بازاریابی محلی برای کسب و کارها یک فرصت فوق العاده است
آمارها نشان می دهد بیشتر مردم در اینترنت روی گوشی های خود به دنبال بازاریابی محلی می گردند. طبق آمار، 50درصد از مردم به بازاری می روند که همان روز آن را روی اینترنت جست وجو کرده اند. 60 درصد از مردم هم اطلاعاتی را که روی سایت های بازارهای محلی پیدا کرده اند، مورد استفاده قرار می دهند.
به گزارشibazaryabi ، این اطلاعات نشان می دهد که بازاریابی محلی برای کسب و کارها یک فرصت فوق العاده است. تأکید به دسترسی به مشتری، مشتری طولانی مدت و مشتری وفادار در بازاریابی محلی بخش های اصلی هستند.
در زیر کارهایی را که کسب و کارها نیاز دارند تا با آن به بازارهای محلی دسترسی داشته باشند آورده ایم. معمولا بازارهای محلی حول و حوش یک خدمات محلی، فروشگاه فیزیکی یا رستوران هستند و اصولا مشتریان این بازارها در شعاع 15 کیلومتری این منطقه زندگی می کنند.
تاکتیک های بازاریابی محلی سنتی
قبل از روزگار اینترنت، کسب و کارهای کوچک تاکتیک خوبی برای جذب مشتری داشتند. مثلا داشتن لیست ارسال نامه؛ این لیست هنگام خرید مشتری نام او را وارد می کرد.
وقتی فروشگاه یک فروش ویژه داشت یا وقتی تولد مشتری بود، برای او یک نامه ارسال می کرد. (امروزه این مسئله به صورت لیست ایمیلی درآمده است، البته آدرس ها از روی ثبت نام به دست نمی آید و گاهی از طریق جست وجوهای محلی است.)
تیم های خیابانی و رویدادهای محلی راه های دیگری هستند که فروشگاه ها اقدام به جذب مشتری می کنند.
تیم های خیابانی کارهایی مانند پخش آگهی، پخش نمونه محصول از فروشگاه و ثبت نام مردم برای اضافه شدن به لیست ایمیلی را انجام می دهند.
رویدادهای محلی می توانند شامل اجرای مسابقات، غذاهای خوشمزه یا هنرمندهای محلی باشند.
تاکتیک های بازارایابی محلی و بازاریابی دیجیتالی
معمولا مشتریان به دنبال اطلاعاتی مانند شماره تماس کسب و کار یا محل آن روی نقشه گوگل می گردند. آنها همچنین دنبال نظرات، مسیرهای رانندگی و مانند اینها هستند.
صاحب کسب و کار باید این اطلاعات را روی سایت شرکت، صفحه فیس بوک یا رسانه های اجتماعی دیگر قرار دهد.
صاحب کسب و کار می تواند توسط مجلات آنلاین محلی یا بلاگرها مورد مصاحبه قرار گیرد.
گوشه بازار محلی خود را بخش بندی کن
بازاریابی محلی به معنی بازار هدف تمام مردم در بازار محلی نیست. صاحب کسب و کار باید دقیقا بداند چه جماعتی بازار هدف او هستند.
مشتریان یک باشگاه محلی که بازی های خاصی می کنند می تواند از یک رستوران محلی متفاوت باشد و آن هم از جماعت مسجد متفاوت است.
هیچ گوشه بازاری از دیگری بهتر نیست، اما برای بخش بندی مؤثر آنها را باید در برنامه بازاریابی خود بیاوریم و برای آنها برنامه داشته باشیم.
این مشخص می کند که کسب و کار باید چگونه پیغام خود را تولید و تبلیغات کرده و کمپین های تبلیغاتی را راه اندازی کند.
مثلا تبلیغات گوگل ادوردز می تواند برای جماعتی خوب کار کند، اما برای دیگری اصلا به کار نیاید. در نهایت باید بدانیم یک استراتژی تبلیغاتی چندگانه نیز می تواند مفید باشد.
هنوز در عصر اینترنت رادیو، تلویزیون و تبلیغات چاپی نیز جواب می دهند. یک صاحب کسب و کار باید همواره پاسخ این کمپین ها را بررسی کند. ممکن است یک جایی پول بدهید و جواب بگیرید. در صورتی که رسانه دیگری ممکن است هیچ برگشتی ای را برای شما نداشته باشد.
واقعا برای یک بازاریابی محلی بی معنی است که یک کمپین تبلیغاتی در سطح ملی راه اندازی کند. اگر بازاریابی ای واقعا این موارد مانند جست وجوهای موبایلی را رعایت نکند، معلوم نیست جواب درستی بگیرد. اگر یک برنامه بازاریابی دقیقا روی سن مخاطبان، درآمد و موقعیت اجتماعی آنها کار کرده باشد، می تواند در بلند مدت پول خوبی درآورد.