حوزه بهداشت و سلامت به طور سنتی خارج از بازاریابی و سئو قلمداد می شود و انگار که موسسات فعال در این حوزه نیازی به نشان دادن کیفیت خدمات و کارایی شان به مخاطب ندارند. شاید هم دلیل این امر تلاش برای غیرتجاری نگه داشتن حوزه بهداشت باشد. در هر صورت بسیاری از برندهای بزرگ دنیا که اتفاقا سودآوری بالایی هم دارند، در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت دارند. درست به همین خاطر در طول دهه های اخیر موج کمپین های تبلیغاتی و محتوای بازاریابی چنین برندهایی به شدت افزایش یافته است. این امر در کنار نگرانی هایی که نسبت به تجاری شدن حوزه بهداشت دارد، موجب آشنایی بیشتر مردم با خدمات درمانی و پزشکی می شود. به طوری که استفاده از این خدمات ساده تر از هر زمان دیگری گردد.
کاربران در دنیای آنلاین فقط به دنبال سرگرمی نیستند. گاهی اوقات آنها سراغ محتوای آموزشی یا حتی شیوه آشنایی با برندهای مختلف می روند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر کارآفرینی دارد. به طوری که شما برای تعامل بهتر با مخاطب هدف نیاز به استفاده از تمام توان تان در این میان دارید. خب یکی از خدماتی که بسیاری از مردم در اینترنت دنبالش هستند، مربوط به حوزه بهداشت است. احتمالا شما هم تا علائم بیماری در خودتان مشاهده می کنید، فورا سراغ گوگل رفته و دنبال نسخه های خانگی هستید. خب در این صورت سئو در حوزه سلامت و بهداشت به خوبی خودش را ثابت کرده است.
بسیاری از درمانگاه ها یا کلینیک های تخصصی در رقابت برای ارائه خدمات نیازمند اطلاع رسانی وسیع به مردم هستند. درست به همین خاطر امروزه کلینیک های زیادی در سراسر دنیا نه تنها سایت رسمی، بلکه اکانت شبکه های اجتماعی هم دارند. این امر به آنها کمک می کند تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب داشته و شیوه تعامل شان با آنها را سر و سامان دهند.
اگر شما هم نسبت به سئو در حوزه سلامت و بهداشت کنجکاو هستید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا نسبت به کاربردهای سئو در زمینه بهداشت آگاهی بیشتری به دست بیاورید. شما لازم نیست حتما یک پزشک یا مدیر کلینیک بهداشتی باشید، در عوض آگاهی شما از سئو در این زمینه می تواند بعدها موجبات تعامل بهترتان با مخاطب را فراهم آورد. این مسئله ای است که در درازمدت کارتان را نیز بی نهایت ساده خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا نکات تازه تری در این حوزه یاد بگیرید.
اولین نکته ای که در این میان باید مد نظر داشته باشید، ضرورت اطلاع رسانی دقیق به مخاطب است. خب در بسیاری از کمپین های بازاریابی اغراق های زیادی صورت می گیرد. این در حالی است که شما به عنوان یک برند پزشکی نمی توانید از چنین گزینه ای استفاده کنید. خب اینجا پای مرگ و زندگی وسط است. پس اصلا نباید اطلاعات نادرست به خورد مخاطب تان دهید. این امر می تواند اعتبار شما به عنوان یک برند را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه، شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب نیاز به استفاده از صداقت بیشتر دارید؛ چراکه این انتظار اصلی از یک پزشک یا کلینیک درمانی است.اجازه دهید بدون هیچ مقدمه اضافه ای برویم سراغ اصل ماجرا. کافی است در این بخش اصل صداقت را همیشه مدنظر داشته باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در حوزه بهداشت و سلامت
مرور محتوا از سوی پزشک های متخصص
بازاریابی و تولید محتوا در عرصه پزشکی نیازمند رعایت نکات علمی است. خب شما نمی توانید با ادعاهای نادرست انتظار واکنش های مثبت از سوی مخاطب را داشته باشید. شاید پیش خودتان بگویید کمتر کسی در جامعه اطلاعات دقیق پزشکی دارد. خب این مربوط به زمانی بود که ارتباطات تا این اندازه پیشرفت نکرده بود. امروزه بسیاری از کسب و کارها برای رقابت بهتر هم که شد از فرصت رو کردن دست رقبا به راحتی عبور نخواهند کرد. به علاوه، کاربران نیز به این سادگی ادعاهای برندها را باور نمی کنند. بنابراین شما باید حواس تان را حسابی جمع کنید، وگرنه دست تان در پوست گردو خواهد ماند.
ماموریت شما در این بخش بی نهایت ساده و در عین حال حیاتی است. بعد از اینکه محتوای بازاریابی تان آماده شد، باید قبل از هر کاری آن را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. این امر به اصطلاح نوعی فکت چک خواهد بود. شاید این امر کمی سختگیرانه به نظر برسد، اما دست کم جلوی بسیاری از مشکلات بعدی را خواهد گرفت. اینطوری می تواند اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و اوضاع تان را نیز بهتر مدیریت کنید.
یادتان باشد، بازخوردهای دریافتی از پزشک باید به طور کامل در محتوای تان اعمال شود. این امر می تواند در بلندمدت شانس تان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را به طور قابل ملاحظه ای متحول سازد. به همین خاطر اگر دوست دارید کارتان را به طور متفاوتی مورد توجه قرار دهید، بهتر است از همین ابتدا آن را با همکاری نزدیک با پزشکان جلو ببرید.
تمرکز بر روی کلیدواژه های کمتر رقابتی
بی شک حوزه هایی مثل عملهای زیبایی دارای رقابت بسیار زیادی از نقطه نظر سئو است. با این حال برخی از حوزه های درمانی دیگر خلوت تر بوده و برای شروع کسب و کار بهتر است. مثلا خدمات مربوط به حیوانات خانگی را در نظر بگیرید؛ سالانه میلیون ها نفر به جمع افراد دارای حیوانات خانگی اضافه می شود. در این میان شما می توانید از ظرفیت شبکه های اجتماعی یا حتی راه اندازی سایت رسمی برای تعامل با این دسته از افراد به خوبی استفاده کنید. این در حالی است که شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تعامل با مخاطب تان در دنیای کسب و کار به شیوه ای متفاوت را خواهید داشت.
بهترین توصیه برای شروع به کار در دنیای سئو تمرکز بر روی حوزه های کمتر رقابتی است. این امر به شما فرصتی بری درخشش در بازار داده و نشان می دهد تا چه اندازه دارای توانایی برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستید. خب وقتی شما به عنوان یک برند تازه وارد مستقیم سراغ پرطرفدارترین حوزه های ممکن بروید، شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. پس بهتر است برای شروع هم که شده از مسیرهای خلوت تر حرکت کنید. اینطوری در بلندمدت فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
فراموش نکنید، نقطه شروع شما قرار نیست تا ابد ثابت بماند. در عوض پس از یادگیری برخی از نکات می توانید به ساده ترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب هدف را متفاوت سازید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و سابقه مناسب بهتری هم در بازار پیدا کنید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی محتوایی در حوزه خدمات درمانی
دسته بندی دقیق محتوا
هر حوزه از علم پزشکی ظرفیت تولید محتوای بی نهایت زیادی را دارد. درست به همین خاطر شما نباید خودتان را به یک حوزه خاص محدود کنید. این امری است که می تواند در بلندمدت دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته و حتی شما را بدل به یک برند کلیشه ای کند.
راهکار طلایی ما در این مقاله تلاش برای دسته بندی دقیق محتواست. این امر شاید ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل ممکن کلی محتوای متنوع را به ساده ترین شکل ممکن در دسترس مخاطب قرار دهید.
گاهی اوقات یک دسته بندی خوب محتوا برای خودِ بازاریاب ها نیز راهگشا خواهد بود. بدین معنا که شما فرصت خوبی برای شناسایی محتوای درجه یک و همچنین آگاهی از موضوعاتی که قبلا درباره شان تولید محتوا کرده اید، خواهید داشت. این مسئله شما را بدل به برندی می کند که دائما محتوای تازه و به روز برای مخاطب آماده می کند. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان را کمی هم که شده بهبود بخشید.
ما در روزنامه فرصت امروز درباره حوزه های تخصصی که قصد تولید محتوا درباره شان را دارید، هیچ نظری نداریم. خب ما که بازاریاب نیستیم. در عوض تمرکز ما بر روی یک تقسیم بندی کاربردی دیگر است. بر این اساس شما می توانید محتوای تان را به سه دسته تقسیم کنید:
1. حوزه پیشگیری (پیش از درمان)
2. حوزه درمان
3. حوزه پسادرمان
هر کدام از حوزه های بالا نوع خاصی از محتوا را طلب می کند. مثلا اگر شما درباره بیماری آنفلوآنزا دست به تولید محتوا می زنید، دست کم در این سه حوزه امکان تولید سه محتوای به هم پیوسته را خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا میزان اثرگذاری تان بر روی مخاطب هدف را به طور متنوعی سامان داده و خودتان را آماده تعامل بهتر با مخاطب سازید.
یادتان باشد، هرچه دسته بندی های محتوای شما دقیق تر و متنوع تر باشد، انگیزه کاربران برای مطالعه آن بیشتر خواهد شد. این امر به شما کمک خواهد کرد در بلندمدت کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنید. به علاوه، دیگر مشکل زیادی از نقطه نظر تعامل با مخاطب هدف تان در بازار نخواهید داشت؛ چراکه کلی محتوا به ساده ترین شکل ممکن دم دست مخاطب تان قرار دارد.
مطلب مرتبط: آموزش سئو به زبان ساده
انتشار مطالعات و گزارش های پزشکی
هر موسسه پزشکی معمولا بخشی از بودجه اش را صرف توسعه و تحقیقات می کند. این امر شامل انواع پروژه های تحقیقاتی می شود. درست به همین خاطر ضروری است از توان تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب در این راستا به بهترین شکل استفاده کنید.
اشتباه نکنید، ما شما را با یک دانشکده پزشکی اشتباه نگرفته ایم. در عوض متخصصانی که در کلینیک شما فعالیت دارند، احتمالا هرچند وقت یکبار گزارش یا مقاله پژوهشی را منتشر خواهند کرد. شما می توانید در سایت کلینیک تان فضایی برای انتشار این مقالات اختصاص دهید. بد نیست گاهی اوقات کمی درباره آنها توضیح هم بدهید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
گاهی اوقات همکاری با موسسات مطالعاتی در این میان ایده بدی نخواهد بود. بدین ترتیب شما می توانید در قالب همکاری های اختصاصی بخشی از گزارش های تخصصی آنها را منتشر سازید. خب هر آزمایشی نیاز به کمی امکانات دارد. اگر شما امکانات مورد نظر را برای پژوهشگران آماده سازید، یک همکاری اختصاصی را رقم زده اید. این امر می تواند برای شما جذابیت های بسیار زیادی به همراه داشته و اوضاع تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای متفاوت سازد. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای عمومی اینترنت نسبت به موسساتی که گزارش های دقیقی از خودشان منتشر می کنند، نگاه بهتری دارند. این امر می تواند برای شما در طول زمان شهرت بالایی به همراه بیاورد. به علاوه، تعداد مراجعه کنندگان شما را نیز در طول زمان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. پس بهتر است از همین حالا فعالیت تان در این رابطه را شروع کنید. این طوری کارتان خیلی ساده تر پیش خواهد رفت.
یک مثال ساده درباره همکاری اختصاصی مربوط به دانشکده پزشکی سیدنی و بیمارستان مرکزی این شهر است. این همکاری در قالب فراهم سازی فضا و امکانات مورد نیاز برای مطالعات پزشکی است که در قالب یک نشریه انحصاری منتشر می شود. همین امر موجب تقویت شهرت دو طرف شده و بازگشت سرمایه خوبی به همراه دارد.
مطلب مرتبط: آیا بازاریابی در حوزه خدمات بهداشت ضروری است؟
سئو محلی و یافتن مراجعه کننده بومی
بسیاری از مردم حوصله طی کردن مسافت های طولانی برای بهره مندی از خدمات پزشکی خاص را ندارند. درست به همین خاطر در صورت سرمایه گذاری بر روی سئو محلی امکان جذب بیماران محلی با کلینیک وجود دارد. هرچه بازار محلی تری را مد نظر قرار دهید، شانس تان برای تعامل با مخاطب کمرنگ تر خواهد شد. درست به همین خاطر باید از سئو محلی در این رابطه استفاده کنید. وگرنه شاید مخاطب حتی اسم شما را نیز نشنود.
ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره سئو محلی با شما گپ زده ایم. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک های درست و حسابی به منظور تعامل سرراست با مخاطب هدف است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و اوضاع تان را نیز بهتر مدیریت کنید. خب دسترسی به مخاطب محلی امری نیست که به این سادگی از کنارش عبور کنیم. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید بسیار زیادی بر روی آن داریم. این مسئله می تواند در بلندمدت شما را بدل به یک کسب و کار بی نهایت سودده برای برندها کند. پس بهتر است قبل از اینکه باعجله در این رابطه تصمیم گیری کنید، کمی دقت بیشتر به خرج دهید.
یک پیشنهاد خوب در این میان راه اندازی اکانت رسمی در گوگل بیزینس است. این امر به مخاطب تان اجازه می دهد با یک سرچ ساده کسب و کارتان را پیدا کرده و با آن تعامل داشته باشد. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت حوصله تعامل با کسب و کارهایی که وضعیت مشخصی در زمینه اطلاعات رسمی ندارند، نخواهم داشت. این امر می تواند تردیدها نسبت به یک کلینیک را افزایش دهد. پس بهتر است خودتان را در کانون اتهام قرار ندهید.
یادتان باشد، اطلاعات دقیق شما باید برای مخاطب در گوگل قابل مشاهده باشد. این اطلاعات شامل آدرس، شماره های تماس و سایت رسمی است. اینطوری می توانید مطمئن باشید که مخاطب تان اطلاعات دقیقی درباره کسب و کارتان پیدا کرده و به خوبی فرصت تعامل با شما را دارد. در این میان اگر چند تا عکس هم از کسب و کارتان بارگذاری کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
مطلب مرتبط: کارآفرینی در حوزه سلامت
نمایش گواهینامه های پزشکی
برخی از حوزه های درمانی مثل روانپزشکی نیازمند گواهینامه های مشخصی است. این امر به دلیل ورود افراد سودجو به حوزه های مشاوره و روانپزشکی در طول سال های اخیر است. به طوری که خیلی از مردم دیگر اعتماد گذشته را به موسسات ندارند. به همین خاطر دائما به دنبال مشاهده گواهینامه های رسمی از سوی موسسات هستند. این امر می تواند نقش مهمی در بهبود روابط شما با مخاطب هدف ایفا کند. به همین خاطر ضروری است از توان تان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان سود ببرید. این امر در ساده ترین شکل ممکن در قالب انتشار گواهینامه ها و مدارک رسمی نمود پیدا می کند.
یادتان باشد، در دنیای امروز جلب اعتماد مخاطب اصلا کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید هرچه در توان دارید، در این راستا ارائه کنید. این امر می تواند از شما یک موسسه بی نهایت حرفه ای و دارای تخصص بسازد. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و اوضاع را بهتر مدیریت کنید.
اگر شما بتوانید به مخاطب نشان دهید تا چه اندازه قابل اعتماد هستید، وضعیت تان از نظر مدیریت روابط عمومی بهبود قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد. این امر می تواند وضعیت شما را در مقایسه با رقبا بهتر کند. نکته جالب اینکه بسیاری از کسب و کارها برای ساماندهی به وضعیت شان نیازمند بهره مندی از اعتماد وسیع مخاطب شان هستند. بنابراین در صورتی که شما این اعتماد را جلب نکرده باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز کسب گواهینامه های مختلف و نمایش آن را نه تنها برای جلب نظر بیماران، بلکه سئو گوگل نیز ضروری می دانیم. خب گوگل بر اساس همین اسناد و مدارک اقدام به طبقه بندی کسب و کارها می کند. این در حالی است که شما نمی توانید بدون دردسر کارتان در این حوزه را پیش برده و فکر کنید همه از اقدامات شما تعریف خواهند کرد.
مطلب مرتبط: سئو در سال 2024 چه تغییراتی خواهد داشت؟
ارائه گزارش از همایش های پزشکی
سالانه همایش های پزشکی بسیار زیادی در سراسر دنیا برگزار می شود. بی شک همه آنها از نقطه نظر میزان اعتبار دارای شرایط یکسانی نیستند. با این حال اگر شما کمی به خودتان سخت بگیرید، امکان شناسایی گزینه های برتر به سادگی وجود دارد. وظیفه شما در این میان ارائه گزارشی جامع و تا حد امکان فشرده از نحوه برگزاری این رویدادهاست. به زبان ساده تر، شما باید شرحی خودمانی از این مراسم ها به دست دهید. اینطوری کارتان به ساده ترین شکل ممکن سامان پیدا خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
خیلی وقت ها همایش های تخصصی در زمینه پزشکی با ادبیات سخت مدیریت می شود. بدین معنا که به جز پزشک های متخصص دیگر سایر افراد توانایی فهم ماجرا را ندارند. این دقیقا همان مسئله ای است که شما باید روی آن دست بگذارید، بدین معنا که از فرصت پیش آمد برای توضیح دقیق شرایط سود ببرید. این امر در بلندمدت به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع بهتری از نظر تعامل با مخاطب هدف را رقم بزنید.
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای بهبود وضعیت شان نیاز به ایجاد رابطه ای صمیمانه با مخاطب دارند. خب شما با ترجمه ادبیات سخت پزشکی به زبانی خودمانی به خوبی این فرصت را به دست می آورید. بنابراین باید از همین حالا کارتان در این رابطه را شروع کنید. گوگل هم پس از مدت زمانی کوتاه به شما اعتماد بیشتری کرده و حتی سایت تان را به عنوان یک منبع خبری مطمئن دسته بندی خواهد کرد.
سخن پایانی
سئو در حوزه سلامت و بهداشت مختصات خاص خودش را دارد. این امر می تواند برای شما به مثابه یک وضعیت بی نهایت مهم و کلیدی قلمداد شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب باید نکات سئو را نیز مدنظر قرار دهید. البته این امر به این سادگی امکانپذیر نیست. در عوض شما باید کمی متفاوت از دیگران دست به عمل بزنید.
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی و توسعه کسب و کارهای حوزه بهداشت
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر سئو را با شما در میان بگذاریم. البته نکات سئو مورد بحث در این مقاله به طور مشخص در حوزه پزشکی کاربرد دارد. بنابراین اگر شما کلینیکی در این حوزه دارید یا پزشک هستید، می توانید از این نکات به خوبی برای خودتان استفاده کنید. یادتان باشد، کسب و کارها در طول سال های پیش رو نیاز فوری به بهبود وضعیت ارتباطی شان با مخاطب دارند. نکات مورد بحث در این مقاله می تواند گامی مهم برای بهبود شرایط از سوی کسب و کارهای پزشکی باشد. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، بد نیست تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: