بازاریابی معمولا حوزه ای مخصوص کسب و کارهای تجاری در نظر گرفته می شود. انگار که موسسات خیریه یا برندهای فعال در زمینه بهداشت و سلامت اصلا نباید سراغ این جور کارها بیایند. چنین تصوری باعث شده خیلی وقت ها مردم نسبت به بسیاری از موسسات بهداشتی و درمانی آشنایی کافی را نداشته باشند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی و تبلیغات برای تمام عرصه های کاری ضروری است. فرقی ندارد شما در چه حوزه ای فعالیت دارید، در هر صورت بازاریابی و تبلیغات اصولی به شما برای تعامل بهتر با مخاطب و سرویس دهی خوب کمک خواهد کرد.
اگر شما هم فکر می کنید بازاریابی کاری است که موسسات بهداشتی باید دور آن را خط بکشند، بد نیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نظرتان را به طور کامل تغییر دهیم. خب امروزه کلی از محتوای بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی به همین کسب و کارها اختصاص دارد. درست به همین خاطر شما نمی توانید در این رابطه فعالیت تان را محدود به یک حوزه خاص کنید. این نکته ای است که برای بسیاری از کسب و کارها در طول زمان دردسرساز می شود.
ما در این مقاله قصد داریم مرور کوتاهی بر روی برخی از ترندهای مارکتینگ در حوزه بهداشت و سلامت داشته باشیم. اگر شما هم دوست دارید کمی بیشتر با این حوزه آشنا شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. اینطوری فرآیند تعامل با مخاطب هدف برای تان بی نهایت ساده تر خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا این پرونده را با دقت هرچه تمام تر زیر ذره بین ببریم.
شما در این مقاله با برخی از مهمترین ترندهای بازاریابی در حوزه بهداشت آشنا خواهید شد. ما سعی می کنیم در هر حوزه از مثال های جالب نیز برای فهم بهتر مطلب استفاده کنیم. خب اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه برویم سراغ اصل مطلب.
مطلب مرتبط: آیا بازاریابی در حوزه خدمات بهداشت ضروری است؟
شخصی سازی و دیگر هیچ
چه کسی گفته خدمات درمانی قابلیت شخصی سازی ندارد؟ این روزها بسیاری از مردم انتظار اصلی شان از برندها شخصی سازی به طور حرفه ای است. این در حالی است که شما نمی توانید برای شخصی سازی حد و مرز مشخصی رسم کنید. اگر شما در زمینه خدمات بهداشت و درمان امکان شخصی سازی سرویس تان براساس نیاز مخاطب را نداشته باشید، خیلی زود در برابر گزینه های تازه و جدید کم خواهید آورد.
شخصی سازی به کسب و کارها کمک می کند تا اوضاع شان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشند. این امر در ادامه به هر برند برای کسب اعتبار در بازار کمک ویژه ای خواهد کرد. به علاوه، شما از دل این فرآیند فرصت آشناسازی مخاطب با کسب و کارتان را نیز خواهید داشت. همانطور که می بینید، این حوزه به شما گزینه های بی نهایت متنوعی برای تعامل با مخاطب می دهد. البته به شرط اینکه کمی خلاقیت به خرج داده و کارتان را شخصی سازی کنید. وگرنه به مرور زمان تبدیل به گزینه ای تکراری برای مخاطب تان خواهید شد.
شخصی سازی خدمات درمانی و بهداشتی به معنای تجویز متفاوت برای هر بیمار نیست. خب این بحثی کاملا تخصصی است و اصلا ربطی به بازاریاب ها ندارد. در عوض شما باید نحوه تعامل تان با مخاطب را بسته به سلیقه و زمینه اجتماعی اش تغییر دهید. اینطوری فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
تمرکز بر روی بیماران
بیماران در دنیای درمان و بهداشت اهمیت بسیار زیادی دارند. دلیل اهمیت ویژه حوزه درمان کمک به سلامت و طول عمر بیشتر انسان هاست. به همین دلیل کادر درمان و پزشکان معمولا به عنوان قهرمان در جوامع مختلف شناخته می شوند. نکته ای که در این میان باید بدان توجه کنیم، مسئله مربوط به تمرکز بر روی بیماران است. این مسئله به شما کمک می کند تا شرایط کاری تان را به بهترین شکل ممکن تنظیم کرده و نگران واکنش های مختلف بیماران نیز نباشید.
بی شک تمرکز بر روی بیماران بیشتر در حوزه های بهداشتی کاربرد دارد تا حوزه های درمانی مثل عمل جراحی قلب باز. به همین خاطر معمولا کلینیک های زیبایی بیشتر جذب این تکنیک می شوند. این امر به شما کمک می کند تا موسسه یا کلینیک تان را بهتر در میان مخاطب هدف پرموت کنید.
یادتان باشد، به دلیل حساسیت ویژه بر روی حوزه بهداشت و درمان شما نمی توانید مثل بقیه برندهای تجاری دامنه مانور تبلیغاتی گسترده ای داشته باشید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای تمرکز بر روی تجربه بیماران است. این امر به شما کمک می کند تا با فراهم سازی تجربه ای بهتر برای بیماران در نهایت وضعیت برندتان در بازار را نیز بهبود بخشید. باور کنید یا نه، این نکته به طور معمول مورد بی توجهی کارآفرینان حوزه بهداشت قرار می گیرد. به همین خاطر اگر شما بدان توجه نشان دهید، کارتان خیلی ساده تر می شود.
شاید سطح رقابت در حوزه درمان خیلی زیاد باشد، اما اگر شما از تکنیک های تازه استفاده کنید، جلب توجه بیشتری را تجربه خواهید کرد. این امر به شما در آینده برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک ویژه ای می کند. پس به جای اینکه خودتان را درگیر فرآیندهای کلیشه ای کنید، همیشه دنبال راه های تازه بگردید.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی محتوایی در حوزه خدمات درمانی
اثبات ادعاهای پزشکی
مردم در دنیای آنلاین همیشه دوست دارند صحت ادعاها را مشاهده کنند. اصلا همین امر موجب گرم شدن بازار برخی از موسسات به اصطلاح «فکت چک» شده است. اگر شما بتوانید قبل از اینکه دیگران ادعاهای تان را راستی آزمایی کنند، خودتان دست به کار شوید، تجربه بهتری برای مخاطب ایجاد می کنید. یادتان باشد، شما در این رابطه نمی توانید از برخی جزییات چشم پوشی کنید. درست به همین دلیل باید با دقت نظر بی نهایت بالا ماجرا را بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام کنید، وگرنه اصلا بعید نیست مخاطب تان دیگر پشت سرش را هم نگاه نکند. آن وقت شما می مانید و کلی مخاطب که به کارتان تردید اساسی دارند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی باید همیشه همراه با ادعاهای قابل اثبات انجام شود، وگرنه اصلا هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب هدف باقی نمی ماند. این درست همان دلیلی است که امروزه باعث افزایش تعداد برندهای شکست خورده در حوزه بازاریابی می شود.
وقتی شما در عرصه حساسی مثل بهداشت و سلامت مشغول فعالیت هستید، نمی توانید نسبت به مخاطب تان بی توجه باشید. خب هرچه باشد، پای سلامتی افراد اینجا وسط است. به همین خاطر باید همیشه ادعاهایی را مطرح کنید که توانایی اثبات شان را داشته باشید.
بازاریاب ها بدون اثبات ادعاهای خود هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان ندارند. در چنین وضعیتی کمتر کسی آنها را جدی گرفته و حتی در حوزه سلامت به تخصص موسسات نیز شک خواهند کرد. پس بهتر است از همین ابتدا وقتی اقدام به تعامل با مخاطب هدف می کنید، مسائل مربوط به اثبات ادعاهای تان را نیز مدنظر قرار دهید.
یک ایده خوب در این میان استفاده از مقالات و پژوهش های معتبر پزشکی برای اثبات ادعاهاست. اینطوری دیگر جای هیچ شک و تردید درباره کمپین بازاریابی شما باقی نمی ماند. قبول دارم جست وجو در میان انبوهی از مقالات علمی کار ساده ای نیست، اما کافی است به میزان اثرگذاری کارتان بر روی مخاطب هدف فکر کنید. آن وقت خیلی راحت تر اوضاع را به سود خود مدیریت خواهید کرد. این امر به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافه به سراغ تعامل با مخاطب تان رفته و اوضاع را به سود خود مدیریت کنید.
تمرکز بیشتر بر روی سلامت روان
امروزه ما در دنیایی بی نهایت شلوغ و همراه با استرس های فراوان زندگی می کنیم. شاید گاهی اوقات استرس موجب عملکرد بهتر آدم ها شود. مثلا بازیکن فوتبالی را در نظر بگیرید که دقایق آخر مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا پشت یک ضربه پنالتی ایستاده است. بی شک اگر ضربه مورد نظر گل شود، او تا مدت ها در یاد و خاطره هواداران باقی می ماند. با این حال استرس ناشی از گل نکردن این ضربه فشار روحی سنگینی به بازیکن قصه ما وارد خواهد کرد. این درست همان مسئله ای است که برای کارآفرینان در بسیاری از مواقع دردسرساز می شود.
استرس بیش از اندازه برای کارآفرینان و به طور کلی مردم خطرهای زیادی به همراه دارد. خب هیچ کس دوست ندارد زندگی پر از استرس و نگرانی داشته باشد. به همین خاطر در طول سال های اخیر میزان تقاضا برای روان درمانگر یا تراپیست به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. شاید یکی از دلایل این موضوع حساسیت بیشتر مردم نسبت به سلامت روان باشد، اما بی شک زندگی در شرایط پراسترس نیز در این میان نقش مهمی دارد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از ترندهای ویژه بازاریابی در حوزه سلامت و بهداشت توجه به مسئله تعادل روانی یا به زبان دقیق تر سلامت روان است. همه ما اخبار گوناگونی درباره وضعیت خطرناک سلامت روحی و روانی در نقاط مختلف دنیا شنیده ایم. نکته ای که در این میان اهمیت ویژه ای دارد، افزایش توجه عمومی به سلامت روان است.
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی و توسعه کسب و کارهای حوزه بهداشت
تا همین چند دهه قبل بسیاری از پزشک های حرفه ای توجه زیادی به حوزه هایی مثل روانشناسی یا روانپزشکی نداشتند. البته این مسئله در طول دهه های اخیر به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده است. با این حال هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.
یکی از کارهایی که بازاریاب ها در حوزه بهداشت و سلامت به خوبی توانایی انجامش را دارند، مانور بر روی مسائل مربوط به سلامت روان است.
خوشبختانه این روزها موسسات یا کلینیک های روانپزشکی زیادی در سراسر دنیا راه اندازی شده است. بازاریابی برای این کلینیک ها کاری نیست که غیرممکن به نظر برسد. به علاوه، شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن در این حوزه با گروه های مختلف همکاری کرده و اعتبار زیادی برای کلینیک تان بخرید.
باور کنید یا نه، ما در دنیایی زندگی می کنیم که سلامت روان اگر نه مهمتر از سلامت جسم، دست کم به اندازه آن اهمیت دارد. درست به همین دلیل شما باید خودتان را برای مشاهده اخبار مثبت بیشتر در این حوزه آماده سازید. اگر در این میان بتوانید اثرگذاری خوبی بر روی مخاطب تان داشته باشید، اوضاع به مراتب بهتر خواهد شد.
یادتان باشد، شما تنها کلینیک تخصصی در زمین روانپزشکی نیستید، اما اگر قبل از بقیه از تکنیک های بازاریابی سود ببرید، اوضاع تان به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهد شد. آن وقت از مزیت اعتبار بیشتر در میان مخاطب هدف نیز بهره مند خواهید شد. اوضاع جالب شد، نه؟
اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی
آیا تا حالا در شبکه های اجتماعی به اکانت یک پزشک یا حتی موسسه درمانی برخورد کرده اید؟ معمولا آدم ها فکر می کنند چنین اکانت هایی اصلا در شبکه های اجتماعی نباید پیدا شود. خب موسسات درمانی به طور سنتی به عنوان برند تجاری در نظر گرفته نمی شوند. به همین خاطر بازاریابی از سوی آنها همیشه با عینک بدبینی مشاهده می شود. نکته کلیدی در این راستا توجه به رقابت میان کلینیک ها بر سر تعامل با مخاطب هدف است. خب در این میان اگر از ظرفیت شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده شود، کار دست اندرکاران دنیای بهداشت و سلامت بی نهایت ساده تر خواهد شد.
یکی از ترندهایی که در طول سال های اخیر، به ویژه پس از همه گیری کرونا، محبوبیت پیدا کرده مربوط به اطلاع رسانی یا آموزش نکات کاربردی به مخاطب است. این کاری است که در شبکه های اجتماعی بیبرو برگشت طرفدارهای زیادی پیدا می کند. درست به همین خاطر در طول 4-3 سال اخیر بسیاری از اکانت های حوزه بهداشت در زمینه آموزش به مخاطب راه اندازی شده است.
شما لازم نیست حتما مدیر یک کلینیک پزشکی باشید، حتی به عنوان یک پرستار نیز فرصت آموزش نکات کلیدی به مخاطب تان را خواهید داشت. پس اگر از همین امروز کارتان در شبکه های اجتماعی را شروع کنید، حسابی از رقبا جلو می افتید. این کاری است که شما باید به خوبی انجام داده و از مزایای آن سود ببرید.
متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در دنیای کسب و کار توجهی به اثر آموزش محتوای کاربردی به مخاطب ندارد. از آنجایی که در حوزه سلامت نیاز به آموزش درست به شدت احساس می شود، شما می توانید به عنوان کادر درمان نقش مفیدی در این راستا ایفا کنید. این امر نه تنها نوعی وظیفه پزشکی محسوب می شود، بلکه برای شما اعتبار زیادی نیز در عرصه کاری تان به همراه خواهد داشت.
یادتان باشد، شما لازم نیست در تک تک شبکه های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشید. خب آدم در طول روز آنقدر درگیری و گرفتاری دارد که دیگر وقت زیادی برای تولید محتوا در پلتفرم های اجتماعی پیدا نکند. به همین خاطر تمرکز بر روی یکی دو تا پلتفرم پرطرفدار ایده مناسبی محسوب می شود. این طوری شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب هدف را به شیوه ای اصولی جلو ببرید.
مطلب مرتبط: کارآفرینی در حوزه سلامت؛ فرصتی که باید جدی گرفته شود
تقویت ربات های چت
زمانی نه چندان دور نوبت گرفتن از بیمارستان های بزرگ کاری بود که هر کسی را به وحشت می انداخت. بسیاری از بیماران اصلا به همین خاطر برای مشکلات کوچک به پزشک سر نمی زدند. امروزه اما اوضاع به طور کامل فرق کرده است. اگر شما اخیرا سری به سایت بیمارستان ها زده باشید، نوبت دهی نه به شیوه تلفنی یا حضوری، بلکه با استفاده از ربات های چت صورت می گیرد. به علاوه، شما فرصت بسیار خوبی برای دریافت اطلاعات مفید درباره انواع بیماری یا حتی ساعت کار بیمارستان از طریق ربات چت دارید. این نکته به شما کمک می کند تا اوضاع تان در بازار به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کند.
بسیاری از کارآفرینان هنوز در برابر ربات های چت گارد سفت و محکمی دارند. این در حالی است که استفاده از ربات های چت در طول سال های اخیر رواج زیادی یافته است. باور کنید یا نه، هوش مصنوعی در طول سال های آینده کل دنیای کسب و کار را احاطه خواهد کرد.
درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای تعامل با مخاطب هدف به شیوه ای متمایز آماده سازید، وگرنه اوضاع تان در بازار به طور چشمگیری دستخوش تغییر خواهد شد.
ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید اول از همه ربات چت را به عنوان یک ابزار کلیدی مورد شناسایی قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و دیگر وقت زیادی برای پاسخگویی به سوالات گوناگون مخاطب تان اختصاص ندهید.
مزیت اصلی هوش مصنوعی کمک به اهالی کسب و کار برای پیشبرد ساده و سریع تر کارهاست. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان را خیلی بهتر مدیریت کرده و دیگر به دنبال راهکارهای وقتگیر در دنیای کسب و کار نباشید. این مسئله نکته بی نهایت کلیدی برای بهبود وضعیت تان محسوب می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سرمایه گذاری بر روی ربات های چت را شروع کنید. اینطوری اوضاع تان در بازار به مراتب بهتر خواهد شد.
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای بهداشت و سلامت شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما از مدتی قبل به طور جدیی شروع شده است. در این میان اگر دست روی دست بگذارید، کم کم دیگر هیچ نام و نشانی از شما باقی نخواهد ماند. درست به همین دلیل ما در این مقاله سراغ برخی از ایده های کاربردی برای بازاریابی در این حوزه رفتیم.
حالا شما آمادگی لازم برای ورود به دنیای بازاریابی برای حوزه بهداشت را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و از همین امروز کارتان را شروع کنید. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در میانه راه تان داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: