سئو از ان دست مهارت هایی است که خیلی ها فکر می کنند برای یادگیری اش نیاز به کلی پیش نیاز دارند. معمولا اولین کسانی که از یادگیری و اجرای سئو ناامید می شوند، آدم های کمی پا به سن گذاشته هستند. خب کسی که اصلا میانه خوبی با دنیای دیجیتال و اینترنت ندارد، چطور می تواند سئو را یاد بگیرد؟
شاید شما هم در طول سال های اخیر با بهانه هایی نظیر «دیگر از سن من گذشته» یا «کی حوصله یادگیری یک مهارت تازه رو داره!» از زیر بار یادگیری سئو شانه خالی کرده باشید. خب در این صورت این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم بدون استفاده از راهکارهای عجیب یا حرف های پیچیده سئو را به شما یاد دهیم. باور کنید یا نه، حتی پیرمردها هم می توانند سئو یاد بگیرند. کافی است کمی عزم تان را جزم کرده و خود را برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف آماده کنید.
همیشه یک برنامه درجه یک به آدم برای دستیابی به اهدافش کمک می کند. ما اینجا قصد نداریم مثل مقاله های کلیشه ای درباره مزایای سئو حرف بزنیم. این روزها اثرات سئو در دنیای پیرامون ما آنقدر زیاد هست که نیاز به تعریف و تمجید نداشته باشد. نکته کلیدی در این میان اراده شما برای یادگیری سئو است. خب با ما همراه باشید تا نگاهی به سئو و روش های استفاده از آن در دنیای کسب و کار داشته باشیم؛ آن هم به زبان کاملا ساده و خودمانی.
سئو برای پیرمردها: یک روش ساده!
هر کاری در این دنیا که در اولین نگاه حسابی سخت به نظر می رسد، یک روش ساده تر هم دارد که معمولا کسی از آن باخبر نیست. خب انتظار ندارید که ما در این مقاله شما را با کلی دردسر برای اجرای سئو رو به رو کنیم؟ درست حدس زدید، الان وقت آن است که با فوت کوزه گری یادگیری سئو آشنا شوید.
مطلب مرتبط: بهترین سایت ها برای آموزش سئو
برخلاف آنچه خیلی از مردم فکر می کنند، سئو منطق بی نهایت ساده ای دارد. شما برای یادگیری سئو لازم نیست خودتان را به آب و آتش بزنید. در عوض کافی است نقشه راه ما را تا آخر با دقت دنبال کنید تا همه چیز برای تان ساده شود.
یافتن موضوعات سرچ کاربران
آیا تا حالا به این فکر کرده اید که اصلا سئو برای چه طراحی شده است؟ خب اگر سئو در دنیا وجود نداشت، چه تغییری رخ می داد؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سئو برای دسترسی ساده تر کاربران به محتوای موردنیازشان طراحی شده است. مثلا کسی را در نظر بگیرید که دنبال یادکیری نحوه تعمیر دوچرخه اش است. در این صورت او عبارت هایی نظیر «تعمیر دوچرخه» یا «سرویس دوچرخه» را در گوگل جست وجو خواهد کرد. حالا اگر سایتی پیدا شود که این عبارت ها را پوشش دهد، کارش بی نهایت ساده خواهد شد؛ چراکه گوگل کاربران را مستقیم به سوی سایت او هدایت خواهد کرد.
نکته کلیدی که در سناریوی بالا مورد بی توجهی قرار گرفته، یافتن موضوعات مورد علاقه کاربران است. خب شما که کف دست تان را بو نکرده اید تا متوجه علاقه کاربران به تعمیر دوچرخه شوید. آیا این وسط پای رمز و راز خاصی وسط است؟ جواب مثبت است، اما نه آنطور که شما فکر می کنید!
این روزها کلی ابزار مختلف برای ردیابی ترندهای برتر در موتورهای جست وجو دم دست من و شما قرار دارد. برخلاف آنچه فکر می کنید، این ابزارها اصلا نقض حریم خصوصی کاربران نیست. مثلا گوگل را در نظر بگیرید، این برند در بازار گوگل آنالیتیکس یا گوگل کی وردز به خوبی بازاریاب ها را در جریان جست وجوهای کاربران قرار می دهد. بنابراین تنها کاری که در این میان باید به خوبی انجام دهید، استفاده از ظرفیت های گوگل برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف است.
بی شک با نگاهی کوتاه به دنیای اطراف تان با کلی گزینه دیگر آشنا می شوید که خدمات مربوط به جست وجوی کاربران را در اختیارتان قرار می دهد. یادتان باشد، اغلب این سرویس ها رایگان نیستند. بنابراین اگر دوست دارید شانس تان در این حوزه را امتحان کنید، بهتر است کمی خلاقیت به خرج داد و قبل از دست به جیب شدن ابزارهای مختلف را تست کنید. وگرنه حسابی از خریدتان پشیمان خواهید شد.
یادتان نرود، کلیدواژه ها دوست شما هستند. بنابراین لازم نیست از آنها وحشت داشته باشید. این روزها خیلی ها تا اسم کلیدواژه و یافتن آنها مطرح می شود، فورا فرار را بر قرار ترجیح می دهند. یکی از روش های کلاسیک برای یافتن کلیدواژه ها در دنیای امروز استفاده از متن زندگی است.
همه ما در زندگی روزمره با ترندهای مختلفی رو به رو می شویم که پتانسیل تولید محتوا به طور اصولی را دارد. در این میان شما برای تولید محتوا براساس این ترندها کافی است فقط کمی نگاه دقیق تر به ماجرا داشته باشید. اینطوری بدون اینکه لازم به استفاده از ابزارهای دیجیتال داشته باشید، کارتان رو به راه خواهد شد.
مطلب مرتبط: راه های آموزش رایگان سئو
تولید محتوای مورد علاقه مخاطب
بازاریاب ها فقط برای دلخوشی خودشان دست به تولید محتوا نمی زنند. در این میان مخاطب باید ارتباط خوبی با محتوا گرفته و بتواند آن را درک کند. خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه کارشان را راحت کنند، سراغ ایده های دم دستی یا سلیقه شخصی خودشان می روند. اگر شما هم چنین عادتی در دنیای کسب و کار دارید، اصلا نباید بابت استقبال سرد کاربران از محتوای تان تعجب کنید.
سئو محتوا براساس تولید محتوای مورد علاقه کاربران توسعه پیدا کرده است. اگر شما دوست دارید اثرگذاری خوبی بر روی مخاطب تان داشته باشید، باید همیشه کارتان را براساس سلیقه آنها جلو ببرید. وگرنه سرتان بی کلاه می ماند.
وقتی درباره سلیقه مخاطب حرف می زنیم، یک سلیقه یکدست را مدنظر نداریم. خب آدم های مختلف در سراسر دنیا سلیقه های رنگارنگی دارند. بنابراین شما باید انواع پرسونای مشتری را طراحی کرده و آماده شخصی سازی محتوای تان برای آدم های مختلف باشید. این امر به شما کمک می کند تا بدون نیاز به نگرانی درباره سرنوشت کمپین تان بر روی مخاطب اثرگذاری کافی را داشته باشید.
وقتی کسی دست به کار سرچ در گوگل یا هر موتور جست وجوی دیگری می شود، هدف خاصی پس ذهنش قرار دارد. خب تا وقتی شما اهداف تان را به طور دقیق تعیین نکرده باشید، دست به کاری نمی زنید. این ماجرا درباره کاربران در شبکه های اجتماعی یا به طور کلی فضای آنلاین هم مصداق دارد.
نکته ای که اینجا باید مد نظر داشته باشید، تلاش برای تولید محتوایی است که دقیقا با سلیقه مخاطب تان هماهنگی داشته باشد. اینطوری شما می توانید اثرگذاری خوبی بر روی مخاطب داشته و از نظر سئو رتبه سایت تان را حسابی تغییر دهید.
کاربران این روزها انتظارات زیادی از برندها یا به طور کلی تولیدکنندگان محتوا دارند. بنابراین اگر عملکردتان مطابق انتظار آنها نباشد، خیلی سریع شما را از فهرست برندهای مورد علاقه شان کنار خواهند گذاشت. این نکته برای بسیاری از اهالی دنیای کسب و کار اساسی به نظر می رسد. بنابراین بد نیست قبل از اینکه دست به کار تولید محتوا شوید، کمی با مخاطب تان وقت بگذرانید.
ساده ترین راه برای شناخت سلیقه و نیازهای مختلف در زمینه محتوا قرار دادن خودمان به جای آنهاست. بی شک مخاطب از دنیای دیگری نیامده و درکی درست مانند ما دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای درک مخاطب هدف به طور بهینه است. اینطوری شما می توانید خیلی بهتر ارتباط تان با آنها را توسعه دهید. خب مشتریان که از آسمان پایین نیامده اند، آنها هم مثل شما در همین جامعه زندگی می کنند و نیازهای مثل من و شما دارند.
گاهی اوقات بازاریاب ها فکر می کنند برای شناخت نیت کاربران از سرچ در گوگل باید چیزی شبیه به گوی جادو داشته باشند. خب در این صورت باید خیال تان را راحت کنیم. شما گاهی اوقات با کمی وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی و مرور هشتگ های پرطرفدار خیلی خوب متوجه نیازها و سلیقه مخاطب تان می شوید. پس لازم نیست الکی بحث را پیچیده یا سخت کنید.
اثبات ارزشمندی محتوا به گوگل
گوگل در دنیای امروز شبیه معلم سختگیری است که دوست دارد همیشه بهترین مطالب درسی را تحویل دانش آموزانش دهد. شما هم به عنوان تولیدکننده محتوا کمابیش نقش کسی را برعهده دارید که در کار نگارش کتاب است. حالا اگر دوست دارید گوگل برای تدریس از کتاب شما استفاده کند، باید قبل از هر چیزی ثابت کنید ارزش انتخاب شدن را دارید. ماجرا جالب شد، نه؟
خیلی ها در دنیای کسب و کار فکر می کنند اثبات ارزش برندشان کار اشتباهی است. خب این نکته دست کم درباره سئو اصلا پایه منطقی ندارد. ما در دنیای کسب و کار برای اینکه وضعیت برندها را خیلی بهتر زیر ذره بین ببریم، به چند تا معیار کلیدی نیاز داریم. گوگل هم برای ارزیابی محتوای هر سایت از چنین معیارهایی استفاده می کند. اجازه دهید برخی از معیارهای کلیدی در این میان را بررسی کنیم.
اولین نکته مهمی که در بازدید از یک سایت حسابی به چشم می آید، سرعت بارگذاری صفحات است. اگر صفحات نیاز به زمان زیادی برای بارگذاری داشته باشند، احتمالا کاربران دیگر سراغ استفاده از آن سایت نخواهند رفت. این نکته ای است که خیلی وقت ها بازاریاب ها و تولیدکنندگان محتوا را به دردسر می اندازد.
مطلب مرتبط: تمرین هایی برای سئو حرفه ای
سناریویی را در نظر بگیرید که در آن شما یکی از بهترین محتواهای دنیا را طراحی کرده اید و فقط به خاطر بی توجهی به سرعت بارگذاری صفحات از دریافت ترافیک و اثرگذاری بر روی مخاطب محروم می شوید. باور کنید یا نه، در این شرایط شما دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
اثبات اینکه برند شما ارزش قرارگیری در رتبه های برتر گوگل را دارد، فقط به سرعت سایت محدود نمی شود. نکته دیگری که باید شش دانگ حواس تان به آن باشد، مربوط به بحث ارجاعاتی است که به سایت خودتان یا دیگران می دهید. خب کاربران این روزها هر ادعایی را به راحتی قبول نمی کنند. به همین خاطر شما باید برای هر ادعایی که مطرح می کنید، دست کم مجموعه ای از ارجاعات دقیق داشته باشید. اینطوری به عنوان یک برند کارکشته و مطمئن میان کاربران شهرت پیدا خواهید کرد. همین شهرت به شما کمک می کند تا اعتماد گوگل را هم جلب کنید.
آخرین معیاری که در این بخش باید زیر ذره بین ببریم، میانگین زمانی است که کاربران در سایت شما حضور دارند. اگر کاربران بلافاصله بعد از وقت گذرانی در سایت قید شما را بزنند، حتما یک ایرادی وجود دارد. اینطور وقت ها گوگل پیش دستی کرده و دور شما را خط می کشد. این دقیقا کاری است که شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف باید به خوبی دنبال کنید.
کمک به دسترسی بهتر کاربران به صفحات
اگر قرار باشد هر کاربر برای دسترسی به صفحات سایت شما تا قله قاف برود، آیا کسی واقعا سراغ تان را خواهد گرفت؟ این سوالی است که معمولا بازاریاب ها خیلی زود از خودشان می پرسند و در عین ناباوری فکر می کنند محتوای خوب ارزش هر زحمت یا سختی را دارد.
اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه این روزها کمتر کسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف این همه تعیین و تکلیف می کند.
یادتان که نرفته، ما قبلا گفتیم انتظارات کاربران از تولیدکنندگان محتوا حسابی افزایش پیدا کرده است. بنابراین اگر شما هم دوست دارید کاربران استقبال زیادی از محتوای تان داشته باشند، باید به این انتظارات احترام بگذارید. اجازه دهید کمی دقیق تر بحث را دنبال کنیم. اگر کسی در ارتباط با برند شما سختی های زیادی برای پیدا کردن لینک های تان داشته باشد، خیلی زود قید شما را خواهد زد. این کاری است که خیلی از کسب و کارها هم در قبال مشتریان سختگیر انجام می دهند. پس نباید انتظار داشته باشید کسی در بازار برای تان فرش قرمز پهن کرده یا همینطور بی خود و بی جهت منتظرتان بماند.
هرچه دسترسی به صفحات سایت شما راحت تر باشد، تعداد بیشتری از کاربران علاقه خود به کسب و کارتان را نشان خواهند داد. کافی است برای یک دقیقه هم که شده خودتان را جای کاربران قرار دهید. اصلا بر فرض که سایت شما تنها مرجع پخش مسابقه فینال لینگ قهرمانان باشد؛ اگر دسترسی به سایت تان حسابی سخت باشد، احتمالا همه ترجیح می دهند این مسابقه هیجان انگیز را از طریق رادیو دنبال کنند. آن وقت شما میمانید و کلی کاربر که در حساسترین زمان ممکن حسابی ناامیدشان کرده اید.
دسترسی ساده به صفحات سایت فقط معطوف به استفاده درست از کلیدواژه ها نیست. گاهی اوقات شما برای اینکه نظر مخاطب را به سایت تان جلب کنید، باید رابط کاربری ساده و سرراستی برای سایت تان طراحی کنید. اینطوری بدون اینکه نیاز به سعی و تلاش زیادی باشد، کلی از کاربران را به سوی سایت تان جذب می کنید. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
برخی از کارآفرینان برای اینکه بهتر بر روی مخاطب شان اثر بگذارند، دنبال انواع و اقسام ایده های عجیب می روند. شما برای سئو اصلا نیازی به این کار ندارید. کافی است برخی از توصیه های ساده را دنبال کنید تا کارتان حسابی راحت شود. اینطوری هم کاربران از دست تان راضی خواهند بود، هم گوگل. خب مگر یک بازاریاب برای موفقیت به غیر از این دو عامل به چیز دیگری هم نیاز دارد؟
سخن پایانی
سئو مفهوم پیچیده یا غیرقابل فهمی نیست. خیلی وقت ها شما برای اینکه کارتان را راحت تر از همیشه کنید، لازم دارید تا مفاهیم اساسی درباره یک استراتژی را به زبان ساده یاد بگیرید. این دقیقا همان کاری است که ما در این مقاله در پی انجامش بودیم. حالا شما اطلاعات لازم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور درست را دارید.
همانطور که می بینید، سئو هیچ شباهتی به غول چراغ جادو ندارد. در عوض شما با یادگیری درست و اصولی آن امکان استفاده از مزایای متنوعش را دارید.
یادتان باشد، شما در دنیای سئو تنها نیستید. بنابراین اگر برای یک لحظه هم که شده حواس تان پرت شود، رقبا جای تان را می گیرند. خب اگر اجرای سئو راحت است، دلیل نمی شود شما کاملا سر به هوا رفتار کنید. پس حواس تان به تمام جهات و وضعیت تولید محتوا باشد.
مطلب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با سئو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره سئو داشتید، کارشناس های ما آماده پاسخگویی به شما هستند.
منابع: