزایش رتبه سئو شما به ویژه در بازارهای محلی دارند. بنابراین همیشه کارتان را با ایجاد یک حساب رسمی در چنین ابزارهایی شروع نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز رتبه های برتری در موتورهای جست وجو را به دست نیاورید.
گردآوری نظرات مشتریان
مشتریان در فضای آنلاین بیشتر مایل به ارائه نظرات منفی درباره برندها و محصولات شان هستند. شما به عنوان یک بازاریاب در تلاش برای پیشبرد الگوی بازاریابی محلی باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای گردآوری نظرات و بازخوردهای کاربران باشید. این امر به شما فرصت عالی برای آگاهی از خواسته ها، انتظارات و همچنین انتقادهای اساسی مشتریان از برندتان خواهد داد.
بسیاری از برندها هرگز به انتقاد مشتریان از خودشان توجه نشان نمی دهند. این امر شاید در کوتاه مدت برای شما مشکل چندانی ایجاد نکند، اما در بلندمدت کسب و کارتان توانایی رقابت با برندهای دیگر را از دست خواهد داد. به هر حال هر مشتری در بازار اول از همه به سراغ برندهای موفق در زمینه پیگیری اعتراض و شکایت های مشتریان می رود. درست به همین خاطر شما باید همیشه به نظرات منفی مشتریان حتی بیشتر از نظرات مثبت شان توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید.
اگر برند شما به اندازه کافی برای دریافت نظرات مثبت از سوی مشتریان خوش شانس است، شما باید برای بازنشر نظرات مثبت مشتریان برنامه دقیقی داشته باشید. این امر شهرت و اعتبار برندتان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. با این حال یادتان باشد که نظرات مثبت مشتریان باید ماهیت واقعی داشته باشد، در غیر این صورت شاید با بازخوردهای بسیار نامناسبی از سوی کاربران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین رو به رو شوید.
استفاده از رسانه های محلی
دنیای رسانه در طول سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته است. بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری های بزرگ دنیا دیگر کارشان را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند. این امر با عادت های کنونی کاربران و مخاطب آنها هماهنگی بالایی دارد. نکته مهم در این میان تلاش تیم های بازاریابی برای تعامل با رسانه های محلی در زمینه بازاریابی محلی است. بدون تردید شما امکان پیگیری الگوی بازاریابی محلی با سرمایه گذاری بر روی رسانه های جهانی و بین المللی را ندارید. درست به همین خاطر باید اغلب اوقات برندها در بازاریابی محلی با شکست مواجه می شوند.
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک
اگر شما آشنایی کافی با رسانه های محلی در بازار موردنظرتان ندارید، نیازی به نگرانی نیست. شما همیشه فرصت کافی برای ایجاد رابطه ای مناسب و معنادار با اهالی رسانه را دارید. مهمترین مسئله در اینجا تلاش برای تعامل نزدیک با رسانه ها و همچنین انتخاب خبرگزاری های تخصصی در زمینه کسب و کارتان است، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت تعامل مناسب با مشتریان و حضور موفق در بازارهای محلی را پیدا نکنید.
اجرای کمپین های بازاریابی محلی به طور آنلاین
بهبود وضعیت برند شما در رتبه سئو محلی نکته حیاتی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای ارتقای رتبه سئو سایت شان در مقیاس محلی برنامه خاصی ندارند. همین امر مشکلات بسیار جدی برای آنها به همراه خواهد داشت. اگر شما به دنبال راهکاری برای پوشش چنین مشکلاتی هستید، بهترین گزینه اجرای کمپین آنلاین خواهد بود. چنین کمپینی باید خواسته های مشتریان و ترندهای محلی را به طور قابل ملاحظه ای مدنظر قرار دهد، در غیر این صورت شاید شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکنید.
کمپین شما در مقیاس محلی نیازی به هزینه های گزاف ندارد. اشتباه بسیاری از برندها در چنین وضعیتی تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با هزینه های بالا و تدارک کمپینی درست مانند کمپین های جهانی است. این ایده نه تنها تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد، بلکه فقط هزینه ای اضافی بر روی دوش برندتان خواهد بود. بنابراین هرگونه ایده ای برای چنین کاری را فراموش کنید.
شما فقط باید کمپینی ساده و مناسب برای مقیاس بازار محلی طراحی کنید. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان و تعامل با آنها به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. امروزه بسیاری از مشتریان در بازارهای محلی بازخورد بسیار بهتری نسبت به کمپین های جمع و جور دارند. با این حساب نیازی نیست بی جهت خودتان را به دردسر بیندازید.
توجه به سئوی محتوا
وقتی شما در تلاش برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا سایت تان هستید، باید به سئوی آن توجه ویژه ای داشته باشید. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز فوری به بهبود رتبه سئوی شان دارند. این امر بدون یک استراتژی درست و دقیق غیرممکن خواهد بود.
نخستین کار شما در زمینه سئوی محتوا تلاش برای استفاده از کلیدواژه های دقیق است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. به علاوه، فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بازار محلی خواهد بود. مشتریان در بازارهای محلی به طور معمول توجهی به کلیدواژه های عجیب و غریب ندارند، بلکه براساس ویژگی های بازار موردنظر از کلیدواژه های منحصر به فردی استفاده خواهند کرد. با این حساب شما هم باید با توجه به سلیقه مشتریان و همچنین کلیدواژه های مورد نظرشان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آنها باشید.
استفاده از شبکه های اجتماعی
اگر برند شما در دوره کنونی هنوز به شبکه های اجتماعی توجه لازم را نشان نمی دهد، باید بازنگری اساسی در استراتژی های کاری تان اعمال نمایید. بسیاری از برندها هنوز هم به تعامل با مشتریان خارج از فضای حضوری کسب و کار اعتقادی ندارند. این امر نه تنها مشکلات زیادی برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه وضعیت کسب و کارتان را هم به طور قابل ملاحظه ای دشوار می سازد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بین المللی در برابر بازاریابی محلی
شبکه های اجتماعی فرصتی طلایی برای تعامل با مشتریان، به ویژه در دوران کرونا، محسوب می شود. شما با استفاده از شبکه های اجتماعی بدون هزینه اضافی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تعامل با آنها را خواهید داشت. نکته مهم در این میان شناسایی پلتفرم های اجتماعی مورد علاقه مشتریان است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مشتریان را می دهد. به هر حال شما باید دقیقا در پلتفرم هایی که مشتریان تان بدان علاقه دارند، حضور پیدا کنید.
برگزاری مسابقات یا جشنواره های تخفیف
کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان در بازه های زمانی کوتاه راهی به جز ایده های جذاب و هیجان انگیز ندارند. یکی از ایده های مناسب در این میان راه اندازی مسابقات هیجان انگیز است. بسیاری از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در شبکه های اجتماعی مسابقات جذابی را ساماندهی می کنند. این امر به شما برای دور هم جمع کردن شمار بالایی از مشتریان در فضای آنلاین و تقویت بحث و گفت وگوها پیرامون کسب و کارتان کمک خواهد کرد.
امروزه بسیاری از برندها باید هزینه های چند میلیون دلاری برای افزایش گفت وگوها و اظهارنظرها پیرامون کسب و کارشان انجام دهند. شما با استفاده از مسابقات جذاب و هیجان انگیز این کار را بدون هیچ هزینه اضافی دنبال خواهد کرد.
ماجرا درباره تخفیف های شگفت انگیز هم درست مانند مسابقات آنلاین است. شما باید در مناسبت های مختلف اقدام به ارائه تخفیف های گوناگون در بازارهای محلی کنید. چنین امری شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار خواهد داد.
ارائه اطلاعات کارشناسی
مشتریان در بازارهای محلی به برندهایی که فراتر از نقش یک کسب و کار ساده ظاهر شوند، توجه ویژه ای نشان خواهند داد. با این حساب شما باید همیشه آماده ایفای نقش موردنظر برای مشتریان باشید، در غیر این صورت شاید شانس چندانی برای تداوم حضور در بازار محلی پیدا نکنید.
اگر شما در حوزه ای خاص دارای مهارت هستید، الزاما همراه با تخصص اصلی برندتان است، باید از این مهارت برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان استفاده نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان پیدا نخواهید کرد.
بسیاری از برندها علی رغم داشتن کارمندان ماهر و کارکشته نسبت به استفاده از نظرات شان برای راهنمایی مشتریان اقدام نمی کنند. این امر کسب و کار شما را به طور قابل ملاحظه ای در رقابت با دیگر برندها عقب خواهد انداخت. به همین خاطر باید همیشه در تلاش برای ایجاد فضایی مناسب برای کارمندان به منظور تعامل با مشتریان تان باشید.
همکاری با دیگر برندها نیز ایده ای جذاب در بازاریابی محلی محسوب می شود. اگر شما به عنوان یک برند خارج از بازار محلی پا به آن گذاشته اید، به احتمال زیاد نیاز به حمایت یک برند معتبر در آن بازار دارید. این امر می تواند پایه اصلی یک همکاری تجاری و بازاریابی را ایجاد نماید. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان اقدام به همکاری با یک برند معتبر محلی نمایید.
اگر برند محلی موردنظر شما به طور مستقیم رقیب تان نباشد، همکاری شما پایدارتر خواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به زنجیره مشتریان و تلاش برای پیدا کردن یک برند به منظور تکمیل زنجیره رفع نیاز مشتریان است. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید لوازم ورزشی فعالیت دارید، همکاری با یک برند محلی در زمینه پوشاک روزمره ایده جذابی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی محلی
فعالیت به عنوان اسپانسر رویدادهای مختلف
سالانه رویدادهای بسیار زیادی در بازارهای گوناگون برگزار می شود. این امر شامل بازارهای محلی نیز میگردد. با این حساب شما باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با سرمایه گذاری بر روی مراسم های محلی باشید. یک اسپانسر خوب نه تنها به درد مراسم های مختلف، بلکه مشتریان هم می خورد. بنابراین شما در همان ابتدای ورودتان به یک بازار محلی باید مراسم های اصلی در آنجا را شناسایی کرده و در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به عنوان اسپانسر رسمی آن باشید.