حوزه خدمات بهداشت و درمان معمولا بخشی مخالف با بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان و کسانی که در حوزه خدمات بهداشت و درمان فعالیت دارند، به طور سنتی نگران تاثیرات بازاریابی در این حوزه هستند. نکاتی مثل اینکه «بهداشت یک صنعت نیست» یا «بحث درمان نباید تجاری شود» از جمله استدلال هایی است که بازاریابی برای این حوزه را با چالش رو به رو کرده است.
احتمالا شما هم وقتی کمپین های تبلیغاتی یک موسسه بهداشتی را مشاهده می کنید، کمی پیش خودتان دچار تردید می شوید. خب اصلا چرا یک موسسه درمانی باید سراغ بازاریابی برود؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی برای تمام کسب و کارها مفید بوده و اصلا نباید جلوی موسسات بهداشتی برای ورود به این حوزه را گرفت. اجازه دهید از یک مثال بحث برانگیز استفاده کنیم. نظر شما در مورد فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی موسسات خیریه چیست؟
فکر می کنم فعالیت چنین موسساتی در صنعت مارکتینگ کمتر بحث برانگیز باشد. خب آنها به دنبال کسب سود به منظور کمک بیشتر به افراد نیازمند یا حتی پیشبرد پروژه های عام المنفعه هستند. بنابراین جای تعجب ندارد که کمی وارد دنیای بازاریابی شوند.
وضعیت موسسات بهداشت و درمان هم مثل موسسات خیریه است. آنها معمولا نه با هدف کسب سود، بلکه اطلاع رسانی به مخاطب و جلب نظر آنها به خدمات شان وارد عرصه بازاریابی می شوند. اینطوری هم اطلاعات عمومی مردم درباره حوزه های مختلف علم پزشکی بیشتر می شود، هم یک موسسه تازه تاسیس یا حتی باتجربه بهتر خودش را به مردم معرفی می کند.
اجازه دهید یک آزمایش جالب با هم انجام دهیم. شما چقدر درباره موسساتی که خدمات مربوط به ناباروری ارائه می دهند، اطلاعات دارید؟ اگر در این میان چند تا از این موسسات در قالب کمپین های بازاریابی نحوه فعالیت خود را به مخاطب توضیح داده و اطلاعات مفیدی هم در اختیار مردم قرار دهند، اوضاع کمی بهتر نمی شود؟
فکر می کنم همین مقدمه کوتاه برای درک منطقی حضور موسسات بهداشت و درمان در صنعت مارکتینگ کافی باشد. البته ماجرا به این سادگی ها نیست. بر فرض که حضور موسسات بهداشتی در این حوزه را توجیه کردیم، این حضور چطور باید باشد؟
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی و توسعه کسب و کارهای حوزه بهداشت
بی شک هیچ کس انتظار مشاهده کمپینی مثل کوکاکولا یا نایک را از سوی یک موسسه درمانی ندارد. به همین خاطر ما در این مقاله نه تنها دنبال توجیه بازاریابی موسسات درمانی هستیم، بلکه نحوه ساماندهی کمپین ها را نیز مدنظر داریم. اگر شما هم در این حوزه فعالیت دارید، بد نیست با ما همراه شوید تا معمای بازاریابی برای موسسات بهداشت و درمان را حل کنیم.
طراحی کمپین برای موسسات بهداشت و درمان
اول از همه باید یک تیر خلاص به کسانی که دنبال کمپین های پرزرق و برق هستند، بزنیم. شما به عنوان بازاریاب یک موسسه بهداشتی قرار نیست تبلیغات تجاری پرهزینه انجام دهید. در عوض تمام کار شما در اطلاع رسانی درست به مخاطب و جلب نظر او به خدمات موسسه تان خلاصه می شود. متاسفانه بسیاری از مردم در چهار گوشه دنیا نسبت به برخی از خدمات بهداشتی اطلاعات درست ندارند. به همین خاطر سال های سال با بیماری های خاص دست و پنجه نرم کرده و حتی به فکرشان هم نمی رسد برای درمان اقدام کنند.
ما در ادامه به شما کمک می کنیم در زمینه طراحی کمپین های اطلاع رسانی و تعامل با مخاطب خبره شوید. کافی است اصول مورد بحث را رعایت کرده و هر جا هم به مشکل خوردید، مثل همیشه با ما در ارتباط باشید. آن وقت کارتان ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. خب اجازه دهید کم کم ماجراجویی مان را شروع کنیم.
مطالعه منابع معتبر
انتظار شما از کمپینی که مربوط به یک درمانگاه تخصصی است، چیست؟ بی شک آدم انتظار دارد از مجموعه پزشکان اطلاعات دست اول و معتبر دریافت کند. مثلا کمپینی را در نظر بگیرید که برای ترغیب خانواده ها به جدی گرفتن چکاپ سالانه کودکان طراحی شده است. چنین کمپینی نباید با زبان خشک و خالی خانواده ها را به چکاپ دعوت کند. در عوض بد نیست کمی خلاقیت به خرج داده و از نتایج مطالعات و آزمایش های معتبر برای تحقق این هدف استفاده کند.
بی شک یک بازاریاب اطلاعات پزشکی دقیقی در حوزه های گوناگون ندارد. به همین خاطر وقتی دنبال طراحی کمپین در حوزه ای مثل پزشکی هستید، باید همیشه از اطلاعات و کمک افراد متخصص بهره مند شوید. وگرنه با یک اشتباه هم اعتبار خودتان زیر سوال می رود، هم موسسه ای که قصد همکاری با آن را دارید.
این روزها پزشکان هم اهمیت بازاریابی برای جلب توجه عمومی به خدمات بهداشت را متوجه شده اند. شاید این تنها دستاورد مهم پاندمی کرونا باشد. خب در طول دوران سیاه کرونا خیلی از برندها کمپین های رنگارنگی برای ترغیب مردم به دریافت واکسن طراحی کردند. حالا شما باید این ایده را در سطحی دیگر توسعه دهید. فرقی ندارد هدف شما از طراحی کمپین چه نوع اطلاع رسانی است، در هر صورت همکاری با پزشکان متخصص کیفیت کار را بالاتر می برد. پس تنبلی را کنار گذاشته و در این رابطه با پزشکان همراه شوید.
تولید محتوای مرتبط با نیاز جامعه
آیا تا حالا فکر کرده اید نیاز عمومی جامعه به محتوای آموزشی در چه وضعیتی است؟ بی شک در هر بازه زمانی علاقه و نیاز مردم به خدمات خاص پزشکی جلب می شود. به همین خاطر شما باید کمپین تان را در هر زمان براساس این نکته توسعه دهید. اینطوری همیشه محتوای تان برای مخاطب جذابیت خواهد داشت.
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها مرتکب می شوند، تولید محتوا در فضایی بسته است. یادتان باشد، شما در جامعه تنها نیستید. بنابراین باید براساس بازخورد دریافتی از مخاطب و همچنین مطالعه بازار دست به تولید محتوا بزنید. فقط در این صورت فرصتی برای خودنمایی در بازار گیرتان می آید.
بازاریاب هایی که ارتباط خوبی با مخاطب دارند، همیشه با دست پر کنار آنها ظاهر می شوند. این امر نکته بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می گردد. اگر شما دسترسی مستقیم به مخاطب ندارید، بد نیست با موسسات درمانی همکاری کرده و از بازخورد بیماران استفاده کنید. اینطوری موضوعات خوبی برای تولید محتوا و اطلاع رسانی گیرتان خواهد آمد.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی محتوایی در حوزه خدمات درمانی
اگر شما شناخت خوبی از نیاز جامعه داشته باشید، خیلی زود کارتان روی روال خواهد افتاد، در غیر این صورت بهتر است قبل از اینکه باعجله محتوایی را سرهم بندی کنید، نیم نگاهی به نیازها و سوالات پرتکرار بیماران یا افراد نیازمند خدمات درمانی داشته باشید.
استفاده از آخرین یافته های پزشکی
مردم همیشه دوست دارند آخرین یافته های علمی دم دست شان باشد. این نکته درباره حوزه پزشکی حساسیت بیشتری هم دارد. پس اگر اطلاعات تازه ای ندارید، نباید الکی وقت مخاطب تان را بگیرید. این روزها خیلی از مردم اطلاعات قدیمی پزشکی را از حفظ هستند. بنابراین اگر شما همان نکات را دوباره تکرار کنید، اصلا جذابیتی برای آنها نخواهد داشت.
هنر شما در عرصه بازاریابی بهداشت به بیان نکات تازه مربوط می شود. بی شک شما به عنوان بازاریاب اطلاعات دست اولی درباره علم پزشکی ندارید. این درست همانجایی است که باید از کمک دیگران به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
اشتباه نکنید، منظور ما مزاحمت برای پزشکان یا کادر درمان نیست. در عوض بهتر است سری به ژورنال های علمی در حوزه پزشکی بزنید. استفاده از اطلاعات آنها برای تولید محتوا نه تنها کیفیت کارتان را بی نهایت بهبود می بخشد، بلکه جذابیت بیشتری هم برای مخاطب هدف به همراه دارد.
مردم معمولا وقت کافی برای سرک کشیدن در میان مجلات علمی را ندارند. راستش را بخواهید، زبان سخت و سنگین این مجلات هم خیلی وقت ها به مثابه عنصر منفی عمل می کند. حالا اگر شما در این میان زحمت چنین کاری را به جان بخرید، اوضاع تان خیلی بهتر می شود.
آیا کمپین بازاریابی را سراغ دارید که برای توسعه آن نیاز به استفاده از مجلات علمی باشد؟ این خودش یکی از تفاوت های معنادار میان محتوای تولیدی در حوزه بهداشت و سلامت با بقیه حوزه هاست.
یادتان باشد، هر ادعایی که شما در کمپین تان مطرح می کنید، باید با دقت بالا مورد تایید مجامع علمی قرار داشته باشد. وگرنه خیلی زود اعتماد مخاطب را از دست داده و حتی به خاطر انتشار محتوای اشتباه مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرید. خب سلامتی مردم که شوخی بردار نیست!
ساده سازی محتوا
محتوای بازاریابی شما باید در ساده ترین شکل ممکن برای مخاطب طراحی شود. اگر فکر کرده اید مخاطب شما همه پزشک یا متخصص حوزه بهداشت هستند، سخت در اشتباهید. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه کمپین تان را به طور رسمی رونمایی کنید، کمی درباره این حوزه فکر کنید.
توصیه ما در این بخش مرور چندباره محتوا قبل از انتشار آن است. اینطوری شما مثل آنالیزوری می شوید که قبل از بازی حساس تیمش تک تک نقاط ضعف را بررسی کرده است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین تیمی هیچ وقت با شکست رو به رو نمی شود، مگر نه؟
متاسفانه خیلی وقت ها بازاریاب ها در دنیای خودشان زندگی می کنند و اصلا حواس شان نیست اصطلاحات تخصصی که برای آنها بی نهایت ساده است، از نظر خیلیها سخت یا حتی غیر قابل فهم خواهد بود. این اختلاف دیدگاه همیشه موجب شکست کمپین ها می شود. پس بهتر است به طور پیشفرض فکر کنید مخاطب تان هیچ اطلاعات یا سواد پزشکی ندارد. اینطوری کمپین تان را خیلی دقیقتر طراحی کرده و دیگر لازم نیست نگران تاثیرگذاری منفی یا کج فهمی از سوی مخاطب هدف باشید.
این روزها محتوای ساده طرفدارهای بی نهایت زیادی در عرصه آنلاین دارد. اگر شما بتوانید این نکته کلیدی را رعایت کنید، خیلی زود شهرت برندتان در سطح جهان بالا خواهد رفت.
توجه به امکان اجرای ایده ها
محتوای آموزشی شما در نهایت باید ایده هایی برای رعایت نکات بهداشتی در منزل یا تقویت انگیزه مخاطب برای استفاده از خدمات بهداشتی به همراه داشته باشد. اگر شما بتوانید در این زمینه عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، خیلی زود بدل به گزینه دست اول و محبوب کاربران خواهید شد.
اشتباهی که خیلی از تیم های بازاریابی انجام می دهند، بی توجهی به امکان اجرای ایده های بازاریابی شان است. خب اگر شما مخاطب را دعوت به انجام آزمایش هایی در خانه کنید که کلی هزینه و صدالبته امکانات روز دنیا را میخواهد، کمتر کسی به شما اعتماد خواهد کرد.
شما به عنوان یک بازاریاب باید همیشه نیم نگاهی به توانایی دنبال کردن ایده های تان از سوی مخاطب داشته باشید. وگرنه در یک دنیای کاملا مجزا در مقایسه با دیگران سر خواهید کرد و کمتر کسی حواسش به شما خواهد بود. این در حالی است که جلب توجه مخاطب همیشه باید در اولویت شما قرار داشته باشد.
مطلب مرتبط: کارآفرینی در حوزه سلامت؛ فرصتی که باید جدی گرفته شود
سخن پایانی
بازاریابی در حوزه بهداشت و سلامت کار ساده ای نیست. البته اگر شما اصول اساسی در این حوزه را بلد باشید، خیلی راحت تر کارتان را پیش می برید. این مقاله تلاشی بود برای آشناکردن شما با راهکارها و اصول بازاریابی در حوزه بهداشت. مثل همیشه امیدوارم نکات این مقاله به دردتان خورده باشد. اگر هم سوالی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل با شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: