ایمیل مارکتینگ از معدود استراتژی هایی است که با گذشت چند دهه از معرفی اش هنوز هم طرفدارهای پر و پاقرص زیادی در چهارگوشه دنیا دارد. حتی ظهور شبکه های اجتماعی و سر و صدای فراوان در رابطه با آنها هم جذابیت این گزینه را کاهش نداده است. کافی است به این موضوع فکر کنید که چند نفر روزشان را با مرور ایمیل های دریافتی شروع می کنند و آخر شب هم با بررسی چند تا ایمیل به رخت خواب می روند. آن وقت متوجه اهمیت سرویس های ایمیل در دنیای دیجیتالی شده امروز می شوید. خب هر جا هم که خبری از یک سرویس پرطرفدار باشد، ردپای بازاریاب ها هم به چشم می خورد، مگر نه؟
ایمیل مارکتینگ از آن دست استراتژی هایی است که بدون یک نقشه راه خیلی زود آدم را گمراه می کند. کافی است با خوش خیالی وارد این حوزه شده و هیچ برنامه ای برای آن نداشته باشید. آن وقت در یک چشم به هم زدن تمام رویاهای تان برای بازاریاب و جلب نظر مشتریان دودِ هوا می شود. ما برای اینکه شما چنین تجربه ای را پشت سر نگذارید، در این مقاله قصد داریم برخی از نکات کلیدی درباره ایجاد فهرست ایمیل را زیر ذره بین ببریم.
ایجاد فهرست ایمیل معمولا برای بازاریاب ها یک کابوس تمام عیار است. فکر می کنم شما هم دوستانی دارید که همیشه ایمیل های مختلفی را از منابع نامشخص خریداری کرده و با آنها کارشان را جلو می برند. خب راستش را بخواهید، چنین ایده ای هیچ وقت برای شما مزیت خاصی به همراه نخواهد داشت؛ چراکه دیر یا زود اوضاع تان در بازار را به می ریزد. هرچه باشد شما باید با آدم های واقعی تعامل داشته باشید، در حالی که خرید ایمیل به معنای هدر دادن وقت تان با آدرس هایی است که هیچ مخاطب واقعی پشت شان نیست.
مطلب مرتبط: چگونه فهرست ایمیل برندمان را مرتب کنیم؟
اگر شما دوست دارید تجربه ای بی دردسر در زمینه ایمیل مارکتینگ و به ویژه طراحی فهرست ایمیل در این زمینه داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این زمینه را مرور کنیم. شما در این مقاله علاوه بر اینکه با ویژگی های یک فهرست ایمیل استاندارد آشنا خواهید شد، تکنیک هایی برای طراحی آن را هم یاد می گیرید. پس قلم و کاغذتان را بردارید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
ویژگی های یک فهرست ایمیل استاندارد
اولین نکته ای که باید درباره اش حسابی حرف بزنیم، مربوط به ویژگی های یک فهرست ایمیل درست و حسابی است. این روزها خیلی از آدم ها برای اینکه خودی در دنیای بازاریابی نشان دهند، سراغ ایمیل مارکتینگ می روند. با این حال اغلب اوقات نتیجه کار آنها اصلا آنطور که انتظار داشتند، از آب درنمی آید. دلیل این امر کاملا روشن است: بیشتر بازاریاب ها هیچ ذهنیتی درباره یک فهرست ایمیل خوب ندارند.
همانطور که یک اینفلوئنسر برای همکاری با برندهای مختلف باید اطلاعاتی هرچند محدود از حوزه کاری آنها داشته باشد، شما هم برای ورود به هزارتوی ایمیل مارکتینگ باید اطلاعات فراوانی به دست بیاورید. نگران نباشید، ما در این بخش قصد نداریم یک کلاس درس طولانی برای تان برگزار کنیم. در عوض همه حرف مان مرور برخی از مهمترین ویژگی های یک فهرست ایمیل استاندارد است. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این ویژگی های کلیدی را مرور کنیم.
دسته بندی شفاف
فهرست ایمیل ها نباید شامل یک عالمه ایمیل درهم و برهم باشد. اینطور وقت ها آدم برای شخصی سازی محتوا حسابی به مشکل می خورد. اگر کمی از وقت تان را به ایمیل مارکتینگ اختصاص دهید، به راحتی امکان دسته بندی درست آدرس های ایمیل برای استفاده در کمپین تان را خواهید داشت. شما می توانید با استفاده از معیارهای مختلف مثل سن، جنسیت یا حتی محل سکونت آدرس های ایمیل را دسته بندی کنید. به زبان خودمانی، شما در این بخش همان دسته بندی مخاطب هدف را با محوریت ایمیل ها انجام می دهید.
اگر فهرست ایمیل شما دسته بندی شفافی ندارد، کارتان از همین حالا با کلی مشکل رو به رو شده است؛ چراکه حتی ایمیل بهترین مشتریان دنیا هم در صورتی که حسابی شلخته باشد، به دردتان نخواهد خورد. پس بد نیست کمی از وقت تان را به مرتبسازی ایمیل ها اختصاص دهید. قول می دهم از این کار پشیمان نخواهید شد.
گردآوری ایمیل مشتریان
شما قرار نیست برای کسانی که هیچ درکی از کسب و کارتان ندارند، ایمیل ارسال کنید. اینطور وقت ها نتیجه کار شما شکایت های پی در پی از کسب و کارتان خواهد بود. به علاوه، اگر دوست داشته باشید دستی به سر و گوش کارتان بکشید، باید همیشه مشتریان وفادارتان را در اولویت قرار دهید. خب هرچه باشد، آنها تمایل بیشتری برای باز کردن ایمیل های شما دارند!
یکی از مرزهای باریکی که بازاریاب ها باید همیشه روی آن کارشان را ادامه دهند، مربوط به حوزه اسپم یا ایمیل های مزاحم است. خیلی وقت ها کاربران با دریافت ایمیل های بی ربط به سلیقه شان با چند کلیک ساده نسخه کسب و کار موردنظر را می پیچند. پس حواس تان باشد یک وقت بند را آب ندهید؛ چراکه این روزها کسی به شما شانس دوباره نخواهد داد.
اگر فهرست ایمیل شما پر از کسانی است که هیچ شناختی از آنها ندارید، راه را حسابی اشتباه آمده اید. اگر نظر ما را بخواهید، بهتر است کارتان را با جمع کردن ایمیل های مربوط به مشتریان ثابت برند شروع کنید. اینطوری حداقل سختگیری کمتری در قبال کارتان صورت گرفته و خطر ریپورت شدن از بین می رود.
مطلب مرتبط: ساخت فهرست ایمیل مشتریان: 6 استراتژی طلایی که نمی دانستید!
چطور فهرست ایمیل درست کنیم؟
حالا نوبت به بررسی اصل ماجرا رسیده است. اینکه شما چطور باید فهرستی مناسب برای کسب و کارتان درست کنید، سوالی است که آینده بازاریابی برندتان بدان بستگی دارد. از آنجایی که این مسئله اصلا شوخی بردار نیست، ما در ادامه برخی از مهمترین نکات در این حوزه را زیر ذره بین خواهیم برد. اگر شما هم دوست دارید صفر تا صد طراحی فهرست ایمیل را یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.
گام اول: طراحی خبرنامه
کاربران در دنیای آنلاین باید دلیل درست و حسابی برای دنبال کردن شما در فضای آنلاین داشته باشند. خیلی از کسب و کارها هیچ ایده ای در این رابطه نداشته و صرفا فکر می کنند کاربران باید یکهو عاشق برندشان شوند. از آنجایی که مخاطب ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینان ساده ای نیستند، احتمالا شما اصلا اینطوری فکر نمی کنید. با این حال معمای اصلی هنوز پابرجاست: چطور کاربران را به سوی کمپین مان جذب کنیم؟
ایده ما در این بخش تا حد زیادی ساده است. این روزها اغلب کسب و کارها به طور هفتگی برای مشتریان یا مخاطب هدف شان ایمیل های بازاریابی ارسال می کنند. حالا اگر در این میان گزینه خبرنامه در سایت یا اکانت های رسمی برند در پلتفرم های اجتماعی راه اندازی شود، فرآیند گردآوری ایمیل مخاطب هدف بی نهایت ساده تر خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار استفاده از فناوری های تازه برای بهبود روش کار برندها هستیم. اگر شما میانه خوبی با فناوری های تازه ندارید، برای بقای برندتان هم که شده باید در شبکه های اجتماعی حضور فعالی پیدا کنید؛ چراکه بدون حضور در پلتفرم های محبوب کاربران هیچ خبری از موفقیت برای تان نخواهد بود.
یک خبرنامه درست و حسابی باید شامل موارد زیر باشد:
• محتوای به درد بخور برای راهنمایی مخاطب به سوی خریدی درست
• مرور سوالات پرتکرار و جواب های دقیق
• نظرخواهی از مخاطب
• معرفی محصولات تازه
• اطلاع رسانی درباره جشنواره های تخفیف یا مسابقه های آنلاین مرتبط با برند
صرف نظر از محتوای خبرنامه، شما باید عضویت در آن را بی نهایت ساده دنبال کنید. اگر قرار باشد کاربران فرآیند دشواری برای ثبت نام در خبرنامه طی کنند، هیچ وقت بدان توجهی نشان نخواهند داد. پس بهتر است دور کارهای عجیب یا ثبت نام های طولانی را خط بکشید.
گام دوم: ارائه کد تخفیف به تازه واردها
کارگردانی را در نظر بگیرید که اولین فیلمش را بعد از کلی زحمت روی پرده سینما برده است. بی شک کارگردان قصه ما دوست دارد کلی مخاطب پای فیلمش نشسته و حتی آن را نقد کنند. البته از آنجایی که در دنیا فقط فیلم او در حال اکران نیست، رقابت سختی برای موفقیت وجود خواهد داشت. در این میان توزیع بلیت هایی همراه با تخفیف های اندک ایده خوبی برای جلب نظر تماشاچی ها خواهد بود.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
اجازه دهید این بخش را با یک سوال کلیدی شروع کنیم: آیا کسی را سراغ دارید که از تخفیف های جذاب استقبال نکند؟ شما را نمی دانم، ولی من که حتی تخفیف های اندک هم هوش از سرم می برد. بنابراین طبیعی است که ارائه کدهای تحفیف برای ترغیب کاربران به عضویت در خبرنامه یا ارائه آدرس ایمیل شان به شما جذاب به نظر برسد.
ایده این بخش پیچیدگی خاصی ندارد. شما همانطور که در طول روز با مشتریان تعاملات گوناگون دارید، باید پیشنهاد عضویت در خبرنامه برند در ازای تخفیف را مطرخ کنید. یادتان باشد، قرار نیست تخفیف های 40 یا 50 درصدی به مخاطب تان دهید. در عوض بهتر است بین 10 تا 15 درصد تخفیف را مدنظر قرار دهید. خب اگر پای تخفیف های خیلی بزرگ در میان باشد، احتمالا کاربران بعد از عضویت در خبرنامه و استفاده از آن قید شما را خواهند زد. این در حالی است که برنامه شما جذب بلندمدت آنهاست، پس حواس تان را حسابی جمع کنید.
معمولا ایده این بخش بیشتر در حوزه خرده فروشی آنلاین به درد می خورد. با این حال اگر شما به طور حضوری با مشتریان سر و کار دارید، بد نیست شانس تان را با ارائه فرم های کوچک امتحان کنید. به علاوه، کارمندان فروشگاه همیشه امکان تعامل نزدیک با مشتریان و درخواست ثبت ایمیل شان را خواهند داشت. اینطوری حتی بدون تخفیف هم می توانید فهرست ایمیل تان را پر کنید.
گام سوم: تولید محتوای درجه یک
ذهنیت اغلب مردم هنگام خرید ارزیابی کیفیت محصولات براساس قیمت شان است. بر این اساس هرچه قیمت یک محصول بالاتر باشد، نشان دهنده کیفیت بهترش است. قبول دارم گاهی اوقات چنین ایده ای در عمل جواب نمی دهد، اما دست کم درباره محتوای بازاریابی مصداق دارد.
شما نمی توانید بودجه ای معادل صفر دلار برای خودتان تعیین کرده و انتظار تولید محتوای درجه یک را داشته باشید. اینطوری هیچ کاری از پیش نبرده و دست از پا درازتر به خانه اول بازمی گردید.
اگر هنوز یک تیم بازاریابی با بودجه ای مشخص برای برندتان ندارید، تعجبی ندارد اوضاع بازاریابی و صدالبته ایمیل مارکتینگ تان تعریفی نداشته باشد. خب کاربران که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا پای محتوای تکراری یا از مد افتاده شما هدر دهند.
این روزها دورِ محتوای گرافیکی حساب داغ است. بنابراین شما برای تولید محتوا باید اول از همه سراغ المان های گرافیکی و چشم نواز بروید. به طوری که مخاطب در همان نگاه نخست به محتوای تان جذب شود. بی شک طراحی گرافیک کاری نیست که هر بازاریابی در آن مهارت یا تخصص لازم را داشته باشد. به همین خاطر شما باید تمرکزتان را روی همکاری با افراد متخصص در تیم بازاریابی تان بگذارید. اگر از ما می شنوید، بهتر است اعضای این تیم را از میان افرادی با مهارت های مختلف انتخاب کنید تا تمام نیازهای تان را پوشش دهند. وگرنه همیشه یک جای کارتان لنگ می زند.
محتوای خوب به طور طبیعی کاربران را به عضویت در خبرنامه یا دست کم ارائه اطلاعات کلیدی به شما ترغیب خواهد کرد. احتمالا شما هم بارها و بارها در طول زندگی تان عضو خبرنامه برندهای بزرگی مثل مایکروسافت یا مرسدس بنز شده اید. دریافت آخرین اخبار چنین برندهایی، حتی اگر واقعا قصد خرید نداشته باشیم، باز هم لذت بخش است. پس سعی کنید خودتان را شبیه یکی از این برندها کنید تا همیشه کاربران برای تماشای محتوای تان صف بکشند.
گام چهارم: برگزاری مسابقه
چه کسی از مسابقه و تفریح با دوستانش استقبال نمی کند؟ اگر این مسابقه در یک روز تعطیل باشد، دیگر هیچ چیز جلودار مردم برای شرکت در آن نخواهد بود. کافی است جایزهای جذاب برای آن انتخاب کنید تا در عرض چند دقیقه ظرفیت مسابقه کامل شود.
بی شک طراحی مسابقه، چه آنلاین و چه حضوری، اصلا کار راحتی نیست. حتی ورزش هایی مثل فوتبال که در طول دهه ها قوانین شان آپدیت شده، باز هم با شکایت و غُرهای گاه و بی گاه ورزشکاران رو به رو هستند. با این حساب شما باید از همان اول تکلیف قوانین مسابقه تان را روشن کنید.
یک مسابقه استاندارد باید قوانین روشن و تا حد امکان ساده ای داشته باشد. خب شما که قرار نیست شرکت کنندگان را گیج کنید. به علاوه، شرایط شرکت در مسابقه هم باید ساده باشد. وگرنه کمتر کسی بدان علاقه نشان خواهد داد.
طراحی پوستر برای مسابقات گامی مهم به منظور اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در زمینه طراحی پوستر بهتر شود، دست به کارهای عجیب و غریبی می زنند. اگر نظر ما را بخواهید، لازم نیست سراغ طرح های غیرمتعارف بروید. همین که از رنگ های اصلی لوگوی برندتان در پوستر استفاده کرده و اطلاعات کاملی درباره مسابقه به مخاطب تان بدهید، کافی خواهد بود.
مهمترین بخش در طراحی مسابقه تصمیم گیری درباره شیوه برگزاری اش است. خب این روزها شبکه های اجتماعی حسابی پرطرفدار هستند، اما هنوز هم برخی از برندها مسابقات شان را به طور حضوری برگزار می کنند. این یعنی شما می توانید گروه های مشخصی از مشتریان را دعوت کرده و مسابقه ای حضوری برگزار کنید. اگر هم در این میان پوشش زنده در شبکه های اجتماعی به کارتان اضافه شود، دیگر مو لای درز مسابقه تان نخواهد رفت؛ چراکه با یک تیر دو نشان می زنید و علاوه بر شرکت کنندگان در مسابقه دل دیگران را هم به دست خواهید آورد.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
گام پنجم: اضافه کردن گزینه لغو اشتراک
هیچ کار اجباری در این دنیا نتیجه دلخواه را به همراه نخواهد داشت. مثلا دانشجویی را در نظر بگیرید که علی رغم علاقه به دنیای هنر با زور خانواده در بهترین دانشکده پزشکی دنیا ثبت نام می شود. بی شک دانشجوی قصه ما نه تنها دل به کار نخواهد داد، بلکه چه بسا همان ترم های اول کلا قید همه چیز را بزند.
اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم از بحث اصلی منحرف شویم. در عوض حرف اصلی مان احترام به آزادی عمل مخاطب هدف است. اگر کسی بعد از ثبت نام در خبرنامه شما به هر دلیلی دوست نداشت محتوای شما را دریافت کند، نباید فرآیند لغو عضویت را طوری پیچیده کنید که طرف مقابل از انتخاب اولش هم پشیمان شود.
معمولا خبرنامه های درست و حسابی کادر مشخصی برای لغو عضویت دارند. به صورتی که کاربران هر وقت اراده کنند، تنها با یک کلیک عضویت شان لغو خواهد شد. شاید خیلی از کاربران این گزینه را حتی یکبار هم استفاده نکنند، اما همین که گزینه اش روی میز باشد، خیال شان را راحت می کند.
کارآفرینان معمولا از ترس اینکه مخاطب شان را از دست ندهند، خیلی سخت تن به طراحی باکس لغو عضویت می دهند. اگر شما هم چنین دیدگاهی دارید، باید بگوییم نگه داشتن مخاطبی که هیچ علاقه ای به کسب و کارتان ندارد، سودی برای تان نخواهد داشت. پس خیال خودتان را راحت کرده و درهای خروج را به سوی کاربران باز بگذارید.
گام ششم: استفاده از صفحه فرود ایده آل
فرض کنید همه چیز به خوبی جلو رفته و کاربران با مشاهده ایمیل های شما روی آن کلیک می کنند؛ بعدش چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان اصلا به این مرحله از ماجرا فکر هم نمی کنند. چه برسد به اینکه برنامه ای دقیق و مدون برای آن داشته باشند.
اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست تجدیدنظر اساسی در کارتان انجام دهید. کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، طراحی یک صفحه فرود درست و حسابی است. به طوری که کاربران بعد از کلیک بر روی لینک های داخل ایمیل با صفحاتی پر از ایراد رو به رو نشوند.
صفحات فرود بسته به هدف اولیه شما وضعیت متفاوتی خواهند داشت. گاهی اوقات شما فقط دنبال اطلاع رسانی به مشتریان درباره محصولات تازه تان هستید. خب در این صورت استفاده از لینک هایی که کاربران را به فروشگاه آنلاین تان هدایت کند، ایده ای مناسب خواهد بود. در بقیه موارد شما بسته به هدف تان باید از لینک های مرتبط با موضوع ایمیل به عنوان صفحه فرود استفاده کنید. وگرنه کاربران در یک چشم به هم زدن از کنار برندتان ناپدید خواهند شد.
برندی که همیشه از صفحات فرود درجه یک برای تعامل با مخاطب هدفش استفاده می کند، دیر یا زود کاربران زیادی را دور و بر خودش جمع خواهد کرد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه فهرست ایمیل تان دیگر جای سوزن انداختن نداشته باشد.
سخن پایانی
طراحی فهرست ایمیل کاری نیست که شما به سادگی انجام دهید. خیلی وقت ها برای اینکه موفقیتی هرچند کوچک در این زمینه کسب کنید، باید کلی وقت گذاشته و یک برنامه اصولی بسازید. هدف ما در این مقاله کمک به شما برای طراحی برنامه ای کلیدی در این زمینه بود. حالا شما به خوبی می دانید چطور برنامه ای بی عیب و نقص برای طراحی فهرست ایمیل دنبال کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با نکات و ایده های کاربردی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات این مقاله در ایمیل مارکتینگ به دردتان بخورد. مثل همیشه هرجا نیاز به راهنمایی یا کمک داشتید، روی ما حساب کنید.
منابع: