برای کارآفرینی در حوزه ی سلامت، نیاز به تحصیلات و پیش زمینه پزشکی نیست و افراد نوآور و خلاق می توانند از این فرصت بسیار عالی استفاده کنند.
به گزارش زومیت،برخی کارشناسان، البته آن هایی که منفی باف هستند، در مورد احتمال وجود فرصت های کارآفرینی در بخش سلامت تردید دارند. آن ها عقیده دارند فرصت های بخش بیوتکنولوژی بسیار پرخطر هستند. آن ها معتقدند رشد این علم بسیار پایین است و نمی توان به عنوان یک فرصت پایدار به آن نگاه کرد. خوشبختانه تعداد افرادی که این طرز قدیمی را دارند بسیار کم است. در عصر حاضر که مصرف کنندگان، بیشترین اهمیت را به سلامت خود می دهند، فرصت ایجاد کسب وکار و استارتاپ در بخش سلامت بیشتر از هر زمان دیگری شده است.
تانموی شارما، یکی از کارآفرینان سلامت که خود نیز پزشک است، در سال ۲۰۰۴ به ایالات متحده آمد. وی دارای دکترای داروسازی، ۲۰ سال فعالیت در زمینه ی فیزیوتراپی و فعالیت در سه قاره ی جهان در زمینه ی داروسازی است. دکتر شارما، در سال ۲۰۰۹ یک مرکز کوچک ترک اعتیاد ۶ تختخو ابی تأسیس کرد و در حال حاضر آن تشکیلات کوچک تبدیل به یک کسب وکار بسیار بزرگ شده است که وی مدیریت آن را بر عهده دارد.
در واقع مرکز درمانی ترک اعتیاد دکتر شارما، رویکرد جدیدی نسبت به ترک اعتیاد ایجاد کرده است. به طوری که تأثیرگذاری درمان ترک اعتیاد از طریق بستری شدن در این کلینیک، از متوسط کل ایالات متحده بالاتر رفته است. با حمایتی که کارآفرینی سلامت در چندین سال گذشته دریافت کرده است، نباید از دیدن رونق چنین مراکزی که در زمینه ی سلامت بسیار فعال هستند، تعجب کرد.
ولی هنوز بسیاری از افراد از دیدن کسب وکارهای مربوط به بخش سلامت که دارای ایده های نوآورانه و کارآفرینانه و عملکرد بسیار منظم هستند، تعجب می کنند.
نقش سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه گذاران خطرپذیر به دنبال نسل جدیدی از استارتاپ ها برای سرمایه گذاری هستند. پس این نوع سرمایه گذاران باید گوش به زنگ باشند تا فرصت ها را از دست ندهند. در ایالات متحده و در سه ماه آخر سال ۲۰۱۵، تعداد ۱۷۲ شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مبلغ ۱۱.۶ میلیارد دلار در زمینه ی بیوتکنولوژی و دستگاه های پزشکی سرمایه گذاری کرده اند. دنیای داروسازی بسیار بزرگ است و کارآفرینان حتی بدون داشتن سابقه و تحصیلات پزشکی، می توانند در این زمینه فعالیت کنند. پس اگر شما یک سرمایه گذار خطرپذیر هستید، فرصتی برای از دست دادن ندارید و باید وقت خود را صرف بررسی استارتاپ های حوزه سلامت کنید و در آن ها سرمایه گذاری خوبی داشته باشید.
سلامت، نیاز جهان
دوره ی کنونی، دوره ای نیست که منتظر یک موتور جستجوی جدید مثل گوگل یا یک نرم افزار پیام رسان دیگر مثل تلگرام باشیم. بلکه آنچه جهان ما به آن احتیاج دارد، داروهای بهتر، واکسیناسیون مناسب، سیستم های سلامت کارا و داروهای پیشگیرانه برای افرادی است که در محرومیت زندگی می کنند. درواقع، کارآفرینی سلامت در ذات خود دارای نگاهی بشردوستانه است که البته فرصت تجاری بسیار خوبی نیز به شمار می رود.
تمام کسب وکارها باید برای ادامه دار بودن، سودآور باشند. در دنیای امروز، افراد نیازهای بیشتری به نگهداری های پیشگیرانه و سلامت شخصی دارند که مقدمه ی بسیار خوبی برای ایجاد هزاران فرصت مناسب در زمینه های غیر دارویی است. شاید باور این سخت باشد که در ورزش یوگا که روی سلامت شخصی افراد کار می کند، سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد دلاری شده است.
نوآوری در زمینه های اولیه ی سلامت، نیازی به تحصیلات آکادمیک بالا ندارد. فقط لازم است که افراد شم تجاری بالا و علاقه ی مناسب برای کمک به کسانی داشته باشند که از ضرورت توجه به سلامتی خود غافل مانده اند؛ به عنوان مثال ارائه ی یک برنامه کاربردی که به شما کمک می کند بتوانید رستوران غذای مناسب با بدن خود را انتخاب کنید. سایر فرصت ها به همین صورت می تواند خلق شود و جذابیت بسیار زیادی برای مردم داشته باشد.
صنعت سلامت، صنعت پایدار
باید به این نکته دقت کرد که صنعت سلامت، یک صنعت پایدار است. هزینه های بخش سلامت برای خانواده های آمریکایی متوسط از لحاظ درآمد، در حال بیشتر شدن است و در سال ۲۰۱۶، به میزان ۴.۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که از سال ۲۰۰۰ بی سابقه بوده است. اگر چه ممکن است هزینه های درمانی برای بسیاری از شرکت های آمریکایی و کارکنان آن ها سنگین باشد؛ ولی خبر خوبی برای آن ها است، زیرا نشان می دهد که خانواده ها به سلامت خود اهمیت می دهند و برای آن هزینه پرداخت می کنند.
همچنین دوران کنونی فرصت بسیار خوبی برای کارآفرینان است که به افراد کمک کنند تا بتوانند هزینه های درمان خود را کاهش دهند. شرکت های نوآور با ایجاد کسب وکارهایی که به نفع بیماران فعالیت می کند و هزینه های آن ها را کاهش می دهد، می توانند بسیار سودآور باشند. دورانی که شرکت های پزشکی، شرایط دشوار مالی را به بیماران خود تحمیل می کردند به سر رسیده است.
ما نمی دانیم که آینده، چه نقشه هایی برای شرکت های فناوری واقع در سیلیکون ولی دارد؛ ولی می دانیم که نیاز مردم به خدمات سلامت همیشگی است. به این معنا که صنعت سلامت از بین نخواهد رفت؛ پس شما می توانید روی این صنعت حساب باز کنید. وقتی در فکر این هستید که یک حرکت جدید و بزرگ انجام دهید، به بخش سلامت فکر کنید که افراد کمتری روی ایجاد استارتاپ در مورد آن فکر کرده اند و اگر کسب وکارها، برنامه های عملیاتی مناسب و ارزش پیشنهادی بالا به جامعه عرضه کنند، مطمئنا می توانند آینده ی خوبی برای خود متصور باشند.